Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Pasen/Vakantiedagen Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 0:00 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Beste Bram,

Citaat:

*** Gaan we nu wéér in herhalingen vallen ?
Dat komt, omdat beide groepen bewoners naast[/vet elkaar leven en niet [vet]met elkaar.
Simpelweg, omdat de allochtonen zich weinig interesseren in wat er leeft onder de Nederlanders. (enkelen daargelaten)

Aha zit het zo in elkaar Bram. Allochtonen moeten wel interesse tonen, maar Nederlanders hoeven dat niet? Lees mijn vorige bijdragen maar. Je wilt datgene terug krijgen wat jezelf ook weggeeft. Je doet het samen en niet in je eentje. Hoe kan ik interesse tonen voor mijn buurman als hij helemaal geen belangstelling voor mij heeft?
Dat houd ik niet lang vol hoor, jij wel?
En al zou ik het volhouden, dan zou ik er geen goed gevoel over hebben. Er zal dan toch geen band tussen ons ontstaan, wat vind je nou belangrijker?

Citaat:

Als die interesse er wel zou zijn, bijvoorbeeld wanneer allochtonen zich meer zouden laten zien in Hollandse Musea, zich laten onderwijzen over de (Culturele) geschiedenis van ons land door de eeuwen heen...zou er zeker meer begrip vanuit ons kunnen ""opbloeien"".

Nou ik ben wel eens naar museums geweest.
Ik vond er niks aan, op eentje na in Tilburg.
Jij denkt zeker dat alle Nederlanders van museums houden. De interesse in musea wordt steeds minder, dat zie je ook bij de Nederlandse jeugd. Misschien moet je eens af gaan vragen waar dat aan ligt? Het kan geen kwaad als ze daar in het onderwijs meer aandacht aan besteden. Dat gebeurt naar mijn weten veel te weinig.

Jij gaat waarschijnlijk wel met je kinderen naar de museums, nou ik ben nooit met mijn ouders naar de museums gegaan. Dat is ook het grote verschil tussen Allochtonen en Nederlanders....al durf ik niet over alle allochtonen te praten.

Overigens zie ik daar wel verandering inkomen.

Mijn neefje van 9 is namelijk wel gek op museums, opvallend, want op die leeftijd wist ik niet eens wat een museum is. Hij heeft al een paar keer zijn vader overgehaald om mee te gaan, dus het is niet andersom gegaan zoals het waarschijnlijk bij de Nederlanders wel gaat. Zij halen hun kind over om ergens naar toe te gaan zodat ze er wat van leren, wat zien enz. Snap je 'm?

Het komt wel, maar je moet een beetje geduld hebben en zelf ook mee helpen. Mijn neefje is de eerste keer wel met een Nederlandse vriendin van zijn ouders gegaan. Dat zegt waarschijnlijk ook heel wat....

Ze gaat een keer in de zoveel tijd met de kinderen op stap, laat ze van alles zien, zo zien ze ook wat anders...

Het is niet zo dat de ouders nooit op stap gaan met de kids, integendeel doen ze best wel vaak (voor een Marokkaans gezin dan).....maar er is een heel groot verschil tussen de ouders en die Nederlandse vrouw. Zij weet alles mooi uit te leggen, er echt iets over te vertellen, de aandacht van de kinderen zo te vangen.....wat weten mijn broer en schoonzus daar nou over? Die kennis is er niet, dus kunnen we het ze niet verwijten. Nou, vind je dat niet geweldig van deze Nederlandse vrouw dat ze dit doet? Doe jij ook eens wat in plaats van te mekkeren dat allochtonen geen interesse hebben.

Je hebt het over SAMENLEVEN, fijn....maar waarom heb je het dan alleen over de allochtonen? Probeer het nou eens te begrijpen Bram, zo moeilijk is het toch niet?

Met vriendelijke groet,

Layla

[Dit weerwoord is op 25 April 2001 gewijzigd door Layla.]
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 9:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Om nog even terug te komen op de geloofsovertuiging waar de discussie eerder overging wil ik even vermelden dat er buiten hemelsvaartdag geen verder cristelijk geloof is.
Als je de geschiedenis napluist (nog voor dat er cristenen in dit gebied leefden) zul je tegen komen dat kerstmis een lichtfeest is wat een traditie is van de oude germanen die in die tijd de bomen voorzagen van fakkels en daarbij een soort van koek aten wat wij nu oliebollen noemen,

Dat pasen een symbool is voor vruchtbaarheid(vandaar het symbool ei).

Pinksteren ben ik even kwijt maar dat zal ongetwijfeld ook weer zo'n feest zijn waar de christenen weer een verhaal voor verzonnen hebben zodat die als zogenoemde uitvinders met de eer kunnen strijken.
Dus deze dagen hebben niets te maken met een één of ander geloof.

Als raszuivere nederlander met Friese voorouders en een oeroude hollandse naam van voor het jaar 1600nc ben ik het absoluut niet met die zogenoemde christenen eens!
Die figuren eisen onterecht alle feestdagen voor zich op en een hypochrieter volk kan ik mij niet voorstellen.
Ik weet verder weinig van de moslim gebruiken of andere overtuigingen af om daar iets over te zeggen maar ik ben van mening dat dat ook wel een bijelkaar geraapt zooitje is.
Als we het geloof nou eens lekker afschaffen dan valt er weinig meer te ruzieën.

Dit is precies zo'n voorbeeldruzie die je met je buurman voert als je een meningsverschil over een auto hebt.
"de mijne is groen en dat is beter dan blauw"
Nee zegt de buurman, "als je een blauwe hebt dan kom je sneller door het verkeer" "maar groen is...."enz.

Dit voorbeeld is exact hetzelfde als de discussie die hier gevoerd word, wij tegen hun terwijl er in wezen geen verschil is tussen de partijen!

Trap dat geloof in de kast en haal het eruit als je er zelf behoefte aan hebt, maar dring het een ander niet op!

Werk aan jezelf en niet aan een ander!

[Dit weerwoord is op 25 April 2001 gewijzigd door maarten.]
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 15:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat Linda: "Ik vind het eerlijk gezegd een beetje teleurstellend dat er blijkbaar nogal wat autochtone Nederlanders zijn, die zelf geen christen zijn, maar er wel voorstander van zijn om de christelijke feestdagen te houden, alleen omdat dat zogenaamd een "Nederlandse traditie" is. "

Ik vind het teleurstellend als jij onze hele cultuur en tradities maar wil vergeten. Zo blijft er helemaal niks meer van ons land over. en die tradities zijn ontstaan omdat vroeger 'bijna' iedereen christelijk was, zo is ons land en onze cultuur gevormd.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 17:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Phil,

Ik heb absoluut niets tegen behoud van cultuur en tradities. Maar het valt me wel op dat de christenen daarbij nooit verder kijken dan tot de tijd dat Nederland gekerstend werd. Als we dus echt hechten aan de oorspronkelijke Nederlandse cultuur en tradities, dan stel ik voor om het dan ook goed te doen, en terug te gaan tot de voorchristelijke tijd toen we hier in Nederland nog in Wodan, Freyr en Thor geloofden. Wat dat betreft kan ik me zeker voor een deel aansluiten bij het betoog van maarten.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 23:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nou Layla, ik was toch duidelijk genoeg ?

Als ik het over samenleven heb, dan bedoel ik uiteraard het samen leven tussen alloch en autochtonen.
En ik gaf ook aan hoe ik e.e.a. zie, d.m.v. het voorbeeld over museabezoek.
Maar zo kun je nog wel meer voorbeelden opnoemen, waaruit blijkt dat je beslist nog niet van een Multiculturele samenleving kunt spreken.

Lees anders dat artikel nu eens van Paul Scheffer.(""het Multiculturele drama"")
Dat moet vast nog ergens op de website van het NRC staan.
Als je het niet kunt vinden, zoek ik het wel voor je op.

Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 23:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Pinksteren ben ik even kwijt maar dat zal ongetwijfeld ook weer zo'n feest zijn waar de christenen weer een verhaal voor verzonnen hebben zodat die als zogenoemde uitvinders met de eer kunnen strijken.

WHoaa, je durft wel zeg! Wij, christenen hebben nooit beweert dat wij de üitvinders" zijn! De data zijn alleen instand gehouden omdat de authentieke bewoners die feesten willen houden, ze zijn gewoon geannexeerd. De namen zijn er trouwens niet bij verzonnen! die feesten bestonden vroeger ook al wel. maar niet met de gebruiken als een kerstboom of een paashaas!
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Do Apr 26, 2001 7:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het afschaffen van de zondag als rustdag lijkt maatschappelijk weer een opgelaaide discussie. Ook de Sovjets hebben daarmee geexperimenteerd maar konden het uiteindelijk niet verwezenlijken.
Wat de Sovjets niet is gelukt gaat een allochtone minderheid, gesteund door dogmatische 24-uurs-economen, nu weer eens serieus in Nederland proberen.

Ik wens ze geen succes: het geknaag aan onze eeuwenoude maatschappij-inrichting moet eindelijk weer eens ophouden.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Do Apr 26, 2001 8:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Guus, Linda,

Mee eens. Laten we weer onszelf worden. En dat blijven, zelfs in onze veranderingen, in deze maalstroom van invloeden en indrukken.
Pasen/Vakantiedagen
BerichtGeplaatst: Do Apr 26, 2001 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Guus, Je haalt me de woorden uit de mond.
Pasen/Vakantiedagen
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie