Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Invulling van belastingbiljetten kan veel eenvoudiger.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Invulling van belastingbiljetten kan veel eenvoudiger.
BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2000 22:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ieder jaar in maart valt weer de gevreesde blauwe envelop door de brievenbus, de volgende keer blijkbaar bij nog veel mensen dan tot dusver.

Let wel, ik vind het niet erg om mijn bijdrage te leveren aan onze gezamelijke overheid. Mijn bezwaar richt zich tegen de gruwelijke werkzaamheden (en het daar tegenop zien), die een maand lang een groot deel van mijn vrije tijd opslokken en de sfeer in het gezin tot het nulpunt doen dalen.

Het is echter mogelijk om alles veel eenvoudiger te doen. De grotere meerderheid van de bevolking heeft een inkomen dat uit één of twee vaste componenten bestaat (salaris, uitkering, pensioen) en de verstrekkers van die inkomens delen reeds nu de uitgekeerde bedragen aan de fiscus mee.
Mijn voorstel is nu om die reeds bekende bedragen alvast op het formulier af te drukken samen met de daaruit berekende totalen. Op deze wijze hoeft de burger alleen maar even globaal te kijken of alles klopt en dan kan hij de zaak ondertekenen. Dat betekent voor hem een geweldige verlichting en het lijkt me dat ook de belastingdienst er vrijwat werk mee bespaart.
Blijven de gevallen waarin het niet klopt. Daarvoor kan naast de afgedrukte cijfers een blanco kolom worden vrijgehouden, die je dan alsnog kunt invullen.
BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2000 23:20 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Pyt, of je hebt een heel groot bedrijf en bent te krenterig om een administrateur naar je belastingformulier te laten kijken of je doet iets niet helemaal goed.

Een maand lang over een belastingformulier???
Zelfs vroeger was dat helemaal niet nodig.

Het bewijzen van een aanzienlijke teruggaaf kost me de laatste tien jaar nooit meer dan een uur of twee per jaar. Meestal op een verloren avondje ergens halverwege januari.

Dat wordt nu met die drie 'boxen' dus nog eenvoudiger...

Blij met m'n toevallige geboorteplekje, nu en dan trots op het feit dat ik enkelen of hele groepen mensen MEDELANDERS mag noemen!
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 10:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Pyt,

Het volgende stelsel wordt al makelijker daar ook het aantal aftrekposten is gereduceerd. Het daaropvolgende belastingstelsel kan echter nog makkeljker door gewoon iedereen inkomsten belasting te laten betalen, kan door de werkgever, en geen aftrekposten te hanteren. Scheelt een hoop ambtenaren en de belasting kan omlaag. Zo betalen ook de rijken, welke nu door de mazen van de wet glippen, hun deel aan belasting.

De VVD werkt!
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 11:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Pyt,

zelfs met een inkomen uit diverse componenten, en diverse aftrekposten hoeft het invullen van de belastingaangifte niet meer dan een paar uur te duren.
Ik denk dat het vooral de angst is, de naam dat het ingewikkeld is, waardoor je er tegenop ziet. Tenzij je natuurlijk de complete belastingalmanak regel voor regel doorwerkt, om vooral niet een aftrekpostje van een paar tientjes te missen. Maar dan is het je eigen schuld.

En het wordt alleen maar eenvoudiger.

Aan de andere kant, de inkomensgegevens uit uitkeringen en loondienst zijn bij de belastingdienst bekend, dus het is eigenlijk dubbel werk als iedereen die opnieuw zou moeten opschrijven.
Ik denk dat de huidige praktijk gehandhaafd wordt om twee redenen: het kost de belastingdienst best wel veel geld om alle inkomensgegevens daadwerkelijk te verzamelen, controleren en verwerken op aangifteformulieren. De huidige praktijk van steekproefsgewijze controle is een stuk efficienter.
De tweede reden is dat het een controle op 'vergeten' en fraude is als de belastingdienst de gegevens van twee verschillende kanten krijgt. Als alleen de werkgevers de gegevens moeten leveren wordt het te laag opgeven van loonkosten wel heel erg eenvoudig.
Als je mensen vooraf ingevulde formulieren geeft controleert het gros de bedragen niet en vervalt dus dit 'voordeel'.
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 13:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

...precies! Eind januari via het modem inleveren en in mei/juni heb je dan je geld al terug!

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 21:10 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik hoop inderdaad dat het gemakkelijker wordt.

Mijn inkomen is heel eenvoudig: een paar vaste componenten en wat aftrekpostjes. Ik denk dat vooral mijn walging mij parten speelt: dat ik nadat ik ervoor heb gewerkt ook nogeens administrateur moet spelen. Een weleens geraadpleegde belastingadviseur hielp ook niet, want je moet toch de gegevens zelf bijelkaar zoeken.

Daarbij speelt ook dat ik voor een heleboel dingen waaraan ik begin wel een paar maanden aanlooptijd nodig heb. Ik ben echt een langebaanwerker, daarom maak ik ook woordenboeken! Ik denk echt dat het blauwe biljet duizenden mensen onnodig ongelukkig maakt. En trouwens controleren doen ze wel degelijk; ze vonden zelfs uit dat ik voor een bepaalde post per ongeluk het slechts ca. f. 1000,- verschillende bedrag van het vorig jaar had ingevuld.
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 21:13 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Natuurlijk controleren ze wat je hebt ingevuld Pyt.

De bedragen kunnen maar beter kloppen.

Ik heb ook niets anders durven beweren!
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2000 0:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Gewoon via de pc is echt handig uitleg erbij en een kind kan de was doen.
BerichtGeplaatst: Do Dec 21, 2000 10:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

"Rotterdam - De beloofde koopkrachtstijging van 3 à 4 procent voor de meeste mensen in het nieuwe belastingplan gaat in 2001 grotendeels verloren door hogere lasten, zoals accijnzen, milieuheffingen, gemeentelijke lasten en de hogere BTW. Dat blijkt uit berekeningen van de Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs. "

Weerwoord forum index » Economie