Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling » Ter overdenking... Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Ter overdenking...
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2018 9:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Deze video raakt me, omdat er een enorme kern van waarheid in zit.

Zelf vervloek ik inmiddels de mobiele telefoon als één van de slechtste uitvindingen ooit. Was dat ding niet ooit bedoeld om overal bereikbaar te zijn? Nou, ik wil helemaal niet meer overal bereikbaar zijn. Ik heb dus heel vaak mijn mobiel niet bij me en als ik hem bij me heb neem ik niet op als:
1. Ik in gesprek ben met iemand
2. Ik geconcentreerd aan het werk ben
3. In vergadering zit
4. Etc.

Alleen als ik echt helemaal niets te doen heb op het moment dat ik gebeld word, dan neem ik nog op. De mobiele telefoon heeft in mijn leven een hele lage status van prioriteit gekregen.

Verder doe ik geen Facebook, Twitter, Insta, Snapchat of andere 'Sociale' Media. Ik kijk er niet eens op.

Kerst, Oud en Nieuw heb ik dit jaar gevierd op Kaapverdië. Lekker in de zon op het strand. Mijn mobiel ging bij aankomst in de kluis en ging er pas uit op het moment dat ik weg ging.

Wat zag ik op dat paradijselijke resort? Allemaal mensen die exact deden als in het filmpje hierboven. Tijdens het eten zitten ze alleen maar op hun telefoon. In de lobby, op het strand, bij het zwembad... overal zitten mensen alleen op hun 5 inch LCD schermpje te staren. En allemaal moeten ze delen hoe geweldig hun vakantie/leven is... maar niemand die het werkelijk interesseert. De likes en de duimpjes moeten gescoord worden...

Het is echt een verschrikkelijke ziekte geworden die GSM... de wereld zou vele malen beter zijn zonder deze uitvinding.

BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2018 11:09 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

.
Ik heb lui gezien wier linker gezichtshelft in de zomer een grote witte vlek vertoont,
Veroorzaakt door een tekort aan zonlicht. Very Happy
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2018 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Ik heb pasgeleden een iPhone 7 plus aangeschaft. De aanschafprijs is overigens idioot hoog, dat zal te maken hebben met het merk... ofzo.

Kortom, ik ben er wel tevreden mee.

Ik ben mij er wel zeer nadrukkelijk van bewust dat zo'n ding nogal een groot penetrerend vermogen heeft en dat sta ik niet zondermeer toe. Ik heb geen WhatsApp, geen Facebook en mijn contactenlijst is vooral gevuld met directe familie en enkele goede vrienden. De telefoongesprekken die ik in één week voer zijn nog steeds op twee handen te tellen, los van de gesprekken die ik voer vanwege mijn werk.

Ik gebruik overigens wel een App die Signal genoemd wordt, het is de privacyvriendelijke variant van WhatsApp. In die App staan 10 contacten bestaande uit familie en een paar vrienden. Erg druk is het sowieso niet.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2018 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2018 12:25 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Mooie foto Cliox. Aan het einde van de foto (links) zie een opschrift met FREE, waarschijnlijk werden de couranten vrij verstrekt?

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Re: Ter overdenking...
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2018 13:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Het is echt een verschrikkelijke ziekte geworden die GSM... de wereld zou vele malen beter zijn zonder deze uitvinding.

Mee eens. In het werkleven is de druk om te digitaliseren erg hoog. Ga je niet mee met deze stroom, doe je jezelf tekort. Heden ten dage hebben mensen overvolle agenda's. Netwerken gebeurt dus digitaal op platformen als LinkedIn. Ikzelf hekel dat maar ontkom er niet aan om mee te gaan hierin. Ik merk dat ondanks ik een opendeurbeleid hanteer en mensen uitnodig om face-to-face gesprekken te voeren er steeds minder gebruik wordt gemaakt. Digitaal gaat sneller en is daardoor efficiënter vindt men. En efficiëntie is één van de principes bij veel bedrijven. Ik ben het hier hartstochtelijk mee oneens en ondervindt in mijn vakgebied veel nadelen. En dan heb ik het nog niet over als je een keer niet bereikbaar bent en direct terugbelt. Of de vinkjes blauw zijn maar je hebt niet gereageerd!

En dan het telefoongebruik in vergadering of gesprekken. Ronduit verschrikkelijk! Mijn direct leidinggevende is zo iemand. Hij wordt ik-weet-niet hoe-vaak gebeld op een dag en loopt dan ook de hele dag met dat stuk plastic aan zijn oor. Geen fatsoenlijk gesprek mee aan te knopen. Tenzij je belt. Ik sluit mij dan ook aan bij de topicstarter en neem mijn telefoon niet op:

1. Ik in gesprek ben met iemand;
2. Ik geconcentreerd aan het werk ben;
3. In vergadering zit;
4. Daar gewoon geen zin in heb.

Ik ga nog zelfs een stap verder en laat de telefoon in mijn jas of tas in een gesprek / vergadering met tonen uit. En met vakantie blijft de telefoon ook in de kluis.

Laatst aangepast door Cliox op Za Jan 06, 2018 13:01, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2018 13:01 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het onnozele gebruik van smartphones is inderdaad uitermate irritant. Het is vaak een kwestie van geestelijke armoede.

BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2018 13:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Evenals het bovenmatig mailen. Denk aan het CC-gedrag van mensen. En dan huilie huilie doen als je eens belangrijke informatie mist... Very Happy
BerichtGeplaatst: Za Jan 06, 2018 20:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Die foto met de kranten ken ik inderdaad, maar is dat toevallig geen photoshop? Ik heb zoiets nog nooit gezien in de trein, vroeger ook niet. Echter... GSM's in de trein... overal.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2018 9:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Zou zomaar kunnen. Een knipoog naar dooddoeners dat vroeger alles beter was en de mensen socialer. In de (school)tijd dat ik met de trein reisde zat ik ook niet continue de kleppen. Dan nam ik lesstof door of tuurde naar buiten. Bovendien heb ik geen behoefte om met iedereen een gesprek aan te knopen. En anderen hebben die behoefte ook niet. Ook niet de mensen die niet hun smartphone gebruiken in de trein.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2018 10:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je hoeft natuurlijk ook niet allemaal met elkaar te praten in de trein. Maar als je nu kijkt in restaurants, zitten zelfs vrienden, kennissen en geliefden tegenover elkaar op hun telefoon te staren.

Ik kan me niet voorstellen dat dat vroeger gebeurde met kranten.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2018 16:47 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Maar als je nu kijkt in restaurants, zitten zelfs vrienden, kennissen en geliefden tegenover elkaar op hun telefoon te staren.

Leeghoofdigheid is het niveau van de nieuwe verwende niks-generatie
Tijdens een kerstdiner heb ik dat ook eens gehad: twee gasten aan tafel (broer en zus, allebei volwassen) zaten tijdens het diner aan tafel elkaar de hele tijd de appen. En dan ook nog hardop giechelen.
Toen ik vroeg wie van de ouders die kinderen eigenlijk zo ongemanierd en leeghoofdig had opgevoed was ik de natuurlijk gebeten Kerstman.
Maar dat vind ik prima, ze weten nu dat hun oom hen leeghoofdig vind en dat komt harder aan dan zeggen dat ze aso zijn.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 07, 2018 17:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Je hoeft natuurlijk ook niet allemaal met elkaar te praten in de trein. Maar als je nu kijkt in restaurants, zitten zelfs vrienden, kennissen en geliefden tegenover elkaar op hun telefoon te staren.

Ik kan me niet voorstellen dat dat vroeger gebeurde met kranten.

Ik vind dat reuze meevallen. Afgelopen vrijdag zag ik dat iemand dat wel deed. Dat viel op. En zo lang het opvalt behoort het niet tot het dagelijks straatbeeld. Het grootste 'probleem' ervaar ik in het gebruik van smartphone in het verkeer (lopen, fietsen, brommer- scooter-, autorijden) en in de werksfeer.
BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2018 7:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Beter waarnemen.

Er komen nu ook steeds meer restaurants die, net als dat het roken verboden is, de GSM verbieden in hun restaurant. Dat zal een trend zijn die de komende tijd sterk opkomt... en niet voor niets. Restaurants en zelfs café's gaan het gebruik van een smartphone in hun gelegenheden verbieden.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2018 9:18 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat het volledig uit de klauwen is gelopen blijkt hier wel uit:

https://www.ad.nl/binnenland/veel-kritiek-op-led-verkeerslicht-voor-smombies~a5f75cf8/

BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2018 15:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Als zelfs je grote aandeelhouders gaan vragen om beperkende maatregelen...

Jana Partners en California State Teachers’ Retirement System, samen goed voor zo'n 2 miljard dollar aan aandelen, hebben het bedrijf laten weten dat ze zich zorgen maken over de verslavende werking van de iPhone. Ze zeggen dat het toestel zulke meeslepende eigenschappen heeft, dat het zorgt voor een crisis die kinderen en het bedrijf kunnen schaden.

https://www.bnr.nl/nieuws/beurs/10336849/bescherm-kinderen-tegen-de-iphone

Smartphone wordt het tweede roken: verbieden onder de 18, in restaurants, openbaar vervoer en op de werkplek
Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Jan 08, 2018 20:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

In een Grieks-restaurant waar ik met regelmaat een hapje ga eten staat een bordje waarop staat (in eigen woorden) "Wij hebben geen wifi, hier wordt gepraat." Treffend maar ook alleszeggend!
BerichtGeplaatst: Di Jan 09, 2018 10:42 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Bellen als je aan de kassa aan het afrekenen bent is gewoon onbeschoft, je toont hiermee minachting voor de kassier.
Maar het is niet alleen aan de kassa.
Een kennis van ons werkt in het ziekenhuis. Daar is het schering en inslag dat de patiënt tijdens een onderzoek zit te bellen.
Wat ook vaak gebeurt is dat de ouders een foto maken van hun kind dat onderzocht wordt. Dat mag helemaal niet vanwege de privacy van het medisch personeel.
Bordjes met verboden helpen helemaal niet want de verwende niks generatie snapt niet dat zo'n bordje ook voor hun bedoeld is. Dat komt omdat ze opgevoed zijn als prinsjes en prinsesjes in een samenleving waarin niets moest en alles mocht. En daar krijgen we nu de rekening van gepresenteerd.

BerichtGeplaatst: Di Jan 09, 2018 12:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Beter waarnemen.

Is dat zo? Ik heb vaak het idee dat het self phulfilling profecy is. Zeker als je het zo stellig als feit presenteert. Ik ben het overigens niet geheel oneens met je maar neem wel een kentering waar. Een telefoon is geen statussymbool meer dus niet iedereen hoeft te zien dat je er één bezit en belangrijk bent. Daarnaast ligt er een deken van taboe over telefoongebruik in openbare ruimtes en gezelschap.

Quote:
Er komen nu ook steeds meer restaurants die, net als dat het roken verboden is, de GSM verbieden in hun restaurant. Dat zal een trend zijn die de komende tijd sterk opkomt... en niet voor niets. Restaurants en zelfs café's gaan het gebruik van een smartphone in hun gelegenheden verbieden.

Allereerst hou ik niet zo van die verboden. Er zijn al veel te veel regels in onze maatschappij, het moet nog leuk blijven. Ten tweede is bereikbaar zijn toch een soort van (sociale) noodzaak geworden. Hoe ga je om met mensen die beroepsmatig bereikbaar moeten zijn en mensen die bereikbaar moeten zijn door familieomstandigheden? Of de babysit die nog een vraagje heeft. Er zijn valide redenen te bedenken om bereikbaar te zijn. Los van het feit dat ik bepaal wat ik tijdens het nuttigen van een biertje of een maaltijd wel en niet doe.

Vergeet niet dat het inchecken op Facebook of de pics op Instagram en alles wat nog meer bestaat, het bereik vergroot. Het is gratis reclame. Als je smartphonegebruik volledig in de ban doet, beperkt jij jezelf als horecabaas. Je moet juist mee met de flow.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2018 4:11 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Buren die verderop wonen zijn Zweden en die hebben 2 dochters van 10 en 12.
Hun moeder werd zo boos toen die meiden zelfs met het kerstdiner zaten te appen dat ze de telefoons heeft afgepakt.
Dat werd een heel drama. Dus dit is wereldwijd een probleem.
Ook in Afrika lopen ze er mee rond maar daar is het heel moeilijk om een landlijn te krijgen.

Toen ik in de jaren negentig iemand mijn café in zag lopen met een enorme telefoon (dus een vergrote ouderwetse telefoon hoorn) vroeg ik wat dat was. Een mobiele telefoon dus.
En waarom? Zodat je altijd te bereiken bent.... mijn reactie was dat dit nooit zou aanslaan want waarom. Ik had het dus fout.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2018 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Je was niet de enige Elisabeth Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2018 11:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik heb er een schijthekel aan gekregen en dat wordt met de dag erger. Van mij mag ie weg.

Inmiddels heb ik hem ook nooit meer bij me. Als ik werk ligt hij op mijn bureau (naast mijn vaste telefoon) en als ik wegloop van mijn bureau neem ik hem nooit mee. Als ik thuis ben zit hij in mijn jaszak in de kast en daar blijft hij ook gewoon.

Als ik onderweg ben heb ik hem wel bij me, maar eigenlijk voor noodgevallen (die ik gelukkig nooit heb). Vaak neem ik ook gewoon niet meer op. Op mijn voicemail staat dat mensen geen bericht moeten inspreken maar een mail moeten sturen.

Fuck mobiele telefoons. Fuck verbale incontinentie. Denk maar eerst eens na over wat je wil zeggen en leer gewoon afspreken en op dat tijdstip ook daar te zijn. Met de mobiel bellen dat je 5 minuten later bent (of appen) is gewoon een kwestie van niet kunnen plannen.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2018 11:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

De jaartjes gaan tellen Cliff.... Laughing

Hoe doe je dat zonder navigatie en flitsmeister Confused

BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2018 11:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Daar heb je geen telefoon voor nodig Royy. In mijn Mercedes zit gewoon Internet en zo'n Android ding. Daar kan ik alle navigatie, apps, televisie en andere shit op volgen... zelfs mijn mail en afspraken.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 17, 2018 13:30 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik heb ook gewoon een vaste navigatie in de autoradio.

En wat moet je met Flitsmeister, Royy? Te hard rijden is asociaal. Van mij mogen ze die app verbieden.

Verder heb ik geen probleem met een mobiele telefoon. Ik heb wel problemen met het aso-gedrag van veel telefoonbezitters. Vooral de jonge niksgeneratie is behoorlijk achterlijk met mobieltjes bezig.

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling