Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Weg met de zelfzuchtige mens! Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Weg met de zelfzuchtige mens!
BerichtGeplaatst: Di Apr 03, 2001 7:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Alex (eerder bij vergissing Edwin),
Je vindt mijn ideeën abstract, ofwel je kunt je er niets bij voorstellen. Dat komt omdat je het niet kent. Ik zie het zo duidelijk om me heen, evenals andere europeanen die lange tijd vertoeven in Brazilië of Chili. De meeste noordeuropese, evenals de noordamerikaanse culturen missen aantrekkingskracht. Door het gebrek aan aantrekkingskracht blijven immigranten naar landen met deze culturen in hun eigen cultuur zitten: daardoor ontstaat multicultuur, waardoor op haar beurt de scheidingen tussen bevolkingdsgroepen bestaan blijven. In oorsprong is multicultuur een typisch noordamerikaanse uitvinding.
Waardoor ontstaat dat gebrek aan aantrekkingskracht. Doordat men niet trots is op de eigen cultuur, doordat de eigen cultuur niet bewust verderontwikkeld wordt, maar verwordt tot een slap en smakeloos afgietsel van andere culturen; een mengseltje waar geur noch smaak aan zit. Zo wordt een cultuur een zielloos geheel van bepaalde rites en gewoontes.

In de zuidamerikaanse landen die ik ken wordt de eigen cultuur van het land onderwezen op school, in mijn geval voordrachtwedstrijden van gedichten van Neruda of Mistral; het volkslied, chileense muziek, vaderlandse geschiedenis, de heersende normen en waarden. Het is eigenlijk niet dat alléén. De trots die "de chileen" voelt op de eigen cultuur werkt "aanstekelijk". Het is die trots op en het bewustzijn van de eigen cultuur van de bestaande bevolking die immigranten dwingt de bestaande cultuur te eerbiedigen en uitnodigt de cultuur over te nemen of anders weg te gaan. ("Porqué no se van del Pas", liedje van Los Prisioneros). Toch wordt het daarmee geen kleurloos geheel. Immigrantengroepen, maar ook filosofisch-culturele bewegingen beïnvloeden de cultuur, voegen er dingen aan toe, verrijken de cultuur, maken er een kleurrijk geheel van maar zonder de chileense eigenheid te verloochenen, of schade daaraan te berokkenen, want daar is men trots op.

Die verrijking ontstaat doordat anderen de bestaande cultuur eerbiedigen, die als een sterk geheel zien, die niet verdrongen kan worden, maar waar, door er zelf iets van de immigrantencultuur aan toe te voegen het voor meerderen herkenbaar wordt, voor inheemse en uitheemse groepen. Zo ontstaat mengcultuur. Ik denk dat mengcultuur in een multiculturele samenleving niet of moeilijk ontstaat; ieder blijft dan in de eigen cultuur zitten, zonder die van de andere te verrijken. Ziet men bovendien de bestaande cultuur als een vrij zwak en kleurloos geheel, die vrij makkelijk de ruimte laat voor andere culturen, dan zullen immigranten trachten hun uitheemse cultuur vast te houden en op te dringen aan de bewoners van het "gastland". Een multiculturele samenleving ontstaat dus vooral in die landen waar de eigen cultuur zwak staat.

Maar goed Edwin, dit zal voor jou abstract blijven vrees ik. Misschien moet je het gewoon ervaren. Als je door Zuid-Amerika wilt reizen, vraag je me mijn adres maar. Kunnen we er nog eens over babbelen.

[Dit weerwoord is op 03 April 2001 gewijzigd door Willem.]
BerichtGeplaatst: Di Apr 03, 2001 12:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Beste Willem,

Ik ben niet diegene die jouw ideeen als abstract omschreven heeft, maar Alex, en wel op 1 april om 13.11. Ik ben het vaak wel met je eens, in dit geval ook, je hebt me met Alex verward.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2001 18:32 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Die sociale dienstplicht lijkt me absoluut geen goed idee. Je hebt toch nog nooit een lamlendiger stel gezien als vroeger het Nederlandse leger van dienstplichtigen. Alle woorden als "kankeren" en "balen" zijn daaruit voortgekomen. Wat hebben daar een hoop jonge mensen een groot stuk van hun leven moeten verknoeien.

En moet je je voorstellen dat je als zieke zo iemand als verpleger aan je bed krijgt. Ik zou doodsbang zijn dat mijn medicijnen werden verwisseld. En wat is het zonde van de inspanning iemand op te leiden die na een jaar toch weer verdwijnt! Als je dat soort beroepen beter wilt doen uitvoeren, dan moet je er als Nederlanders samen veel meer geld in stoppen.
Bovendien verrichten veel jongeren toch al een sociale dienstplicht als krantebezorger en hulp in supermarkten. Omdat daar het onvolprezen kapitalistische model wordt gebruikt, verloopt alles veel meer naar tevredenheid van alle partijen. Hetzelfde geldt voor vrijwilligerswerk, waar de beloning bestaat uit voldoening en waardering.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2001 18:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Willem (31 mrt).
"Onbekend maakt onbemind", daar vind je de reden van het "losse zand".
Bij mijn lessen Nederlands aan asylzoekers geeft het mij veel moed, dat zo'n klas van een 5-15 mensen na enige tijd een gemeenschap gaat vormen. Ik heb leerlingen van Afghanistan tot Angola, maar ze maken grapjes met elkaar, ze helpen elkaar en ze kunnen om elkaars fouten lachen zonder dat dat kwaad bloed zet. Dat bewijst toch dat mensen uit zeer verschillende culturen een gemeenschap kunnen vormen. In een andere klas waar ik verving was het net zo.

Zoiets zou je ook kunnen proberen met alle nog niet ingeburgerde bewoners van ons land.
Blijft natuurlijk de vraag hoe je dat doet met de Nederlanders zelf. Die hebben in de grote klassen van hun overbezette scholen vaak geen gemeenschapszin geleerd. En een gezin met twee full-time werkende ouders is ook niet bepaald een paradijs.

Tot slot: de door jou bepleite "Vernederlandsing" zou ik natuurlijk te vuur en te zwaard bestrijden. Laten we dan liever direct Engels nemen! Hé, nou ben ik toch extreem bezig! (Zie "Koningshuis...")

Ik ben er in ieder geval wel voor dat ook allochtonen het Nederlands prima leren beheersen, maar daarvoor is verontachtzaming van de eigen cultuur beslist niet nodig en misschien zelfs schadelijk.
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2001 1:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Pyt,

Dat leuke integratieverhaaltje van jou is alleen van toepassing als je een klas hebt van 25 leerlingen afkomstig uit 15 verschillende landen, of iets dergelijks. Bestaat die klas uit 12 leerlingen van een, hetzelfde land en 13 van een ander land dan krijg je onherroepelijk een scheiding tussen die twee groepen.
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2001 7:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Pyt werkt er hard aan mee om ons land aan vreemden over te dragen. Hoe meer vreemden er in Nederland komen hoe minder het mijn land is. Ik voel mij zelf een vreemdeling worden. Ik vind Pyt een landverrader.
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2001 7:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
(Henk)Ik voel mij zelf een vreemdeling worden. Ik vind Pyt een landverrader.
Die twee zinnetjes geven precies het probleem weer aan autochtone kant met de multiculturalisering. Een angstig versus een romantisch beeld.
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2001 7:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Iemand zei dat er op Weerwoord al eerder een discussie liep over maatschappelijke stage of sociale dienstplicht. Ik vind die niet zo gauw terug in het (indrukwekkende) archief van Weerwoord. Weet iemand om welke discussie het ging?
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2001 8:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Alex:
"een angstig versus een romantisch denkbeeld" Beste Alex: verklaart u nader: u spreekt raadselen.
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2001 15:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Alex, dat was volgens mij naar aanleiding van de opmerkingen vanuit het CDA hierover. Misschien staat het bij bijzondere nieuwsberichten, of in de babbeldoos.
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2001 17:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Alex,

Die discussie was in "onderwijs en gezondheidszorg" en de titel was "Het CDA wil jongeren verplichten tot maatschappelijke dienstplicht". Ik had die discussie namelijk opgestart.
BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2001 20:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Henk,
Het is mijn land niet wat ik verraad, zie de link. http://www.geocities.com/Athens/Atrium/6641/destroy.htm
Het is overigens absoluut niet mijn bedoeling om zoveel mogelijk allochtonen binnen te halen, maar wel om degenen die hier zijn zo goed in onze maatschappij te laten passen.

Willem,
Met 25 leerlingen heb geen ervaring; het zijn er hoogstens 15. Het getal speelt bij dat soort dingen waarschijnlijk een sterke rol. In verband met de klassegrootte in het gewone onderwijs zou daar best eens wat meer aandacht aan mogen worden besteed. Overigens kunnen zelfs binnen een gezin partijschappen ontstaan.
Onze klassen bestaan voor zowat 2/3 uit mohamedanen en voor 1/3 uit niet-mohamedanen (Afrika).
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2001 2:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het is wel zo, dat ik met dat lesgeven ben begonnen omdat ik wilde weten wat er in mijn omgeving gebeurt en hoe zulke lesmethoden werken. Dat ik later zoveel plezier in lesgeven zou krijgen, dat had ik niet kunne weten. En natuurlijk is het zo dat je gaat houden van mensen met wie je omgaat. Maar dat geldt dan alleen enkele personen, niet per definitie alle allochtonen.

En als ik naar mijn collega-vrijwilligers kijk, dan zijn dat toch ook een beetje harde, praktische mensen. Het zijn beslist geen softies; dat kan ook niet want dan werd het een gekkeboel. Overigens is zo'n AZC ook lang geen paradijs; b.v. een meisje uit Afghanistan is ondergebracht bij een Afrikaanse familie die tot drie uur 's nachts lawaai maakt, terwijl zij wil slapen. Daar worden mensen werkelijk gek van.

Daarom is de nieuwe wet - hoe streng ook - eigenlijk menselijker, omdat ze de mensen niet jaren en jaren in zo'n AZC laat wachten. Je zit dan natuurlijk wel met de mensen die worden "uitgezet". Het is toch te verwachten dat een aantal in Nederland gaat zwerven en dat moet leiden tot ernstige misstanden. Ik denk dat zich daarom in veel gemeenten sobere opvanggelegenheden gaan ontwikkelen, met hulp bij terugkeer naar het land van herkomst.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 08, 2001 15:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
een angstig versus een romantisch denkbeeld" Beste Alex: verklaart u nader: u spreekt raadselen.

Willem, ik doelde op de wijze waarop Nederlanders tegen elkaar worden uitgespeeld als het om immigratiekwesties en de multiculturele samenleving gaat.

BerichtGeplaatst: Di Apr 10, 2001 5:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Een land laten leiden door emoties, of het nou angst of romantiek is lijkt me niet verstandig. En eigenlijk niets voor nuchtere nederlanders met beide benen op de grond (hoewel sommigen misschien wat wereldvreemde denkbeelden hebben).

Maar nu: Wie speelt welke nederlanders tegen elkaar uit? Zijn de slachtoffers van deze manipulatie niet meer in staat een nuchtere kijk op dit soort zaken te hebben? Zijn zij onmondig?
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie