Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici » verscherpte WAO-regels
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
verscherpte WAO-regels
BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2002 15:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Okee. Eindelijk is er een vordering gemaakt in het WAO beleid. Er komt een grotere belasting te liggen bij de werkgever in plaats van bij de staat. Verder worden mensen behoed voor het 'zwarte gat' waar je in schijnt te vallen als je dan echt een WAO'er bent die aan de slag wil, maar continu met je verleden wordt geconfronteerd. Je kan dus kennelijk, ookal wil je voor 200% aan de slag , niet meer aan de bak komen. Dat is toch te gek voor woorden. Als ik de vacatures bekijk die open staan, en elke week opnieuw geplaatst worden, kan ik me niet voorstellen dat een werkgever zo'n vreselijk gemotiveerde werkzoekende zou weigeren...... Ik spreek uit ervaring.
verscherpte WAO-regels
BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2002 16:44 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De SP heeft zich uitgesproken voor een verplicht percentage WAO-ers in dienst van werkgevers. De werkgevers zouden dan dus verplicht moeten zoeken in het aanbod WAO-ers wanneer ze een vacature vrij hebben en onder het wettelijk bepaalde percentage WAO-ers in dienst hebben.

Zie ook dit bericht uit de SP poster:

Citaat:
WAO OM ZEEP GEHOLPEN

Als het vandaag in de SER bereikte compromis over de WAO onverhoopt wordt aanvaard door de Tweede Kamer, komt er een einde aan een van de belangrijkste sociale wetten van ons land. Na de Ziektewet (1996) wordt nu ook de WAO voor het grootste deel geprivatiseerd. Dat is voor de SP-fractie in de Tweede Kamer onaanvaardbaar. De oplossing voor de WAO-problematiek moet volgens de partij veeleer gezocht worden in maatregelen als meer preventie, betere arbozorg en een verplichting voor werkgevers om een bepaald percentage arbeidsongeschikten in dienst te nemen. De SP-fractie vindt dat deze voorstellen inzet moeten worden van de Kamerverkiezingen.

Klik hier voor een link naar de website van de SP over dit artikel

Democratie is de wil van het volk. Elke morgen lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil. (Wim Kan)
verscherpte WAO-regels
BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2002 18:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik heb zo mijn twijfels of het met de nieuwe WAO-regels, zoals voorgesteld door de SER, eigenlijk wel beter zal gaan dan het nu gaat.

In de eerste plaats wordt er een heel groot onderscheid gemaakt tussen gedeeltelijk arbeidsongeschikt en geheel arbeidsongeschikt. In het eerste geval krijg je geen, of tijdelijk ondersteuning, in het tweede geval word je volledig ondersteund.
Wat zal er gebeuren met de mensen die voor bijvoorbeeld 60 of 70% arbeidsongeschikt zijn? Deze mensen zijn serieus beperkt in hun mogelijkheden om een voldoende inkomen voor zichzelf te verwerven, maar worden na een paar jaar wel aan zichzelf overgelaten. Volgens mij vallen die mensen in een heel groot zwart gat. Waren zij ook maar Ūetsje meer arbeidsongeschikt, dan was hun financi√ęle toekomst gegarandeerd.
Dat legt een heel grote druk op de keuringen. Hoe objectief is bijvoorbeeld de vaststelling van genoemd percentage? In hoeverre is dit afhankelijk van het persoonlijke oordeel van de betreffende keuringsarts? En in hoeverre zullen persoonlijke, sociale maar ook financi√ęle overwegingen in de praktijk een rol gaan spelen bij deze vaststellingen?
Trouwens, hangt deze toch belangrijke beslissing af van het oordeel van één persoon?

In de tweede plaats maakt het voorstel onderscheid tussen de bestaande gevallen, waarvoor niets verandert, en de nieuwe gevallen, waarop dit voorstel van toepassing is. Hierdoor ontstaat een totaal onduidelijke situatie, en bovendien een heel sterke rechtsongelijkheid voor met name de gedeeltelijk arbeidsongeschikten.
Wie per ongeluk vlak vůůr de invoering van de nieuwe regels is beoordeeld kan dus tot in lengte van dagen een gedeeltelijke WAO-uitkering krijgen (tot aan de herkeuring misschien?), maar iemand die een maandje later wordt beoordeeld moet als gedeeltelijk arbeidsongeschikte toch op termijn op zoek naar werk (en dat zal moeilijk zijn!), of anders op termijn in de bijstand terecht komen?
Dit lijkt mij een totaal onrechtvaardige toestand, en ik denk dat claims van gedupeerden voor de rechtbank een goede kans maken om gehonoreerd te worden.
En wat gebeurt er met mensen die nu een volledige WAO-uitkering krijgen, maar bij een toekomstige herkeuring 70% arbeidsongeschikt verklaard worden? Worden die volgens de nieuwe regels behandeld, of volgens de oude?

De praktijk zal volgens mij zijn dat er een druk komt om twijfelgevallen maar volledig arbeidsongeschikt te verklaren, en dat de drempel voor WAO-ers om weer aan de slag te gaan alleen maar groter zal worden, alle ondersteunende maatregelen ten spijt.
De WAO wordt zo nog meer dan nu éénrichtingverkeer.

Het voorstel van de SP zie ik helem√°√°l niet zitten. Het is precies hetzelfde als bedrijven verplichten om een bepaald percentage vrouwen, of allochtonen, of roodharigen in dienst te hebben: positieve discriminatie. En dat vind ik principieel fout.
Het effect zal zijn dat WAO-ers nog meer dan nu gestigmatiseerd worden (oh, jij bent onze WAO-er! Nou, ik lust nog wel een kopje koffie ....), en daarmee zijn die mensen bepaald niet geholpen!!!!!

We kunnen alleen uit het WAO-moeras komen als we op een heel andere manier naar het probleem van arbeidsongeschiktheid gaan kijken.
Als je er van uit gaat dat IEDEREEN op de een of andere manier nog nuttig werk kan verrichten (zij het niet op het niveau dat ze gewend zijn), en dat is ook zo, hou je maar een heel kleine groep over die ECHT hulp nodig heeft. Daarbij mogen de bestaande gevallen zeker niet ontzien worden. Als het namelijk MOET, blijken mensen opeens veel meer te kunnen dan ze dachten.
Wie zijn oude werk niet meer kan doen, moet de mogelijkheid krijgen om zich te laten omscholen; wie zijn werk nog kan doen onder aangepaste omstandigheden moet speciale hulpmiddelen eenvoudig kunnen krijgen; wie tijdelijk zijn werk niet kan doen moet geholpen worden om snel weer te genezen. Maar het doel moet altijd zijn om op de een of andere manier weer aan het werk te gaan!
Mensen dan maar een uitkering geven, zonder veel verdere verplichtingen, komt neer op het sociaal gezien 'laten vallen' van die mensen. De maatschappij geeft het feitelijk op, en daardoor zullen ook de mensen waar het om gaat dat veelal doen. En dat vind ik sociaal gezien onverantwoord!
verscherpte WAO-regels
  Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici