Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » In de Randstad woon je ongelukkig, onveilig en ongezond. Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
In de Randstad woon je ongelukkig, onveilig en ongezond.
BerichtGeplaatst: Vr Okt 27, 2017 10:34 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
Het valt wel mee met de Randstad als the place to be. Volgens onderzoek van de Rabobank en de Universiteit van Utrecht is de Randstad de streek waar de mensen het ongelukkigst, het ongezondst en het onveiligst zijn, schrijft het AD...

...En als je er dus breder naar kijkt, is Noord-Drenthe een veel betere plek om te wonen. Luchtkwaliteit, sociale samenhang in de buurt, de balans tussen werk en privé: Drenten hebben het allemaal beter voor elkaar dan de gemiddelde Rotterdammer of Amsterdammer, ondanks alle aandacht die deze steden krijgen...

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/in-de-randstad-woon-je-ongelukkig-onveilig-en-ongezond

Hear, hear! Very Happy
Zoals ik al zo vaak heb gezegd: de Randstad is behoorlijk overgewaardeerd.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 27, 2017 13:57 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tedje van Es schreef:
Quote:
Het valt wel mee met de Randstad als the place to be. Volgens onderzoek van de Rabobank en de Universiteit van Utrecht is de Randstad de streek waar de mensen het ongelukkigst, het ongezondst en het onveiligst zijn, schrijft het AD...

...En als je er dus breder naar kijkt, is Noord-Drenthe een veel betere plek om te wonen. Luchtkwaliteit, sociale samenhang in de buurt, de balans tussen werk en privé: Drenten hebben het allemaal beter voor elkaar dan de gemiddelde Rotterdammer of Amsterdammer, ondanks alle aandacht die deze steden krijgen...

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/in-de-randstad-woon-je-ongelukkig-onveilig-en-ongezond

Hear, hear! Very Happy
Zoals ik al zo vaak heb gezegd: de Randstad is behoorlijk overgewaardeerd.

In Drenthe zullen er dan wel géén varkensmesterijen zijn.
En geen drugstoerisme met bijbehorende criminaliteit.
In Friesland en Groningen is 't inmiddels, afgaande op nieuwsberichten trouwens ook niet bepaald veilig.

Maar op zich is 't altijd wel beter om in 'n groene omgeving te wonen dan in 'n betonnen.
Dat wordt echter anders wanneer dat groen gedomineerd wordt door veehouderijen, die hun enorme hoeveelheden mest met name ook in het voorjaar, wanneer de lucht normaal gesproken weer echt lekker gaat geuren, over hun landerijen gaan uitrijden.
Ook wordt het sociale en culturele niveau van de omgeving nogal sterk verlaagd door de dominante aanwezigheid van personen die zich beroepsmatig bezighouden met degelijke zeer leven-onvriendeljike, eigenlijk barbaarse economische activiteiten.
Wordt er daarentegen overwegend fruit en ander vrucht-voedsel geteeld dan is er een boomrijke omgeving met fabuleus mooie en geurige bloesems in het voorjaar, en zijn er dus ook niet zo die kale vee-weilanden alom.
Alleen kan het overmatige gebruik van bestrijdingsmiddelen dan nog wel 'ns voor stank in de omgeving zorgen en door zijn leven-viijandige karakter ook het ethische niveau negatief beinvloeden.
Hoe meer die vruchtenteelt biologisch is, hoe aimabeler ook de uitstraling op de omgeving derhalve.

Zolang dit echter nog voornamelijk toekomstmuziek is, zullen de meer verfijnden blijven wegvluchten uit het platteland en ondanks alle daar aanwezige nadelen een meer stedelijke omgeving prefereren boven het boerse platteland
Dat geldt echter niet zo zeer voor een belangrijk deel van de Rabo-clandisie.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Okt 27, 2017 16:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Scroll maar eens helemaal naar beneden.....

En dan vinden we daar: Amsterdam en Rotterdam. Royy, kom er maar in Smile

Dus de Randstad is al klote om in te wonen, maar van de randstad zit je ook nog eens het slechtst in Rotterdam.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 27, 2017 16:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

En hier het kaartje van heel Nederland...let ook even op Zeeland, zo'n beetje in de top 3 op alle fronten:

https://www.ad.nl/economie/niet-randstad-maar-drenthe-is-het-welvarendst~adfa75b7/

BerichtGeplaatst: Vr Okt 27, 2017 17:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik kom zeer zelden voor werk in Rotterdam. Onwijs druk en smerig. De open riool van de hoofdstad mijd ik al decennia.
BerichtGeplaatst: Vr Okt 27, 2017 17:22 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Cliff schreef:
En hier het kaartje van heel Nederland...

Ik zag dat DvhN ook iets schreef over gelukkig wonen.

Noord Drenthe blijkt een wel héél gelukkig gebied te zijn, althans voor wat betreft de rijkdom:

"Onderzoekers van de Universiteit Utrecht en de Rabobank presenteren vrijdag een rapport over de spreiding van welvaart over het land: De Brede Welvaartsmonitor. De onderzoekers hebben dit jaar voor het eerst niet alleen gekeken naar de verdeling van inkomen, maar ook naar woongenot en veiligheid. Dan staat Noord-Drenthe eenzaam boven aan de ranglijst van welvarende regios in Nederland."

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Vr Okt 27, 2017 21:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/101680/Zeeland-is-welvarender-dan-de-Randstad-blijkt-uit-onderzoek

Niet de provincies met de meeste inwoners en de grootste steden, maar juist de relatief dunbevolkte provincies Drenthe en Zeeland zijn de meest welvarende provincies. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Rabobank en de Universiteit Utrecht. Voor het onderzoek is gekeken naar meerdere factoren die het welzijn bepalen, zoals baanzekerheid, onderwijs, gezondheid, milieu, veiligheid en geluk.

Mooi hè... en die randstedelingen maar neerkijken op de provincies Smile

BerichtGeplaatst: Vr Okt 27, 2017 22:07 Plaats reactie Reageer met quote
Dash2in1

Wat is de foutmarge in het onderzoek om de geluksindex samen te stellen?
BerichtGeplaatst: Za Okt 28, 2017 5:09 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Scroll maar eens helemaal naar beneden.....

En dan vinden we daar: Amsterdam en Rotterdam. Royy, kom er maar in Smile

Dus de Randstad is al klote om in te wonen, maar van de randstad zit je ook nog eens het slechtst in Rotterdam.

Om te beginnen is het verschil tussen de hoogste en de laagste niet meer dan 7% (88% tegen 81%).
Eigenlijk te verwaarlozen, zeker wanneer 'n foutmarge ingecalculeerd wordt.
Verder valt 't op dat voor sommigen de hele Randstad synoniem is aan de twee grootste steden erin.
Dit terwijl zich ook in de hoogste regionen tig steden bevinden die tot de Randstad behoren; om er enkele te noemen:
Alphen a/d Rijn, Amstelveen, Gouda, Velzen, Haarlemmermeer, Alkmaar, Zaanstad, Purmerent, Leidschendam-Voorburg, Zoetermeer, Delft, Vlaardingen, Hoorn en Utrecht.

Tja, die twee benedenste,A'dam en R'dam; de bevolking daarvan bestaat voor meer dan 50% uit allochtonen waarvan ook nog 'ns ca. 35% niet-Westers.
Alleen al het feit dat de meeste van die mensen van nature in een veel zonniger klimaat thuishoren, wat hier in Noord-Europa met z'n gematigde klimaat nou eenmaal niet voorhanden is, zal ongetwijfeld 'n woordje meespreken bij de vraag hoe wel ze hier zijn.
Dat kan dus algauw enkele procentjes schelen en het verschil tussen hoog en laag in dit onderzoek is nauwelijks meer dan enkele procentjes.
Overigens heeft R'dam het hoogste percentage niet-Westerse allochtonen. Tja, staat (dan ook) onderaan. https://www.denieuwspeper.nl/algemeen/rotterdam-telt-meeste-niet-westerse-allochtonen/

Maar nogmaals die twee grootste steden zijn niet de hele Randstad; dus de berichtgeving die de indruk wekt dat de hele Randstad minder zou zijn dan de provincie is nogal suggestief en misleidend.
Alsof de opdrachtgevers van het onderzoek, te weten Utrecht als minst sophisticated van de vier grote steden en de Rabo als idem van de banken, graag iets van de werkelijkheid verdraaid zouden zien.
-
BerichtGeplaatst: Za Okt 28, 2017 10:22 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Dash2in1 schreef:
Wat is de foutmarge in het onderzoek om de geluksindex samen te stellen?

Het kan niet anders dan dat die foutmarge erg groot is, want Maastricht staat op hetzelfde niveau als Heerlen. Dat kan toch niet wáár zijn?

Razz

BerichtGeplaatst: Za Okt 28, 2017 12:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Natubico schreef:
Maar op zich is 't altijd wel beter om in 'n groene omgeving te wonen dan in 'n betonnen.
Dat wordt echter anders wanneer dat groen gedomineerd wordt door veehouderijen, die hun enorme hoeveelheden mest met name ook in het voorjaar, wanneer de lucht normaal gesproken weer echt lekker gaat geuren, over hun landerijen gaan uitrijden.

Dat klopt, maar niet het hele plateland staat volgebouwd met megastallen, terwijl de Randstad wel één grote overbevolkte betonblok is.

Moppersmurf schreef:
Maastricht staat op hetzelfde niveau als Heerlen. Dat kan toch niet wáár zijn? Razz

Very Happy

https://www.youtube.com/watch?v=Uqajd69Y9Fs

Laatst aangepast door Tedje van Es op Za Okt 28, 2017 12:21, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Okt 28, 2017 12:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ja wonen in een mooie omgeving tussen blanke, welvarende bejaarden vinden blanke, welvarende bejaarden erg leuk, klopt. Zie daar de self-fulfilling prophecy van Noord-Drenthe. Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Treffend plaatje bij t artikel in t AD Laughing

Dat heeft echter niets met de echte wereld te maken, net zoals Zeeland dat niet heeft.

Cliff schreef:

Mwah, Natubico wees je al op een flink aantal kleinere steden in de Randstad (Alphen, Amstelveen, Gouda, Zaanstad) die ruim boven steden in de provincie scoren (Breda, Leeuwarden, Oss, Sittard-Geleen).

Natubico heeft denk ik een punt als we t iets veralgemeniseren: hoe homogener en ruimer de omgeving, hoe gelukkiger de gemiddelde mens is.

Grote steden zijn bijna per definitie divers. Grote steden zijn leuk als je relatief jong bent, geld hebt, bij voorkeur zonder kinderen: dan is die diversiteit leuk en hoef je je van de nadelen ervan niets aan te trekken. Ouder, armer of zorgen over kinderen: kun je beter niet in een grote stad wonen.

BerichtGeplaatst: Za Okt 28, 2017 12:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Ja wonen in een mooie omgeving tussen blanke, welvarende bejaarden vinden blanke, welvarende bejaarden erg leuk, klopt.

Jij niet dan? Jij wordt ook een keertje oud en dan wil jij ook niet in smeltkroes van multiculturele criminaliteit wonen.

Quote:
Grote steden zijn bijna per definitie divers. Grote steden zijn leuk als je relatief jong bent, geld hebt, bij voorkeur zonder kinderen: dan is die diversiteit leuk en hoef je je van de nadelen ervan niets aan te trekken.

De stad is dus een uitgelezen plek voor egocentrische mensen en als ik kijk naar de mensen die ik ken die naar Amsterdam zijn vetrokken, klopt dat heel aardig; allemaal omhooggevallen arrogante ballen.

BerichtGeplaatst: Za Okt 28, 2017 12:43 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Jij niet dan? Jij wordt ook een keertje oud en dan wil jij ook niet in smeltkroes van multiculturele criminaliteit wonen.

Zou zomaar kunnen.

Quote:

De stad is dus een uitgelezen plek voor egocentrische mensen en als ik kijk naar de mensen die ik ken die naar Amsterdam zijn vetrokken, klopt dat heel aardig; allemaal omhooggevallen arrogante ballen.

Nee hoor. De stad is de uitgelezen plek voor mensen die hoogwaardig werk, hoogwaardige voorzieningen (cultureel, recreatief, zorg, onderwijs) en diversiteit dicht bij huis willen hebben.
Wil je dat allemaal niet of ben je bereid om er ver voor te reizen? Moet je niet in een grote stad gaan wonen.

BerichtGeplaatst: Za Okt 28, 2017 13:50 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Tedje van Es schreef:

Hallo....... je hebt 't hier wel over mijn vriendin, ja ! Shock

BerichtGeplaatst: Za Okt 28, 2017 14:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
De stad is de uitgelezen plek voor mensen die hoogwaardig werk, hoogwaardige voorzieningen (cultureel, recreatief, zorg, onderwijs) en diversiteit dicht bij huis willen hebben.

WTF is hoogwaardig werk?

BerichtGeplaatst: Za Okt 28, 2017 14:55 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Moppersmurf schreef:
Hallo....... je hebt 't hier wel over mijn vriendin, ja ! Shock

Ik heb het over mensen die ik ken. Ik ken jouw vriendin niet.

Cliff schreef:
WTF is hoogwaardig werk?

De hele dag achter de pc zitten te beleggen, verzekeren, bankieren, enzovoorts. Allemaal parasieten dus.

BerichtGeplaatst: Za Okt 28, 2017 19:05 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
WTF is hoogwaardig werk?

Kennis-intensief werk Cliff.

Ik woon op 10 minuten fietsen van mijn werk, jij?

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 9:27 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Wat is kennis-intensief werk? Hersenchirurgie?

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 9:36 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Bijvoorbeeld Tedje. 5 van de 8 academische ziekenhuizen bevinden zich in de Randstad.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 9:45 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat komt omdat daar de meeste mensen wonen. Logisch gevolg dus.
En wat is nog meer kennis-intensief werk?

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 9:57 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Huh? Nee hoor, minder dan de helft van de Nederlanders woont in de Randstad.

Artsen, onderzoekers, hoogleraren, advocaten, accountants, bankiers, bestuurders etc. etc.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Kennis-intensief werk Cliff.

Oh, en heb je cijfers dat dat meer voorkomt in de Randstad dan in de provincie?

Quote:
Ik woon op 10 minuten fietsen van mijn werk, jij?

Mijn werk is niet op één plaats. Ik heb een kantoor op 20 autominuten, maar werk ook veel vanuit huis. Kun jij ook vanuit thuis werken Roy? En hoeveel dagen per week doe je dat?

Quote:
Huh? Nee hoor, minder dan de helft van de Nederlanders woont in de Randstad.

Dat komt omdat 90% allochtoon is zeker?

Quote:
Artsen, onderzoekers, hoogleraren, advocaten, accountants, bankiers, bestuurders etc. etc.

Bankiers horen echt niet in dat rijtje thuis. En je zegt ook wijselijk niets over het hoogste percentage bijstandtrekkers van Nederland, te weten in de stad Rotterdam.

Alleen in Rotterdam wonen al meer bijstandstrekkers dan het totale inwoneraantal van de Zeeuwse hoofdstad Middelburg.

Tevens ligt het gemiddelde IQ lager in de Randstad... dus met al dat kennis-intensieve werk valt het nogal mee vind ik.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 11:19 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Oh, en heb je cijfers dat dat meer voorkomt in de Randstad dan in de provincie?

Laten we het % hogeropgeleiden maar als proxy nemen. Ja dus.

Quote:

Mijn werk is niet op één plaats. Ik heb een kantoor op 20 autominuten, maar werk ook veel vanuit huis. Kun jij ook vanuit thuis werken Roy? En hoeveel dagen per week doe je dat?

20 autominuten is een forse belasting voor het milieu Cliff, en dan al die bezoeken aan de Randstad voor je werk...
Ik kan thuiswerken ja, doe ik gemiddeld 1 dag per week, maakt niet zoveel uit he met 10 minuutjes fietsen.

Quote:

Dat komt omdat 90% allochtoon is zeker?

Ik weet niet wat jij voor verwrongen beeld hebt van de Randstad, Cliff...

Quote:

Bankiers horen echt niet in dat rijtje thuis. En je zegt ook wijselijk niets over het hoogste percentage bijstandtrekkers van Nederland, te weten in de stad Rotterdam.

Klopt. De Randstad is meer dan alleen Rotterdam, Cliff. Zo behoren Westland en Alphen tot de gemeenten met relatief het laagste aantal bijstandstrekkers.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/09/aantal-mensen-dat-bijstand-ontvangt-blijft-stijgen

Quote:
Alleen in Rotterdam wonen al meer bijstandstrekkers dan het totale inwoneraantal van de Zeeuwse hoofdstad Middelburg.

Haha, wonen er minder dan 30.000 mensen in Middelburg?? Zeeland is overigens sterk vergrijsd, dus dat vertekent nogal.

Quote:
Tevens ligt het gemiddelde IQ lager in de Randstad... dus met al dat kennis-intensieve werk valt het nogal mee vind ik.

Oh ja? Heb je cijfers die dat onderbouwen?

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 12:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Laten we het % hogeropgeleiden maar als proxy nemen. Ja dus.

Nou, gefeliciteerd. Je hebt eindelijk iets gevonden waar de Randstad een hoger gemiddelde in heeft (anders dan allochtonen, criminaliteit en bijstandtrekken)

Ik moet je wel een klein beetje teleurstellen: in de Randstad zitten ook de meeste hogescholen en universiteiten. Dat vertekent het beeld wel een beetje, belangrijker is of die mensen na hun studie daar ook blijven.

(overigens blinkt ook hier Rotterdam weer niet echt uit, ondanks hun universiteit en hogeschool)

En verder ben je inmiddels van 'hoogwaardig werk' via 'kennis-intensief werk' gegaan naar 'hoogopgeleid'. Het is natuurlijk maar helemaal de vraag of dat enigszins overeenkomt. Hoogopgeleid is bv. ook de Kunstacademie.

Quote:
20 autominuten is een forse belasting voor het milieu Cliff

Het milieu in de provincie is vele malen beter dan in de Randstad Royy... maak je maar geen zorgen. Jouw 10 minuten fietsen door zwaar vervuilde lucht, daar zou ik me meer zorgen over maken.

Quote:
Ik weet niet wat jij voor verwrongen beeld hebt van de Randstad, Cliff...

Ach, ik overdrijf het wat.... maar feit is dat nu al in Rotterdam de meerderheid allochtoon is en dat dit oploopt naar tweederde in 2030.

Daarbij moet je voor de gein de tram eens nemen in de Vierambachtsstraat en tellen hoeveel Nederlanders erin zitten. Dan kom je echt niet op 10%.

Quote:
Zo behoren Westland en Alphen tot de gemeenten met relatief het laagste aantal bijstandstrekkers.

Ja, dus je compenseert je veel te hoge percentage bijstandstrekkers met hard werkende tomatenplukkers en dan roep je nog iets over kennis-intensief werk. Ik moet er wat om grinniken Royy.

Quote:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/09/aantal-mensen-dat-bijstand-ontvangt-blijft-stijgen

Dat krijg je met de VVD aan het roer blijkbaar. Waren zij niet de zogenaamde banenmachine? Hebben ze die machine in China gekocht, want hij hapert wat.

Quote:
Zeeland is overigens sterk vergrijsd, dus dat vertekent nogal.

Ja, dat zijn nette mensen, hoog opgeleid, goed wonend, lekker pensioen, houden hun tuintjes bij, fietsen nog wel eens. Zeg maar het tegenovergestelde van een inwoner van Rotterdam.

Quote:
Oh ja? Heb je cijfers die dat onderbouwen?

Het enige wat een IQ van 144 heeft in Rotterdam is een gros Rotterdammers Royy.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie