Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Kunst en Literair » Koot & Bie: Niemand kent ons meer.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Koot & Bie: Niemand kent ons meer.
BerichtGeplaatst: Za Okt 29, 2016 19:20 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Niemand kent ons meer, zeggen Van Kooten en De Bie
Door Coen Verbraak op vrijdag 28 oktober 2016

Wim de Bie en Kees van Kooten oktober 2016

Niemand kent ons meer, zeggen Kees van Kooten en Wim de Bie vrolijk terwijl ze staan tussen de spullen voor het toekomstige Van Kooten en De Bie-museum in Beeld en Geluid. Ze zijn al achttien jaar niet meer op televisie. „En dat moeten we ook niet meer willen.”

Het Simplisties Verbond is tegenwoordig gevestigd in een voormalig fabrieksgebouw in Den Haag. „Zie het maar als het Van Kooten en De Bie-museum in oprichting”, zegt Wim de Bie (77), wijzend naar de vele honderden dozen met materiaal – teksten, draaiboeken, foto’s – die in de metershoge kasten om ons heen staan. Middenin de ruimte staat het verkeersbord ‘Juinen’. Dat namen Van Kooten en De Bie gewoon achterin de auto mee om het vervolgens voor een opname middenin een willekeurig weiland te prikken. In één klap was zo’n akker in Bussum dan tijdelijk geannexeerd door burgemeester Van der Vaart en wethouder Hekking.

Het zijn de tastbare herinneringen aan een groots en indrukwekkend radio- en televisie-oeuvre, dat ruim veertig jaar omspande. De bedoeling is dat de spullen binnen een paar jaar verhuizen naar Hilversum en een definitieve opstelling krijgen in Beeld en Geluid. „Dat wordt dan een klein maar permanent Van Kooten en De Bie museum”, zegt Kees van Kooten (75).

Toch iets tastbaars voor de fans van vroeger. Want ja, dat televisiewerk is allang vervluchtigd. Daarom brengen ze sinds vijftien jaar geregeld dvd’s uit met Van Kooten en De Bie-materiaal. Op de nieuwe driedelige dvd-set Toen blijkt nu – tien films die hun schaduwen tientallen jaren vooruit wierpen staan films die Van Kooten en De Bie voor de VPRO-televisie maakten tussen 1986 en 1988. Misschien een beetje borstklopperige ondertitel, met die „schaduwen vooruit”, maar de films zijn qua thema soms tamelijk profetisch, zegt Wim de Bie. „Er zit een uitzending bij over privacy. Je ziet mij een reclamekrantje van een drogisterij uit de bus halen. ‘Geachte heer De Bie. We weten dat u last hebt van roos’. Daar word ik vervolgens heel paranoïde van. Overal ga ik vragen: ‘Hoe komen ze aan mijn naam?’ Die privacy is nog altijd een groot thema.” De Bie heeft de films stuk voor stuk teruggekeken, Van Kooten alleen fragmenten. „Het is verbazingwekkend hoe je je dan weer details herinnert”, zegt Van Kooten. „Hoe koud het die dag was en hoe die trui kriebelde.”

Lees verder: http://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/28/zijn-wij-dit-wel-5031449-a1529001

==============================================================

Nou ik ben ze niet vergeten hoor, kijk nog regelmatig en heb zo'n beetje alle dvd's...
In 2014 ben ik nog naar het Haags Historisch Museum geweest, daar was een mooie tentoonstelling van beide iconen.

Als het nieuwe museum klaar is ga ik graag een keer kijken.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Okt 30, 2016 12:43 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Geweldig!

BerichtGeplaatst: Zo Okt 30, 2016 15:43 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Ik vind het ook goed dat ze een eigen YT-kanaal hebben geopend, zo zorgen zij ervoor dat ook de onbekende producties van de nalatenschap niet verloren gaat.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2016 16:31 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Erg leuk. Smile
Echter: wat is alles gedateerd en duidelijk gemaakt vanuit een linkse wereld-visie.
Het past volgens mij veelal niet meer, uizonderingen daargelaten.
BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2016 19:18 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Ze zijn nu bijna 20 jaar van de buis. Nog steeds zouden ze de media onder de loep kunnen nemen. Veel van wat ze toen maakte, denk bijvoorbeeld aan de euronormering voor paashazen, zou heden ten dagen niet misstaan. Is dat dan links?

BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2016 19:24 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ja. Alles toen was heel persiflerend en satirisch. Heel goed waren ze.
Koot & Bie: Niemand kent ons meer.
  Weerwoord forum index » Kunst en Literair