Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » De zelfdodingspil van Kohnstam Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
De zelfdodingspil van Kohnstam
BerichtGeplaatst: Zo Mei 20, 2001 1:20 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik ben een beetje op zoek gegaan naar cijfers, en het CBS meldt dat tussen het jaar 1980 en 1999 er een heel kleine verhoging van het aantal zelfmoorden is geweest. Van bijna 1500 naar ruim 1500.

Verder was het aantal zelfmoorden het hoogst in Rusland, Hongarije en Finland.
Ook in Belgie was het aantal zelfmoorden veel hoger dan in Nederland.

Dat lijkt me een beetje strijdig met de gedachte dat het om een welvaartsverschijnsel zou gaan. Heel vaak is er een oorzakelijk verband te vinden met levensomstandigheden, zoals echtscheiding of verlies van partner door de dood.

Wat me wel vreselijk opviel is dat het aantal doodsoorzaken via de bepaling psychische stoornissen enorm is gestegen. Van ruim 300 in 1980 naar ruim 1000 in 1990 en naar ruim 4000 in 1998 en bijna 5000 in 1999.

Zou je dat moeten zien als een indicatie dat er een andere reden dan zelfmoord als doodsoorzaak vaker wordt opgegeven, of als een signaal van een steeds vollediger falen van de psychiatrie?

[Dit weerwoord is gewijzigd door Janneke op 20 Mei 2001 om 02:51 uur.]
BerichtGeplaatst: Zo Mei 20, 2001 2:03 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Henk,

Verwacht je eigenlijk een serieus antwoord? Nou, dat kun je wel krijgen.

Zoals je waarschijnlijk wel weet hebben vrouwen in Nederland de neiging om uitgebreid met elkaar te kleppen over het wel en wee van hun familieleden en vrienden en kennissen. Geen ziekte of aanverwante ellende ontgaat ze.

Op die manier heb ik dus heel veel gehoord over de manier waarop mensen van het een of ander opknappen of afknappen.

En eerlijk gezegd heb ik van alles gehoord over mensen die opgeknapt zijn door de een of andere homeopathische behandeling, maar nog nooit dat iemand baat heeft gehad bij acupunctuur. Ik denk dat dit soort behandelingen alleen succes kan hebben bij mensen die de behandelmethode kennen en er god weet mee opgegroeid zijn.

Ook over depressies wisselen vrouwen heel veel informatie uit. Het komt ontzettend veel voor. Dus je hoort over lichtherapie, vrijwillige shocktherapie en succesvolle medicijnen.

Maar ik heb nog helemaal nooit iemand gehoord over een succesvolle acupunctuurbehandeling.

Gek dat jij nog nooit in staat bent geweest iemand ermee op een succesvolle manier te behandelen, niet? Terwijl het toch zo'n ontzettend simpele en doelgerichte oplossing is. En hordes mensen gek genoeg zijn om te betalen voor om het even welke alternatieve geneeswijze. Uit pure wanhoop.
BerichtGeplaatst: Zo Mei 20, 2001 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Nu ben je tenminste eerlijk. Je kent het niet. Je hebt er geen ervaring mee. Je weet dus niet waarover je praat.

Nu ik wel. En ik heb zeker mensen uit hun depressies gehaald met acupunktuur, ook mensen die het leven niet meer zagen zitten. En het is SUPER eenvoudig. Maar ligt daar niet het probleem?

Wij hier in het westen houden helemaal niet van eenvoudige en goedkope oplossingen. Als ik Proffesor was en een apparaat van 100.000 gulden had om de depressie te bestrijden of peperdure medicijnen dan zou ik pas serieus genomen worden.

Ondanks jou soort reacties blijf ik het belangrijk vinden in deze discussie mensen erop te wijzen dat de oplossing zeer simpel en goedkoop is hoewel ik weet dat dit soort oplossingen nooit of te nimmer worden geaccepteerd.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 20, 2001 14:38 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het gaat hier over de pil.... maar tussendoor wil ik wel even kwijt dat mijn zoon jaren geleden , hij was tien-elf, toch met behulp van acupunctuur van een hardnekkige migraine is afgeholpen! Hij had elke week wel een ernstige aanval met alle verschijnselen!

Acupunctuur en chiropractie zou ik ook geen alternatieve geneeswijzen willen noemen. Zitten ook vaak gewoon in het fondspakket.

Altijd op weg naar een plek waar het leuk lijkt...
BerichtGeplaatst: Zo Mei 20, 2001 18:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Volgens verhalen zijn er ook mensen geholpen door Jomanda en andere "gebedgenezers". We hebben hier te maken met placebo-effecten die uiterst moeilijk zijn te definiƫren. Het is een plaag voor de serieus wetenschappelijke medische wereld.

Van wratten bijvoorbeeld is bekend, dat elk zalfje dat met voldoende autoriteit wordt voorgeschreven, ze laat verdwijnen.
BerichtGeplaatst: Zo Mei 20, 2001 18:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Er is zeer degelijk wetenschappelijk onderzoeg gedaan naar de werking van acupunktuur. Ook bij dieren werkt het uiterst effectief. Niks placebo dus.

Afgezien daarvan adviseerd de WHO om therapien die zeer lang bestaan en wiens werking door vele goede ervaring aangetoond is als "wetenschappelijk bewezen" te beschouwen.

Vergeet niet dat de "officiele" geneeskunde ook maar wat aanmodderd en veelal wijs wordt door trial and error. Niet voor niets verschijnen er steeds nieuwe medicijnen en verdwijnen oude.

Die oude pillen verdwijnen niet omdat zij zo verschrikkelijk goed zouden zijn maar meestal omdat zij akelige bijwerkingen hebben die soms erger zijn dan de kwaal die ze zouden moeten genezen.
BerichtGeplaatst: Ma Mei 21, 2001 16:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wat dan nog? Het werkt toch? daar gaat het toch om, dat is niet altijd te zeggen van de reguliere medicijnen...

Ied're gek z'n gebrek!
  Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg