Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Eindeloos dom gezeur over scheepje "De Groene Draeck.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Eindeloos dom gezeur over scheepje "De Groene Draeck.
BerichtGeplaatst: Za Feb 27, 2016 20:31 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Jaren geleden werd door NL een scheepje aan het koningshuis cadeau gedaan. "De Groene Draeck" geheten. Daarbij werd tegelijk het onderhoud van die boot ondergebracht bij onze Marine. Niet dadelijk de goedkoopste optie.
Om de zoveel jaar klaagt een deel van de media en bepaalde gepasseerde partijfiguren die in de vergetelheid dreigen te raken, over de kosten van dat onderhoud. Blijkbaar te duur.
Ik ben bepaald niet overdreven koningsgezind, maar vind dit een schijnheilige afgesabbelde stemmingmakerij.
Als het onderhoud te duur wordt volgens de naijvere club, moet een particuliere klusjesman worden gezocht. Dat zal de kosten enorm drukken.
Marine personeel is aangesteld om in geval van nood te strijden voor onze landsverdediging. Het onderhoud van hun spullen dient, om de tijd tussen hun echte werk=verdediging op te vullen. Als het onderhoud moeilijker wordt zet men burgerambtenaren in.
Die marinesoldaten bv zijn gedrild om een kanon 10x in de maand te demonteren, monteren en glimmend op te poetsen, en klaar te houden voor gebruik.
Als we via de huidige rare manuren berekenings-methoden de prijs van bv voornoemd kanon gaan vaststellen komen we aan astronomische bedragen.
Dus of onderhoud bij de dure marine, of de particuliere klusjesmannen, of je jaloerse, oningelichte bek houden.
Het begint namelijk zielig te worden. Pak de echte problemen aan.

BerichtGeplaatst: Za Feb 27, 2016 21:20 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

.
Ik vind jouw verdediging van die geldsmijterij nogal vreemd.

Beatrix kreeg ter gelegenheid van haar 18de verjaardag de Groene Draeck zogenaamd van het Nederlandse volk cadeau.
In werkelijkheid was het gebaar afkomstig van het comité Varend Nederland.

Je hoeft niet koningsgezind te zijn of tegen de monarchie om de absurditeit in te zien van het afwentelen van het onderhoud op de bevolking.
Een cadeau gekregen object behoor je na acceptatie uit eigen middelen te onderhouden.
Als je iemand een TV cadeau geeft draai je ook niet voor de eventueel latere reparatiekosten op.
Of het om een paar tientjes of enige tonnen betreft maakt in principe geen verschil.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Feb 27, 2016 22:09 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik vraag me af hoe vaak het koningshuis met dat bootje vaart buiten staatsgelegenheden met buitenlandse bezoekers om. Volgens mij, (ik heb me er niet echt in verdiept) is het een vervanging van het vroegere Statenjacht uit de "Gouden Eeuw".
Nu wordt onderhoud gepleegd en gevaren door marinepersoneel, Mensen met een maandsalaris die van dat varen gratis nog wat opsteken, een soort opleidingsschip dus. Dat salaris van die defensie ambtenaren moet net als politie, douane enz toch al worden betaald.
Voor defensie, politie enz wordt een bepaald bedrag uitgetrokken. Dat ben je altijd kwijt, wat ze ook wel of niet doen. Mooi dat marine personeel ervaring op kan doen met dat schip, dat anders wat doelloos ligt te liggen.
Laat die matrozen lekker dat bootje oppoetsen dat doodt voor hen de tijd.
Wie rekent dat uit, en wat verdient hij zonder echt iets te presteren?

BerichtGeplaatst: Zo Feb 28, 2016 9:33 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Wat mij stoort zijn niet zozeer de eventuele kosten, maar het feit dat er zo geheimzinnig over wordt gedaan. Zodra het over het Koningshuis gaat ontstaan schieten degenen die daarover gaan steevast in een kramp.
Overigens mag de monarchie van mij plaatsmaken voor een Republiek. Veel beter, eigentijdser, democratischer en goedkoper.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 28, 2016 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Dat republiek gedoe ben ik nog niet echt uit. Ik denk dat bv Frankrijk met al zijn presidenten een stuk duurder uit is. De gebouwen en culturele spullen die ons koningshuis bemannen moeten toch worden onderhouden, dan is het tijdens goodwill staatsbezoeken leuker met een koning/koninginnetje erin. En volgens mij brengt het ook nog zijn centen op en vind een flink deel van de bevolking het leuk. Lees de damesbladen, enz.
Toen de dictator van Roemenie (ik kan zijn naam nooit schrijven) vastgebonden achter een vrachtwagen het leven liet, wilde men kwaad zijn enorme paleis slopen. Gelukkig ging dat niet door, het werd een regerings ontvangpaleis, en als je er nu doorloopt weet je niet wat je ziet. Ik heb nog nooit zoveel marmer en kroonluchters gezien.
Je moet niet uit rancune een verleden slopen dat de laatste tijd redelijk heeft gefunctioneerd.
Een zijstraat. Ik ben ook helemaal tegen het slopen van standbeelden van nu foute heersers, zoals Stalin, Mao, of andere despoten. Dat is geschiedenis. Misschien was de Venus van Milo wel een hoer of massamoordenares. Wie zal het zeggen

BerichtGeplaatst: Zo Feb 28, 2016 20:45 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik kan mij wel vinden in wat u hier schrijft. Republiek of monarchie...ik heb meer op met een republiek, maar maak er verder ook niet zo'n punt van. Veel mensen genieten van dat folkloristische karakter, en dat heb je met een president natuurlijk niet.
Maar nogmaals: wees er dan als regering open over en doe niet zo verkrampt als het om het koningshuis gaat. Net als de Rijks Voorlichtings Dienst: heeft u hen wel eens iets zien voorlichten ? Het enige wat ze geven bij een vraag over het koningshuis is een afgemeten "geen commentaar."

(p.s. je schrijft Ceaucescu)

BerichtGeplaatst: Di Mrt 01, 2016 8:58 Plaats reactie Reageer met quote
Antidotum

De manier waarop het koninklijk plezierjacht De Groene Draeck in de afgelopen jaren is onderhouden, leidt tot onnodig hoge onderhoudskosten.

http://www.nu.nl/politiek/4222773/groene-draek-wordt-onderhouden-alsof-oorlogsschip-is.html

Het is bizar dat de grootste uitkeringstrekkers van Nederland, inmiddels miljardair door de aandelen Shell en anderszins, dat niet zelf betalen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Mrt 01, 2016 10:37 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb dat stemmingmakende stukje uit de Volkskrant gelezen. En nog steeds is het mij niet duidelijk hoe alles in elkaar zit.
Kan de koning dat jacht verkopen omdat het zijn eigendom is, of is het scheepje eigendom van het instituut koningshuis zoals ook de paleizen?
Er schijnen 10 managers zich tegen het bootje aan te bemoeien. Zijn dat marine officieren die er toch al lopen, en uit verveling af en toe een bezoek brengen aan de schipper en zijn maat, die onderdak hebben gevonden op de boot.?
1750 manuren worden gedeclareerd op die boot a 60 euro. Burger ambtenaren wellicht die zich verveelden en keken of alles nog dreef.
Maar wordt bij bv een jachtopziener ook uitgerekend hoeveel uren de man per hert kwijt is. Bepaald een via tegenwoordig vaak hoogopgeleide rekenmethode de waarde van het hert?
Zijn we hoogopgeleid de weg aan het kwijt raken.
En moeten de uren die dit soort uitzoekers aan dit onderwerp besteden ook bij dat onderhoud van de Groene Draeck worden opgeteld?
Wie het weet mag het zeggen.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 01, 2016 12:02 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het hele koninklijke gezoks op die boot en afzinken.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 01, 2016 14:18 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Die hele familie bestaat uit gewone mensen, net zoals jij en ik hele gewone mensen zijn Poendert.
Deze Oranjes hebben geen ene moer gedaan om die rijkdom te verdienen, ze zijn toevallig in het goede bedje geboren. Een gewone uitkeringstrekker zou het eens moeten proberen, een peperduur cadeau krijgen en dat dan niet aangeven bij de Sociale Dienst en ook nog eisen dat zijn buren en de rest van de wijk meebetaald aan het onderhoud. Ik denk dat deze 'gewone man' binnen de kortste keren in de bajes zit én zijn uitkering met terugwerkende kracht moet terugbetalen.

Maar ja, wie ben ik, misschien zou ik ook heel charmant gaan zitten zwaaien vanuit mijn Gouden Koets en lief glimlachen naar het klootjesvolk dat met vlaggetjes in de hand in de stromende regen staat.

De sneuheid en treurnis ten top

BerichtGeplaatst: Di Mrt 01, 2016 14:59 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Jip schreef:
Deze Oranjes hebben geen ene moer gedaan om die rijkdom te verdienen, ze zijn toevallig in het goede bedje geboren.

Jawel, ze hebben daarvoor gelogen, bedrogen en gestolen. Zelfs hun naam hebben ze gejat.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 01, 2016 16:21 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik proef enige naijver. Laten we dan Rutte en vriendenclub in de gouden koets zetten, of willen jullie zelf op die plaats zitten?
Ik wil niet ruilen met de lintdoorknippers. Ik weet wel 20 banen en bezigheden die mij leuker lijken.
Koning, keizer, admiraal, poepen moeten ze allemaal.
Ik moet vanavond gezellig met vrouw en enkele nazaten, een heerlijk bord boerenkool/metworst, kaantjes en een stuk erdoor geprakte leverwordt bruinverven. Ik zie er al naar uit, en daarna Bulgaarse yoghurt met zelfgemaakte bramenjam/appelstroop.
Wij vermaken ons wel.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 01, 2016 17:22 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Eet smakelijk Poendert.
Ik hou helemaal niet van deze Hollandse kost.
Alleen van Hollandse garnalen, zout haring en gerookte paling.
Eet liever Piri Piri kip met salade.
Of gemengde gegrilde vis.
Vier vissen, salade, gekookte aardappeltjes, een drankje, dessert na + koffie = 8,50.
Of grote garnalen of zwart varken of Cataplana.

Of Tiger Prawns...je heb genoeg aan 2 van deze joekels.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 01, 2016 18:07 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Poendert schreef:
Ik proef enige naijver. Laten we dan Rutte en vriendenclub in de gouden koets zetten, of willen jullie zelf op die plaats zitten?

Ik wil helemaal geen gouden koets. Weg met dat ding.
Er is maar één volk dat wist wat je met de adel moest doen en dat waren de Fransen. Ze vieren het nog elk jaar.

Allons enfants de la patrie,
le jour de gloire est arrivé!
Contre nous de la tyrannie
l'etendard sanglant est levé!

BerichtGeplaatst: Di Mrt 01, 2016 20:35 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Juist Tedje +1

BerichtGeplaatst: Di Mrt 01, 2016 21:54 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb niks met adel. Maar ook niet persee een hekel aan allemaal, rijk of arm. Ik kan de zon wel in het water zien schijnen. (ik heb eens op een landgoed gewerkt)
Maar Frankrijk staat vol met ruïnes van kastelen. Die nog overeind staan moeten worden onderhouden door de staat. Dat kun je toch beter door de eigenaar laten doen, en hen daarna het vel via belasting zo ver over de oren trekken, dat ze nog net niet doodgaan van de honger. Dat scheelt weer een hoofdambtenaar met een meute assistenten.
Ik weet wel ongeveer hoe de hazen lopen.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 02, 2016 9:16 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Ik wil niet ruilen met de lintdoorknippers. Ik weet wel 20 banen en bezigheden die mij leuker lijken.
Koning, keizer, admiraal, poepen moeten ze allemaal.
Ik moet vanavond gezellig met vrouw en enkele nazaten, een heerlijk bord boerenkool/metworst, kaantjes en een stuk erdoor geprakte leverwordt bruinverven. Ik zie er al naar uit, en daarna Bulgaarse yoghurt met zelfgemaakte bramenjam/appelstroop.
Wij vermaken ons wel.

Door het eten van Bulgaarse yoghurt steunt u indirect het corrupte regime in Sofia, als gevolg waarvan duizenden gelukszoekers uit dat land inmiddels onze grens over trekken en hier onze vrouwen lastig vallen, zuipen en overlast veroorzaken. Niet erg consequent, meneer Poendert. Laughing

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 02, 2016 10:02 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik zou zeggen beste lamp ga eens in Bulgarije kijken en verbaas je. Een land bevolkt door gastvrije mensen. Ga dan niet de hele dag aan een strand in de zon liggen, maar bezoek bv het Rila-klooster. Ga de prachtige bergen in of bezoek eeuwenoude stadjes. Wandel door Sandanski waar men beweerd de zuiverste lucht van Europa in te ademen, of bekijk de Strelski kathedraal in Sofia. Het is in dat land niet allemaal kommer en kwel.
Ik vraag me trouwens af of men in dat land meer aan vriendendiensten doet dan in onze eigen bestuurlijke regionen.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 08, 2016 19:37 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Jeetje, de Groene Draeck lag vroeger ergens in Den Helder. Het was een stageplaats voor marinepersoneel.
Onderhoud van schepen... Duh!
Net zo iets als de Batavia ergens in de Flevo polder.

Tegenwoordig moet alles gecalculeerd worden, met als gevolg dat er altijd wel iemand opstaat die zich er over op windt.
Ik ben trouwens ook voor de republiek, maar de eerste wet die we in de Nederlandse Republiek uitvaardigen, is dat Nederlanders niet zo moeten zeuren!

En het gezanik van de media aan banden leggen..

Weerwoord forum index » Binnenland