Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Het ''cultuurtje'' van minister Jorritsma. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Het ''cultuurtje'' van minister Jorritsma.
BerichtGeplaatst: Ma Dec 11, 2000 23:38 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

* Werkloosheid allochtone jongeren neemt af

De werkloosheid onder allochtone jongeren is de afgelopen jaren snel afgenomen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In 1995 steeg het aantal allochtone jongeren zonder baan nog, maar sinds een paar jaar is deze jeugd bezig met een inhaalslag. Toch blijft de werkloosheid bij de allochtone jeugd twee keer zo hoog als onder autochtone jongeren. De oorzaak van de werkloosheidsdaling onder de jeugd is de economische voorspoed en de afname van het aantal jongeren.

(Bron: [url=http://www.rnw.nl)]http://www.rnw.nl)[/url]
BerichtGeplaatst: Di Dec 12, 2000 0:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bart schrijft:
Citaat:
In alle beschaafde landen van de wereld zijn overzichtelijke criteria waaraan je moet voldoen voordat je je er mag vestigen.

Met respect Bart, maar je gaat echt volkomen voorbij aan hoe chaotisch de hedendaagse migratiestromen op wereldschaal verlopen. Tuurlijk, alle beschaafde landen INCLUSIEF Nederland hanteren boekwerken vol criteria en spelregels, maar de gemotiveerde migrant heeft daar lak aan, die zoekt legaal of illegaal zijn weg wel naar het land waar ie zijn ambities kan waarmaken. Totdat er een zekere welvaartsstabiliteit is gegarandeerd voor elke wereldburger, zullen alle rijke ‘beschaafde’ landen moeten rekenen op een hoge migratiedruk. Die is namelijk het gevolg van structurele ongelijkheden. Dat betekent niet dat het Westen zich daar maar bij neer te leggen heeft. Integendeel, een creatief en restrictief beleid is hard nodig, zelfs verfijnder dan Nederland momenteel hanteert. Waarom gaat die Club van Tien Miljoen daar niet op in? Is dat omdat het publicitair beter scoort om zich tegen immigratie tout court te verzetten, dan om maatregelen te bepleiten die een rechtvaardiger welvaartsverdeling beogen?

Layla schrijft:
Citaat:
Het is natuurlijk wel positief dat allochtone ouders hogere verwachtingen hebben dan autochtone ouders. Alleen is het wel zo dat de ouders op deze manier te veel druk gaan zetten op het kind.

Ik ben het met je eens dat er een onbedoeld effect optreedt als de ouders té hoog gespannen ambities koesteren over de prestaties van hun kinderen. Zou hier mogelijk een verklaring liggen voor het ontsporen van jongeren?
Die druk is uiteindelijk niet bevorderlijk, een kind moet weliswaar gestimuleerd worden, maar moet vooral ook zichzelf kunnen zijn, weten dat het goed is zoals het is.
Het onderzoeksresultaat biedt wel tegenwicht aan de wijd verbreide opvatting dat het allochtone ouders weinig uitmaakt hoe zij zich in Nederland ontplooien. In plaats van onverschilligheid, blijkt juist een overmatige ambitie een rol te spelen. Dit biedt Nederlandse instanties en scholen een handvat om te zoeken naar de beste benadering van de verschillende generaties.

Verder zei Layla(tje) tegen Bart(je):
Citaat:
Bovendien spreek je over allochtonen...en hoewel Marokkanen en Turken de grootste groep zijn horen daar ook nog andere etnische minderheden bij. En daar weet ik te weinig over om daar een oordeel over te kunnen geven.

Als je de diverse onderzoeken vergelijkt bevinden Marokkanen en Turken zich in een middenpositie in de groepen niet-Westerse immigranten. Surinamers b.v. scoren qua scholing en arbeid beter, latere groepen boeken beduidend slechtere resultaten. Wat wel zorgen baart in het geval van Turken en Marokkanen is de continue nieuwe aanwas uit die landen via gezinshereniging en huwelijkspartners. Met name jonge Turken blijken op grote schaal hun partners uit Turkije te ‘importeren’ met alle achterstanden en nasleep-immigratie vandien. Zo blijft het dus dweilen met de kraan open. Maar ja, moet je dat dan tegengaan? Hier botsen verschillende humanitaire belangen… Wat vind jij / vinden jullie?

[Dit weerwoord is op 12 December 2000 gewijzigd door Alex.]
BerichtGeplaatst: Di Dec 12, 2000 22:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hoi Bartje,

Citaat:

De hoge verwachtingen van de ouders kunnen door de achterstand van veel kinderen niet worden waargemaakt. Kinderen krijgen wel van de ouders te horen dat ze advocaat of dokter moeten worden, terwijl dat door de achterstand die ze al hebben opgelopen in de meeste gevallen alleen door bovenmenselijke inspanning kan worden bereikt.

Daar heb je helemaal gelijk in Bartje. Maar toch zie ik niet in wat het met vooroordelen te maken heeft!!! (laat verder ook maar zitten, het zal wel aan mij liggen dat ik het verband echt niet snap)

Citaat:

Het is op zich al goed dat allochtonen HAVO en VWO doen. Jammer dat ze daar zo sterk ondervertegenwoordigd zijn. Dat talentvolle allochtonen verder willen leren is ook zeer begrijpelijk als je de hoge verwachtingen van de ouders hierin betrekt. Dat deze jongeren dat kunnen is een buitengewoon goede prestatie.

Wauwwww

Bart, dank je voor deze lovende woorden. Dit verzacht het geheel een beetje!

(ga zo door!)

Layla

BerichtGeplaatst: Di Dec 12, 2000 23:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hoi Alex,

Citaat:

Ik ben het met je eens dat er een onbedoeld effect optreedt als de ouders té hoog gespannen ambities koesteren over de prestaties van hun kinderen. Zou hier mogelijk een verklaring liggen voor het ontsporen van jongeren?

Het zou wellicht een belangrijke factor kunnen zijn die een rol speelt in het geheel. We mogen het in ieder geval niet onderschatten. Een kat in het nauw kan immers van die hele rare sprongen maken.

Citaat:

Wat wel zorgen baart in het geval van Turken en Marokkanen is de continue nieuwe aanwas uit die landen via gezinshereniging en huwelijkspartners. Met name jonge Turken blijken op grote schaal hun partners uit Turkije te ‘importeren’ met alle achterstanden en nasleep-immigratie vandien. Zo blijft het dus dweilen met de kraan open. Maar ja, moet je dat dan tegengaan? Hier botsen verschillende humanitaire belangen… Wat vind jij / vinden jullie?

Nou wat dat betreft kan ik heel kort over zijn. Gewoon stoppen met die handel, want anders blijf je inderdaad met die achterstand zitten. Ik snap niet dat mensen daar behoefte aan hebben, al kan ik het me in bepaalde gevallen wel voorstellen. Er zal ook best veel misbruik van worden gemaakt hoor. Soms krijg ik van die gruwelijke verhalen te horen waar ik kotsmisselijk van word. Als ze dat nou eens tegengaan, al lijkt het me toch knap lastig. Het is natuurlijk wel zielig als een verliefd stelletje niet bij elkaar mag zijn. De mogelijkheid is dan om terug te keren naar Marokko/Turkije waar je geliefde zit, maar wie ziet dat zitten?!

Kortom, ze mogen subtiel proberen om dit tegen te houden, maar hou het wel binnen de grenzen.

Groet,

Layla

BerichtGeplaatst: Wo Dec 13, 2000 1:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Alex schrijft:

Met respect Bart, maar je gaat echt volkomen voorbij aan hoe chaotisch de hedendaagse migratiestromen op wereldschaal verlopen. Tuurlijk, alle beschaafde landen INCLUSIEF Nederland hanteren boekwerken vol criteria en spelregels, maar de gemotiveerde migrant heeft daar lak aan, die zoekt legaal of illegaal zijn weg wel naar het land waar ie zijn ambities kan waarmaken.Bart: ik vraag mij altijd af welke ambities mensen na willen streven door zich specifiek in een uithoek (voor hun) als Nederland te willen vestigen? Het berust bij de meesten op een misverstand om te denken dat onze economische ordening en bijbehorende arbeidsmarkt voor hen een functie heeft. Er is in de regel een gebrekkige opleiding bij deze groep, en een zeer groot deel heeft nooit geleerd om te leren. Dus vooruitzichten voor hen zijn minimaal. Kijk alleen al naar onze rijksgenoten de Antillianen. Ze voelen zich compleet misplaatst in dit deel van de staat der Nederlanden. Zo zeer zelfs dat ook zij zich moeten staande houden met het plegen van misdrijven. Dat is voor ons als samenleving een last, maar niet minder voor de pleger zelf ook. Totdat er een zekere welvaartsstabiliteit is gegarandeerd voor elke wereldburger, zullen alle rijke ‘beschaafde’ landen moeten rekenen op een hoge migratiedruk. Die is namelijk het gevolg van structurele ongelijkheden. Dat betekent niet dat het Westen zich daar maar bij neer te leggen heeft. Integendeel, een creatief en restrictief beleid is hard nodig, zelfs verfijnder dan Nederland momenteel hanteert. Waarom gaat die Club van Tien Miljoen daar niet op in? Is dat omdat het publicitair beter scoort om zich tegen immigratie tout court te verzetten, dan om maatregelen te bepleiten die een rechtvaardiger welvaartsverdeling beogen?Bart: Waarschijnlijk zullen maar weinig mensen het eens worden wat sociaal rechtvaardig is op mondiale schaal. Ook zullen er mensen zijn die de mening hebben dat het een onmogelijkheid is om dit utopisch idealisme na te streven voor de hele wereld. Het zou een enorm cultuur-centrisme inhouden om dat te doen in ieder geval. We zouden dan alle dictaturen omver moeten werpen, alle grootgrondbezitters (ook Beatrix) moeten onteigenen et cetera.
Dit na willen streven als Nederland alleen is zo wie zo een onmogelijkheid.

Alex:
Turken blijken op grote schaal hun partners uit Turkije te ‘importeren’ met alle achterstanden en nasleep-immigratie vandien. Zo blijft het dus dweilen met de kraan open. Maar ja, moet je dat dan tegengaan? Hier botsen verschillende humanitaire belangen… Wat vind jij / vinden jullie?

Jammer genoeg spelen hier niet alleen humanitaire belangen maar ook financiele.
Een mogelijkheid om naar het Westen te kunnen is veel geld waard. In veel gevallen een bruidschat zelfs. Zolang deze mensonterende practijken niet ophouden blijft het inderdaad een onmogelijkheid om een goed integratiebeleid te voeren. En dat tast ook de waardigheid van onze samenleving in zijn voegen aan.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 02, 2001 16:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Wordt het moeilijk dan geeft ook Alex niet meer thuis.
  Weerwoord forum index » Economie