Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Roze zaterdag Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Roze zaterdag
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2001 7:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ja, heb je gelijk in Alex.

Ik ga maar gewoon door met alles wat ik nu heb en zie wel waar het schip strand, net zo als iedereen.

Morgen en overmorgen nog werken en dan zaterdag, zuipen!!!

Gegroet Cave Canem

Het leven is een tranendal.
Roze zaterdag
BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2001 23:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

HAHA
OKAY DAN CAVE: THAT'S THE SPIRIT!!!
Roze zaterdag
BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2001 14:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik wist niet dat er hier al een discussie gaande was over dit item ik had een nieuwe stelling geopend maar ik hoop hier verder te kunnen.

Ik begin maar met mijn reactie aan Janneke neer te zetten (copy&paste)

Janneke hier mijn reactie op:

Citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Bart,
We hebben al tot op zekere hoogte een discussie gehad over die roze zaterdag. Misschien had je die beter op kunnen zoeken en je bijdrage daar plaatsen. Het was onder "Politiek Algemeen". Niet dat er veel zinnigs uitkwam, overigens.

--------------------------------------------------------------------------------

Sorry dat wist ik niet, maar ik had een aantal berichten gelezen, hier op weerwoord ten aanzien van homosexsualiteit en zag ook de stelling dat ik het wel nodig vond om deze stelling te plaatsen.

Citaat:

Er is inderdaad de afgelopen jaren een hoop bereikt als het gaat om de acceptatie van homoseksualiteit. Mar ik heb geen idee wat nou precies het aandeel van die roze Zaterdag is geweest. Kan je dat nog een beetje toelichten?

Er is inderdaad heel veel berijkt de laatste jaren, de roze zaterdag heeft hieraan bijgedragen doordat we in het open een bijeenkomst hielden. Zodat de mensen konden inzien dat de homosexsuelen hetzelfde zijn als iedereen. Ja er zitten figuren tussen die extreem zijn en de boel lopen te provoceren. Maar dat soort mensen heb je overal wel. Op de Roze Zaterdag wordt ook met mensen uit de politiek, kerken en maatschappij gedebateerd. Er worden dan over diverse dingen gesproken, ook internationaal is het belangrijk dat er een roze zaterdag is. Op die dagen vragen wij ook vaak aandacht voor homosexsuelen buiten Nederland en wijzen erop dat in veel landen homosexsuelen nog niet als gelijk waardig gezien worden.
De roze zaterdag draagt er ook toe bij dat mensen die voor hun omgeving nog "in de kast zitten" een dag kunnen door brengen met gelijk gestemden. Misschien dat iemand dan toch de moed krijgt om het aan zijn familie te vertellen als hij/zij ziet dat er heel veel mensen zijn die dezelfde soort gevoelens heeft als hij/zij heeft.
Dus de Roze zaterdag heeft mede bijgedragen aan de acceptatie van homosexsuelen in de Nederlandse samenleving.

Citaat:

Ik zag overigens dat dit jaar voor het eerst de pedofielen van "Martijn"(dacht ik) geweerd zijn omdat er veel negatieve reacties over binnenkwamen. Ik vond het vreemd dat deze organisatie tot aan verleden jaar wel werd toegelaten. Er wordt toch al heel vaak gesuggereerd dat homo's ook pedofiel zijn. Waarom wordt daar niet luid en duidelijk afstand van genomen?

Om heel eerlijk te zijn wist ik niet dat een dergelijke organisatie mee deed aan de roze zterdag. Maar ik vind pedofilie verwerpelijk, het is tot opheden een psychische stoornis, die door intensieve therapie bestreden kan worden. Ik vind het ook vreemd dat deze organistie mee heeft mogen doen aan de roze zaterdag.

Waarom homosexsuelen gezien worden als pedofiel is mij geheel onbekend. Het zou kunnen doordat het vaak mannen zijn die jongetjes misbruiken en dit wordt dan gezien als een homo die kinderen misbruikt. Maar het hoeft helemaal niet zo te zijn dat die persoon homo is. Hij kan wel getrouwd zijn en een aantal kinderen hebben. Pedofilen vinden het fijn (daar krijgen ze de sexsuele kick van) om de macht te hebben over kinderen.
Ik heb vorig jaar iets gezien op tv daar was een psychologe die zei dat wij inprincipe allemaal pedofiel zijn. Ze gaf de volgende uitleg: "pedofiel betekend letterlijk iemand die van kinderen houd. Wij houden allemaal van kinderen. Maar een man of vrouw die kinderen sexsueel misbruikt die houd niet van kinderen. Want als je van kinderen houd doe je, dat een kind niet aan, kinderen raken getraumatiseerd door dergelijke ervaringen."
Zo ging ze nog even door maar opzich had zij wel gelijk met wat ze vertelde.
Het ging haar er om dat de slachtoffers meer erkenning zouden krijgen en de daders meer moeten boeten.

Het gras is altijd groener in de tuin bij de buren, dan in je eigen tuin.
[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Bart op 14 Juni 2001 om 11:28 uur]

Roze zaterdag
BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2001 20:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Een veel gemaakte fout is dat als men spreekt over Homoseksuelen men de vrouwen vaak niet tot deze groep rekent. Als er al over “onze groep” gesproken wordt dan heeft men het over Homo’s men vergeet dan de vrouwen. Als ik het heb over “Homoseksuelen” heb ik het over mannen en vrouwen.
Want Homoseksueel is iemand die een seksuele voorkeur heeft op iemand heeft van zijn/ haar eigen geslacht. Als ik ze afzonderlijk noem heb ik het over Homo’s en Lesbiennes.
In mijn reactie hier heb ik het vaak over “wij” en “ons” ik bedoel hiermee de Homoseksuele gemeenschap.

Reactie op het bericht van JANNEKE 28-05-01 02:18 uur
Citaat:

Ik kan me heel goed voorstellen dat er een "pride" optocht wordt gehouden. In de samenleving wordt neergekeken op allerhande minderheden. Om te voorkomen dat leden van minderheden hun zelfbeeld ontlenen aan dit soort "algemene" oordelen kan je proberen mensen ervan te overtuigen dat ze trots op zichzelf moeten zijn.

Dat is ook de reden waarom er een “pride” optocht wordt gehouden.
Nederland is te verdelen in een aantalgroepen te weten:
1. Door een hele kleine groep mensen wordt Homoseksualiteit als bedreigend voor de samenleving gezien, deze groep kun je weer verdelen in 3 subgroepjes
a. de mensen die geweld gebruiken (zgn. potenrammers)
b. de mensen die homoseksuelen discrimineren op grond van onwetenheid
c. de mensen die homoseksuelen discrimineren op grond van hun geloof
2. Door sommigen mensen in de samenleving wordt Homoseksualiteit als iets vies gevonden, maar ze doen verder niets.
3. De meeste vinden het geen probleem, zolang “wij” maar niet aan hun komen, als of “wij” alleen maar op seks belust zijn?
4. Een kleine groep heeft helemaal geen problemen met “ons” en accepteren “ons om wie we zijn, en beoordelen “ons” daarop individueel.
En je zegt het goed Janneke dat is dus Een van de redenen om een dergelijke dag te organiseren.

Citaat:

Ik kan me bij de herinnering aan "roze zaterdag" demonstraties eigenlijk niet herinneren dat daar iets walgelijks aan de gang was. Maar ik heb mijn informatie uit TV verslagen. Twee jaar geleden was de “boten – parade” in Amsterdam naar mijn smaak wel onsmakelijk. Het is niet echt nodig om bij een demonstratie met je ontblote achterste te schudden.

Ik geef je hier helemaal gelijk in, de “Roze Zaterdag” demonstraties zijn nooit aanstoot gevend geweest. Als je maar naar de juiste nieuws uitzending kijkt de NOS was en is daarin altijd vrij objectief geweest. Andere nieuws programma’s bij RTL en later SBS waren en zijn op sensatie belust.
Deze nieuws uitzendingen geven altijd een verkeerd beeld van de “Homogemeenschap”.
De “Boten - parade” probeert eigenlijk hetzelfde te bereiken als de “Stichting Roze Zaterdag” alleen gaat is de organisatie en deelnemers meer gericht om zoveel mogelijk mensen te shockeren. Ze zijn mijn inziens daarin te ver doorgeschoten. Het moet een leuk feestje zijn voor de homogemeenschap, alleen is het zo dat de meeste “normale homo’s” die dag thuis blijven omdat ze niet geassocieerd willen worden met die groep “aanstellers”. Neem maar van mij aan dat de meeste Homo’s niet echt blij zijn met deze groep binnen onze gemeenschap (die groep wordt door “ons normalen” ook wel als “nichten” aangeduid.)

Citaat:

Aan de andere kant erger ik me vaak aan z.g Carnavalsoptochten. Daar gaat het om heteroseksuelen. Dat betekent dan dat uitgerekend vrouwen met hun groot deels onblote onderlijf, of idem borstenpartij lopen schudden. Ik heb nog nooit gehoord dat mensen dat walgelijk vonden. Maar dat is natuurlijk cultureel bepaald. Ik zie zelf niet zo goed waarom vrouwen zich in dit geval als lustobject moeten tentoonstellen, en mannen niet.
Het geeft samengevat nogal het gevoel dat er hier heel sterk cultureel bepaald gereageerd wordt. Zich sexy gedragende mannen zijn walgelijk, zich sexy gedragende vrouwen zijn reuzeleuk. Zolang het tenminste om heteroseksuele uitingen gaat.

Ik vind dat gedrag bij het carnaval net zo aanstoot gevend als bij de “boten – parade”. Waarom de vrouwen dat doen ik weet het niet, misschien om eens een keer echt lekker uit de band te kunnen springen. Bij je laatste opmerking sluit ik mij helemaal aan.
Reactie op het bericht van Cliff 28-05-01 04:16 uur

Hallo Cliff ik wil toch even op je reageren met behulp van citaten.

Citaat:

Helemaal niet goed gezien
Citaat:

In de samenleving wordt neergekeken op allerhande minderheden. Om te voorkomen dat leden van minderheden hun zelfbeeld ontlenen aan dit soort "algemene" oordelen kan je proberen mensen ervan te overtuigen dat ze trots op zichzelf moeten zijn.

Ja, maar dit is niet de manier om een overtuigend zelfbeeld neer te zetten.
Het is hetzelfde als iemand met faalangst bij Ratelband langssturen. Ratelband is voornamelijk populair bij managers die meestal geen last van faalangst hebben.
Meisjes met een negatief zelfbeeld over hun uiterlijk moet je toch ook niet naar het carnaval van Rio sturen, of naar een missverkiezing.
De homo's die onzeker zijn over hun geaardheid help je echt niet met een GAY Parade, daar geloof ik helemaal niets van. Die homo's help je door homoseksualiteit als normaal te aanvaarden. En een gay parade is niet normaal.

Met betrekking tot of de Gay Parade invloed heeft op mensen die nog “in de kast zitten”, ik denk dat deze weinig invloed op hen zal hebben. Ik denk dat het eerder zo zal zijn om nog langer “in de kast” te blijven. Maar als je vraagt of de Roze Zaterdag voor die groep van invloed is zeg ik ja zeker wel, ik ken genoeg mensen die deze zaterdag hebben aangegrepen om “uit de kast” te komen.

Citaat:

De homo's die aan de gay - parade meewerken willen helemaal niet als normaal gezien worden. Dat is juist hun grootste angst volgens mij. Anders hul je niet in roze rubber pakje.
Ik ben wat dat betreft een nuchtere Nederlander: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.
En nee, ik hou ook niet van carnaval maar dat heeft hier niets mee te maken. Carnaval is geen hetero pride parade.

Ik denk ook dat mensen die aan de “Gay Parade” of “boten – parade” meewerken niet als “normaal” gezien willen worden. Ik ben ook die nuchtere Hollander die denkt “doe maar normaal dan doe je al gek genoeg”. Carnaval wordt in “de homogemeenschap” niet echt gevierd, door een aantal wel, maar de meerderheid denkt dan: “doe maar normaal dan doe je al gek genoeg”. Dus je kan eigenlijk wel stellen dat Carnaval een Hetero pride/ festival is.

Reactie op het bericht van Cave Canem 28-05-01 04:58 uur

Hallo Cave Canem ik ben het helemaal met een met wat je zegt. Ik ben ook van mening dat het wat “normaler” kan en eigenlijk ook moet.

Reactie op het bericht van Asalah 28 Mei 2001 om 23:54 uur
Hallo Ashalah, ik sluit me bij je hele bericht aan, je zegt nogmaals dat wat de meeste homo’s vinden en denken.

Citaat:

Een 'gewone' homo denkt volgens mij hetzelfde over de gay parade als een hetero.

Veel mensen baseren ook hun mening over homo's door wat ze zien op tv, want in feite kennen maar weinig hetero's een homo echt persoonlijk. Homo's worden net zo gegeneraliseerd als alle andere minderheden.

Reactie op het bericht van Achie 29 Mei 2001 om 00:10 uur
Citaat:
Wie zegt dat dit aangeboren is?

Een Amerikaanse professor in de gepromoveerd genetica. Heeft een langdurig onderzoek gedaan om het “Homo” gen of chromosoom te vinden en te lokaliseren. Hij heeft 2000 Homo’s onderzocht en een zelfde aantal Hetero’s daarbij kwam hij tot de ontdekking van een verschil in chromosomen tussen Hetero’s en Homo’s. Van de 2000 Homo’s had een ruime meerderheid hetzelfde chromosoom, van alle onderzochte Hetero’s bleek dat zij dit chromosoom niet hadden. Dus daarmee werd aangetoond dat het aangeboren is, het is een genetische bepaling, dus geen genetische afwijking zoals door sommigen beweerd word. Voor het gemak wordt er gezegd dat het Homoseksuele gevoelens gaat, dat is wat makkelijker zeggen dat het een genetische bepaling is.
Reactie op het bericht van Cliff 29 Mei 2001 om 10:43 uur
Cliff ik zie ook dat veel Moslims geen moeite hebben met homoseksuelen. Met de mensen die er wel moeite mee hebben, daar moeten “wij” als gemeenschap de dialoog mee aangaan. Om zo wederzijds begrip te kweken.
Dit is een reactie op het bericht van Alex 29 Mei 2001 om 11:16 uur
Het gaat inderdaad om de persoonlijke vrijheid van iedereen, als mensen van uit die vrijheid vragen en opmerkingen maken moet je daar toch op in gaan? Om zo begrip te krijgen voor elkaar standpunten, ik noem dit dus geen muggenzifterij. Verder ben ik het met je eens met betrekking tot de Gay – Parade.
Dit is een reactie op het bericht van Asalah 29 Mei 2001 om 11:29 uur
Asalah je zei in je reactie naar Cliff het volgende
Citaat:

Maar ja dan is er nog het probleem onder de mensen dat niet iedereen hetzelfde verstaat onder positieve eigenschappen.

Heeft Homoseksualiteit “slechte eigenschappen” ?
In je reactie van 29 Mei 2001 om 18:20 uur vroeg je aan Janneke
Citaat:

En dan nog is in jou woorden: Iemand die geen homo's kent, terwijl minstens tien procent van de bevolking homo is.
Wil je misschien even je bron vermelden?
Je zou nooit precies kunnen zeggen hoeveel mensen echt homo zijn. Dat is haast onmogelijk, pas als je in elk mens zijn binnenste zou kunnen kijken dan zou je kunnen weten wie nou wel of geen homo is.
En aangezien een mens dat niet kan, kan je ook nooit uitrekenen hoeveel mensen nou precies homo zijn of niet.

Men gaat ervan uit bij dat percentage van de homoseksuelen die er openlijk en zonder moeite over hebben. Gebaseerd op die cijfers is dus 10% van de wereldbevolking homoseksueel. Men heeft echter het idee dat er ook een aantal mensen niet openlijk vooruit komen, als men die cijfers mee zou reken komen ze op een percentage van 15 tot 20 %.
Ik heb nu de hele discussie gelezen ook de recentelijk geplaatste berichten van Alex, Cave Canem en Asalah. Ze verwoorden eigenlijk hetzelfde als wat ik denk. Met mijn bijdrage aan deze discussie wou ik wat duidelijkheid verschaffen over Homoseksuelen. Wil ik nog een laatste opmerking maken, ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat veel mensen denken dat Gay – Parade hetzelfde is als de Roze Zaterdag. De Roze zaterdag probeert de acceptatie echt te bewerkstelligen ( kijk daarvoor maar eens naar het programma wat hier onder staat geplaatst door Kees Versteeg), alleen doet een evenment als de Gay – Pride afbreuk aan die acceptatie.

Gegroet Bart

Roze zaterdag
BerichtGeplaatst: Za Jun 16, 2001 12:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

acceptatie

het probleem met het afdwingen van acceptaite en respect door middel van festivals als roze zat. en de gay parade is dat het de deelnemers en organisatoren er om te doen is om respect af te dwingen. dit lukt echter niet omdat het in de praktijk veelal uitloopt op exhibitionisme en de uiting van de sexuele voorkeur en benadrukking van sexuele activiteit; hetgeen bij veel mensen, mij incluis, medelijden opwekt.
dit hangt ook samen met mijn eigen bedenkingen rondom homosexualiteit, waarbij vrouwen en mannen hun zijn en bestaan relateren aan een sexuele voorkeur. waarmee ik niet wil zeggen dat dat fout is of iets dergelijks, maar hetero's hebben dat niet. misschien komt het omdat heterosex wel altijd geaccepteerd is geweest. maar ik denk dat je als mens een smalle basis hebt wanneer je je identiteit bepaalt op je sexuele voorkeur en dat in groepsverband en publiekelijk etaleert.

no quedo por corta ni mal echada

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door don_quichot op 16 Juni 2001 om 13:04 uur]
Roze zaterdag
BerichtGeplaatst: Za Jun 16, 2001 14:01 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
dit hangt ook samen met mijn eigen bedenkingen rondom homosexualiteit, waarbij vrouwen en mannen hun zijn en bestaan relateren aan een sexuele voorkeur. waarmee ik niet wil zeggen dat dat fout is of iets dergelijks, maar hetero's hebben dat niet.

Euh, denk je dit echt?
Roze zaterdag
BerichtGeplaatst: Za Jun 16, 2001 23:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

ja niels dat denk ik echt. maar je moet het niet uit zijn context van grootschalige evenemten zoals roze zat. en de gay-parade halen. volgens mij hebben deelnemers daaraan slechts een gemeensschappelijke deler en dat is hun sexuele voorkeur. er is helemaal niets mis met die voorkeur, laten we dat voorop stellen, maar ik kan er geen respect voor opbrengen dat dat het uitgangspunt is voor een gemeenschappelijk identiteit. maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

no quedo por corta ni mal echada
Roze zaterdag
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie