Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici » Rotterdammers mogen stem uitbrengen in Moskee
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Rotterdammers mogen stem uitbrengen in Moskee
BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2002 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Stemmen in Rotterdamse moskee

Door Frank Renout

Rotterdammers kunnen bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart als eersten in Nederland hun stem uitbrengen in een moskee. Volgende week wordt beslist in welk islamitisch gebedshuis de stembus komt te staan.

Het idee is afkomstig van GroenLinksraadslid B. Bourzik. ,,Over de lage opkomst bij verkiezingen wordt altijd geklaagd. Toen ik vier jaar geleden zelf mijn stem uitbracht in een kerk in Kralingen dacht ik ineens: waarom ook niet in een moskee? Dat werkt voor veel moslims drempelverlagend.''

Het idee werd opgepikt door het Rotterdamse gemeentebestuur. Een kleine 30 Rotterdamse moskeeën werd vorig jaar gevraagd of ze een stemlokaal beschikbaar wilden stellen. Tien moskeeën reageerden, zes ervan zeiden ook mee te willen doen. Uit die zes wordt er één gekozen. Het gaat om een proef. ,,Een pluim voor burgemeester Opstelten'', lacht Bourzik.

Van de ongeveer 600.000 inwoners van Rotterdam is naar schatting 14 procent (ruim 83.000 mensen) islamitisch. De moskeestembus is niet alleen voor hen bedoeld, zegt de gemeente. Het staat iedereen, moslim of niet, vrij er te stemmen. CDA-fractievoorzitter L. Bolsius is positief. ,,Als het maar niet in de gebedszaal is, en als ik mijn schoenen maar aan mag houden. De enige maatstaf is of een plaats goed bereikbaar is.''

Ook de Stichting Buitenlandse Werknemers Rijnmond is blij met het initiatief. Directeur A. Corral ziet wel een gevaar: ,,De mogelijkheid bestaat dat het moskeebestuur of de imam druk uitoefenen of stemadviezen geven.'' CDA-leider Bolsius vindt die kritiek `flauw'. ,,Datzelfde probleem zou dan moeten spelen in een kerk of een FNV-lokaaltje waar wordt gestemd.''

Copyright: Algemeen Dagblad

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door patrick22 op 21 Januari 2002 om 12:07 uur]
BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2002 10:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik dacht dat we hier een scheiding hadden tussen kerk en staat!

18.000.000 inwoners in 2035? In 2010 zal je bedoelen!!!
BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2002 10:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Tijdens de bijeenkomst in het Rotterdamse groothandelsgebouw nam Fortuyn een voorschot op het verkiezingsprogramma. Hij zei ,,verbijsterd'' te zijn dat er in Rotterdam een stembus komt te staan in een moskee. Hij riep burgemeester Opstelten op het voorstel van wat Fortuyn ,,de linkse kerk'' noemt, in te trekken en ,,geen enkele Rotterdamse burger te dwingen te gaan stemmen in een kerk of moskee''.

bron: planet.nl

18.000.000 inwoners in 2035? In 2010 zal je bedoelen!!!
BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2002 14:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hmm, en buiten staan een stel opgeschoten marokkkanen (hehe) die even "polsen" waar je op gestemd hebt en als dat een verkeerde partij is dan ben je je leven niet zeker.
Waarschijnlijk kom je als blanke autochtoon niet eens die moskee binnen om te stemmem.

groeten uit......Holland?
BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2002 18:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Waarschijnlijk kom je als blanke autochtoon niet eens die moskee binnen om te stemmem.

Wat is dat nou weer voor opmerking? Ben je wel eens in een Moskee geweigerd Maarten?

Alsof een moskee zo veel verschilt van een kerk... In Middelburg kan men ook stemmen in de Nieuwe Kerk volgens mij. Het is een makkelijk toegankelijke grote openbare ruimte midden in het centrum.

Bepaal zelf waarop, maar ga stemmen in mei 2002!
BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2002 19:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Volgens mij is het al jaren zo dat bejaardenhuizen, jeugdhonken, scholen en kerken worden gebruikt als stemlokaal.

Maar nu er dan mogelijk een moskee wordt toegevoegd aan dit rijtje ontstaat er ineens die inmiddels bekende fobie?!

Even vrij naar een bekende Nederlandse schrijfster:
'Kunnen we sommige Nederlanders nog ruilen?'

...bent u daar nog...
BerichtGeplaatst: Di Jan 22, 2002 0:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Het was eigenlijk een angstgedachte die in mij opkwam Cliff.
Maar hetzelfde kan natuurlijk ook gebeuren bij een lokale jeugdhonk waar skinheads,punkers of andere extremisten (noem maar even een doelgroep) deze praktijken toepassen.
Dat is natuurlijk net zo erg , om Rob maar even tegemoed te komen.

BerichtGeplaatst: Di Jan 22, 2002 0:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Wat maakt het nou uit wáár je je stem uitbrengt, in een school, een buurthuis of een kerkzaaltje? Ik ben het met die Bolsius eens: als de plaats maar goed te bereiken is voor iedereen, dus niet in een gebedsruimte (dat is een mentale drempel), en toegankelijk voor rolstoelen, is er geen enkel bezwaar.
In het stemlokaal zullen tenslotte alleen de staf van het stembureau en de kiezers aanwezig zijn (en natuurlijk even de pers, want dit is nieuws!). Dus geen imam die over je schouder meekijkt!
BerichtGeplaatst: Di Jan 22, 2002 10:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Misschien moet je die angst eens overwinnen Maarten. Het schijnt dat Moskeeën elk jaar een open dag houden

Wel makkelijke schoenen aandoen, want die moeten uit volgens mij

Bepaal zelf waarop, maar ga stemmen in mei 2002!
BerichtGeplaatst: Di Jan 22, 2002 22:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dan hoop ik dat de meeste bezoekers daar schone voeten cq schone sokken dragen
Maar dat schijnt met moslims wel goed te zitten heb ik mij laten vertellen.
Reinheid staat hoog in het vaandel waar menig Nederlander nog wat van kan opsteken!
Maar of dat werkelijk zo is.........?

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door maarten op 22 Januari 2002 om 22:31 uur]
BerichtGeplaatst: Wo Jan 23, 2002 22:13 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Dit lijkt me onzin. In het voorgebouw mag je volgens mij gewoon met je schoenen aan rondlopen hoor. Ik neem niet aan dat ze de stemcomputers midden in de gebedsruimte neerzetten...

...bent u daar nog...
BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2002 0:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Soms volg ik de discussies hier, soms niet. Ik ben niet zo'n felle meer. Maar wat mij toch in de wereld opvalt dat is, dat wij hier van alles doen om maar zo demokratisch en humaan over te komen. Hoe zit het eigenlijk in islamitische landen. Stel, ik heb de mogelijkheid binnenkort naar Marokko te gaan. Kan ik daar dan een christelijke kerk stichten? Marokko is natuurlijk maar een voorbeeld. Andere landen kan ik ook noemen. Hoe zit dat dan? Kan iemand mij dat eens vertellen. En stel ik zit in Marokko, helemaal vast. Ik heb niets meer. Wie geeft mij daar dan te eten en te drinken?
Eenvoudige vragen, niet dan. Ik ben benieuwd naar een eenvoudig antwoord.

Het kastestelsel in Nederland funktioneert uitstekend. Zelfs de naam is fout, hier wordt dit "democratie" genoemd.
BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2002 1:01 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Ik ben benieuwd naar een eenvoudig antwoord.
Er zijn kerken in Marokko.

Bepaal zelf waarop, maar ga stemmen op 15 mei 2002!
BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2002 4:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Kermer: En stel ik zit in Marokko, helemaal vast. Ik heb niets meer. Wie geeft mij daar dan te eten en te drinken?
Eenvoudige vragen, niet dan. Ik ben benieuwd naar een eenvoudig antwoord.

Klop aan de eerste de beste deur en je zult eten en drinken!

Dat was vroeger trouwens in Nederland ook zo. Totdat de onbarmhartigen van geest hier de dienst gingen uitmaken...

...bent u daar nog...
  Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici