Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » De vrije zondag afschaffen
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
De vrije zondag afschaffen
BerichtGeplaatst: Za Apr 21, 2001 21:20 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hallo,

Aangezien de zondag een vrije dag is voor de christenen onder ons, heeft de overgrote deel van de Nederlandse bevolking niks met een vrije zondag te maken. Ik stel voor dat iedereen zelf zijn vrije dag mag kiezen. Ik zou bijv. de vrijdag kiezen aangezien dit een belangrijke dag is voor de moslim(gezamenlijke vrijdagsgebed).

Met de groeten van e r t a n
BerichtGeplaatst: Za Apr 21, 2001 21:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Heb je hierbij alleen het werkende deel van de bevolking voor ogen of ˇˇk de schoolgaande, Ertan?
BerichtGeplaatst: Za Apr 21, 2001 21:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wat een weergaloos lumineus en vooral nieuw idee. Al zijn we misschien wat meer humanist dan christen, daarom behoeven we onze maatschappelijke ordening toch zeker niet helemaal overhoop te halen, nu zich in ons land de laatste decennia een grote groep moslims heeft gevestigd.
Het zou een mooie uienpan worden als iedereen naar eigen goeddunken een vaste vrije dag gaat kiezen. Het is nu al een probleem om het werk te plannen. Ik denk dat er weinig behoefte is aan nog meer complicaties.
Nee, we moeten de vrije zondag maar aanhouden, tenzij er plotseling en onverwacht een democratische meerderheid voor het hier gelanceerde idee wordt gevonden.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 22, 2001 2:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Grappig,

Men schijnt niet te realiseren dat de vrije zondag al lang niet meer bestaat...
BerichtGeplaatst: Zo Apr 22, 2001 10:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nederland is mijn land niet meer......
BerichtGeplaatst: Zo Apr 22, 2001 10:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Zal het dat ook nooit meer zijn?
BerichtGeplaatst: Zo Apr 22, 2001 14:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

""Aangezien de zondag (oorspronkelijk) een vrije dag is voor de christenen onder ons, is het overgrote deel van de Nederlandse bevolking nog steeds gelukkig met deze vrije zondag.""

""En dat laten wij niet door een zeer klein percentage van hier woonachtige Moslims teniet doen.""

Dat heet Democratie, Ertan
BerichtGeplaatst: Zo Apr 22, 2001 14:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De vrije zondag bestaat allang niet meer zoals Cliff al aan gaf. ik ken genoeg vrienden van mij die gewoon op zondag werken, maar het zou zekker voor ons een gemak zijn als je kon kiezen om vrijdag vrij te nemen en zondag te gaan werken. Met werken vind ik het wel een goed idee maar voor de school gaande kinderen moet het wel gewoon zo blijven een gezamelijke vrije dag.

Maar Bram democratie is een een groot woord waar veel onder valt, maar wat is er nou weer zo demoncratie aan op zondag vrij.

we leven nu in een 24 uurs werk week. men kan elk uur wat ie wil en welke dag ie maar wil een baan vinden waar die op die tijden kan werken. In a'dam zijn de winkels elke zondag geopend. en daarnaast zijn vele restaurants etc. gewoon ook op zondag geopend. ik ken mensen die in fabrieken ploegendiensten werken en zelf soms op zondag werken.

Dus de vrije zondag besttat al niet meer.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 22, 2001 15:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Naima,

Ik zou nog liever een collectieve vrije vrijdag hebben dan een vrije zondag voor niet moslims en een vrije vrijdag voor moslims.

Het lijkt wel of er steeds meer naar apartheid gestreefd wordt, met allemaal aparte regeltjes omdat niemand meer concessies wil doen.

Regeltjes apart voor moslims, regeltjes apart voor joden, regeltjes apart voor christenen, regeltjes apart voor niet-gelovigen, etc.

Wat is dit voor samenleving? Ik ben er voor om juist de vrije zondag terug in de samenleving te brengen. Het is van groot belang dat er nog enige sociale cohesie is in een maatschappij, daar zijn gezamenlijke activiteiten voor nodig en dus gezamenlijke vrije tijd.

[Dit weerwoord is op 22 April 2001 gewijzigd door Cliff.]
BerichtGeplaatst: Zo Apr 22, 2001 16:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Zo bedoel ik het niet cliff, ik zie gewoon dat vele niet meer vrij hebben op zondag en daar hebben ze geen bezwaar tegen, dus als je op zondag werkt dan kan je een andere dag vrij nemen. Ik zou in dat geval voor de vrijdag kiezen, maar het moet niet zo worden van de moslims krijgen vrij op vrijdag de christenen op zondag en de joden op zaterdag.
Dat vind ik ook niets, want ik houd er ook niet van dat als de maatschappij in twee of drie verdeeld wordt.

Ik heb er trouwens ook geen probleem mee dat ik geen vrij heb op vrijdag. Het zal me wel goed van pas komen. Maar het is niet iets waar ik me super druk over ga maken. Als het kan ja mooi dan kan het niet pech gehad.

Maar ik zie wel tegenwoordig dat Moslims gewoon op vrijdag een uurtje langer doorwerken en in de middag een uurtje extra vrij nemen en dan gaan ze tussen de middag gewoon naar de moskee. Ja dat vind ik wel goed geregeld.

Maar ik heb zelf niets tegen dat als de zondag geen vrijedag meer is.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 22, 2001 18:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Pfff....sorry maar dit vind ik echt gezeur.

Als het belangrijk voor je is om op Vrijdag of op Zondag vrij te zijn dan ga je op zoek naar een baan waar dat wel kan!!!

Tot nu toe heb ik altijd makkelijk naar de moskee kunnen gaan, ik was op vrijdagmiddag vaak vrij en anders pakte ik gewoon vrij. Nou ga ik niet elke vrijdag naar de moskee, maar het is voor mij in ieder geval wel te doen MITS ik dat wil.

Als ik zou gaan werken, dan zorg ik er gewoon voor dat ik op een andere dag werk, op zaterdag b.v of op een avondje zodat ik vrijdagmiddag vrij ben. Dit zijn dingen die gewoon te regelen zijn met de baas. Werkelijk waar, alles valt te regelen. Het is gewoon een kwestie van willen, als je het echt wilt zal je er zelf wel iets voor moeten doen en misschien iets voor moeten inleveren om op Vrijdag vrij te zijn.

Af en toe word ik niet goed van dit geschreeuw. Zo krijg je weer van die rare opmerkingen over de moslims...bla bla bla.

Layla
BerichtGeplaatst: Zo Apr 22, 2001 21:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ertan,

je doet hier hetzelfde als bij het ter discussie stellen van feestdagen: je zoekt (totaal onnodig) de confrontatie. Ook Cliff, Naima en Layla hebben dat al in de gaten.

Cliff: bij deze wil ik verzoeken om discussies met dergelijke onzinnige verzoeken direct te sluiten. Het heeft niets met politiek te maken, alleen maar met het onder de aandacht brengen van onhaalbare wensen van een kleine religieuze groep.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 22, 2001 22:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Verzoek gehonoreerd. De 'discussie' was mijns inziens toch al be├źindigd.
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie