| Onderwijs in taal van allochtonen? | |
Geplaatst: Vr Mrt 09, 2001 22:32 |
|
|
|
Volgens mij leven en wonen wij in Nederland. Ik zie geen enkele aanleiding om binnen het basisonderwijs onderwijs te gaan geven in allerhande vreemde talen. Ik zeg dit speciaal omdat er om onderwijs in het Arabisch wordt gevraagd.
Het is belangrijk voor de integratie van met name jeugdige allochtonen dat zij in onze taal leren denken en dromen. Als men er thuis voor kiest een andere taal te spreken dan behoort dat tot de verantwoordelijkheid van de ouders. Zijn die niet bereid te integreren en Nederlands te gaan spreken in eigen kring dan is dat hun zaak. Dat heeft natuurlijk nadelige gevolgen voor de schooltoekomst van hun kinderen, maar dat is hun keuze.
Wij Nederlanders frustreren de integratie van de tweede generatie zelf door aanbieden van onderwijs in de taal van het land van herkomst. Daarbij speelt de praktische onmogelijkheid om aan een dergelijke vraag op een fatsoenlijk educatief niveau te voldoen. Het is verder een veel te kostbare aangelegenheid, die op grotere schaal ongetwijfeld de kosten van normaal basisonderwijs ver te boven gaat. Wanneer men een vreemde taal wil leren in zijn vroege jeugd dan moet men dat onderwijs voor eigen rekening aanbieden; een regel die voor iedereen geldt
En waarom dan wel speciaal Arabisch? Dat kan ik even niet helemaal volgen. Wat doen we dan met allerhande andere inwijkelingen uit Azie of andere gebieden, die zonder grote problemen assimileren en deelnemen aan het maatschappelijk leven. Het lijkt in de jongerendiscussie of Arabischsprekenden een groep immigranten betreft die wel heel erg speciaal is.
Ik ben het met Han eens dat tijdens het vervolgonderwijs een andere taal kan worden gekozen en dat dat ook Arabisch mag zijn, maar ik vind het niet de taak van de Nederlandse overheid om naar vrije keuze onderwijs in elke exotische taal aan te bieden. Een stap verder en we zitten met Chinees, Maleis, Japans en weet ik wat voor andere voor ons merkwaardige talen, waarvoor (ook?) geen bevoegde leraren beschikbaar zijn.
Er is voor de liefhebbers buitenschools voldoende gelegenheid dergelijke talen en ook Arabisch te leren.
Als men niet voornemens is terug te gaan naar het land van herkomst dan zal men zich behoren aan te passen aan onze cultuur. Dat men een eigen godsdienst heeft is ieders goed recht, maar deze gemeenschap verdient net als elke andere binnen onze maatschappij een plaats te krijgen.
Dat vergt van twee kanten een verplichting om zich aan te passen. Zo goed als het van belang is dat Nederlanders kennis nemen van de Arabische cultuur en godsdienst, behoort Arabieren begrip en inzicht te krijgen in onze cultuur en onze geschiedenis.
Wanneer een bepaalde bevolkingsgroep zich gedurende meerdere generaties niet aanpast dreigt gettovorming. Met zo'n ontwikkeling is niemand gediend.
|
|
|
|
|
| Onderwijs in taal van allochtonen? | |
Geplaatst: Za Mrt 10, 2001 22:46 |
|
|
|
Melisz,
"En waarom dan wel speciaal Arabisch? Dat kan ik even niet helemaal volgen."
Nou, in de discussie die ik zag op te tv, was er een arabische leraar, en vanuit zijn achtergrond (beetje egocentrisch?) kwam hij tot de conclusie, dat arabisch de taal was, die nodig was!
"Ik ben het met Han eens..."
Het was de bedoeling, de stelling neutraal te laten overkomen, ik ben het er zelf eigenlijk niet mee eens
Niels,
"Dit aan te bieden in het reguliere onderwijs gaat wat mij betreft te ver. "
Helemaal mee eens, want de vraag blijft, welke taal?
Cliff,
"Even tussendoor, worden de begrippen atheneum/gymnasium nog gehanteerd? "
Ja, dat wordt nog gehandhaafd. het enige verschil is overigens, dat je voor bepaalde vakken een uurtje per week minder hebt, om de extra taal te compenseren.
|
|
|
|
|
Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg