| De NS zal moeten gaan presteren. | |
Geplaatst: Vr Dec 22, 2000 3:04 |
|
|
|
Theo,
Een hele hoop mensen doen saai en eentonig werk, dat jou persoonlijk waarschijnlijk als niet om uit te houden voorkomt. Wat dacht je, om maar eens een dwarsstraat te noemen, van dagelijks kleding op orde hangen in de rekken van de Hema, van het naaien van lapjes aan elkaar die bedoeld zijn om beddegoed te worden of het met de hand ophogen van 5000 basisklaargemaakte vlaaien?
Er is nog nooit aangetoond dat het doen van routinematig werk tot hogere aantalllen fouten leidt. Draglinemachinisten verplaatsen b.v. de hele dag kleine hoopjes spullen, zonder ze op een verkeerde plaats te gooien en ikzelf kook al een kleine 25 jaar hevig op elkaar lijkende maaltijden op altijd dezelfde saaie plaats en hetzelfde gasfornuis zonder dat ik ooit het huis in de fik heb gestoken door concentratieverlies. Integendeel, je drijft op routine en denkt aan iets anders, maar alles wat van het gewone afwijkt valt je op.
Ik denk dat een machinist die voortdurend andere bestemmingen moet omroepen veel meer kans heeft zijn aandacht niet bij de groene lampjes te hebben.
Het treinpersoneel kan niet onderhandelen via de CAO, want de vakbonden zijn allang accoord gegaan met het nieuwe plan. Alle ongeveer 26 spoorwegvakbonden. En voor onderhandelingen heb je toch een zekere vorm van organisatie nodig. Waarschijnlijk kunnen ze zich beter laten omscholen tot vrachtwagenchauffeur, want dat schijnt een uitermate gevarieerd beroep te zijn. Alsmaar autorijden, sturen en schakelen, maar geen rondjes om de kerk. Soms zijn er zelfs stakingen hier of daar. Waarschijnlijk uitgedacht vanwege de broodnodige variatie op het werk en het verhogen van de concentratie.
Ik zag overigens een interview op TV met een sokkenverkoper die een dag omzet moest missen. Hij was woedend. Hij had ook een dagelijks rondje om de kerk, n.l. zijn eigen winkeltje, en dan ook nog altijd maar die sokken. |
|
|
|
|
Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu