Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Mensen hebben recht op tegenslag Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Mensen hebben recht op tegenslag
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 9:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nou Agnar,
Om heel eerlijk te zijn ben ik een beetje moe van al die partijen die veel beloven en weinig doen.
Ik heb mij een tijdje verdiept in politiek en daaruit geconludeerd dat ik het met geen enkele partij eens ben.
Ze hebben allemaal wel voor of nadelen.

Maar wat bedoel je met "dreigt te stemmen op de VVD"?
Is dat zo verkeerd dan?
Wat is er beter dan een "liberale" partij?

"Als je op de rechtse partijen gaat stemmen vallen er slachtoffers ,maar als je op de "linkse" partijen gaat stemmen gaan we er allemaal aan!"

Dit citaatje was ooit bedoeld als grap maar kent gruwelijke waarheden!

BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 20:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Niet stemmen is equivalent voor wel stemmen
Ze luisteren er toch niet naar!
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 20:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik zou dat willen nuanceren tot 'ze luisteren er slecht naar'.

Maar zelfs dat is voor mij geen reden om niet te stemmen. Op vele plaatsen ter wereld vallen doden om democratie te bewerkstelligen (dat is ook hier gebeurd in het verleden), en hoewel het systeem duidelijk zijn minpunten heeft is het toch nog steeds het meest waardevolle politieke systeem wat we hebben.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 20:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Als iemand niet stemt, wil dat nog niet zeggen dat hij tegen een parlementaire democratie is. Het hoeft zelfs niet te betekenen dat hij een tegenstander van een partijenstelsel zou zijn.

[Dit weerwoord is op 25 April 2001 gewijzigd door John Wervenbos.]
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 20:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wel ja, wordt tijd dat wij ook weer democratie krijgen....
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 20:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

John,

Misschien niet tegen, maar ook duidelijk niet voor. Ik vind dat je moet stemmen uit respect voor het democratische systeem.

Het kan namelijk zoveel slechter (al doet Han voorkomen van niet )
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 20:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Politiek bedrijven strekt zich gelukkig over een wijder gebied uit dan alleen een stem uitbrengen op een partij, een persoon of een item en een daaraan gekoppelde gewenste koers of besluitname.

In het dagelijkse leven kan een mens binnen het intermenselijke verkeer ook zijn rechtsgevoel laten spreken of er bij een ander aan appeleren.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 20:38 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Verbazingwekkend:
Een maand geleden riep 90 procent van de bevolking: "inenten die koeien, schapen en varkens". Wat gebeurt er: juist ja, koffie leuten, en vergaderen. We vergeten dingen veel te snel....

Democratie zei je? HMMMMMM...
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 20:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Ik vind dat je moet stemmen uit respect voor het democratische systeem.

Dit ben ik niet met je eens. Ik draai het om: ik vind dat met een democratisch systeem het respect naar burgers betuigd mag worden dat zij niet hoeven te stemmen als zij dat niet willen of om één of andere reden niet kunnen.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 20:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dat klopt wel John, maar met je democratische stem bekrachtig je het.

Het is een beetje als demonstreren voor onafhankelijkheid en als er dan een referendum komt over onafhankelijkheid, dan niet gaan stemmen.

Ik vind het werk dan 'niet af'. Stemmen is een officiële handtekening zetten onder je mening. Of er dan geluisterd wordt is een tweede, maar je hebt hem in ieder geval rechtsgeldig gemaakt, dus aan jou heeft het dan niet gelegen.

Mensen die niet stemmen maar toch ergens een afkeurende politieke mening over hebben dan heb ik zoiets van 'tja, eigen schuld dikke bult'.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 20:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Een referendum is een prima zaak. Heb al vaker aangegeven dat ik waarschijnlijk regelmatig van die mogelijkheid gebruik zou maken.

Een paar jaar geleden deed ik dat nog toen een aantal bestuurders en regenten het onzalige idee tot uitvoering wilden gaan brengen om Rotterdam te laten opgaan in een soort van Groot Rijnmond, een nieuwe randstedelijke provincie. De Rotterdammers mochten daar toen in een referendum ja of nee op zeggen en toen liet ik ook op papier een krachtig NEE horen.

Moet ik echter een ja of nee antwoorden op een besluitname aangaande een kwestie waarvan ik denk dat ik (nog) onvoldoende afweet en ook mijn gevoel niet duidelijk spreekt, dan zal ik (voorlopig) een min of meer neutrale houding willen aannemen. Of je dat nou blanco stemmen of niet stemmen noemen wilt, lijkt mij feitelijk om het even.

Ook kan het zijn dat de keuzemogelijkheden die je bij een referendum geboden worden niet overeenkomen met wat jij als gewenst besluit of gewenste richting ziet. Moet je dan tegen je eigen inzicht en/ of gevoel toch voor één van de geboden keuzemogelijkheden kiezen? In hoeverre moet of mag je jezelf verloochenen?

[Dit weerwoord is op 25 April 2001 gewijzigd door John Wervenbos.]
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 23:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Wat is er beter dan een "liberale" partij?

Nou, euh, gewoon niet stemmen!!!
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 23:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Han,

Niet stemmen = geen stem hebben. Ik vind niet stemmen een hele slechte zaak.
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie