Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Kunnen we de Bijbel verwerpen als zijnde onbetrouwbaar? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14, 15, 16  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Jun 21, 2008 19:38 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Dat is ongelooflijk goed luc.
Mag ik zeggen dat dit ook met Mozes gebeurde en zo niet, wat is dan het verschil?

BerichtGeplaatst: Za Jun 21, 2008 19:39 Plaats reactie Reageer met quote
Liz

Luc154, sta jezelf een beetje gevoel voor humor toe, af en toe. Dat mag vast wel. Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Jun 21, 2008 19:58 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Luc schreef:
Dus ik dien God omdat ik Hem lief heb voor al het geen Hij voor mij deed en voor al het geen Hij voor mij nog zal doen. Maar boven alles voor het feit dat ik Hem nu mag leren kennen en dat Hij mij onderricht in Zijn wegen.

En wat doe jij? Genees je zieken, help je daklozen, steun je minder bedeelden?
Anders dan kom je de hemel niet in. God wilt resultaten zien.

BerichtGeplaatst: Za Jun 21, 2008 20:02 Plaats reactie Reageer met quote
luc154

Gerard R. schreef:
Dat is ongelooflijk goed luc.
Mag ik zeggen dat dit ook met Mozes gebeurde en zo niet, wat is dan het verschil?

Er is zeker een verschil in die zin dat Mozes een heel andere bediening gekregen heeft van God.
Mozes moest een heel volk, 2.000.000 mensen doorheen de woestijn leiden. Dit is niet zomaar iets dat
je in je eentje kunt doen. God heeft hem daar ook voor gevuld met Zijn Geest. Zie maar in het begin van de omzwerving in de woestijn vraagt Mozes de heerlijkheid van God te zien. En God geeft ook zijn wens, zelfs zodanig dat Gods heerlijkheid van Mozes' gezicht afstraalt dat hij een doek moet dragen als hij tot het volk spreekt.

De tijden nu zijn echter anders. Andere cultuur, andere omstandigheden, andere beloften, echter nog altijd dezelfde mens. Dus God kiest zelf zijn dienaars uit, ook nu nog altijd in deze laatste decennia van het bestaan van deze vergankelijke wereld. Hij rust ze toe, opent hun ogen en stuurt ze naar plaatsten waar ze moeten verkondigen. Zie maar eens naar de christenen van het eerste uur bijvoorbeeld. Stephanus, Filipus, Petrus, Jakobus en de 7 gevuld met Gods Geest.

Zo was er de vorige eeuw (20ste) ook een bekende profeet die God gebruikte om Zijn woorden aan de mensen bekend te maken en te redden: A. W. Tozer. Hij heeft bijvoorbeeld een heel mooi boek geschreven getiteld, 'the pursuit of God'. Dus als je wederom geboren bent kun je God dienen, maar velen doen het niet omdat ze de nodige offers niet willen brengen. Vele christenen zijn onbruikbaar in Gods handen, echter God zal ze wel binnenlaten in Zijn nieuwe hemel en aarde, maar dat is ook alles.
BerichtGeplaatst: Za Jun 21, 2008 20:12 Plaats reactie Reageer met quote
luc154

Elisabeth schreef:

En wat doe jij? Genees je zieken, help je daklozen, steun je minder bedeelden?

De bediening die God mij gegeven heeft is momenteel niet van die aard. God heeft daar anderen voor beter toegerust dan ik. Echter help ik wel af en toe iemand die iets behoeft. Geef ik ook aan mensen/doelen die het absoluut goed kunnen gebruiken.
Elisabeth schreef:

Anders dan kom je de hemel niet in. God wilt resultaten zien.

Hier ga je in de fout. Je zegt dit omdat je God niet persoonlijk kent.
God werkt zo niet. Hij laat u niet in de hemel omdat je goede werken doet.
De goede werken die een kind van God doet is een gevolg van zijn redding.
Je mag helemaal gratis in de hemel binnen. Na uw redding gebeurd er iets heel speciaals.

Je wordt namelijk enorm verliefd op God want je mag dichter en dichter tot Hem naderen.
Dan leert Hij en toont Hij u alle mooie dingen, niet van deze wereld, en zo dien je Hem gratis en met veel ontzag en ijver. Dus uw redding is gratis, uw werken zijn een gevolg.

Je kan nooit of te nimmer de hemel verdienen met werken.
'Door de genade van God bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf, het is een geschenk van God en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.'
Efeziërs 2:8-9
BerichtGeplaatst: Za Jun 21, 2008 20:20 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

luc154 schreef:
Quote:
De tijden nu zijn echter anders. Andere cultuur, andere omstandigheden, andere beloften, echter nog altijd dezelfde mens. Dus God kiest zelf zijn dienaars uit, ook nu nog altijd in deze laatste decennia van het bestaan van deze vergankelijke wereld. Hij rust ze toe, opent hun ogen en stuurt ze naar plaatsten waar ze moeten verkondigen. Zie maar eens naar de christenen van het eerste uur bijvoorbeeld. Stephanus, Filipus, Petrus, Jakobus en de 7 gevuld met Gods Geest.

Dus je ziet jezelf als één van hen?

BerichtGeplaatst: Za Jun 21, 2008 20:24 Plaats reactie Reageer met quote
luc154

Gerard R. schreef:

Dus je ziet jezelf één van hen?

Absoluut, ik ben een dienaar van God. Daarvoor heeft Hij mij geroepen.
Om Zijn waarheid te verkondigen, om Zijn woord te spreken in de gemeente, om uit te gaan in de wereld naar de mensen die in duisternis dwalen, om een licht te zijn in deze duistere wereld. Zie maar wat Jezus zei in Zijn bergrede over de kinderen van God:
'Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout zijn kracht verliest, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe dan om weggeworpen en door de mensen vertreden te worden.
Gij zijt het licht der wereld. Een stad, die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. Ook steekt men geen lamp aan en zet haar onder de korenmaat, maar op de standaard, en zij schijnt voor allen, die in het huis zijn. Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken.' - Matteüs 5:13-16
BerichtGeplaatst: Za Jun 21, 2008 20:36 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

luc154 schreef:
Gerard R. schreef:

Dus je ziet jezelf één van hen?

Absoluut, ik ben een dienaar van God. Daarvoor heeft Hij mij geroepen.
Om Zijn waarheid te verkondigen, om Zijn woord te spreken in de gemeente, om uit te gaan in de wereld naar de mensen die in duisternis dwalen, om een licht te zijn in deze duistere wereld. Zie maar wat Jezus zei in Zijn bergrede over de kinderen van God:
'Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout zijn kracht verliest, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe dan om weggeworpen en door de mensen vertreden te worden.
Gij zijt het licht der wereld. Een stad, die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. Ook steekt men geen lamp aan en zet haar onder de korenmaat, maar op de standaard, en zij schijnt voor allen, die in het huis zijn. Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken.' - Matteüs 5:13-16

Dan hoef ik niet meer te zoeken, ik weet nu hoe ik je kan positioneren. Dank voor je uitleg!
Dit moet voor jou fantastisch zijn.
Ik zou nog meer willen vragen, maar ik denk dat ik eerst maar eens ga nadenken.

BerichtGeplaatst: Za Jun 21, 2008 23:12 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Luc154
Quote:
Het is jouw geloof dat de Bijbel niet volledig betrouwbaar is.
Doch lever je geen bewijzen dat uw geloof ook waar is.

Lijkt wel omkering der bewijslast....... jij stelt iets en vervolgens moet een ander bewijzen dat jij ongelijk hebt!!
Laten we even bij de les blijven....... bewijs eens dat uw geloof waar is ??

BerichtGeplaatst: Za Jun 21, 2008 23:15 Plaats reactie Reageer met quote
Keesvasp

Nogmaals:
luc154 schreef:
Jezus was hard tegenover deze dwaalleraars en Hij heeft daar alle redenen voor.
Ze weerhielden mensen tot de waarheid te komen.

Wat ben jij zelf dan, want jij onderwijst de dwaalleer dat God straft om rechtvaardig te zijn.
(Het zou me ook niet verbazen als jij de dwaalleer zou aanhangen dat God offers eist)
BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 0:02 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

estudiant schreef:
Luc154
Quote:

Lijkt wel omkering der bewijslast....... jij stelt iets en vervolgens moet een ander bewijzen dat jij ongelijk hebt!!

Dat kan naar mijn gevoel niet. Met een geloof kun je niets bewijzen.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 1:19 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Helemaal waar. Maar wat zeker niet kan is van niet gelovigen verlangen dat zij bewijzen dat de gelovigen ongelijk hebben.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 8:16 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Er is geen bewijs mogelijk voor wat betreft geloof of ongeloof.
Op het moment, dat er iets wordt bewezen praat je niet meer over geloof of ongeloof,
dan is dat waar we over praten n.l. realiteit, werkelijkheid geworden.

Geloven of niet geloven is aannemen. Godsdienst of Atheïsme bestaat uit aannamen.
Of er nou met de Bijbel of ander boek gezwaaid wordt of niet, of men afwijst of niet.
Ook hier is iets 'bewijzen' naar mijn idee niet mogelijk.

En waarom zou men ook?
Als de ene partij aan de andere partij gaat lopen vragen om bewijs over zijn geloof
of bewijs over ongeloof, dan is er sprake van vervelende inmenging in het gedachtengoed
van de ander. Scheppen van een soort wantrouwen.
Nou zijn we tegenwoordig systematisch bezig, om ook al dat soort dingen bij de
mensen te doen (na de jaren Bush 9/11), dus daar hoef je je op zich niet over te verbazen.
Maar ik persoonlijk ben nogal ongelukkig met zo'n verschijnsel. Het getuigt van
disrespect voor de ander en is derhalve weer een teken ongeciviliseerdheid of
verval van beschaving.

In hetzelfde kader zie ik het als we elkaar gaan vertellen dat de ander 'geen gelijk' heeft
met zijn Godsdienst. Of als we gaan demoniseren zoals Wilders doet.
Ook dan is er een wegvallen van respect.
Dit gebeurt naar mijn idee ook als een gelovige de ongelovige te pas en te onpas
onderhevig maakt aan voortdurende 'zendingsdrang' b.v. door steeds te antwoorden
met teksten uit de Bijbel.
Dat kan heel respectloos inwerken op ongelovigen en getuigt net zo van minder
respect voor de denk-, voel- en belevingswereld van de ander.

Waar ik dus altijd voor gepleit heb is elkaar vrij te laten in geloof en overtuiging,
waarbij als er interesse is, het helemaal geen kwaad kan om elkaar het eigen
'tuintje' te laten zien. Dat is voldoende 'werving' of 'zending' van welke kant dan ook..

BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Kijk dit zie je vaak met bekeerlingen, vooral als ze in Death row zitten.

Ik ken verschillende nonnen en ook priesters die twijfelen vooral als ze ouder zijn.

En hier een duidelijk overzicht over theïst en atheïst. Wie zit waar?
luc zit duidelijk in n4.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 12:33 Plaats reactie Reageer met quote
luc154

estudiant schreef:
Luc154
Quote:

Ik kan dat niet bewijzen. Alleen God kan een mens overtuigen van Zijn bestaan.
BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 12:37 Plaats reactie Reageer met quote
luc154

Elisabeth schreef:

Kijk dit zie je vaak met bekeerlingen, vooral als ze in Death row zitten.

Ik ken verschillende nonnen en ook priesters die twijfelen vooral als ze ouder zijn.

En hier een duidelijk overzicht over theïst en atheïst. Wie zit waar?
luc zit duidelijk in n4.

Ik bevind mij op geen enkel nummer want ik geloof niet dat God bestaat, ik weet het met zekerheid:
'Het geloof is de zekerheid van de dingen die men hoopt en het bewijs van de dingen die men niet ziet.'
BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 12:41 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

luc154 schreef:
'Het geloof is de zekerheid van de dingen die men hoopt en het bewijs van de dingen die men niet ziet.'

Geloof kan nooit en ten nimmer zekerheid zijn, daarom heet het geloof.
Luc, je moet niet iedere keer alles quoten, je kunt ook een klein stukje eruit halen. Beter voor de website.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 12:44 Plaats reactie Reageer met quote
luc154

Gerard R. schreef:
Er is geen bewijs mogelijk voor wat betreft geloof of ongeloof.

Dat weet jij niet want je bent nog niet geregenereert. Een mens komt niet tot geloof door bewijzen. Hij komt tot geloof omdat God Zichzelf openbaart aan hem en hem regenereert.
Quote:

Op het moment, dat er iets wordt bewezen praat je niet meer over geloof of ongeloof,
dan is dat waar we over praten n.l. realiteit, werkelijkheid geworden.

Amen.
Quote:

Geloven of niet geloven is aannemen. Godsdienst of Atheïsme bestaat uit aannamen.
Of er nou met de Bijbel of ander boek gezwaaid wordt of niet, of men afwijst of niet.
Ook hier is iets 'bewijzen' naar mijn idee niet mogelijk.

En waarom zou men ook?
Als de ene partij aan de andere partij gaat lopen vragen om bewijs over zijn geloof
of bewijs over ongeloof, dan is er sprake van vervelende inmenging in het gedachtengoed
van de ander. Scheppen van een soort wantrouwen.
Nou zijn we tegenwoordig systematisch bezig, om ook al dat soort dingen bij de
mensen te doen (na de jaren Bush 9/11), dus daar hoef je je op zich niet over te verbazen.
Maar ik persoonlijk ben nogal ongelukkig met zo'n verschijnsel. Het getuigt van
disrespect voor de ander en is derhalve weer een teken ongeciviliseerdheid of
verval van beschaving.

In hetzelfde kader zie ik het als we elkaar gaan vertellen dat de ander 'geen gelijk' heeft
met zijn Godsdienst. Of als we gaan demoniseren zoals Wilders doet.
Ook dan is er een wegvallen van respect.
Dit gebeurt naar mijn idee ook als een gelovige de ongelovige te pas en te onpas
onderhevig maakt aan voortdurende 'zendingsdrang' b.v. door steeds te antwoorden
met teksten uit de Bijbel.
Dat kan heel respectloos inwerken op ongelovigen en getuigt net zo van minder
respect voor de denk-, voel- en belevingswereld van de ander.

Waar ik dus altijd voor gepleit heb is elkaar vrij te laten in geloof en overtuiging,
waarbij als er interesse is, het helemaal geen kwaad kan om elkaar het eigen
'tuintje' te laten zien. Dat is voldoende 'werving' of 'zending' van welke kant dan ook..

God heeft ons allemaal een eigen wil gegeven. Je mag kiezen, geloven in Hem of Hem verwerpen.
Weet dat Hij Zijn Zoon gestuurd heeft om Zichzelf kenbaar te maken aan alle mensen.
Weet dat Hij Zijn Woord rijkelijk over de aarde heeft gesprenkeld opdat alle mensen er in zouden kunnen lezen.
Weet dat Hij door het werk van Zijn handen, de schepping, Zijn wijsheid en grootheid uitstraalt.
Weet dat Hij u een geweten gegeven heeft waarin God de eeuw gelegd heeft.

We zijn geen tijdelijke menselijke machines, maar eeuwige levende schepsels die alleen tot hun recht kunnen komen in diegene die hen geschapen heeft.
BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 13:09 Plaats reactie Reageer met quote
robT

De mens is in staat over zijn bestaan te redeneren. Jammer dat velen kiezen voor een half bestaan.
Is dat de ontwikkeling die de natuur voor ons in petto had? Gewillige geloofskoeien die een dag in de week weggooien?

Ik voel een beetje medelijden maar ook woede over zoveel verspilling.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 13:11 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Quote:
Dat weet jij niet want je bent nog niet geregenereert. Een mens komt niet tot geloof door bewijzen. Hij komt tot geloof omdat God Zichzelf openbaart aan hem en hem regenereert.

Reuze spannend! Want je schrijft 'nog'.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 13:16 Plaats reactie Reageer met quote
luc154

robT schreef:
De mens is in staat over zijn bestaan te redeneren. Jammer dat velen kiezen voor een half bestaan.
Is dat de ontwikkeling die de natuur voor ons in petto had? Gewillige geloofskoeien die een dag in de week weggooien?

Ik voel een beetje medelijden maar ook woede over zoveel verspilling.

De mens heeft niets in zijn hand tenzij God het hem toelaat te hebben.
Zelfs zijn laatste ademzucht heeft God in Zijn hand tot dat Hij zijn ziel opeist.
Dan moet Hij voor God komen om verantwoording af te leggen voor het leven dat hij in bruikleen mocht krijgen.
BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 13:30 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Dat bedoel ik. Medelijden en woede.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 13:31 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

@luc154:

Beetje rare vraag, luc. Maar 'n tikje nieuwsgierigheid mag toch wel van God, hoop ik?

Wat zou er gebeuren als je, ten tijde dat je verantwoording aflegt voor God,
Hem zou duidelijk maken (als dat zou kunnen), dat je eigenlijk niet naar de hel, niet
naar de hemel, maar gewoon helemaal weg zou willen? Is dat een mogelijkheid?

BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 13:36 Plaats reactie Reageer met quote
Keesvasp

luc154 schreef:
De mens heeft niets in zijn hand tenzij God het hem toelaat te hebben.

Zegt God ooit 'nee' ?

Quote:
Zelfs zijn laatste ademzucht heeft God in Zijn hand tot dat Hij zijn ziel opeist.

Heeft God die ziel dan ooit niet in de hand gehad, dat Hij deze zou moeten 'opeisen'?
Staat er ergens iets in de bijbel over dit 'opeisen'?

Quote:
Dan moet Hij voor God komen om verantwoording af te leggen voor het leven dat hij in bruikleen mocht krijgen.
Waar gaat het God dan om, welk criterium geeft voor Hem de doorslag? Straft Hij tenslotte iemand die niet aan dat criterium voldoet? Waar staat dat in de bijbel?
BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 13:40 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Zondagschooltje lijkt het wel. Very Happy