Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Over Bin Laden
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Over Bin Laden
BerichtGeplaatst: Wo Dec 26, 2001 23:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De nieuwszender Aljazeera heeft zojuist bericht dat Bin laden nog zou leven. Er is misschien zelf sprake van een verklaring van zijn kant.

Mij is vooralsnog onduidelijk waarop deze Arabische nieuwszender deze mededeling baseert.
Over Bin Laden
BerichtGeplaatst: Wo Dec 26, 2001 23:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hierover schijnt ook al door Nederlandse nieuwsdiensten te zijn bericht.

Het zou gaan om een tape die Aljazeera morgenavond integraal zal gaan uitzenden.
Over Bin Laden
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2001 1:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik heb begrepen dat over de lichamelijke gezondheid van Bin Laden al een jaar geleden twijfels waren. De eerste beelden toonden een tamelijk ziek lichaam.

Over zijn geestelijke gezondheid zullen we het maar even niet hebben

Het is heel wel mogelijk dat hij in de afgelopen maanden is gestorven. Maar daar zou de hele wereld graag bewijs van zien.

Ik zit al een tijdje met een andere moeilijke vraag:
In welke vakjes stopt Amerika zijn tegenstanders van het huidige buitenlandse beleid? Zit Nederland met kritiek op dat beleid ook in zo'n vakje en is dat het vakje van terroristen?
Of kom je als land pas in dat vak als een van je onderdanen met bijvoorbeeld ontplofbare okselharen in een AA-vliegtuig stapt?

Of schep ik nu plotseling weer een nieuw probleem voor de controleurs op onze luchthavens?

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door reurslag op 27 December 2001 om 01:19 uur]
Over Bin Laden
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2001 1:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Het is heel wel mogelijk dat hij in de afgelopen maanden is gestorven. Maar daar zou de hele wereld graag bewijs van zien.

Misschien wordt het ons morgenavond wel zeer aannemelijk gemaakt dat hij gewoon nog leeft. Dat hoop ik eerlijk gezegd ook, want de leugenachtigheid en kwaadaardigheid van deze man mag wat mij betreft volledig aan het daglicht komen en zo breed mogelijk uitgemeten worden. Zonder dat daar extra slachtoffers bij vallen echter. Maar dat laatste lijkt ijdele hoop.
Ik heb het gevoel dat het 'verhaal' nog niet af is en er nog wat moet/ zal volgen in één of andere zin.

Reurslag, we zijn Navo-partners. Gelukkig is het anti-amerikanisme hier niet zo sterk ontwikkeld dat verontwaardigde Nederlanders het in hun botte hoofd zullen halen om terroristische aanslagen richting Amerika en de Amerikanen te gaan plegen.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 27 December 2001 om 01:57 uur]
Over Bin Laden
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2001 2:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

John, laat duidelijk zijn dat Osama bin Laden geen huisvriend is van de Reurslagjes.

Wat betreft het stempel 'terrorist of terrorisme' doelde ik eigenlijk op de degeneratie van dat begrip.

Ieder land heeft interne- en externe tegenstanders. Vanaf 11 september kan men die tegenstanders bestrijden onder het mom van 'terrorismebestrijding'.

Dat is een kwalijke internationale ontwikkeling, denk ik.

Kan het een onsje minder?
Over Bin Laden
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2001 2:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dat begrijp ik Reurslag. Maar ik denk eerlijk gezegd dat organisaties als Al Queda nog heel lang een ernstige bedreiging zullen vormen. Ook voor Europa. Het valt of staat niet alleen bij een figuur als Bin Laden.

Degradatie van het begrip "terrorisme"? Wel, we hebben er allemaal mee te kampen in de één of andere richting. We kunnen ook onze directe naasten terroriseren nietwaar? Of zelf geterroriseerd worden. Er bestaan vele gradaties wat dat betreft.

Die terrroristische netwerken, die wijd verspreid zijn, moeten gewoon aangepakt worden. Over de manier waarop kun je van mening verschillen, maar het moet gebeuren.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 27 December 2001 om 02:18 uur]
Over Bin Laden
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2001 2:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Er wordt nu beweerd dat tape met Bin laden die Alzeera vanavond afspelen en uitzenden zal reeds twee weken oud is en dus nog stamt van voor de bombardementen op Tora Bora. Is die band wel opgenomen trouwens in Tora Bora?

Ja, men houdt er van om het raadselachtig en mythisch te houden...

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 27 December 2001 om 09:14 uur]
Over Bin Laden
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2001 2:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Terrorisme moet worden bestreden... hoe dan ook!

Daar ben ik het geheel mee eens!

Het ging mij alleen even over de definitie van terrorisme.

Ben ik een terrorist als ik Bush junior een triest product van de Amerikaanse samenleving noem? Of moet ik de vijf grootse vestigingen van MacDonalds in Nederland in de fik steken?

Ik durf dat laatste niet maar sta ik nu (omdat ik de gedachte opper) toch te boek als een terrorist?

Begrijp je mijn vraag? Waar ligt de grens? Wanneer ben je in Amerikaanse ogen een terrorist? En vooral... wanneer ben je in Amerikaanse ogen een terrorist tegen Amerika!?

Bin Laden is een terrorist,
Al-Qa'ida is een terroristische organisatie,
Taliban zijn terroristen omdat ze onderdak gaven aan Al-Qa'ida.
Irak ...............
Jemen .............
VAE ............
Saudie Arabië ........
Marokko ........
Reurslag ...............

Over Bin Laden
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2001 3:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Ben ik een terrorist als ik Bush junior een triest product van de Amerikaanse samenleving noem? Of moet ik de vijf grootse vestigingen van MacDonalds in Nederland in de fik steken?

Ik durf dat laatste niet maar sta ik nu (omdat ik de gedachte opper) toch te boek als een terrorist?

Gedachten zijn vrij (mogen vrij zijn). Het denkleven vaart wel bij vrijheid, zoveel mogelijk vrijheid, maar goede gelegenheid tot (ware) meningsvorming, een leerrijke omgeving, is daarbij wel belangrijk.

Het wordt al wat moeilijker met het spreken en het doen van uitspraken. Voor je het weet ben je met woorden aan het manipuleren en/ of aan het ophitsen of bezondig je je aan smaad of verkondig je onwaarheden, wel of niet bewust door liegen of door vergissing. Daar is de zaak al minder vrij. Aan de andere kant kun je met woorden en taal natuurlijk ook fantastische dingen doen.

Handelen tenslotte, ingrijpen in de omgeving en wellicht ook andermans leven is in dit verband het moeilijkst. Een daad stellen of juist niet; doen en/ of laten.

Bush Junior een triest figuur van de Amerikaanse samenleving noemen is zeker geen terroristische daad. Het zal je door de meeste Amerikanen momenteel niet in dank afgenomen worden, maar er zullen er ook een aantal zijn die het gewoon met je eens zijn. Geen probleem.

Serieus met de gedachte spelen om MacDonalds in vlammen te laten opgaan, maakt je echter mogelijk tot een potentiële terrorist. Dat je daarbij laat doorschemeren dat je met die gedachten speelt doet daarbij niet zo ter zake.
Ik bedoel, hoe kom je er op om zoiets te willen doen? De haat tegen de Amerikaanse cultuur moet dan al tot een bepaalde hoogte gestegen zijn.

Voor 11 september zo'n restaurant in de brand steken uit anti-amerikanisme zou je in wezen, als individu, net zo erg tot een terrorist hebben gemaakt als dat je dat nu zou doen. De reactie van de Amerikaanse en Nederlandse overheid zou nu wel veel feller en argwanender zijn ja. Dat wel. Maar er staat momenteel ook gewoon veel op het spel.

Kijk eens naar de gevallen van anthrax in Amerika. Er werd daarbij toch steeds onderscheid gemaakt tussen mogelijke daders en hun motieven. Het is niet altijd alleen maar blind er op afstormen.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 28 December 2001 om 22:37 uur]
Over Bin Laden
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2001 9:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Zoals gebruikelijk weer tegenstrijdige geluiden, lees dit nieuwsbericht van Het NOS-nieuws:

Citaat:
Al-Jazeera toont opnieuw video Bin Laden

De aanslagen van 11 september waren bedoeld om Amerika te dwingen te stoppen met de steun aan Israël. Dat zegt Osama bin Laden op een nieuwe videoband die is uitgezonden door de Arabische tv-zender al-Jazeera. Hij beschuldigt de VS ervan een kruistocht tegen de moslims te houden.

Bin Laden legt uit dat de video is gemaakt omdat het drie maanden na 11 september is, en twee maanden na het begin van de Amerikaanse aanval op Afghanistan. Dat zou betekenen dat de band een week of twee oud is. Opvallend is dat Bin Laden, die linkshandig zou zijn, tijdens de rede zijn linkerarm volledig stilhoudt.
Al-Jazeera zond slechts delen van de video uit. Donderdag volgt de rest. Het Witte Huis in Washington heeft de uitzending afgedaan als propaganda van terroristen.

Ondertussen is Osama bin Laden nog spoorloos. Een Pakistaanse krant meldde dinsdag dat hij dood is. De Afghaanse premier Karzai heeft echter verklaard dat er af en toe berichten binnenkomen over de mogelijke verblijfplaats van de al-Qaeda-leider.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 27 December 2001 om 09:42 uur]
Over Bin Laden
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2001 9:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hier een audio-opname waarop je Bin Laden een paar keer aan het woord hoort. Tim Overdiek geeft journalistiek commentaar:

Al-Jazeera toont video Bin Laden (Wordt geopend met RealPlayer.)
Over Bin Laden
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2001 15:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dat is het precies John...
Citaat:
Serieus met de gedachte spelen om MacDonalds in vlammen te laten opgaan, maakt je echter mogelijk tot een potentiële terrorist. Dat je daarbij laat doorschemeren dat je met die gedachten speelt doet daarbij niet zo ter zake.
Ik bedoel, hoe kom je er op om zoiets te willen doen? De haat tegen de Amerikaanse cultuur moet dan al tot een bepaalde hoogte gestegen zijn.

Het is volgens mij een niet meer uit te roeien haat!

Waar komt die haat vandaan?

Als we dat kunnen analyseren weten we ook waar Amerika deze aanslagen aan te danken heeft... denk ik!

(overigens ga ik er nog steeds van uit dat jij en iedereen die dit leest, begrijpt dat ik het puur over voorbeelden en redenaties heb hé... )

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door reurslag op 27 December 2001 om 15:54 uur]
  Weerwoord forum index » Buitenland