Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Doorgedraaide zorgelijke staat
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Doorgedraaide zorgelijke staat
BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2001 0:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

In de hedendaagse maatschappij kunnen we helaas vandaag de dag zien hoe steeds meer mensen uitvallen in een met zo min mogelijk mensen zoveel mogelijk presteren tegen zo weinig mogelijk geld systeem dat z“n eigen wortels aantast!
De mensen die met bosjes door de zeer hoge werkdruk en onderwaardering uitvallen waardoor de negatieve spiraal zich alleen maar versterkt daar gaat dit niet over! Ik wil het hebben over mijn eigen doelgroep en aanverwante neurobiologische stoornis van ADHD! Bij goede begeleiding/ ondersteuning en vooral het mee mogen doen in het onderwijs en op het werk kunnen deze kinderen het zeer ver schoppen daar zij vaak zeer intelligent zijn! Daar is maatwerk voor nodig zowel in de geestelijke gezondheidszorg als in het onderwijs als op de werkvloer. Daar zit nu juist ook het probleem, want ADHDers en geld wel voor meer groepen die zwemmen altijd tegen de stroom in! In hokjes plaatsen met de touwtjes strak aangetrokken werkt averechts waardoor veel onbegrip en conflictsituatie“s ontstaan want men verlangt nou eenmaal dat men op de golven meedrijft!
Zonder met andere handicaps te spotten of te kwetsen wil ik een vergelijk maken met iemand met een zichtbare handicap. Iemand geboren zonder benen wat opzich erg genoeg is daar zal de maatschappij het niet in z“n hoofd halen te zeggen dat men zich niet moet aanstellen maar gewoon moet lopen, Nederland zou terecht te klein zijn van woede en onbegrip! En nogmaals sorry voor het vergelijk met ADHD en aanverwant doet men dit juist wel, want ondanks dat het NIET zichtbaar is maar men wel degelijk weet wat de beperkingen zijn eist men gewoon dat onze doelgroep op de golven meedrijft! Met als gevolg steeds meer radeloze ouders en scholen die het niet meer trekken en bij echt fout lopen al vroeg uitgekotst door het systeem in de goot of erger belanden! De jeugd"hulp"verlening als bemoeial van wij hebben ervoor geleerd en zonder middelen als een timmerman zonder hamer of schilder zonder kwast die je wel even verder de afgrond in zal drijven! Voor Ć©Ć©n probleem erheen en er met meerdere vandaan komen. Als het echt fout dreigt te gaan of gaat dan worden de bureautjes in hoog tempo schoongeveegd en is het niet uitzonderlijk het kringetje volledig doorlopen te hebben zonder een steek verder te zijn. Ouders die vaak zeer vele jaren alles gedaan hebben wat boven hun vermogen lag krijgen van zeer goede ouder opeens het stempeltje van zeer slechte ouder! Nog moeilijker wordt het als gezinnen op deze buitengewoon zware belasting kapot gaan, iets wat meer voorkomt als men denkt. In dit soort gevallen wordt de schuld vrijwel altijd over de rug van het kind op de ouder geschoven die het minst mondig/ lastig lees meedrijvend op de golven van de hulpverlening is! Ook in het onderzoeksrapport van de nationale gezondheidsraad staan twee missers.
ADHD heb je of niet en krijg je niet van gescheiden ouders, men vergeet dat deze gezinnen vaak al stuk gelopen waren op deze problematiek nog voor ze in de statistieken kwamen. Andere culturen zou ook een risicofactor zijn, volgens werelds grootste deskundige op dit gebied de Amerikaanse professor Russel Barkley komt ADHD wereldwijd voor onder alle bevolkingsgroepen waarmee gelijk het sprookje uit de wereld is dat dit een westerse modeziekte is! Vroeger hete het anders maar werd al in 1902 door George Still in het bekende engelse medische tijdschrift The Lancet beschreven! Andere literatuur beschreef dit 125 jaar terug al zij het dat ze toen nog niet wisten wat het was. Het daadwerkelijke probleem ligt in het feit dat men te weinig deskundigheid heeft op dit gebied en door niet herkennen het met alle gevolgen vandien op cultuurverschil gegooid wordt! Met als gevolg mensen volgedouwt met allerlei medicijnen als goedkoop proefkonijn! En natuurlijk zijn er altijd mensen die er baat bij hebben, maar terugkomend op de ADHD en aanverwant kunnen verkeerde medicijnen een averechts effect hebben want ook hier is het maatwerk en medicijnen aleen lost het niet op want onze doelgroep heb daar intensieve begeleiding bij nodig en dat is er niet want dat kost geld! Ondanks dat het bekend is dat de kans op criminaliteit/ verslaving en suĆÆcide buitengewoon groot is, is er heden ten dage GEEN moer geregeld en laat een schatrijk land het toe dat hele legers in de goot belanden of erger en dat ook het aantal beschadigde mensen fors toeneemt doet ze schijnbaar niets!!!
Bij echt fout lopen heb men toch de keus: "platspuiten of opsluiten wat dan ook al weer vaker voorkomt als u denkt en de leeftijd steeds jonger wordt!!!
Dit is de zorg in Nederland anno 2001, de goede welwillende hulpverleners die je gelukkig ook heb kunnen niks anders als een luisterend oor bieden als ze al blijven want velen houden het voor gezien waarmee ik met hetzelfde af kan sluiten als ik dit stuk begonnen ben!
Groetjes v Hyperactief.

Theo Stam Coƶrdinator v actiecomitƩ ADHD.
BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2001 1:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Een paar vraagjes:

Om hoeveel mensen in Nederland gaat het?
Was de begeleiding vroeger (10 of 20 jaar geleden) beter?
Wat voor behandeling/begeleiding is normaal gesproken nodig?
BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2001 2:03 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

1 De schatting van ADHDers is in procenten 3 tot 5% in werkelijkheid ligt dit veel hoger daar er diverse aanverwante stoornissen zijn die vaak door ondeskundigheid hier niet bijgeteld worden.
2 Nee, de kennis die er nu nog niet is kon er toen ook niet wezen.
3 Op normaal onderwijs in kleinere klassen met professionele begeleiding en projecten naar idee van het Lava Team, continu zelfbewust maken door zelfspiegel voorhouden bij vroegtijdige uitval op school! Veel voorlichting en logeervoorzieningen ook van 12 tot 18 jaar (time out plekken) om ouders bij te laten tanken.
Groetjes v Hyperactief.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Hyperactief op 18 November 2001 om 02:05 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2001 14:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hier wou ik toch even op inhaken.
Ook binnen deze groep kinderen merk je toch ook keer op keer dat de hulpverlening hierin ernstig faalt.
Ik zie dit niet anders als het bekende horen, zien en zwijgen.

Kom je allereerst binnen deze problematiek alleen ouders tegen met zorgen rondom de hulpverlening zelf die volledig faalt in het verstrekken van adequate hulp en zich bedient van allerlei leugens en bedrog om kinderen maar zoalang mogelijk buiten de deur te houden,zie je nu toch ook steeds meer mensen naar buiten komen met soortgelijke problemen alleen dan met kinderen die lijden aan een Neurobiologische stoornis.
Voor deze groep kinderen is de hulp al helemaal ver te zoeken, gewoon omdat men niet over de kennis beschikt en naar mijn mening ook niet over wil beschikken.
Zo heeft men tenminste altijd zondebokken binnen de maatschappij en kunnen er voor diverse kleine criminele activiteiten al snel weer de vingertjes geheven worden naar de kinderen met ADHD of andere aanverwante stoornis, gewoon omdat deze binnen de gemeenschap soms bekend staan als " zeer moeilijk".
Dat deze kinderen dus straks het uitschot van de maatschappij gaan worden lijkt mij niet zo moeilijk.

Waarom ????
Om wat Hyperactief al schreef, er is geen adequate hulp.
Deze kinderen vallen tussen wal en schip en worden totaal aan hun lot overgelaten en verdwijnen al snel in gesloten inrichtingen en jeugdgevangenissen.
Alwaar ze als gebroken mensen weer uit komen.
Vervolgens zijn ze voor hun leven getekend door deze verotte maatschappij.
En kunnen ze wederom op latere leeftijd het criminele cirquit in gaan of al vroeg een poging gaan wagen een trein tegen te houden.

Waar zijn wij dan mee bezig hier in nederland.
Je zou er bijna van gaan vloeken, maar mijn persoonlijke mening is, eerst maar eens alle rotzooi in Den Haag op te gaan ruimen, om vervolgens opnieuw te beginnen, een verse start maken dus met mensen die wel het hart op de juiste plaats hebben zitten.
En niet van die types die alleen maar denken aan het schoon vegen van eigen straatjes en de alom bekende dollartekens in hun ogen.

Dat geldt ook voor de Hulpverlening.
Alle rommel opruimen, hulpverleners die alleen hun portemonee maar gevuld willen zien en absoluut niet denken aan de ouder met het kind, eruit !!!!!
Verse lading erin, met het hart op de juiste plek.
En netjes werken volgens de wet in plaats van deze keer op keer te willen omzeilen met behulp van dit o zo fantastische rechtsstaatje !!!!

Ik heb gezegt. ( voor nu ).

Groetjes,
Alkien.

Anti-Voogdijinstelling
BerichtGeplaatst: Wo Nov 28, 2001 1:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hieronder het verslag van hoe hulpverlening in vroeg stadium moet, enige tijd geleden kreeg ik een kranteartikel toegespeeld door oude buurman over het Lava-Team en probleemjongeren. Mijn interesse was gewekt en bij hun op de web.pag. www.lava-team.nl gaan kjiken, razend enthousiast bracht ik Tonnie Tuyl van oudervereniging ADHD en Alkien Holshorst van club bestrijding criminele voogdijinstelling op de hoogte die hier beiden ook nog nooit van gehoord hadden. Ook beiden enthousiast plaatste Alkien meteen een link op haar club en werd de afspraak gemaakt daar de hoofddoelgroep ADHD en aanverwant is, dat ik met Tonnie Tuyl daar een afspraak zou maken om onze doelgroep in behoefte te kunnen voorzien. Afgelopen maandagmiddag was het zover dat wij afreisden naar s“Hertogenbosch alwaar wij een zeer vruchtbaar gesprek en rondleiding aldaar van bij elkaar 2,5 uur gehad hebben en daarna met zeer voldaan gevoel naar huis gegaan zijn. De eerste aanmeldingen en intakegesprekken stromen al binnen nadat wij eerst de mensen die vast liepen en bij ons ten einde raad kwamen doorverwezen hebben. Daarna heb ik het stuk geplaatst op Alkien haar club en op de ADD/ADHD club en bij laatst genoemde staat inmiddels ook een link!
Hieronder volgt nu het verslag en nieuwsgierig kijk op www.lava-team.nl
Ik heb een enorm respect voor de inzet van deze mensen met als drijfkracht de directeur die weigerde met open ogen toe te zien hoe kinderen verloren gaan en
daar werk van maakt:
VERSLAG:

Hoi beste mensen, mijn verslag zoals gezegd van s“Hertogenbosch een op een mooie locatie gelegen voormalige school is de thuisbasis van de binnenactiviteiten met als directeur een voormalig justitie ambtenaar die met de allermoeilijkste jongeren gewerkt heb en zag dat daar meer capaciteiten in zaten maar van justitie die ruimte niet kreeg en zo in 1995 gestart is.
Een man met een goede gezonde kijk op de dingen en waar bij langdurige plaatsing de maximale duur 1 jaar is omdat hij terecht vind dat kinderen thuis horen en hoe sneller hoe beter.
De sterke kanten worden door middel van sport en spel en creativiteit eruit gehaald en gestimuleerd. De ouders worden in dit traject begeleid hoe hier mee om te gaan en de school ook! Alles geheel op maat naar vraag van de cliƫnt, en het werkt voor de aanvraag bij hem is een PGB (persoons gebonden budget) nodig die u met diagnose kunt aanvragen bij de zorgverzekeraar en waar hij u ook adviezen in kan geven. Hierbij kan hulp geboden worden bij de aanvraag maar ook de S.P.D.'s kunnen hulp bieden! Hij heeft een warm aangekleed creativiteits lokaal. Hij vertelde over een jongen die thuis de stoelen door het raam mikte en de boel sloopte was bij hem met lucifers aan het bouwen en toen heeft hij hem uitgedaagd een houten modelbouwschip van tekening af te bouwen.
Uitermate gedulds en priegelwerk. Ik heb het eindresultaat gezien het staat daar als pronkstuk in de klas en niets op aan te merken.
Perfect werk. Ze hebben een eigen kooklokaal waar afwisselend met avondeten door de kinderen zelf gekookt wordt in afwisseling met aangeleverde catering. Een sfeervolle kantine helemaal in survival door hunzelf ingericht.
Daarin een enorme buis waar ze met slangen en pijpen een raket van moeten maken naar eigen inzicht en geloof me hij begint er al aardig op te lijken. Een kleine ruimte met de opdracht hier naar eigen inzicht een meldkamer van te maken, beschikbaar zijn hiervoor een scanner en heel veel afgedankt elektronicamateriaal waaronder computers en ook dit begint aardig op moderne meldkamer te lijken. Twee lokalen zijn slaapzalen waar afgeschermde stapelbedden staan.
Voor de kleintjes een zeer sfeervolle fantasierijke omgeving in lokaal waar iedereen zich thuis zal voelen. En voor de buiten spelen en tochten een loods met o.a. kano“s en nog veel meer. Eigen vervoer gekregen van bedrijf evenals donatie“s. Waarom geen massale media aandacht, omdat de formule eerst uitgeprobeerd moest worden en inmiddels beproeft en geslaagd is. Nu is het kwestie dit onder hun vlag met de juiste mensen landelijk uit te breiden waar achter de schermen alweer door ons aan gewerkt wordt! Personeelsgebrek heeft hij niet want leraren en begeleiders doen het met plezier omdat ze hier wel de ruimte krijgen en ook resultaten zien en daar doen ze het tenslotte voor. De buitenactiviteiten worden door vrijwilligers gedaan die hij een korte cursus gegeven heeft ook daar meer aanbod als vraag!
Een school met zigeunerkinderen die zijn advies inriep om de vrijwel leeggelopen school weer vol te krijgen is door zijn plan uit te voeren binnen jaar geslaagd. Wat bied hij dagopvang/ weekopvang/ crisisopvang/ Time-out plaatsing/ Weekendopvang/ Adviezen, begeleiding/ Weekopvang speciaal/ Schoolkampen organiseren/ Vakantie begeleiding/ Studie- en of gesprekspartner/ Vrijwilligerscursus 15 uur of 30 uur/ Cursus beroepspersoneel 40 dagen. Het overgrote deel is ADHDers en aanverwante problematiek maar ook ander problematisch gedrag. Dit was om een beeld te geven wat kan het stuk voor stuk beschrijven zou te lang worden. De verblijfskosten zijn ± de helft goedkoper als het bestaande systeem en dit werkt het huidige systeem niet! Commissie van aanbeveling Hr. H. Wiegel Voorzitter zorgverzekeraars Nederland, Mr. A.A.M. van Agt oud minister president, Mevr. M. Peereboom Burgemeester Zaltbommel, Mr. Elise C.A.M. Boot oud europarlementarier, Dr. A.H.E.M. Wellink President Nederlandsche bank, Prof.Dr. L. Koopmans Hoogleraar Economie in de gezondheidszorg RUG, Prof.Dr. J.W.F. Beks Emeritus Hoogleraar Neurochirurgie RUG, Mr. F.J.M. Houben Commissaris v.d. Koningin Noord Brabant. In mijn ogen mensen met het hart op de juiste plek, ik ben razend enthousiast.
Theo Stam. Amsterdam. coƶrdinator van ActiecomitƩ ADHD.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 30, 2001 11:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Grappig, ik heb juist het omgekeerde gehad. De hulpverlening stelde bij mijn neefje ADHD (in comb. met Tourette natuurlijk) vast, terwijl naar later bleek, na researh van de familie dat dit niet het geval was.
BerichtGeplaatst: Vr Nov 30, 2001 20:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hoi Niels, de door jou geschetste situatie komt inderdaad ook heel vaak voor maar ook dat men dit over het hooofd ziet gebeurd net zo vaak. Het is helaas met de kennis van psychiaters en psychologen zeer slecht gesteld in Nederland! De gevolgen zien we dagelijks op straat!
Groetjes v Hyperactief =Theo Stam.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 30, 2001 21:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nou daar kan ik ook nog wel een mooi voorbeeld van geven.
Ik heb nu al enige tijd te maken met een 15 jarige jongen met ADHD.
Zijn ouders hebben al te maken met Jeugdzorg.
Maar zoals wij allen inmiddels wel weten werkt dit dus voor geen meter.
Dit natuurlijk zoals al door Hyperactief is geschreven, gebrek aan kennis.
Tevens speelt er ook een stuk gemakzucht mee.
Want wat moet men met een kind van 15 die thuis niet in de hand te houden is op een dusdanige manier, dat zijn ouders hem maar gewoon zijn gang laten gaan ????
Deze jongeren vallen tussen wal en schip !!!

Deze jongen heeft zich inmiddels gestort op het hacken van computers en het versturen van virussen.
Zijn ouders laten hem maar gewoon begaan achter de comp.
Ze weten dat dit gebeurd, maar ondernemen echter niets.

De jongen heeft er nu een spel van gemaakt dat een ieder die hem ooit (in zijn ogen dan) benadeelt heeft, te hacken en met virussen te bestoken.
Leuk voor hem, maar een stuk minder voor de gedupeerden.

Er is dus geen hulp voor hem.
Bovendien willen zijn ouders hem niet kwijt.
Tja waar blijf je dan nog.

Dan ga je jezelf toch afvragen, als er dan geen hulp komt voor dit soort jongeren, wat is dan het volgende wat ze gaan ondernemen ???
Want dit blijft niet zonder gevolgen.
Gedupeerden hebben inmiddels de provider aangeschreven, en zij kunnen dan natuurlijk internet binnekort wel vergeten.

Dan zal het dus naar alle waarschijnlijkheid wel op straat zwerven worden.
En zijn baan die hij graag in de computerwereld wilde kan hij wel vergeten.
Ook hem zal als er niet wordt ingegrepen crimineel gedrag ten deel vallen.
Met alle gevolgen van dien daarbij.

Het wordt tijd dat Nederland eens wakker wordt.
En de hulp in eigen land gaat verlenen waar dat nodig is, en niet eerst alles buiten de deur brengt.

Groetjes,
Alkien.

Anti-Voogdijinstelling
  Weerwoord forum index » Binnenland