Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Kunst en Literair » Fictie en non/fictie boeken over Afrika
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Fictie en non/fictie boeken over Afrika
BerichtGeplaatst: Do Mrt 03, 2005 15:30 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Iedereen kent Wilbert Smith maar er zijn meer schrijvers die de sfeer van Afrika fantastisch kunnen vastleggen in een bepaalde tijd.

De boeken van Robert Ruark over de tijd van de Mau Mau in Kenya, "Something of Value" en "Uhuru" zijn klassieken.

Verder heb ik de volgende schrijvers:
Deze verhalen spelen zich allemaal af in de jaren zestig, zeventig in Rhodesië

Michael Hartmann met "Shadows of the Leopard" "Leap fot the Sun" en "Game for Vultures", die is verfilmd

John Gordon Davis "Hold my hand, I am dying" uitgegeven in 1967 en 8 maal herdrukt.

Daniel Carney "Under a Raging Sky" en " Wispering Death" verfilmd.

Christopher Sherlock "Hyena Dawn"

David Morton "Hyena Run"

Peter Stiff " The Rain Goddess"

Robert Early " A time of Madness"

Al deze boeken zijn goed en sommige zijn boeken waar je over droomt. Ik heb dat met A Time of Madness maar dat komt omdat vele restaurants, discos echt bestaan hebben en ik er ook kwam. Vaak is het een mengsel van fictie en non-fictie wat het voor mij zo levendig maakt.

Verder heb ik nog 400 non-fictie boeken waar ik niemand mee lastig zal vallen maar als iemand een boek zoekt dan kan ik wel advies geven.
Mijn duurste boek was "Contact 2" die door conflicten uit de handel is genomen. Tweedehands, heb ik er 350 gulden voor betaald.
Ik heb ook Selous Scouts pictorial, die ook door conflicten uit de handel is gehaald met copyrights van fotos.
Het kan een soort verslaving worden om boeken te verzamelen over een bepaalde tijd en land. Sommige boeken zijn collecting items geworden omdat ze niet meer worden herdrukt.

Maar dit soort boeken geven net zo'n gevoel als zeldzame postzegels verzamelen en de kick dat je het gevonden hebt. Vaak zijn tweedehands boekwinkels waar je zeldzame boeken kunt vinden na een zolder opruiming en de handelaar weet niet welke boeken zeldzaam zijn. Uren doorbrengen in kleine tweedehands boekenwinkels is heerlijk, de geur alleen al.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 18:22 Plaats reactie Reageer met quote
hendrik

Die schrijvers ken ik allemaal niet Embarassed .
Er zijn zo ontzettend veel boeiende boeken om te lezen!

Maar goed, een aanrader als je van boeken over Afrika houd:

'De zwarte met het Witte Hart', van Arthur Japin. Het gaat over twee prinsjes die uit een binnenland achter de Ivoorkust worden gehaalt om in een westerse opvoeding te krijgen in Nederland.
Het is een heel boeiend boek, met veel psychologische diepgang. Het speelt zich voor een deel af in Nederland en voor een deel in Afrika.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Salon en strandstoel...
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 20:07 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

Elisabeth schreef:
De boeken van Robert Ruark...

Eindeloos goed....
Gelezen titels: "Iets van waarde", "Nooit meer arm" en niet te vergeten "Uhuru"...
Om van te smullen..

Lang geleden alle drie boeken in één (lange!) adem uitgelezen.
Echte avontuurlijke mannenboeken schrijft deze Amerikaan...
Veel drank, vrouwen en geweren...

Heerlijk om te lezen tijdens een vakantie...
Aanrader...

hen3que schreef:
'De zwarte met het Witte Hart', van Arthur Japin.

Japin heeft k een tijd in (West) Afrika gewoond...
Misschien is dat een overeenkomst...

Om totaal andere reden een aanrader.
In de eerste plaats om de authenticiteit -de zoektocht- en het schitterend taalgebruik.
Meer voor in de salon dan in de strandstoel al zou dat laatste ook kunnen... Wink !

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 21:17 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Quote:
'De zwarte met het Witte Hart'

Heel grappig maar dit is inderdaad waar, in Afrika. In het boek over Uhuru heeft de Mau Mau een zwart kind vermoordt omdat hij door een blanke werd opgevoedt (dus zwart met een wit hart) en die blanke is gevlucht omdat zijn witte kind opgenomen is door de plaatselijk stam (wit met een zwart hart) ook op de lijst stond van de Mau Mau om vermoordt te worden.

"My Traitors Heart" van Rian Malan is een goed verhaal over Zuid Afrika. Eerst over de geschiedenis en later over de conflicten tussen de Zulus en de Xosa stammen. Rian Malan is een achterneef van Malan die mede de apartheid heeft ingesteld en hij gaat dus op onderzoek uit naar alle onderliggende conflicten en gevoelens en is heel eerlijk in wat hij schrijft. Het einde van het boek is heel ontroerend.

Inderdaad KKJ de boeken van Ruark zijn geweldig en ik heb "nooit meer arm" ook gelezen maar niet genoemd omdat die niet in Afrika afspeeld

Laatst aangepast door Elisabeth op Za Mrt 05, 2005 12:39, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 22:01 Plaats reactie Reageer met quote
curacaoteam

Pffft, weer een hele lijst aan mijn onstilbare leeshonger toegevoegd, Elisababeth.

Sir Vidia's Shadow, (Paul Theroux) speelt zich voor een groot deel in Zuid Afrika af (jaren 60).

De vriendschap tussen Theroux en Naipaul begint en eindigt (na 30 jaar) ook heel bizar.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 05, 2005 13:22 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Naipaul met "The Bend in the River" is geweldig boek. Dat gaat over de Kongo in de jaren zestig.

Iedereen kent het boek en de film "Dogs of War" neem ik aan, van Frederick Forsyth. Het boek is gedeeltelijk gefilmd in Zuid Afrika. De acteurs waren Roger Moore, Richard Burton en Richard Harris.
Het maken van de film met parachute springen is gefilmd door een vriend van mijn parachute club. Onze clubmensen waren dus de stuntmensen met het springen. Er is een scene dat het vliegtuig, een Herculus, de achterklep opent en iedereen springt eruit in militaire uniformen en wapens. Het mooie is dat de springers dus een link up maakten, wat nooit en ten nimmer gebeurt in een militaire sprong. De producer was kwaad maar het was te duur om die sprong opnieuw te maken.

Verder dus opnames hoe de acteurs hangend aan zogenaamde parachutes door een dragline op de grond worden gezet.

Ik moet nog altijd "Hearts of Darkness" lezen van Frank McLynn wat gaat over de ontdekking van Afrika's binnenlanden in de negentiende eeuw met alle ziektes en gevaar van wilde dieren en insecten en extreem klimaat en onbegaanbaar terrein. Dit ging per voet of per kano over rivieren die eindigen in watervallen.

Ik heb vaak gedacht dat ik een eeuw te laat geboren ben en in die tijd waren er ook vrouwen die ontdekkingsreizen maakten, niet veel. Ik heb ademloos geluisterd naar een vrouw, geboren in Zuid Afrika in 1908, die als klein meisje met de Zeederberger koets naar Zuid Rhodesia reisde dus met 6 paarden ervoor die ververst werden om de zoveel tijd. Er waren geen bruggen over de vele rivieren dus moesten ze er doorheen waden, in lange rokken of met touwen naar de overkant worden getrokken. Er waren toen zelfs overvallen op de koets door mannen met zakdoeken voor, op paarden. Leek wel op het wilde westen.

De dorpjes verrezen rond de plaatsen waar mijnen werden ontgonnen met alles wat erbij hoorden. Winkels, cafés, postkantoor en andere industrie zoals steenbakkerijen om huizen te bouwen, hoteltjes, ziekenhuisje en een schooltje. Het begin van iedere stad die nu in Afrika bestaat. Trouwens in Nairobi bestaat nog steeds het Nordfolk hotel/bar die ook genoemd wordt in de boeken van Ruark.
Meikles hotel in Harare, een naam die je al vindt in de eerste boeken van dit land. Nu een 5 sterren hotel, toen een plaats waar alle gouddelvers na maanden weggeweest waren, zich volgoten met bier in de Flagstaf bar, gelegen naast de Standard Bank waar het goud werd verzilverd.

What a time it was, denk ik, maar met veel ellende maar ook vol met avontuur.

Laatst aangepast door Elisabeth op Vr Dec 30, 2005 3:19, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2005 2:35 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

http://www.galago.co.za/

http://www.mazoe.com/current.html

Hier zijn twee links naar de websites van non-fiction books over Afrika.
Achtergrond informatie en geschiedenis.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 29, 2006 13:06 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

"Only my friends call me "Crouks"
Ik heb net dit boek besteld. Een verhaal van de grassroots, dus iemand die er geweest is. Dennis kent een Portugese vriend van mij die ook in deze oorlog heeft gevochten. Die heeft nog veel tokoloses in zijn hoofd. Een tokolos is een klein duiveltje waar de Afrikaanse bevolking in gelooft.

Kleine wereld is het toch. Ben heel benieuwd naar dit boek. Goed dat deze verhalen worden opgeschreven anders verdwijnen ze in de mist van de tijd.

Weerwoord forum index » Kunst en Literair