Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Kinderopvang in Nederland zuigt!
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Kinderopvang in Nederland zuigt!
BerichtGeplaatst: Zo Jun 24, 2001 10:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Mijn vrouw heeft een part-time baan per 1-8-2001. Deze kan ze alleen niet accepteren omdat de wachttijden voor kinderopvang langer dan 1 jaar zijn. En ja, we hebben alles al geprobeerd...

Sterker nog, als je vraagt of ze per die datum plek hebben, krijg je antwoord op een manier alsof je gek bent: "Wat zegt u? Eテゥn augustus van DIT jaar? Meneertje, meneertje toch."

De eerste partij die dit tot een politieke speerpunt maakt, kan rekenen op mijn stem.

Klaas

BerichtGeplaatst: Zo Jun 24, 2001 12:03 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

()

De staat maakt meer kapot dan je lief is.
BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2001 16:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Is het eigenlijk wel zo verstandig als je je kind op een overbevolkte kinderopvang laat plaatsen ??(als dat na het ellenlange wachten eindelijk mogelijk is)
De leiding wordt onderbetaald en zijn dus absoluut niet gemotiveerd om elk kind individueel de juiste aandacht te geven. De leiding is aan het eind van de dag niet meer in staat om aardig over te komen omdat ze de hele dag moeite hebben moeten doen om een groot aantal hyperactieve kindjes in het gareel te houden. Omdat ze met zo weinig zijn is dat nog een hele klus.

Het zijn tevens zo veel kinderen dat men niet echt meer van een degelijke opvang kan spreken.

Ik heb zelf ook op een kinderopvang gezeten aangezien mijn beide ouders werkten en ik kan je verzekeren; het is absoluut geen pretje om daar in zo'n zwijnenstal terecht te komen. Maar ja, als kind kan je daar niet veel tegen doen. Het enige wat je kan doen is hopen dat je de dag overleeft.

Een creche is iets anders als een kinderopvang. Een creche is niet zo erg omdat de kinderen nog zo jong zijn dat ze niet echt instaat zijn om veel stennis te schoppen, van een kind van 6 kan je dat niet meer zeggen.
Als kind waarvan je beide ouders werken wordt je gedwongen om je elke dag van de werkweek in een omgeving te bevinden waar je je absoluut niet thuis voelt. Je komt tussen duiveltjes van kinderen terecht en je kan niet zomaar even weggaan.

Ik zou maar kijken of je vrouw niet een baan kan vinden waar ze bij dat bedrijf een eigen opvang hebben. Die zijn over het algemeen niet zo erg als de 'gewone' opvang. Ze weten dat elk moment de ouder even langs kan komen om te controleren of alles wel goed gaat.
Tevens zien ze de kinderen niet als ; alweer zo'n kreng, maar gewoon als het kind van de werknemer en die gedachte maakt wel een verschil in de kwaliteit van de opvang.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 09, 2001 13:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Klagen over de kinderopvang? Hmm. Dat vind ik toch een beetje vreemd moet ik zeggen. Lekker met z地 tweeテォn bergen geld verdienen en op een gegeven een kind nemen. Of meerdere kinderen. En dan toch lekker met z地 tweeテォn blijven werken, want het geld moet binnen blijven stromen (jullie zijn immers een luxe leventje gewend en een kind mag dat niet verstoren natuurlijk). En het kind? Dat dumpen we op een crティche en later in de kinderopvang.

Wat mij opvalt bij dit soort mensen is dat ze geen verantwoordelijkheid nemen als ze een kind op de wereld zetten. Zij zijn toch de mensen die dat besluit genomen hebben om een kind te nemen en dan moet je daar ook de consequentie van dragen. En niet bij de eerste de beste mogelijkheid de opvoeding (want dat gebeurd toch op de crティche en kinderopvang) overdragen aan anderen.

Het gevolg is dat het kind op latere leeftijd (ik zag in de reactie een leeftijd van zes jaar staan) met twee standaarden moet leren leven (opvang en de ouders). En aangezien zo地 kind meer in de opvang zit dan bij zijn ouders neemt hij dus eerder die normen en waarden over. En zoals al geschreven is wordt er bij de opvang minder aandacht besteed aan zo地 kind, omdat de werkdruk zo hoog is. Oftewel het kind wordt niet opgevoed zoals de ouders dat graag zouden willen zien.

Als laatste vind ik het ook uitermate irritant dat de belastingbetaler voor de opvang moet opdraaien. Ik ben zelf vrijgezel en heb geen kinderen, maar ik betaal wel mee aan de opvang. En gezien mijn opstelling hierin ben ik het er absoluut niet mee eens dat mijn belastingsgeld hier aan besteed wordt. Laat de tweeverdieners lekker zelf voor de kosten opdraaien. Dan weten zij tenminste dat ze een kind hebben. Een uitzondering wil ik wel maken voor eenoudergezinnen.

Discriminatie en rascisme zijn verboden, maar constateren mag wel. En dat doe ik ook.
BerichtGeplaatst: Vr Nov 09, 2001 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Zolang de maatschappij nog zo stompzinnig in elkaar zit dat het hebben van kinderen botst met de mogelijkheid in je levensonderhoud te voorzien, vind ik het uitstekend dat de belastingbetaler meebetaalt aan kinderopvang en crティches.
Wie heeft het recht om te zeggen dat je maar thuis moet blijven om je kinderen op te voeden, en dat het hebben van werk alleen maar is voorbehouden aan mensen die bereid zijn om hun kinderen zo ver mogelijk uit het zicht te houden?

Ik ben ook vrijgezel zonder kinderen, maar ik zie in mijn omgeving dat vooral vrouwen met kinderen problemen hebben met hoe de maatschappij in elkaar zit. En dat wordt mede veroorzaakt door de gebrekkige kinderopvang (niet alleen hierdoor, maar goed).

Om een lang verhaal kort te maken, je kan concluderen dat mannen op alle mogelijke manieren profiteren van de manier waarop vrouwen met kinderen uit de arbeidsmarkt worden weggedrukt, onder andere dat vrouwen hierdoor geen kans hebben op de goed betaalde en interessantere banen. Misschien hoort Gerard zelf wel bij die mannen, dan begrijpt hij nog beter wat ik bedoel. Ik vind dat vrouwen dit niet hoeven te pikken, en dat ze best mogen eisen dat de hele maatschappij de verantwoordelijkheid voor alle deelnemers neemt, zodat dat niet alleen degenen met de beste kansen heel opportunistisch het geld, de prettige banen en de goede huizen naar zich toetrekken.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door nina op 09 November 2001 om 15:52 uur]
BerichtGeplaatst: Vr Nov 09, 2001 16:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

De opmerking is misschien kort maar volgens mij wel van belang!

Ik ben heel blij dat er nog steeds mensen aan de toekomst willen denken. En dus minstens 1 maar liever nog, 2 kinderen op de wereld willen zetten!
Het kost in Nederland een dubbel godsvermogen om ze groot te brengen maar als je de egoテッsten van deze wereld hun gang laat gaan zijn er straks helemaal geen baldadige jongetjes en meisjes meer die nog plezier hebben in internetdiscussies, een romantische wandeling langs de kust of hossen in een disco!

Kan het een onsje minder?
BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2001 15:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nina zoals ik al schreef heb ik er geen problemen mee dat er kinderopvang is voor eenoudergezinnen. Prima zelfs, want op zo地 manier wordt de ouder niet compleet losgesneden van zijn sociale contacten (die heb je ook op het werk namelijk). En ik ben het inderdaad met haar eens dat er veel meer alleenstaande vrouwen zijn met een of meerdere kinderen. Dit komt ook doordat bij scheidingen de kinderen over het algemeen aan de vrouw toegewezen wordt. Maar dit is een andere discussie.

Ik kan Nina vertellen dat ik geen kinderen heb en ook niet getrouwd ben. En ik begrijp jouw punt zeker wel, maar ik heb ook aangegeven dat ik het geen probleem vind dat ik mee moet betalen aan de opvang van kinderen van eenoudergezinnen.

Waar ik wel een probleem mee heb is dat tweeverdieners (dus twee maal zoveel inkomen) ook profiteren van deze regeling en dan ook gaan klagen als er geen voldoende opvang is. Mijn mening is dat als je tweeverdiener bent en je neemt kinderen dat je dan ook de verantwoordelijkheid moet nemen om een kind op te voeden en dat je daar dus ook tijd voor vrij moet maken. Dan doen ze niet, want ze willen hun luxe leventje met twee auto痴, twee of meer vakanties per jaar, een dure woning etc. niet opgeven. En dan moet het kind maar naar de crティche of de kinderopvang en het liefst zo snel mogelijk, want dan kan je eerder aan het werk en stroomt het geld weer binnen.

Ik heb er met vriendinnen ook wel eens over gesproken en dan komt het eigenlijk elke keer er weer op neer dan beide ouders minder zouden moeten gaan werken. Je gaat er dan wel wat op achteruit, maar je moet wel wat over hebben voor een kind vind ik.

En dan Reurslag. Ik beweer absoluut niet dat ze geen kinderen moeten nemen.

Discriminatie en rascisme zijn verboden, maar constateren mag wel. En dat doe ik ook.
BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2001 19:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Volgens GerardM: >tweeverdieners (dus twee maal zoveel inkomen)<

Ik ken tweeverdieners die samen net iets meer dan de helft hebben van wat een andere kennis van mij alleen al te besteden heeft!
Die mensen mogen dus niet aan kinderen beginnen, of ze moeten voor ons aller toekomst ng een stap omlaag zetten op de sociale ladder???

Kan het een onsje minder?
BerichtGeplaatst: Zo Nov 11, 2001 1:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Nina zoals ik al schreef heb ik er geen problemen mee dat er kinderopvang is voor eenoudergezinnen.

Gerard, dat is misschien een reactie op mijn opmerking 'dat vrouwen met kinderen problemen hebben met hoe de maatschappij in elkaar zit.'

Misschien trok je hieruit de conclusie dat ik het over vrouwen zonder man had, maar dat is absoluut niet waar. Ook vele vrouwen die netjes getrouwd zijn worden met de problemen opgezadeld. Ik ken verder nagenoeg geen mannen voor wie het hebben van kinderen een probleem is.

Citaat:
Ik kan Nina vertellen dat ik geen kinderen heb en ook niet getrouwd ben.

Ja, dat had je al gezegd, Gerard. Daarom zei ik dat ook ik vrijgezel ben zonder kinderen. Maar mijn opmerking dat vrouwen het niet hoeven te pikken dat ze alle flutbaantjes met een lage betaling kunnen krijgen, blijft wat mij betreft staan. Ik ben al die mannelijke baasjes die vrouwen lopen te commanderen en domineren beu. Ik ben gewoon solidair met andere vrouwen, omdat de problemen voortkomen uit scheve maatschappelijke verhoudingen.

Je kan wel zeggen dat ouders de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van hun kind moeten nemen, maar de praktijk is dat meestal de moeder alle verantwoordelijkheid krijgt, met alle gevolgen voor hun maatschappelijke positie. Ik zei dus al, ik ben heel tevreden dat vrouwen het niet meer pikken, en dat ze nu eens om die reden hun kind naar de crティche brengen, als vader niet ook het zijne wil toevoegen.

Ik houd er helemaal niet van om dit soort gesprekken neutraal te houden, met termen als 'tweeverdieners' en 'eenoudergezinngen'. Vrouwen moeten zich niet langer aan de kant laten schuiven. Dus moeten nu de mannen en de maatschappij maar eens met een bod komen. De mannen door ook hun deel van de verantwoordelijkheid op zich te nemen; de maatschappij door de structuur zodanig te wijzigen dat alle mensen, met of zonder kinderen, zich hierin kunnen ontplooien, en dat ze een zelfde levensstandaard kunnen bereiken.
BerichtGeplaatst: Zo Nov 11, 2001 23:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik geloof dat Nina niet helemaal begrijpt waarom deze discussie gestart is. Het onderwerp is dat de kinderopvang niet deugt. En niet dat de vrouwen de mindere baantjes met dito salaris krijgen. Ik ben het wel met je eens dat dit niet zou moeten kunnen, maar de realiteit is dat het wel gebeurd. Ik ben het daar dus niet mee eens.

Het feit dat jij nagenoeg geen mannen kent die geen problemen hebben met het hebben van kinderen wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet bestaan.

Als ik jou reacties lees dan bekruipt mij het gevoel dat jij het echt alleen vanuit de vrouwelijke positie bekijkt zonder dat je ook de andere kant bekijkt. Opmerkingen zoals 徹ok vele vrouwen die netjes getrouwd zijn worden met de problemen opgezadeld. en 溺aar mijn opmerking dat vrouwen het niet hoeven te pikken dat ze alle flut baantjes met een lage betaling kunnen krijgen, blijft wat mij betreft staan. Ik ben al die mannelijke baasjes die vrouwen lopen te commanderen en domineren beu. bevestigen dit volgens mij.

Ik begrijp je boosheid hierover, maar door hier zo hard stelling tegen te nemen jaag je alleen maar de 奏egenstander (en dat zijn inderdaad meestal mannen) tegen je in het harnas.

Als vrouwen echt hetzelfde willen als mannen dan heb ik wel een voorstel. Wat als alle werkende vrouwen nou eens een week lang zich zouden ziek melden met de eis dat ze pas aan het werk gaan als ze hetzelfde behandeld worden als mannen. Dan zullen de bedrijven en overheid eens zien wat de vrouwen allemaal doen in het werkende leven en dat ze eigenlijk niet zonder vrouwen kunnen.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2001 17:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Ik geloof dat Nina niet helemaal begrijpt waarom deze discussie gestart is.

Dat zou best kunnen, Nina is een beetje dom.

Citaat:
Het onderwerp is dat de kinderopvang niet deugt.

Oooh??

Citaat:
Dat vind ik toch een beetje vreemd moet ik zeggen. Lekker met z地 tweeテォn bergen geld verdienen en op een gegeven een kind nemen. Of meerdere kinderen. En dan toch lekker met z地 tweeテォn blijven werken, want het geld moet binnen blijven stromen (jullie zijn immers een luxe leventje gewend en een kind mag dat niet verstoren natuurlijk). En het kind? Dat dumpen we op een crティche en later in de kinderopvang.

Dus hier had ik eigenlijk niet op hoeven reageren?

Citaat:
Wat mij opvalt bij dit soort mensen is dat ze geen verantwoordelijkheid nemen als ze een kind op de wereld zetten. Zij zijn toch de mensen die dat besluit genomen hebben om een kind te nemen en dan moet je daar ook de consequentie van dragen. En niet bij de eerste de beste mogelijkheid de opvoeding (want dat gebeurd toch op de crティche en kinderopvang) overdragen aan anderen.

En hierop ook niet?

Citaat:
Ik ben zelf vrijgezel en heb geen kinderen, maar ik betaal wel mee aan de opvang. En gezien mijn opstelling hierin ben ik het er absoluut niet mee eens dat mijn belastingsgeld hier aan besteed wordt.

En hierop ook niet?

Citaat:
Waar ik wel een probleem mee heb is dat tweeverdieners (dus twee maal zoveel inkomen) ook profiteren van deze regeling en dan ook gaan klagen als er geen voldoende opvang is. Mijn mening is dat als je tweeverdiener bent en je neemt kinderen dat je dan ook de verantwoordelijkheid moet nemen om een kind op te voeden en dat je daar dus ook tijd voor vrij moet maken. Dan doen ze niet, want ze willen hun luxe leventje met twee auto痴, twee of meer vakanties per jaar, een dure woning etc. niet opgeven. En dan moet het kind maar naar de crティche of de kinderopvang en het liefst zo snel mogelijk, want dan kan je eerder aan het werk en stroomt het geld weer binnen.

En hierop ook niet?

Citaat:
Ik heb er met vriendinnen ook wel eens over gesproken en dan komt het eigenlijk elke keer er weer op neer dan beide ouders minder zouden moeten gaan werken. Je gaat er dan wel wat op achteruit, maar je moet wel wat over hebben voor een kind vind ik.

En hierop ook niet?

Dat was dus allemaal niet het onderwerp van de discussie? Jemig, ik ben echt dom.
BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2001 1:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Tjonge, jonge.

Ik maak wel wat los, geloof ik.

Het is niet mijn bedoeling geweest om hier een ruzie te beginnen, te praten over de juistheid van 'je kind naar de opvang brengen', noch wie daarvoor financieel voor op moet draaien.

Ik constateer slechts een feit: dat het errug slecht gesteld is met de kinderopvang. Het wordt tijd dat daar wat aan gebeurd.

Het is dus NIET de bedoeling om dit hele onderwerp dood te slaan met stompzinnige welles/nietes discussies.

Als iemand nog iets zinngis kan roepen...graag!

De groeten,
Klaas
BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2001 16:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik zou wel graag van je vernemen wat je zinloos hebt gevonden aan mijn bijdragen. Of kom je alleen om hier iemand te beledigen die zo gauw jouw niveau van discussiテォren niet kan volgen?

Bovendien maak ik geen ruzie.
Je zegt dat je geen ruzie wil beginnen, maar het enige dat je mij vertelt is dat ik stompzinnig welles/nietes roep en zinloze bijdrages lever. Ik heb goed nagedacht over de dingen die ik zei, en ik heb inhoudelijk gereageerd op wat er gezegd werd.

Misschien kun jij zelf ook even inhoudelijk reageren op wat er is gezegd? Zoals bijvoorbeeld op mijn observatie dat de maatschappelijke structuur slecht is aangepast aan het hebben van zowel kinderen als werk? Of op mijn opmerking dat mannen wat meer hun verantwoordelijkheid op zich moeten nemen?
Of misschien kun je iets zeggen over mijn opvatting dat zolang alles niet goed geregeld is, dat dan de hele maatschappij financieel zijn steentje bij moeten dragen voor het financieren van crティches en kinderopvang, en niet alle lasten af te wentelen op mensen die een kind hebben en toch graag aan het werk willen?

Dat zijn allemaal dingen waar ik over heb zitten nadenken, namelijk.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door nina op 13 November 2001 om 16:43 uur]
BerichtGeplaatst: Wo Nov 14, 2001 13:00 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Gerard, ik heb niet het idee dat ik van de discussie afdrijf. Ten eerste reageer ik op wat jij zegt, en ten tweede vind ik dat wat er tot nu toe gezegd is ook gewoon binnen de context van deze discussie thuishoort.
Misschien zie ik het in een brテゥder verband, dat is wel mogelijk. Degene die de stelling leverde verwees alleen naar de lange wachttijden. Daar kun je dus op in gaan met allerlei suggesties om de wachttijden terug te dringen, maar je kan ook nagaan of het mogelijk is of het hebben van betaald werk kan worden geテッntegreerd met het hebben van kinderen.

Dat kan op allerlei manieren, van het mogelijk maken van opvang bij de werkplek, gefinancierd door de bedrijven of door de overheid, tot het inrichten van werk waarbij kinderen niet zo ver mogelijk buiten beeld moeten worden gehouden.

Dat laatste is soms gewoon een kwestie van opvatting. Vrouwen doen al eeuwenlang hun werk terwijl ze hun kinderen in de buurt hebben. Nu ze opeens moeten integreren in een arbeidscultuur die al enige tijd wordt gedomineerd door mannen, die hun kinderen altijd buiten beeld hebben weten te houden, is het voor een vrouw ook opeens niet meer toegestaan om te laten zien dat ze een kind hebben.
In die zin zouden mannen best wel een concessie kunnen doen naar de arbeidscultuur van vrouwen. Dat mannen dit soort opvattingen van mij interpreteren als minderwaardigheidsgevoel, kijk ik allang niet meer van op. Ik glimlach en probeer er zo min mogelijk op in te gaan, om te voorkomen dat de discussie werkelijk verzandt.

Dus zijn de dingen die ik noem dus volstrekt relevant voor de discussie. Sterker nog, ze zijn voor mij noodzakelijk, om te voorkomen dat binnenkort de hele discussie alleen nog maar gaat over de lengte van de wachttijden. Ik vind de discussie over de cultuur essentieel.
BerichtGeplaatst: Wo Nov 14, 2001 17:01 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Oplossingen voor kinderopvang?

Als we nou eens alle nieuw te bouwen seniorencomplexen gaan uitvoeren mテゥt een flinke ruimte voor kinderopvang?

Dat slaat vele vliegen in 1 klap.

Heel weinig kosten voor toezicht.
Heel veel gratis personeel.
Heel veel aandacht voor de kinderen.
Heel gelukkige ouders omdat de kosten laag blijven.
Heel gelukkige ouderen die opa en oma kunnen spelen.
Heel flexibele openingstijden.

Misschien wat verwende kinderen? Maar dat kunnen pa en ma weer corrigeren.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door reurslag op 14 November 2001 om 17:11 uur]
BerichtGeplaatst: Do Nov 15, 2001 0:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nina,

Inderdaad de citaten die jij aanhaalt hebben te maken met de originele discussie en daar kan je dus gewoon op reageren. Ook al worden ze door jou een beetje uit de context getrokken.

Met de opmerking van mij dat jij niet begrijpt waarom deze discussie gestart bedoelde ik dus eigenlijk te zeggen dat jij een beetje van het onderwerp afdreef. Jij had het op een gegeven moment over de oneerlijke verdeling van de banen tussen mannen en vrouwen. En dat vrouwen minder betaald krijgen voor dezelfde banen die mannen ook vervullen.

En ook nu weer met jouw reactie proef ik een instelling van jou dat jij je zonodig moet verdedigen tegenover de mannen. Waarom? Voel jij je minderwaardig aan mannen soms? Nergens voor nodig hoor. Iedereen is wat dat betreft gelijk (in mijn ogen in ieder geval).

Weerwoord forum index » Economie