Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » NMO en Koranteksten Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
NMO en Koranteksten
BerichtGeplaatst: Zo Sep 30, 2001 12:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nog niet zo heel erg lang geleden waren de mensen er van overtuigd dat de wereld plat was en diegene die het tegendeel beweerden werd verbrand, onthoofd of in het mildste geval gestenigd.
Tot het moment daargekomen was dat de wetenschap bewees dat de aarde rond was.
(de paus heeft trouwens pas in 1990 erkend dat de aarde rond was)

Misschien komt de wetenschap in de toekomst met bewijzen aanzetten dat we hier op aarde zijn gekweekt door buitenaardsen in plaats van door god neergezet of door evolutie ontstaan.
Dat zal voor de gelovigen een flinke schok zijn en misschien voor de wetenschap ook wel.

Wat zullen we ons dan behoorlijk stom voelen zeg dat we elkaar te lijf gaan om een geloofsovertuiging dat misschien helemaal niet bestaat!

Aan de andere kant zal het ook wel een vreemde gewaarwording zijn als de wetenschap kan aantonen dat er een god of meerdere goden bestaan.
Overigens waren de mensen die ietsje langer terug in de tijd leefden er van overtuigd dat er voor elk natuurelement of weersinvloed een god bestond.
Later is dat ook weer teruggedraaid tot 1 god.

Niemand die het voor de rest weet waarom we hier op aarde zijn en tot die tijd nemen we maar aan dat er een god is om de ergste onzekerheid maar weg te nemen.
En als ik zeg dat niemand het weet, dan weet ook niemand het!!!!
Een geloof is een geloof en geloven is denken dat er iets bestaat maar het niet zeker weten!
En diegene die denkt zeker te weten dat er een god bestaat die mag wat mij betreft ontoerekeningsvatbaar verklaard worden.
Tenzij diegene met harde bewijzen komt, dan word het weer een ander verhaal.

groeten uit......Holland?
NMO en Koranteksten
BerichtGeplaatst: Di Okt 02, 2001 13:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Beste Maarten,

Dan zijn er miljarden mensen die niet teorekeningsvatbaar verklaart kunnen worden.
Moet ik dat lezen in de trend van iedereen is gek behalve ik

"Slayer of Giants"
NMO en Koranteksten
BerichtGeplaatst: Di Okt 02, 2001 21:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

@thor, Ik wil hier mee zeggen dat de wijze waarop wij nu het leven intepreteren over enkele eeuwen achterhaald is.
Dat heeft dus betrekking op zo'n beetje alles wat je maar kunt bedenken inclusief het geloof.
Ga maar na hoe de mensen vroeger ongeveer dachten en leefden en probeer daarna maar eens de gedachte te onderdrukken dat ze vroeger gek waren.
De mensen in de toekomst zullen zeggen dat wij knetter gek waren met onze belachelijke denkwijzen en gewoontes.

Trek maar een conclusie die het beste bij je past, over een paar honderd jaar heb je de zekerheid dat je er naast zit.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door maarten op 02 Oktober 2001 om 22:45 uur]
NMO en Koranteksten
BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2001 12:20 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Beste Maarten,

Ik wil hier mee zeggen dat de wijze waarop wij nu het leven intepreteren over enkele eeuwen achterhaald is.
Dat heeft dus betrekking op zo'n beetje alles wat je maar kunt bedenken inclusief het geloof.
Ga maar na hoe de mensen vroeger ongeveer dachten en leefden en probeer daarna maar eens de gedachte te onderdrukken dat ze vroeger gek waren.
De mensen in de toekomst zullen zeggen dat wij knetter gek waren met onze belachelijke denkwijzen en gewoontes.

Ik denk het niet Maarten, want wanneer is nu iets gek vanuit het verleden.

-Als we denken aan wetenschap vinden we gekken dingen als dat de aarde plat is, maar ook zaken die wij nog steeds niet begrijpen. Zaken als hoe de pyramide in Egypte gebouwd werden, hoe de akoestiek in de oude Griekse tempels werkte, maar let op, met hun [kennis]kennis[/vet].
- Als we kijken naar de filosofie, zien we de oude rotten in het vak altijd terug grijpen naar Plato. Aristoteles of de oude vedante, yoga etc
- Als we kijken naar de kunst dan zie de oude kunstwerken hoe waardevol die zijn.
- Als we zien hoe de mensen toe leefde en er een solidarititeit was tussen de mensen onderling, dan worden wij steeds gekker.

En ook in de toekomst zullen er vele zijn die ons gedachtegoed van heden in hun juiste noodzakelijke perspectief weten te plaatsen.
Wij en jij zijn dus niet gek en het heeft waarde wat we doen, als we er maar in geloven.

"Slayer of Giants"
NMO en Koranteksten
BerichtGeplaatst: Vr Okt 05, 2001 18:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ok Thor,er zijn kunstwerken uit het verleden die wij mooi en fasinerend vinden.
Maar denk eens aan de heksenjacht?
En natuurlijk vampierenen weerwolven enzovoort.
Allemaal dingen waar ze toen heilig in geloofden.
Heksenbollen werden gemaakt en aan het plafont gehangen om eventueel binnenkomende heksen te laten schrikken van hun eigen spiegelbeeld.

Diezelfde heksenbollen vinden wij nu erg mooi ,zeker verwerkt in een kroonluchter bijvoorbeeld.
Maar vergeet niet dat het in de middeleeuwen bittere ernst was en in elk kasteel er één moest hangen.

Er is ontzettend veel kennis verloren gegaan door oorlogen en andere vormen van geweld.
Maar vooral door onwetendheid en bijgeloof.

En juist dat laatste vinden wij nu erg dom, net zoals de mensen in de toekomst onze ruzie's ,oorlogen en (bij)geloof zonde van de tijd zullen vinden en op hun beurt ons erg "dom"vinden.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door maarten op 05 Oktober 2001 om 19:43 uur]
NMO en Koranteksten
BerichtGeplaatst: Zo Okt 07, 2001 12:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Beste Maarten,

Ben je blij dat onze voorouders ons beschermd hebben tegen de Spaanse, Franse, Duitse en ander invallers. Of zijn onze voorouders fout geweest?

En over al die geloven, Yomanda, hekserij ed. is nog steeds levend en groeit zelfs. De westerse maatschappij is zijn vebinding met het leven verloren en mensen zoeken daar een invulling voor, nog steeds stom he?

"Slayer of Giants"
NMO en Koranteksten
BerichtGeplaatst: Zo Okt 07, 2001 15:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

@Thor, wat vind je zelf?
Ik kan helaas zelf niet zeggen of het dom is of reëel.
Met andere woorden, ik zou niet weten waar in ik zou moeten geloven of dat ik ergens in zou moeten geloven.

Het gegeven dat er meer is tussen hemel en aarde lijkt mij voor sommige mensen bewezen maar waarom zijn de bewijzen er dan niet voor het resterende groepje?

Wat voor de ene dom betekend is voor de ander vanzelfsprekend en de waarheid zal (misschien) ergens in het midden liggen.
Het lijkt nu alsof ik mijzelf tegenspreek maar er is niemand die de middenweg kent.
Het feit dat de mens zich graag van een ander wil onderscheiden en graag in de belangstelling wil staan om zodoende meer mogelijkheden te creëren om zich voort te planten kan de reden zijn van zoveel paniekzaaierij en bijgeloof.

Op zich vind ik dit een dom gebruik dat misschien niet terecht is omdat het verbazend effectief werkt!
Iemand met macht en aanzien heeft meer kansen op nageslacht dan een persoon die bewust op de achtergrond blijft.

Moeder natuur heeft met het fenomeen mens nog een lange weg te gaan!

"De westerse maatschappij is zijn vebinding met het leven verloren en mensen zoeken daar een invulling voor, nog steeds stom he?"

Op zich is dit niet dom maar we verdoen onze tijd met al die onzinnige machtspelletjes.
Laten we met zijn allen gaan werken aan een verse aardbol omdat deze over een paar jaartjes ophoud met bestaan.
Over een kleine 5 miljard jaar hebben we niets meer om over te vechten
en er moet nog een hoop gebeuren.

Als die zogenoemde gelovigen nou eens wakker worden en helpen bouwen aan een nieuwe leefmaatschappij dan redden we het misschien net aan.
Nadenken over het nageslacht en niet in het wilde weg n*uken is misschien een begin.
Ik kan nog wel even zo doorgaan..

Is dit een domme redenering?

NMO en Koranteksten
BerichtGeplaatst: Ma Okt 08, 2001 9:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Beste Maarten,

Het gegeven dat er meer is tussen hemel en aarde lijkt mij voor sommige mensen bewezen maar waarom zijn de bewijzen er dan niet voor het resterende groepje?

Ter jouwe informatie van de 6 miljard mensen op deze wereld bol is het overgrote deel gelovig.
Het is voor hun niet een bewezen zaak, maar het geeft een inhoud aan hun leven, normen en waarde en antwoorden op levensvragen, zaken waar wij te snel geneigd zijn de makkelijkste weg te kiezen, die meestal niet de beste is.

Daarnaast moet je niet vergeten dat de mens nog steeds voor het grootste deel een dier is, waardoor de ratio niet zo belangrijk en dominant is als het in het westen lijkt of gezegd wordt.
En in elke dierengemeeschap is er machtsstrijd, want leiders moeten er altijd zijn, om de kudde te leiden. Hoe moeilijk dit ook voor je klinkt. Het volk moet geleid worden en in Nederland hebben we geen leiders meer, want iedereen conformeerd zich aan het gemeenschappelijke politiek correcte gedrag.
Maar of dat ook goed voor Nederland en zijn bewoners is dat zien we nu op een heleboel gebieden verkeerd gaan.

Nadenken over het nageslacht en niet in het wilde weg n*uken is misschien een begin

In China hebben ze een familieplanningsprogramma, maar ook in enkele islamitische landen hebben en hadden ze die. Men realiseerd zich dus dat familie planning nodig is.
Maar de spanning zit in de politieke/religieuze problemen bijvoorbeeld in India groeit het tegen de klippen op, omdat men wil voorkomen dat de islam nummeriek de overhand krijgt. Daarnaast zijn er islamitsche landen die en voor tegen geboortebeheersing zijn alles op basis van de Koran. Dus dit ligt ook niet zo simpel.

Wat de geschiedenis leert is dat als vrouwen meer rechten krijgen er minder kinderen geboren worden, en hier zit juist een groot probleem.
90% van alle vrouwen op de wereld hebben niets te zeggen over hun keuzes, er wordt voor hen gedacht, ja door mannen, mannen met macht.

"Slayer of Giants"
NMO en Koranteksten
BerichtGeplaatst: Ma Okt 08, 2001 13:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Thor,

Citaat:
Het is voor hun niet een bewezen zaak

Toch wel. Velen zien hun religieus boek als net zo sterk (zo niet sterker) bewijsmateriaal dan om het even elke bewezen wetenschappelijke stelling.

Dat probeerde ik ook duidelijk te maken aan het begin van deze discussie, als mensen zouden leren geloven op een andere manier, niet inhoudelijk maar in visie, op een manier dat zij uitgaan van wat voor hen het meest waarschijnlijke is, dan ben ik ervan overtuigd dat er veel minder religieuze conflictsituaties zouden zijn.

Maar dat valt niet te bereiken vrees ik.

Wie is er slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten?
NMO en Koranteksten
BerichtGeplaatst: Ma Okt 08, 2001 14:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

@Thor,

Je hebt gelijk dat wij mensen dieren zijn, tenminste biologies en wetenschappelijk natuurkundig gezien is het een feit.
Maar vergeet niet dat ons mensen , genoemd homosapiëns, in de loop der tijden een hoger bewustzijn hebben gekregen van moeder natuur en wij vooruit kunnen denken en een keuze kunnen maken enzovoort.
Dat het merendeel van de mensheid verzuimd het gezond verstand te gebruiken is diep diep en nog eens diep triest.
De meeste mensen hebben geen interesse in de toekomst, geen benul wat er van het menselijk ras terecht moet komen en maar domweg voor jan met de korte achternaam leven.
Geld en macht, meer geld en meer macht is hetgeen waar wij naar streven zonder er bij na te denken dat juist dat gene in onze moderne samenleving niet belangrijk meer is.

Directie medewerkers die zichzelf met meer en meer geld verrijken zonder na te denken dat ze de economie naar de afgrond loodsen en daarbij ook zichzelf op ten duur.
De armere mensen zijn als eerste het slachtoffer, de criminaliteit stijgt daardoor omdat die mensen zich geen raad meer weten.
En ik kan zo nog wel even doorgaan.

We kunnen in onze tijd in vrede en harmonie leven als we dat willen maar klaarblijkelijk is die wil er niet.
we verlangen nog steeds naar strijd en oorlog al is dat gelukkig al wat minder dan 2000 jaar geleden.
In nederland heeft iedereen te eten, iedereen die wil kan werken en iedereen die geloven wil kan geloven maar toch gunnen we elkaar het licht in de ogen niet.

Maar goed ik draaf een beetje door maar hopelijk is mijn mening nu wel duidelijk als ik vind dat de mensen ook in deze tijd "dom" bezig zijn.
Ik denk dat de oplossing vrij simpel is maar voor een hoop mensen onbereikbaar omdat ze denken het houvast te verliezen als ze hun persoonlijke, vertrouwelijke denkpatroon radikaal omgooien.

Denk er eens over na als we alle kennis bij elkaar op een hoop gooien en iedereen samenwerkt aan projecten die voor mens en dier belangrijk zijn hoeveel we kunnen bereiken?
We zijn nog steeds een kwetsbaar opject voor gesteenten uit de ruimte die een eind kunnen maken aan de mensheid, denk aan de meteoriet die ons een aantal jaar geleden bedreigde en tussen de maan en aarde scheerde.
Die steen was groot genoeg om een ramp te veroorzaken wat misschien ons einde had kunnen betekenen.
En wij "intelligente" mensen gaan een beetje knokken om zielige stukjes grond en deeltjes metaal waar wij zoveel waarde aan hechten?
We kunnen met onze kennis onzelf beschermen tegen dit soort rampen maar in plaats daarvan roeien we onszelf uit.

En nog steeds moet er een ramp gebeuren voordat er iets gedaan word zonder er bij na te denken hoe het voorkomen kan worden.

Is het zo gek dat ik de mensheid dan nog steeds dom vind???

Dit soort dingen kosten tijd en misschien nog wel 2000 jaar.

NMO en Koranteksten
BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2001 9:32 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Beste Maarten,

Maar vergeet niet dat ons mensen, genoemd homosapiëns, in de loop der tijden een hoger bewustzijn hebben gekregen van moeder natuur en wij vooruit kunnen denken en een keuze kunnen maken enzovoort.

Heb je enig idee over het deel van onze handelingen die we bewust of onbewust doen. Ja we hebben de mogelijkheid bewust te denken, maar hoe vaak per dag gebruiken we dat?

De meeste fysieke handelingen gebeuren automatisch, veel zaken worden instinctief uitgevoerd, interne processen geven ons signalen dat we moeten eten, sex hebben, slapen gaan etc.
Daarnaast zijn er veel onbewuste interacties met onze omgeving.

We hebben de mogelijkheid gekregen (van moeder Natuur? dat is toch niet wetenschappelijk) maar we gebruiken het weinig.

"Slayer of Giants"
  Weerwoord forum index » Binnenland