Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Europese Zaken » De autoriteitsgevoeligheid van de Nederlandse bevolking
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
De autoriteitsgevoeligheid van de Nederlandse bevolking
BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2005 21:41 Plaats reactie Reageer met quote
John Wervenbos

Quote:
Brinkhorst: referendum onverstandig

NOS, 18 – 5 – 2005

DEN HAAG Minister Brinkhorst staat niet achter het referendum van 1 juni over de Europese grondwet. Hij vindt het onderwerp niet geschikt, omdat te veel mensen niet weten waar het over gaat.

De partij van Brinkhorst, D66, is juist een groot voorstander van referenda. Maar volgens de minister gaat het dan om corrrectieve referenda en het referendum over de Europese grondwet is alleen raadgevend.

D66-Kamerlid Van der Ham is Ă©Ă©n van de initiatiefnemers van het referendum. Hij respecteert de mening van Brinkhorst, maar vindt dat de minister juist blij moet zijn met de discussie over Europa.

Een aantal JA propagandisten in Nederland spelen het behoorlijk slim de laatste twee weken, want welke kaart hebben ze getrokken? Wat is hun troef? Wat spelen ze uit? De autoriteit! En de kans lijkt vrij groot dat ze het daarmee ook zullen gaan winnen… Of wordt er hier buiten de waard gerekend en is de oordeelkundigheid en de oordeelkracht van de Nederlandse bevolking anno 2005 na het doorleven en doorstaan van de (gehele) 20e eeuw tot wasdom gekomen? We zullen het straks zien op 1 juni.

Hoe autoriteitsgevoelig is de Nederlandse bevolking? Ja opstandigheid en verlangen naar onafhankelijkheid, ook als afzonderlijk staatsburger, zeker dat zit in de Nederlandse volksaard. Dat leeft. Maar… ook die andere laag sluimert in deze Nederlandse volksmassa en wordt nu aangeboord en feilloos bespeeld: de autoriteitsgevoeligheid…. Hoewel Nederlanders het zichzelf en zeker ook anderen niet graag bekennen willen is het toch een feit: de gevoeligheid voor de optiek en deskundigheid van autoriteiten is groot, zeer groot zelfs.

Niet voor niets staat er bij Ă©Ă©n volk van Europa de representantendemocratie (republikeinse bestuursinslag) al jarenlang zo voorop, is er zoveel huiver en reserve voor referenda. Om welk Europees land gaat het hier dan? Holland, Nederland!

Minister Brinkhorst: “teveel mensen weten niet waarover het gaat…” Mensen die het wel zouden kunnen weten, maar een NEE willen verkopen, zouden zich volgens deze minister aan volksverlakkerij bezondigen.

Dat is dus de strategie van de dwingende en stalende autoriteit: de gewone bevolking is te onkundig en te onwetend om een oordeel te kunnen vellen en volksverlakkers die de onoordeelkundige en de te onwetende bevolking een NEE willen verkopen verdienen de status van autoriteit niet en mogen zeker ook niet dienst doen als richtingaanwijzers (begeleiders).
.
“Yeah right…, sure…”, zeggen de Angelsaksen dan ironisch en ik met hen! Tot op de laatste dag zal ik op zelfstandige wijze alle mogelijke pro- en contra’s de revue laten passeren en voor dat elektronische stemapparaat maak ik op 1 juni aanstaande mijn eigen afwegingen, vel ik mijn eigen oordeel meneer Brinkhorst, meneer Kok, meneer Welling en wie dan ook…

Dus met argumenten en met inzicht en niet louter op basis van emoties dames en heren.

Quote:
Wim Kok op de bres voor Europa

Vanavond bij Nova, 18 – 5 – 2005.
Zie: Wim Kok op de bres voor Europa

Nog precies twee weken en dan mag Nederland ja of nee zeggen tegen de Europese grondwet.

De voorstanders van Europese samenwerking hebben het niet makkelijk, want het is fifty-fifty, het zou zomaar nee kunnen worden. Te gast vanavond een van Neerlands belangrijkste voorvechters van Europese samenwerking, oud premier Wim Kok.

Zie ook:

Quote:
Kamerlid: critici van Grondwet gevaarlijk bezig

NRC Handelsblad, 17 mei 2005,
door onze correspondent

Nederlandse Eerste-Kamerlid René van der Linden

WARSCHAU - De tegenstanders van de Europese Grondwet spelen in op ,,onderbuikgevoelens'' en zijn daarmee ,,gevaarlijk'' bezig. Dat heeft het Nederlandse Eerste-Kamerlid René van der Linden (CDA) vanmiddag gezegd in Warschau.

In de Poolse hoofdstad zijn gisteren en vandaag de regeringsleiders van de 46 landen van de Raad van Europa bijeen. Van der Linden is daar als voorzitter van de Parlementaire Assemblee van deze Raad van Europa bij aanwezig.

Van der Linden beschuldigt de tegenstanders van de Grondwet ervan zich te bedienen van ,,valse'' argumenten. Zo zal er geen sprake zijn van het verliezen van identiteit of soevereiniteit, zei hij. Ook zal er geen sprake zijn van een Europese militaire unie.

Van der Linden uitte tevens grote kritiek op columnist Ronald Plasterk (de Volkskrant, Buitenhof-tv) die zich de afgelopen maanden zeer kritisch heeft uitgelaten over de Grondwet, maar zegt te aarzelen of hij ja of nee zal stemmen. Van der Linden noemde dit ,,onverantwoord gedrag'' van hem. ,,Deze discussie is geen speeltuin'', aldus het Kamerlid.

Volgens Van der Linden zal Nederland ,,een modderfiguur'' slaan als een meerderheid van de kiezers zich op 1 juni uitspreekt tegen de Europese Grondwet. ,,Onze positie in Europa wordt dan onherroepelijk aangetast.''

Een belangrijk deel van de bijeenkomst in Warschau ging over de vraag hoe de Raad van Europa en de Europese Unie in de toekomst kunnen voorkomen elkaars werk te doen. Dit speelt vooral op het terrein van bescherming van de mensenrechten, waarover in de Europese Grondwet specifieke passages zijn opgenomen, terwijl het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg, dat toeziet op het Europees Verdrag tot Bescherming van de rechten van de Mens (EVRM) van de Raad van Europa, dat werk al sinds 1950 doet.

Geen vergissing hierover, de toon voor de resterende dagen is nu werkelijk gezet!

Laatst aangepast door John Wervenbos op Wo Mei 18, 2005 22:14, in totaal 5 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2005 21:53 Plaats reactie Reageer met quote
Conciërge

Ik trek mij helemaal niets aan van Brinkhorst, Kok of wie dan ook, iets wat de beide heren overigens niet vreemd is, ze hebben zich jarenlang ook niets aangetrokken van het Nederlandse volk
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2005 22:19 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Gaan we nog kiezen wat mogelijk het beste is voor Nederland of gaat het nog slechts om wraak?

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2005 22:32 Plaats reactie Reageer met quote
Conciërge

robT schreef:
Gaan we nog kiezen wat mogelijk het beste is voor Nederland of gaat het nog slechts om wraak?

Wraak?

Lieve robT, denk je nou echt dat die gasten het beste voor Nederland willen?
Nee, wordt wakker........ het gaat om macht en prestige, concurrentie en uitholling van sociale zekerheden, economische belangen worden veilig gesteld.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2005 23:00 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Oh, het gaat heel beslist om economische belangen! Maar daar zijn die van elk individu ook mee gemoeid.
Het lijkt mij uitstekend als onze kleinkinderen straks in een redelijk welvarend en economisch gezond Europa kunnen opgroeien!

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2005 23:39 Plaats reactie Reageer met quote
Mirjam

Ik vind het een grof schandaal dat deze politici zich zo laatdunkend over de bevolking uitspreken.
Als veel mensen niet precies weten waar het om gaat, moeten de politici zich eens afvragen of ze zich de laatste 20 jaar goed van hun Europese taak hebben gekweten. Verbeter de wereld, begin bij jezelf>

Ook Verdonk zat bij Barend en van Dorp op een badinerende manier maar te benadrukken dat het referendum slechts raadgevend is. Natuurlijk en dat wisten we, maar zij hoort zich uit te spreken op een manier waaruit blijkt dat ze de uitslag serieus neemt, zoals Lousewies van der Laan bijvoorbeeld.
Die machtspolitiek van die autoriteiten, die houding van "wij weten het beter" daar ben ik allergisch voor.
Bah.

Inderdaad, ik ben ook autoriteitsgevoelig John, maar dan anders.......

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2005 11:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Zalm vertelde dat die afkeer voor referenda diep terug gaat. Iets met de Koning, volgensmij Willem III, ook een referendum... uitslag was negatief, vervolgens redeneerde Willem dat alle thuisblijvers toestemden en dus dat t was aangenomen.

Zoiets is er ook in Belgie gebeurd bij de herinstallatie van Leopold na WO2.

Weet niet of t klopt.

Ik denk overigens dat dit toontje de ja-campagne geen goed doet. De timing van Brouwer van DNB was natuurlijk ook uiterst curieus, de man wou OF Zalm een hak zetten OF heeft een hekel aan de grondwet.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2005 12:10 Plaats reactie Reageer met quote
Mirjam

Ja, Brouwer deed een flinke duit in het nee-zakje. Laughing

Weerwoord forum index » Europese Zaken