Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Oost Oekraine ''veilig'' voor vliegtuigen??? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 83, 84, 85 ... 90, 91, 92  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Feb 15, 2018 15:28 Plaats reactie Reageer met quote
Retro

Cliff schreef:
Retro schreef:
welke doofpot Cliff? Ik lees klachten over transparantie(waar ik me wel in kan vinden trouwens), maar niets over een doofpot?

Wat is dit nu voor semantisch gezever Retro.

Betekenis van Dale 'doofpot'
    Je hebt gezocht op het woord: doofpot.

doof·pot (de; m; meervoud: doofpotten)
    1
    pot met deksel voor het doven van brandstof: iets in de doofpot stoppen zorgen dat er geen ruchtbaarheid aan gegeven wordt

Betere definitie van doofpot is er niet.

Goed lezen:
Quote:
ruchtbaarheid

Een gebrek aan transparantie wil niet direct zeggen dat er iets in staat waar veel publiciteit aan zal worden gegeven. Dat stelt rtl, nos en de volkskrant ook geen van allen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2018 8:44 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Prima, jouw mening.

Mijn mening is dat wanneer journalisten de besluitvorming van de overheid willen volgen, dat dit mogelijk moet zijn. We hebben daar zelfs een Wet Openbaarheid van Bestuur voor die er speciaal voor is om te zorgen dat de overheid transparant te werk gaat.

Rutte zei dat de onderste steen boven moet. We hebben het hier over de belangen van misschien wel duizend nabestaanden van de ramp met MH17.

Die informatie moet gewoon vrijgegeven worden. Ik ben ervan overtuigd dat er informatie achtergehouden wordt die relevant is. Jij bent daar niet van overtuigd. Wat nu zo jammer is, is dat de overheid dit geheim houdt waardoor wij beiden nooit zullen weten wie er gelijk heeft.

Dat op zich vind ik al genoeg voor de term 'doofpot'.

Retro schreef:
Een gebrek aan transparantie wil niet direct zeggen dat er iets in staat waar veel publiciteit aan zal worden gegeven. Dat stelt rtl, nos en de volkskrant ook geen van allen.

Goed lezen:
    De 'politiek van de zwarte stift' frustreert het journalistieke werk, aldus Pieter Klein, adjunct-hoofdredacteur van RTL Nieuws. 'Dat lijkt mij een open, democratische samenleving onwaardig.'

'Gezien de maatschappelijke impact van de vliegramp met de MH17 is het van groot belang dat de overheid transparant is over al haar inspanningen in de nasleep van deze ramp', voegt Philippe Remarque, hoofdredacteur van de Volkskrant, toe. 'Voor journalisten is deze openheid essentieel om de werkzaamheden van de overheid te controleren.'

en

Wat Van der Grinten betreft is deze zaak exemplarisch voor het probleem met de Wob. 'Je weet niet precies wat we niet mogen weten, want die informatie is zwart gemaakt. Maar je krijgt het gevoel dat de overheid wel erg zijn best doet het delen van informatie tegen te gaan. En dat terwijl het uitgangspunt zou moeten zijn: transparantie, tenzij.'

Volkskrant, RTL en NOS eisen meer transparantie over MH17-ramp

BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2018 21:22 Plaats reactie Reageer met quote
Retro

Cliff schreef:
Prima, jouw mening.

Mijn mening is dat wanneer journalisten de besluitvorming van de overheid willen volgen, dat dit mogelijk moet zijn. We hebben daar zelfs een Wet Openbaarheid van Bestuur voor die er speciaal voor is om te zorgen dat de overheid transparant te werk gaat.

Rutte zei dat de onderste steen boven moet. We hebben het hier over de belangen van misschien wel duizend nabestaanden van de ramp met MH17.

Dat ben ik met je eens.

Quote:
Die informatie moet gewoon vrijgegeven worden. Ik ben ervan overtuigd dat er informatie achtergehouden wordt die relevant is. Jij bent daar niet van overtuigd. Wat nu zo jammer is, is dat de overheid dit geheim houdt waardoor wij beiden nooit zullen weten wie er gelijk heeft.
Dat heb ik niet gesteld.

Quote:
Dat op zich vind ik al genoeg voor de term 'doofpot'.

Doofpot is mijns inziens toch meer informatie, zoals misstanden, achterhouden uit angst voor consequenties.

Quote:
Goed lezen:
    De 'politiek van de zwarte stift' frustreert het journalistieke werk, aldus Pieter Klein, adjunct-hoofdredacteur van RTL Nieuws. 'Dat lijkt mij een open, democratische samenleving onwaardig.'

'Gezien de maatschappelijke impact van de vliegramp met de MH17 is het van groot belang dat de overheid transparant is over al haar inspanningen in de nasleep van deze ramp', voegt Philippe Remarque, hoofdredacteur van de Volkskrant, toe. 'Voor journalisten is deze openheid essentieel om de werkzaamheden van de overheid te controleren.'

en

Wat Van der Grinten betreft is deze zaak exemplarisch voor het probleem met de Wob. 'Je weet niet precies wat we niet mogen weten, want die informatie is zwart gemaakt. Maar je krijgt het gevoel dat de overheid wel erg zijn best doet het delen van informatie tegen te gaan. En dat terwijl het uitgangspunt zou moeten zijn: transparantie, tenzij.'

Volkskrant, RTL en NOS eisen meer transparantie over MH17-ramp

Nou laten we eens kijken naar hetgeen wat er inmiddels openbaar is.

https://www.volkskrant.nl/4368141

Ik lees zelf weinig nieuwswaardige feiten. Neem nu het citaat over de anti-Nederlands houding onder de separatisten. Van de ene kant denk ik 'lekker boeiend, wat maakt dat na 2 jaar nog uit?'. Van de andere kant snap ik de redenatie van de overheid dat ze het onderzoek in het rampgebied niet in gevaar willen brengen.

Maar prima, verschil van inzichten/meningen dan maar.
BerichtGeplaatst: Za Feb 17, 2018 0:44 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je kunt pas een uitspraak doen over de informatie als je weet wat er achter gehouden wordt. Echter, de advocaat van de media was vrij duidelijk en heeft naar mijn mening volledig gelijk wanneer hij stelt:

Het uitgangspunt van de Wob is dat overheidsinformatie vrijgegeven moet worden. Er zijn uitzonderingssituaties waarin de overheid kan besluiten dit niet te doen. Zo mogen 'persoonlijke beleidsopvattingen' van ambtenaren zwart gemaakt worden. Feiten moeten wel geopenbaard worden. 'Feiten zijn per definitie geen persoonlijke beleidsopvattingen', zegt Jan van der Grinten, advocaat namens de Volkskrant, RTL Nieuws en het NOS Journaal. Maar in de MH17-Wob is ook informatie onleesbaar gemaakt onder de kopjes 'Feiten', 'Situatieschets', 'Fact sheet' en 'Planning'.

Feiten worden dus achtergehouden. Dit terwijl Rutte riep dat de onderste steen boven moet. Let wel, ik heb het nu even niet over wie wat gezegd heeft in vertrouwen. Het gaat om de feiten. Deze worden zwart gemaakt.

Ik vind dat een doofpot. Alleen de overheid zou kunnen bewijzen dat dat niet zo is wanneer ze de feiten vrijgeven. En wederom: ik heb het niet over persoonlijke standpunten en meningen... maar over feiten die nu achtergehouden worden voor onderzoek en nabestaanden.

BerichtGeplaatst: Za Feb 17, 2018 17:31 Plaats reactie Reageer met quote
Retro

De overheid redeneert dat deze informatie wordt achtergehouden om het onderzoek, of personen, niet in gevaar te brengen. Dan lijkt het me dan dat deze informatie vrij moet komen na het afronden van het onderzoek. Afwachten.
BerichtGeplaatst: Za Feb 17, 2018 19:06 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Als er bewijs zou zijn dat de Russen of seperatisten erachter zaten, was dat allang naar buiten gebracht en had de media er bol van gestaan.
BerichtGeplaatst: Zo Feb 18, 2018 12:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Retro schreef:
Dan lijkt het me dan dat deze informatie vrij moet komen na het afronden van het onderzoek. Afwachten.

Afwachten waarop?

Deze informatie komt echt niet vrij en is essentieel in een strafrechtelijk onderzoek. Zoals ik al eerder betoogde is puur juridisch gezien het land van wie het luchtruim is verantwoordelijk voor de veiligheid daarvan. Daar kunnen we vanalles van vinden, ook onder de toenmalige omstandigheden, maar het is gewoon een logische en feitelijke gang van zaken.

Als het luchtruim boven Oost-Oekraïne gesloten was geweest, dan was de ramp met MH17 niet gebeurt.

Wie had dat besluit juridisch gezien kunnen nemen? Kiev. En feiten wijzen er in ieder geval op dat het luchtruim voor de ramp met MH17 al niet veilig was en dat op dat punt discussie is geweest tussen Nederland en Oekraïne.

Het is dus enorm belangrijk om exact na te gaan hoe de besluitvorming betreffende de veiligheid van het luchtruim genomen is. Alle documenten daarover beschikbaar zouden openbaar moeten worden. Dat ze daaruit eventueel de namen schrappen (wie zei wat) lijkt me geen enkel probleem. Ik heb wel vaker geanonimiseerde notulen van vergaderingen gelezen die zeer belangrijk bleken te zijn en wel om het volgende: was de informatie die je zocht beschikbaar/besproken of niet. Ik hoefde dan echt niet te weten wie dit in een vergadering heeft ingebracht of wie het er wel of niet mee eens was, maar simpelweg het feit dat die informatie op tafel lag is essentieel.

De overheid is bewust aan het verbergen, en zeker gezien de eerdere uitspraken van zowel Rutte als Timmermans dat de waarheid boven tafel moet komen (onderste steen moet boven) is het belang nu overduidelijk lijkt me. Die onderste steen moet boven, en niet zwartgemaakt ver onder de grond geduwd worden.

Dat het verbergen van informatie hoge prioriteit voor de overheid heeft maak ik ondermeer op uit het feit dat de media naar de rechtbank ging en in eerste aanleg de zaak won. Op dat moment had de overheid zich kunnen overgeven aan de rechter, maar men koos ervoor om in hoger beroep te gaan (=bewust zich verzetten tegen het vrijgeven van informatie). We hebben dus niet te maken met een overenthousiaste ambtenaar en een zwarte stift, zoveel is duidelijk. Hier zit een hoge prioriteit achter en de overheid is bereid zich juridisch te verdedigen tegen een rechtsgang om de intentie van de media, die meer informatie willen, actief en tegen hoge kosten te dwarsbomen.

Let wel: als de overheid zich neergelegd had bij de uitspraak in eerste aanleg, had de overheid nog steeds zélf kunnen beslissen welke informatie ze vrijgaven en welke niet. De rechtszaak was voornamelijk aangespannen door de media omdat ze vonden dat er veel te veel was zwart gemaakt. Daarin gaf de rechter ze dan ook in eerste aanleg gelijk.

Ik snap ook niet waarom de media niet naar het Europese hof gaat om alsnog gelijk te halen. Het zou zomaar kunnen dat de overheid ook hier flinke diplomatie betracht, en zowel de NOS, RTL als de Volkskrant hebben de overheid nodig voor hun informatie. De politiek en media hebben elkaar in en stevige houtgreep.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 18, 2018 20:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hier trouwens nog een mooi en goed beargumenteerd antwoord op het JIT onderzoek:
https://www.crimesite.nl/vraagtekens-onderzoek-naar-mh17/

BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2018 17:08 Plaats reactie Reageer met quote
Retro

Cliff schreef:
Retro schreef:
Dan lijkt het me dan dat deze informatie vrij moet komen na het afronden van het onderzoek. Afwachten.

Afwachten waarop?

Zoals ik al eerder betoogde is puur juridisch gezien het land van wie het luchtruim is verantwoordelijk voor de veiligheid daarvan. Daar kunnen we vanalles van vinden, ook onder de toenmalige omstandigheden, maar het is gewoon een logische en feitelijke gang van zaken.

Als het luchtruim boven Oost-Oekraïne gesloten was geweest, dan was de ramp met MH17 niet gebeurt.

Wie had dat besluit juridisch gezien kunnen nemen? Kiev. En feiten wijzen er in ieder geval op dat het luchtruim voor de ramp met MH17 al niet veilig was en dat op dat punt discussie is geweest tussen Nederland en Oekraïne.

Zoals ik je al heb uitgelegd ligt het niet zo simpel.

Quote:
Het is dus enorm belangrijk om exact na te gaan hoe de besluitvorming betreffende de veiligheid van het luchtruim genomen is.

Dat staat vermeld in het OVV-rapport waar ik je een link naar heb gegeven en ik heb het je al meerdere keren uitgelegd.

Quote:
Alle documenten daarover beschikbaar zouden openbaar moeten worden.

Er zijn stukken zwartgemaakt over de veiligheid van het luchtruim die de OVV niet mocht meenemen in haar onderzoek? Bron?

Quote:
Let wel: als de overheid zich neergelegd had bij de uitspraak in eerste aanleg, had de overheid nog steeds zélf kunnen beslissen welke informatie ze vrijgaven en welke niet. De rechtszaak was voornamelijk aangespannen door de media omdat ze vonden dat er veel te veel was zwart gemaakt. Daarin gaf de rechter ze dan ook in eerste aanleg gelijk.

Ik snap ook niet waarom de media niet naar het Europese hof gaat om alsnog gelijk te halen. Het zou zomaar kunnen dat de overheid ook hier flinke diplomatie betracht, en zowel de NOS, RTL als de Volkskrant hebben de overheid nodig voor hun informatie. De politiek en media hebben elkaar in en stevige houtgreep.

Je vergeet dat men na aanleiding van de uitspraak wel degelijk een groot deel alsnog openbaar heeft gemaakt.

Cliff schreef:
Hier trouwens nog een mooi en goed beargumenteerd antwoord op het JIT onderzoek:
https://www.crimesite.nl/vraagtekens-onderzoek-naar-mh17/

Vind je? Nogal slordig stuk.

Quote:
Het probleem met het eerste en derde gesprek is dat ze hooguit bewijzen dat er een BUK was, maar niet waar die vandaan kwam en of die gebruikt is om MH17 neer te halen. Er blijkt niet onomstotelijk uit dat Rusland de leverancier van de BUK was. Het zou namelijk ook een bevriende separatist uit een andere stad kunnen zijn, die belt. De ‘lijn’ in het tweede gesprek zou kunnen verwijzen naar de grens tussen de provincies Luhansk en Donetsk. Of een aanvoerlijn van wapens. De gesprekken zijn dus voor meerdere uitleg vatbaar.

Verweij vergeet de volgende dingen:
- De JIT heeft dit geconcludeerd op basis van meerdere telefoongesprekken waarvan hun locatie is geanalyseerd.
- Fotografisch bewijs. Zo is de BUK die in Oekraïne is gefotografeerd exact hetzelfde, tot in de kleinste detail, als de BUK die is gefotografeerd nabij de basis in Koersk.

Quote:
Wat de JIT ook niet meldt, is dat separatisten al eerder BUK systemen hadden buitgemaakt, bij de inname van een Oekraiense luchtmachtbasis. Dat was op 29 juni, twee weken voor de crash van MH17. De onderzoeksraad meldde dit wel in zijn rapport (zie afbeelding hieronder). Wellicht stonden die BUKs in de omgeving van Luhansk (ze moesten gerepareerd worden) en werd er één naar Donetsk gereden. Dan zou het geen Russische BUK zijn, waarover gepraat werd, maar een Oekraïense. Hoe kan het JIT uitsluiten dat er niet over deze BUKs werd gesproken?

Verweij is laks in het volgende:
- Deze theorie is wel degelijk onderzocht. Er is geen enkel bewijs dat sepetaristen een Oekraïnse operationale BUK in handen hebben gekregen.
- De foto in kwestie is een oude foto van voor de oorlog.
Quote:

De betrouwbaarheid van de taps is bovendien twijfelachtig. Ze worden aangeleverd door de Oekraïense geheime dienst. Een organisatie die in het verleden bewezen heeft vervalst bewijs te presenteren voor politieke doeleinden. Zo beweerden ze dat de separatisten scherven hadden verwijderd uit lichamen van MH-17 slachtoffers. Iets waarvoor de forensisch pathologen in Nederland geen enkel bewijs vonden. En ze beweerden dat rebellen een aanslag wilden plegen op het MH17-onderzoeksteam. Iets waarvan minister Koenders later zei dat het onzin was. Hoe weet het JIT zo zeker dat er niet met de datum, locatie of inhoud van de taps is gerommeld? Dat er geen gesprekken zijn geknipt en geplakt door de Oekraïners, die er tenslotte alle belang bij hebben de Russen de schuld te geven?

Zucht.
https://www.om.nl/mh17-ezine-juni2016/5-field-office-nl.html

Quote:
Ten eerste is het volstrekt onlogisch om van Pervomaisky naar Rusland te rijden via Debaltseve en Luhansk. Een omweg van 120 kilometer. Als je van Arnhem naar Duitsland wilt rijden, ga je ook niet eerst terug naar Almere en daarna naar Zwolle. Waarom zou een BUK-systeem, waarmee net een massamoord is gepleegd, die wereldwijd breaking news is, via een dergelijke onlogische omweg het land uit worden gesmokkeld? Dat is volstrekt ongeloofwaardig.

- Dan is de heenroute toch ook onlogisch?
- De kortere route via Snizhne was niet veilig. Er werd gevochten op de bewuste dag.
- De route via Snihzne kent veel lage bruggen en andere obstakels die het moeilijk maken een buk te vervoeren.

Verweij stelt hier in elk geval vragen die de JIT inderdaad niet heeft vermeld maar dit kon hij ook even zelf opzoeken.

Quote:
. Op stafkaarten van die dag is te zien dat de separatisten op 18 juli het oostelijk deel van Luhansk beheersten, niet het westelijk deel, daar was het Oekraïense leger de baas. De BUK rijdt door de bufferzone, tussen de checkpoints van het Oekraïense leger en die van de separatisten.

Stafkaarten zijn niet betrouwbaar.

Quote:
Opvallend is tenslotte dat het JIT zegt plaatsbepalingen te hebben van mobiele telefoons van de begeleiders van het BUK-transport op verschillende locaties in Oost-Oekraïne. Zo is te zien in de video die het JIT deze week vrijgaf. Maar op de kaart die het JIT toonde (afbeelding hieronder) ontbreekt precies van één locatie de plaatsbepaling: Luhansk. De vraag is dus opnieuw of die begeleiders daar wel zijn geweest met de BUK na de crash.

Slordig dit. De autoriteiten(separatisten) in Donetsk werkte mee, maar de separatisten in Luhansk weigerden om de JIT toe te laten.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2018 18:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Retro schreef:
Zoals ik je al heb uitgelegd ligt het niet zo simpel.

En ik heb je al uitgelegd: het is wel zo simpel.

Ga bij een rechter eens uitleggen dat iets 'niet zo simpel ligt'... je vindt geen gehoor. Het is juridisch klaar als een klontje: Oekraïne is primair en juridisch verantwoordelijk voor de veiligheid van het eigen luchtruim.

Als het allemaal moeilijk, moeilijk is omdat er een burgeroorlog plaatsvindt dan zegt de rechter 'prima, maar beste Oekraïne... je had nog steeds de mogelijkheid je luchtruim te sluiten. Ook in dat deel'.

Verantwoordelijkheid aangetoond, juridische verantwoordelijkheid ook aangetoond... de zaak is beklonken.

Iedere dief heeft ook een verhaal... dat hij steelt voor zijn arme grootmoeder die geen pensioen heeft en blablabla... juridisch feit blijft: diefstal. Of het nu complex is of niet...

Quote:
Dat staat vermeld in het OVV-rapport waar ik je een link naar heb gegeven en ik heb het je al meerdere keren uitgelegd.

Nee. Ik heb het rapport voor mijn neus. Geef een quote of een paginanummer. Engelse versie, want die is leidend.

Quote:
Er zijn stukken zwartgemaakt over de veiligheid van het luchtruim die de OVV niet mocht meenemen in haar onderzoek? Bron?

Staat in het OVV rapport. Heb je het niet gelezen ofzo?
(tja, als jij het kan...)

Quote:
Je vergeet dat men na aanleiding van de uitspraak wel degelijk een groot deel alsnog openbaar heeft gemaakt.

Bron?

Quote:
- De JIT heeft dit geconcludeerd op basis van meerdere telefoongesprekken waarvan hun locatie is geanalyseerd.

Telefoongesprekken die:
1. Door een mede verdachte zijn aangeleverd als bewijs
2. Van een organisatie afkomen die aantoonbaar vele leugens over MH17 heeft verspreid.

Quote:
- Fotografisch bewijs. Zo is de BUK die in Oekraïne is gefotografeerd exact hetzelfde, tot in de kleinste detail, als de BUK die is gefotografeerd nabij de basis in Koersk.

Bron? En indien OVV rapport, paginanummer of quote?

Quote:
- Deze theorie is wel degelijk onderzocht. Er is geen enkel bewijs dat sepetaristen een Oekraïnse operationale BUK in handen hebben gekregen.

Aantoonbaar onjuist op basis van bestaand fotomateriaal. Daarbij ook nog eens totaal onlogisch: stel dat Nederland in twee delen uiteenvalt, Oost en West, geloof je dan werkelijk dat alle Nederlandse militaire goederen in één van die twee delen is?

Natuurlijk niet... ook die goederen zijn verdeeld over die twee delen. Ergo: ook in Oost-Oekraïne was militair materieel van Oekraïne. Volkomen logisch. En dat er Oekraïense BUKS waren in dat gebied is al aangetoond.

Quote:
- De foto in kwestie is een oude foto van voor de oorlog.

Bron?

Quote:

Die link bewijst juist zijn gelijk... de taps komen van de SBU, een zeer ongeloofwaardige partner die aantoonbaar vele leugens over MH17 heeft verspreid.

Quote:
- Dan is de heenroute toch ook onlogisch?

Nee, niet per definitie. Er wordt beweerd dat de BUK zo snel mogelijk terug naar Rusland moest... maar dat is dus een totaal onlogische route.

De heenroute is een ander verhaal: er kan gezocht zijn naar de beste strategische positie.

Quote:
- De kortere route via Snizhne was niet veilig. Er werd gevochten op de bewuste dag.
- De route via Snihzne kent veel lage bruggen en andere obstakels die het moeilijk maken een buk te vervoeren.

Bron?

Quote:
Stafkaarten zijn niet betrouwbaar.

Interessant... dus jij gaat hier ook onderscheid maken in welke informatie betrouwbaar is en welke niet. En alles wat van het JIT komt is volledig betrouwbaar toch? Zelfs wat van het SBU komt lijk je te vertrouwen (terwijl daar ook veel aantoonbaar foute informatie tussen zit)

Waarom zijn die stafkaarten dan nu ineens onbetrouwbaar?

Quote:
Slordig dit. De autoriteiten(separatisten) in Donetsk werkte mee, maar de separatisten in Luhansk weigerden om de JIT toe te laten.

Dat bewijst dus wederom zijn gelijk... jij geeft slechts aan waarom hij gelijk heeft.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 25, 2018 9:32 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Nederland en Australië stellen Rusland aansprakelijk voor het neerhalen van vlucht MH17 op 17 juli 2014.

Het net sluit zich om de rusbeesten Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Mei 25, 2018 10:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

'Beloofde Westen dat NAVO niet zou uitbreiden?' grappig artikel... verwijst naar Mary Elise Sarotte en haar uitgebreide studie in 2014 gepubliceerd in Foreign Affairs.

Maar.. daar schrijft ze ook in:

First, Kramer claims that during negotiations about German reunification, James Baker, Helmut Kohl, and Hans-Dietrich Genscher spoke “solely about expanding the alliance into East Germany.” But in fact, visiting Moscow in February 1990, they repeatedly affirmed that NATO would not move eastward at all. Mikhail Gorbachev said that any expansion of the zone of NATO whatsoever was unacceptable, and he let German reunification commence on that basis.

bron.

De vraag is natuurlijk: wanneer is iets een belofte? Als James Baker, Helmut Kohl, en Hans-Dietrich Genscher meerdere malen tegen Gorbatsjov zeggen 'NAVO zal zich niet richting het Oosten uitbreiden' en Gorbatsjov stelt dat zelfs als voorwaarde voor de hereniging van Oost- en West-Duitsland, kun je dan nog steeds volhouden dat er geen belofte is?

De belofte is misschien nooit op papier gezet en door iedereen ondertekend... dat zou kunnen. Maar de vraag is of er dan ook niets beloofd is. Er zijn duidelijk verschillende meningen over, wikipedia:

There is no mention of NATO enlargement in the September–October 1990 agreements on German reunification, so there was no formal commitment not to expand.[6][7] Whether or not the West informally committed to not enlarge NATO to the East is a matter of dispute among historians and international relations scholars.[6] Harvard University historian Mark Kramer rejects that an informal agreement existed,[6][8] whereas Texas A&M University political scientist Joshua R. Itzkowitz Shifrinson argues that an informal agreement existed.[6][7] In December 2017, Svetlana Savranskaya and Tom Blanton of the National Security Archive at George Washington University argued that newly declassified documents showed that an informal agreement existed.[9][10]
https://en.wikipedia.org/wiki/Enlargement_of_NATO#German_reunification

Dus ja, wanneer is een belofte een belofte... pas als deze op papier staat of ook al als deze mondeling uitgesproken is?

BerichtGeplaatst: Vr Mei 25, 2018 10:20 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Racer schreef:
Nederland en Australië stellen Rusland aansprakelijk voor het neerhalen van vlucht MH17 op 17 juli 2014.

Waarom alleen Australië en niet de andere JIT partners, te weten GB, Maleisië en Oekraïne? Enig idee Racer?

En: heeft Rutte soms druk moeten uitoefenen op Australië om mee te doen, omdat hij er anders helemaal alleen voor stond?

Eerst de Britten met hun Novichok en nu dit weer...de wanhoop straalt er gewoon vanaf om Rusland zwart te maken in de aanloop naar het WK.

Mark my words, dit gaat een gigantische faal worden. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Vr Mei 25, 2018 10:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hm... zover ik kan zien is die hele discussie over wel of niet uitbreiden van de NAVO richting het Oosten al lang achterhaald:

https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/russia-programs/2017-12-12/nato-expansion-what-gorbachev-heard-western-leaders-early

De beloftes zijn wel degelijk gemaakt, getuige de declassified documents van James Baker zelf. De belofte is meerdere malen mondeling gedaan en in gespreksnotities ook opgeschreven door zowel James Baker als andere aanwezigen:

Baker: “Supposing unification takes place,” he asked Gorbachev, “what would you prefer: a united Germany outside of NATO, absolutely independent and without American troops; or a united Germany keeping its connections with NATO, but with the guarantee that NATO’s jurisprudence [jurisdiction?] or troops will not spread east of the present boundary?”

The issue was one he wished to discuss with his colleagues, Gorbachev replied, remarking only that “it goes without saying that a broadening of the NATO zone is not acceptable.”

To which Baker responded: We agree with that.

Mondelinge belofte dus, ook op schrift gezet, maar noot geformaliseerd in een officiële/formeel akkoord.

Niettemin stel ik dat het geen houdbaar standpunt is om te zeggen dat er geen belofte gedaan is aan Gorbatsjov.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 25, 2018 11:33 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Racer schreef:

Het net sluit zich om de rusbeesten Very Happy

Wishfull thinking Racer.

Slechts 2 van de ongeveer 300 landen ter wereld stellen Rusland aansprakelijk en dat doen ze zelfs zonder bewijs. Mogelijk hebben de Russen materiaal geleverd, maar daar houdt het ook op. Net zoals de Amerikanen wapentuig aan Saoedie Arabie leveren om daarmee in Yemen dood en verderf te zaaien. Worden de Amerikanen daarvoor aansprakelijk gesteld Question

BerichtGeplaatst: Vr Mei 25, 2018 12:02 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Interessante tweets van pro-russische journalist Wierd Duk:

Omdat veel mensen kennelijk verwachten dat ik me uitspreek over MH17. Dat het hier gaat om een Russische Boek-raket lijkt me al enige tijd duidelijk. Ongetwijfeld klopt de link naar de 53e luchtafweerbrigade uit Koersk.
Wat mij, gebaseerd op mijn uitgebreide (oorlogs)ervaringen in Rusland, minder vanzelfsprekend lijkt en wat bijna onmogelijk is te bewijzen, is de directe bemoeienis van het Kremlin. Op Russische slagvelden heerst chaos en willekeur.
Bovendien gaat de Russische leiding nooit haar eventuele betrokkenheid bekennen. Een Russisch onderzoek zal de ware toedracht ook alleen maar afdekken. Rusland is geen rechtsstaat, maar een machtsstaat. Wat daar telt is brute macht, niet het recht.
PS: In Rusland is het als in het MO: elk teken van zwakte wordt er beschouwd als dodelijk. Daarom begrijpen Russen de Arabische wereld zo goed. Toegeven dat je gefaald hebt, als in het geval met de Boek-ramp, wordt gezien als zwaktebod. Gaat daarom dus niet gebeuren.
BerichtGeplaatst: Vr Mei 25, 2018 18:23 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Racer schreef:

Wat mij, gebaseerd op mijn uitgebreide (oorlogs)ervaringen in Rusland, minder vanzelfsprekend lijkt

Wat ik mij, als kritisch volger van het nieuws, afvraag is het volgende:

Wat zou volgens jou het motief van de Russen zijn geweest om MH17 neer te schieten?

BerichtGeplaatst: Vr Mei 25, 2018 18:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Goede vraag Real, maar daar wil men helemaal geen antwoord op geven. Niet voor niets spreken sommigen over de 'aanslag' op MH17, alsof het allemaal zo gepland was...

Erkennen dat het hier om 'collateral damage' gaat zou de eerste stap richting een objectieve kijk op deze zaak zijn... en dat wil men niet.

Het scenario 'Poetin did it' moet in stand gehouden worden. Bewust ook.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 25, 2018 22:07 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik denk dat het een tragische vergissing is geweest. Het zal niet de bedoeling zijn geweest een burgervliegtuig neer te halen. Men heeft gedacht dat het een gevechtsvliegtuig was.
Deze "verzachtende omstandigheid" wordt helaas onderuit gehaald door de Russen door te blijven ontkennen dat men dit gedaan heeft. Neem je verantwoordelijkheid en geef het gewoon toe. Maar ga niet tegen alle zich opstapelende bewijzen in blijven ontkennen.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 25, 2018 22:37 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Weet niet of 't wellicht al eerder in dit topic aan de orde is geweest, maar las net in het Wp-artikel dat de brokstukken van het desbetreffende vliegtuig over 'n enorm grote afstand verspreid lagen. Kreeg als volslagen leek op luchtvaartterrein de indruk dat dit eigenlijk niet heel gewoon is wanneer 'n kist wordt neergehaald met 'n luchtafweerraket.

Citaat:
"De brokstukken van het toestel bleken verspreid te liggen over een oppervlakte van 35 vierkante kilometer. De staart lag op 10 kilometer afstand van andere brokstukken, een aanwijzing dat het vliegtuig op grote hoogte uit elkaar is gespat".

Weet ook niet of dit meer in de lijn der verwachtingen ligt wanneer 'n vliegtuig in de lucht door 'n gevechtsvliegtuig is bestookt.

Wanneer ook dát eigenlijk niet zo is, dan zou dat reden kunnen zijn om aandacht te besteden aan de vraag of het vliegtuig wellicht in de lucht ontploft is door een erin aanwezige bom.

Mogelijk zijn er ter zake ingewijden die uitsluitsel kunnen geven over de dezerzijds in dit opzicht bestaande vragen.
-
BerichtGeplaatst: Zo Mei 27, 2018 20:08 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Lampje schreef:
Ik denk dat het een tragische vergissing is geweest. Het zal niet de bedoeling zijn geweest een burgervliegtuig neer te halen.

Inderdaad, er is niemand die beweert dat de russen met opzet burgers hebben gedood.
Ook de nabestaanden niet, maar ze willen wel dat de russische regering haar verantwoordelijkheid neemt.
BerichtGeplaatst: Zo Mei 27, 2018 20:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nou... niemand...

Waarom lees ik dan overal 'de aanslag op MH17'?

Een aanslag is meestal een bewuste actie op iets of iemand. MH17 is nooit bewust neergehaald.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 27, 2018 20:24 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Tekenend dat jij je drukmaakt om zoiets banaals.
Geef het toch op, de publieke opinie krijgen jullie toch niet meer mee.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 27, 2018 22:19 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Soms is een goede rus een levende rus

BerichtGeplaatst: Ma Mei 28, 2018 1:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Racer schreef:
Tekenend dat jij je drukmaakt om zoiets banaals.
Geef het toch op, de publieke opinie krijgen jullie toch niet meer mee.

Wie is 'jullie'?

Over het algemeen overwint de waarheid wel Racer.... En wat de publieke opinie betreft... die is nog niet zo overtuigd als jij denkt.

Weerwoord forum index » Buitenland