Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Groep of individu
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Groep of individu
BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2001 14:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bij het maken van politieke beslissingen wordt of de groep of de individuen als uitgangspunt genomen. Mijns inziens dient, vanzelfsprekend, het individu als uitgangspunt te dienen daar ieder individu het recht heeft om zijn eigen leven in te delen. Dit dient niet door een groep bepaald te worden. De meeste politieke stromingen nemen echter de groep als uitgangspunt waardoor de rechten van individuen worden genegeerd.

De VVD werkt werkt voor IEDEREEN!
Groep of individu
BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2001 19:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik ben het eens, dat het individu uitgangspunt moet zijn voor beleid. Dat hebben ons immers de klassieke liberalen ons in de negentiende eeuw toegefluisterd en alleen een markteconomie leidt tot een evenwichte allocatie van arbeid en kapitaal, hoewel de overheid ervoor moet zorgen dat zoveel mogelijk concurrentie bewaard moet blijven (denk aan anti-kartelwetgeving).

Het probleem, Robert, is dat wanneer je je waarden en normen echter in politieke activiteiten vertaalt, je de maatschappij bijna automatisch in groepen moet verdelen, omdat het anders onwerkbaar wordt. Het is dus niet verkeerd om in "groepen" te denken, tenzij je de belangen van het individu scherp in het oog houdt.
Groep of individu
BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2001 19:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Eric,

Het denken in groepen kan niet altijd uitgesloten worden. Echter, het individu dient doch zoveel mogelijk het uitgangspunt te zijn. Bij het opstellen van een beleid zou men dus ook vanuit een hypothetische nulwaarde, zo van we weten nu nog niets over groepsbelangen, moeten kijken hoe we alle individuen zoveel mogelijk hun vrijheid moeten geven. Dit komt automatisch ook weer de groepen ten goede.

Groeps denken levert eerder problemen op. Een goed voorbeeld is de algemene bijstand. Vanuit liberaal oogpunt dient de hoogte van de bijstand per individu bepaald te worden. Op deze manier kunnen we echt iedereen helpen die hulp nodig heeft en maken we het de profiteurs zo moeilijk mogelijk. Dit is nu net de reden waarom liberalen tegen een algemene bijstandsverhoging zijn. De verhoging dient per individu bepaald te worden en niet in zijn algemeenheid. In individuele gevallen pleiten liberalen dan ook voor een verhoging van de uitkering om zodoende de "zwakkeren" in de samenleving een gelijkwaardige plaats in de maatschappij te geven.

De VVD werkt werkt voor IEDEREEN!
Groep of individu
BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2001 21:00 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Oké... gaan we hier verder... plaats ik mijn reactie gewoon hier... toch?

Even uit de losse pols....
Een groep is leuk. Een groep maakt het leven eenvoudiger. Een groep is sterker.
Maar een groep is ook gevaarlijk. Zeker als een groep uit teveel 'volgers' en te weinig individuen bestaat. Een groep kan eenvoudig verworden tot een destructieve eenheid voor andere groepen.

Dus staat het individu wat mij betreft centraal.
De groep mag nog zo groot zijn toch blijft elk individu in die groep belangrijker dan de gehele groep als groep!
Omdat je er altijd vanuit moet gaan dat elk individu in de groep in staat moet zijn zelfstandig te zijn.

Dat zal de angstigen in de groepen niet aangenaam in de oren klinken maar daarvoor is er ook een troost.
Er zullen altijd individuen zijn die de groep als een aangenaam en gezellig 'onderkomen' ervaren en daarvoor in de plaats de zorg van organisatie en begeleiding van de groep op zich nemen.
Het is natuurlijk wel jammer dat die zorgzame individuen het volgens de groep ALTIJD verkeerd doen.

Ik ga dus uit van het individu. Elk individu telt wat mij betreft meer dan de groep als geheel.

Maar vanaf het moment dat individuen anderen 'afhankelijk' hebben gemaakt zou de verantwoordelijkheid voor de eventueel ontstane 'groep' wel een zwaarwegende factor moeten zijn bij het nemen van belangrijke beslissingen.

En zo modderen we wat aan in deze wereld, nietwaar?

overigens:

Heel blij met m'n toevallige geboorteplekje...
Groep of individu
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie