Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Voorkennis, regel als doekje voor het bloeden
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Voorkennis, regel als doekje voor het bloeden
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 9:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Momenteel wordt de burger weer eens geconfronteerd met gedoe over aandelenhandel met voorkennis. De illusie wordt daarbij gewekt dat aandelenspeculatie een keurige bezigheid is waar strakke spelregels gelden. Vˇˇrkennis is daarbij een nono.

De werkelijkheid is een klucht. Er is een "inner circle" van hotemetoten waar evenzoveel "inside information" circuleert. Dit verhoogt de kans op goedgetimede beleggingen aanzienlijk. Als doekje voor het bloeden tegenover de krabbelende burger is er een officieel regeltje ingesteld dat deze kennis moet verbieden. Dat is natuurlijk kolder want zoiets is a. niet te controleren en b. niet te vermijden.
De pillow talk van Boonstra's vriendin is daarvan een goed voorbeeld.

Er is dus niets mis met kennis of vˇˇrkennis of een goeie kennis; er is iets mis met aandelenspeculatie.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2001 21:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Boonstra wekt bij mij de indruk dat hij over deze aandelenkwestie liegt. Ik kan me vergissen, maar hij lijkt me in ieder geval niet een naïef mens.

BerichtGeplaatst: Do Apr 26, 2001 20:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik ben het voor een deel met Guus eens. Aandelenhandel met voorkennis is vrijwel nooit te bewijzen. En die kennis komt meestal via het 'netwerk', niet via vriendinnen of familie.
De regel tegen handel met voorkennis is dan ook alleen nuttig om de meest extreme gevallen te voorkomen.

Aandelenhandel heeft echter wel degelijk een nuttige functie in ons economisch bestel. Daarin ben ik het dus niet met Guus eens.
BerichtGeplaatst: Do Apr 26, 2001 20:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik denk dat Guus zeker gelijk heeft met zijn bewering over een "inner circle" waar een hoop "inside information" circuleert. Maar ik ben er ook van overtuigd dat een groot deel van die inside information opzettlijk foutief is, en dat er een hoop mensen in die "inner circle" zitten die ten behoeve van hun eigen gewin foutieve informatie verspreiden.
BerichtGeplaatst: Ma Apr 30, 2001 3:20 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De belangrijkste oorzaak is duidelijk gammele wetgeving en nog gammelere handhaving door slecht verdienende amateurs bij justitie.

De staat maakt meer kapot dan je lief is.
  Weerwoord forum index » Economie