Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Nederland overbevolkt? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 36, 37, 38  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 20:52 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ha. Nu snap ik het.
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 21:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Weet je dat wel zeker Cliff...

Blij met m'n toevallige geboorteplekje, nu en dan trots op het feit dat ik enkelen of hele groepen mensen MEDELANDERS mag noemen!
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 23:01 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
"Ons land is vol, ten dele overvol"
uit: Troonrede dd 18 september 1979
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 23:44 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Toen ik aan onze Kwien vroeg wat ze nu precies bedoelde in die troonrede bleek er iets weggelaten te zijn:

'Ons land is vol, ten dele overvol met mensen die roepen dat ons land vol is, ten dele overvol!...

Blij met m'n toevallige geboorteplekje, nu en dan trots op het feit dat ik enkelen of hele groepen mensen MEDELANDERS mag noemen!

[Dit weerwoord is op 05 December 2000 gewijzigd door robT.]
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2000 0:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wat deze site betreft. Hierin worden alle onzinnige uitspraken over de noodzaak om meer migranten toe te laten om onze vergrijzing te compenseren ontzenuwd.

Ook is er hier een forum te vinden, maar daarin is nog geen enkel wezenlijk weerwoord hiertegen ingebracht.

Citaat:
http://www.overbevolking.nl/

Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 0:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

RobT.

A. Weerwoord dd 05-12-00; 13:28u
a) Lokken lijkt mij voorlopig nogal overbodig
b) Waarom die 16 miljoen handhaven?
c) Vermoeden staat vrij, maar in een discussieforum toch graag de argumenten erbij
d) "Medelanders". Is dit "newspeak"? Voor wat?

B. Weerwoord dd 05-12-00; 23...u
Hahaha; toch graag inhoudelijke reactie; van mijn kant wil ik ook graag een inhoudelijke bijdrage leveren, n.l. betreffende de achtergrond van de zinsnede in de Troonrede-1979 "ons land is vol, etc".
In 1777 was het rapport uitgekomen van de Staatscommissie-Muntendam, onder de titel "Bevolking en welzijn in Nederland". De commissie was ingesteld in 1972, toen de ongerustheid toenam over de steeds maar doorgroeiende bevolking, die in 1970 de 13 miljoen was gepasserd.
Binnenkort verwachten wij de 16 miljoenste; Bezorgdheid hierover? Die verklaren wij gewoon taboe, zodat iedereen die een carriere of reputatie te verliezen heeft zijn mond stijf dichthoudt.
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 16:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nederland is te vol voor honden. Mr. Brinkhorst heeft bepaald dat een selectie van vier hondenrassen, die als agressief worden aangemerkt, dient te verdwijnen door een fokverbod in te stellen.

Prima idee. Tegenstanders beweren echter dat het aan het baasje ligt

Daarom heb ik het volgende voorstel. De volgende automerken/modellen dienen van de weg te verdwijnen door een importverbod:

Alfa Romeo, BMW, Porsche en VW Golf GTI

En nou niet gaan tegenwerpen dat het aan de baasjes ligt
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 17:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

RobT
Uit gemakzucht mijnerzijds: Ik geef me gewonnen; wat mij betreft einde discussie.
Eenzelfde soort gemakzucht heb ik onlangs aan de dag gelegd tegenover mijn kleinzoon toen die een discussie wilde entameren met de beweringen dat de Aarde plat is en dat in het jaar 2017 de Sahara zou veranderen in een tropisch regenwoud.
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 17:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Van welke kant van de familie heeft jouw kleinzoon zijn 'wijsheid' JanCC???

Niels,
A: De cijfers van het CBS geven toch een daling in aantallen instromers aan?
B: Niks vergrijzing. Gewoon het feit dat de bevolking in aantal zonder hulp van buitenaf zal teruglopen. En dat daardoor (je merkt het nu al) door minder mensen meer werk moet worden verzet. Wil je de balans op het huidige bnp-peil houden (al was het maar voor je kinderen) zul je of meer moeten automatiseren of een gelijke of grotere hoeveelheid arbeidende handen moeten regelen.
C: Alles klopt Niels!

D: Geen mening????

Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 17:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

A)Dat zegt dus niets over de aantrekkelijkheid. Overigens is het zo dat de aantallen misschien niet meer stijgen. Een daadwerkelijke daling is daarintegen ook weer niet waar, c.q. amper waar te nemen, dan wel kan verklaard worden door de stabilisering in voormalig joegoslaviƫ. Overigens is door de IND juist een paar maanden geleden aangegeven dat de aantallen weer stijgen...
B)Als er minder mensen zijn, dan wordt de consumptie van welvaart toch minder? Dus zijn er minder handjes nodig? Wat ik uit jouw zin haal is een relatieve vergelijking (inwoneraantal) met een absolute (welvaart). Dat klopt natuurlijk niet.
D) geen idee wat voor mening ik hiervoor zou moeten hebben.
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 17:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Niels:

A: Als een bedrijf ontdekt dat er te weinig of geen sollicitanten meer komen wordt vaak aangenomen dat het eigen bedrijf niet aantrekkelijk meer is voor nieuwe werknemers.
Zo moet je mijn vergelijking zien!
B: Het is natuurlijk waar dat minder mensen minder zullen gebruiken en dat je zodoende ook minder mensen nodig zult hebben.
Heb jij al een mogelijkheid gezien om DAT scharnierpunt kunstmatig op te roepen?
Maak je geen zorgen. Zoals ik al eerder heb aangegeven is mijn vermoeden helemaal niet zo gek dat dit scharnierpunt (de spiraal omlaag) vanzelf zal komen als er domweg geen instroom of jonge 'aanwas' meer zal zijn!!!

Misschien is de voetbalfilm over de ondergang van Ajax een aardig voorbeeld?

D: ik probeer je een mening in deze te ontlokken...

[Dit weerwoord is op 07 December 2000 gewijzigd door robT.]
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 19:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Leuke vergelijking, Guus. Maar hij hoort in een andere discussie thuis ....
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 20:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Theo, ik maakte net een vergelijking maar misschien las je de naam niet goed???

We mogen Nederland met paars aan het roer toch zeker wel 'De BV Nederland' noemen?
Vandaar mijn vergelijking van Nederland als onaantrekkelijk immigratieland met een bedrijf waar niemand meer wil solliciteren!

RobT.... hoor!!!
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 20:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik had het over de vergelijking tussen hondenrassen en automerken.
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 21:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Niet mee eens, Theo.

De kwestie van de agressieve honden (en auto's) behoort duidelijk bij dit onderwerp.
In minder dichtbevolkte landen en gebieden spelen deze problemen namelijk veel minder.

Bovendien valt dit forumdeel onder natuurbeheer; het ministerie van Brinkhorst.

Maar jullie hadden het zeker weer over migrantenproblemen. Die kom je namelijk in bijna alle discussies tegen.
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 22:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Guus,

ik probeer me verre te houden van de diverse allochtonendiscussies. Gezien de toon waarop ze hier (en elders) gevoerd worden en de taboes die eromheen hangen levert dat toch niets op.

Overigens past de opmerking over auto's en honden wel in deze sectie, maar niet binnen de discussie over overbevolking. De hondendiscussie loopt geloof ik in de discussie "Opmerkelijke berichten", naar aanleiding van een krantenartikel.

Pfffff.....
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2000 23:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Voor mij is dit niet alleen een hondendiscussie maar ook een bevolkingsdiscussie, Theo.
Als er meer ruimte in dit land is, behoeven er niet zoveel sociale verbodsbepalinkjes te komen, zoals nu met die vier hondenrassen het geval is.

Het aardige daarbij is wel dat bijna niemand zich aan al die verbodsbepalinkjes houdt want wetshandhaving vindt nog maar beperkt plaats. Om die reden is "gedogen" een van de weinige in Nederland gebruikte woorden die nog geen populaire engelstalige equivalent heeft.
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Vr Dec 08, 2000 0:03 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

A:
a) Lokken zal nodig zijn omdat de aantrekkelijkheid van nederland voor asielzoekers snel aan het verwateren is!

b) 16 tot 20 miljoen is noodzakelijk om het huidige peil van onze welvaart te handhaven!
Je gunt de thans twintigjarigen toch zeker ook een redelijk bestaan?

c) Juist omdat dit soort zaken nauwelijk in een exact aantal jaren 'te berekenen' is spreek ik een 'vermoeden' uit op basis van het wel bewezen gegeven dat Nederlandse gezinnen te weinig kinderen 'maken' om op het huidige aantal te blijven.

d) 'Medelanders' is een oude uitspraak waarmee alle mensen worden bedoeld die hier wonen of willen blijven wonen. Op die manier hoeft er geen onderscheid te worden gemaakt in 'kleuren' en 'geloven'.
Als ik dus een keer trots ben op een handvol inwoners van Nederland hoef ik daar niet bij te vermelden dat het om Friezen, Zeeuwen, Surinamers of Chinezen gaat. Gewoon Medelanders dus!

B: Dat was gewoon een woordspelinkje... JanCC!
Net zo onnadenkend als haar uitspraak toen, op last van de toenmalige regering, was!

Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Vr Dec 08, 2000 0:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

RobT,
A) aantrekkelijkheid verminderen? Was het maar waar. Vooralsnog ben jij de eerste die deze stelling opwerpt.Waarom denk je dat?
B) Is dit weer het zogenaamde vergrijzingsargument of denk je dat voor welvaartshandhaving per definitie bevolkingsgroei nodig is? Of bedoel je wellicht heel iets anders?
C) klopt
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Vr Dec 08, 2000 1:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

RobT,
Uitspraak ontlokken? De term medelanders is naar mijn weten voor het eerst door Sonja Barend gebruikt toen zij in een uitzending zei dat zij het woord allochtonen zo naar vond klinken. Aangezien ik weinig sympathie voor SB heb, kun je je voorstellen dat ik aan het begrip 'medelander' een hekel heb. Het klinkt alsof het een zielig schepsletje is dat geholpen moet worden.
Dus laten we het maar gewoon bij burgers houden.
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Vr Dec 08, 2000 10:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Je hebt gelijk, Niels. Allemaal nieuwspraak!

Wat dachten jullie in dit opzicht trouwens van "Nederwerker" of "Nederstander"?

Of "Tegenlander"?
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Vr Dec 08, 2000 11:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Waterlander lijkt me ook niet verkeerd, gezien de rijzende zeespiegel en het verdriet dat toekomstige generaties zullen hebben van onze spilzucht.

emou' thanon'tos gai'a michthe'to pu'ri
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Vr Dec 08, 2000 14:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Guus en Niels, ik zal in het 'echte leven' ook nooit de aanduiding medelander gebruiken hoor. En dat heeft niets met 'mijn' afkeer voor SB te maken.
Maar en deze discussies waar zo vaak over verschillende afkomsten en nationaliteiten wordt gesproken klinkt het wel lekker gezamenlijk!

Alsof we hier allemaal een poging doen aangenaam de tijd door te komen!

Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Vr Dec 08, 2000 21:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ook te zien op www.overbevolking.nl

Marco

Voorzitter CVTM in TV-progamma 'Het Lagerhuis'.

(Vara televisie, zaterdag 9 december 21.05 u)

De voorzitter van Club van Tien Miljoen, Paul Gerbrands treedt zaterdagavond
9 december 2000 met Marcel van Dam in debat in het televisie programma 'Het Lagerhuis'.
Het programma begint om negen uur 's avonds.

Meer mens met minder consumenten
Nederland overbevolkt?
BerichtGeplaatst: Vr Dec 08, 2000 23:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Marco,
Hoera, eindelijk iemand met een scherp waarnemingsvermogen!
Volvorijders vertonen inderdaad een uiterst irritant en hinderlijk rijgedrag. "Pas op, daar heb je weer zo'n gek in een Volvo" is bij mij als automobilist, fietser en voetganger een veelvuldige te beluisteren opmerking. Er zijn trouwens meer mensen die dat opvalt. Wie kan me nu nog uitleggen hoe dat komt?

Ik heb er zelf een paar stiekeme theorietjes over.

P.S. Wie rijdt er hier een Volvo?
Nederland overbevolkt?
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu