Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici » Leefbaar Nederland breekt belofte met ongevraagd advies!
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Leefbaar Nederland breekt belofte met ongevraagd advies!
BerichtGeplaatst: Do Okt 25, 2001 9:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Als lid van Leefbaar Nederland kreeg ook ik dinsdagmiddag een e-mail van het partijbestuur in mijn mailbox met daarin het advies om tijdens het congres van 25 november a.s. Pim Fortuyn als lijsttrekker te kiezen. Een 'ongevraagd advies' dus waar ik zeer verbaasd en ook boos over was.
Nu is Pim Fortuyn mijn keuze toch al niet, en dat zal hij voor mij ook nooit worden ook al is het partijbestuur nog zo unaniem, dit is niet de echte reden dat ik het niet eens ben met het ongevraagde advies.
Als Fortuyn door de meerderheid wordt gekozen zal ik dat accepteren. Ik zal er in elk geval mijn lidmaatschap van de partij niet voor opzeggen, daar hoeft LN niet bang voor te zijn.
Het gaat mij vooral om de gevolgde procedure. Tijdens de oprichting van LN was toch vooral te horen dat de leden de lijsttrekker zouden kiezen. Alles van onderaf regelen en niet van bovenaf, dat was de leden belooft. Daarom zie ik ook zo veel in LN en ben ik lid geworden. Maar nu het partijbestuur zo publiekelijk Pim Fortuyn naar voren schuift wijkt ze af van beloftes. Eigenlijk doet ze nu hetzelfde wat alle andere partijen ook doen, van bovenaf iemand alvast naar voren schuiven. En dat zouden we nu juist niet doen, toch?
Jan Nagel benadrukte op de radio nog wel dat de leden op 25 november beslissen, maar zo'n advies duwt de zaak toch in een bepaalde richting, en zo wordt het congres van 25 november misschien niet meer dan een showcongres.
Ik vind het ook een mes in de rug voor die andere 20 kandidaat-lijsttrekkers. Die maken door alle media-aandacht die Pim Fortuyn nu krijgt waarschijnlijk geen enkele kans meer, en hebben misschien ook wel geen zin meer zich nog te profileren als de race, kennelijk wat betreft het partijbestuur, toch al gelopen is.
Ik vind het dus jammer dat het bestuur van LN zich nu al heeft uitgesproken. Daarmee hadden ze tot het congres moeten wachten om alle kandidaat-lijsttrekkers een kans te geven.
In elk geval geloof ik niet in 12 zetels of meer met Pim Fortuyn, zo als Jan Nagel op de radio optimistisch voorspelde. Zet tussen die 1 en die 2 maar een a, 1 a 2 zetels dus!

Jury Roest. http://discussion.newspoll.net

BerichtGeplaatst: Do Okt 25, 2001 10:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik vind het een blunder van de eerste orde van Leefbaar Nederland en een zet die de geloofwaardigheid erg ver onderuithaalt.

Het zal mij ook niets verbazen als het bestuur helemaal niet zo unaniem achter Pim staat als ze willen doen voorkomen en dat er na 25 november nog aardig wat mensen gaan opstappen als Pim lijsttrekker wordt.

Inderdaad 1 of 2 zetels wordt het maxsimaal haalbare.

Homo sum: humani nil a me alienum puto
BerichtGeplaatst: Do Okt 25, 2001 12:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Tsja, ik zag dit eigenlijk al een half jaar geleden aankomen ... toen er op de LN-site helemaal niet gereageerd werd op vragen van sympathisanten over de politieke standpunten van LN. Het bestuur hulde zich in stilzwijgen, en de enige discussie waar enige voeding aan gegeven werd was een discussie over het IMAGO van LN.

Het verbaast me dan ook niets dat Nagel cs. helemaal niet uit zijn op wat voor politieke vernieuwing, nieuw geluid of zelfs inhoudelijk standpunt dan ook, maar gewoon op zoek zijn naar MACHT, in de vorm van Kamerzetels. Blijkbaar maakt het niet uit hoe of met wie dat bereikt wordt.
De denkbeelden van Fortuyn stroken absoluut niet met het oorspronkelijke pamflet van 25 (niet erg doordachte) punten. Het huidige bestuur is verantwoordelijk voor beide .....

Jury, als ik jou was zou ik na het congres van 25 november, als gebleken is dat Fortuyn inderdaad lijsttrekker wordt, mijn lidmaatschap alsnog opzeggen. LN heeft dan niets meer wat jou in eerste instantie aantrok. Minder zelfs, want LN heeft ook nog geen inhoudelijk programma.
En Cliff, eigenlijk kan ik jou hetzelfde advies geven ....

Het wordt tijd voor iets nieuws, een nieuw geluid. De ingeslapen regenten in Den Haag moeten worden wakkergeschud.
Het is tijd voor een partij die werkelijk staat voor wat de kiezer wil. Steun daarom de nieuwe politiek: Welzijn in Nederland. WIN!
(nadere informatie volgt )

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Theo op 25 Oktober 2001 om 13:14 uur]
BerichtGeplaatst: Do Okt 25, 2001 16:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Zoals jullie mischien al weten wil ik wel op Pim Fortuyn stemmen omdat hij in iedergeval 1 punt heeft dat me aanspreekt, maar ik moet toegeven dat het er op lijkt dat hij er in slaagt de partij LN te kapen op een bijzonder verdachte en achterkamer-achtige manier. Ik snap ook niet hoe de disrepantie tussen de 25 punten en Pim verklaart moet worden. Ik vind het in ieder geval niet netjes dat Fortuyn niet zijn eigen partij op zet. Maar ja principes zijn niet meer van deze tijd vrees ik.

Theo,

Ga je een partij (helpen) oprichten ????? Of was dat vetgedrukte een heel cynisch grapje ?

Groetjes uit bewolkt Italie,
Vic

http://www.xs4all.nl/~vic/opinie/opinie.html
BerichtGeplaatst: Do Okt 25, 2001 17:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hoi Theo,

Ik ben helemaal geen lid van Leefbaar Nederland of welke politieke partij dan ook. Ik ben ook buiten Weerwoord om niet politiek actief en nooit geweest ook, ik zeg dit nogmaals omdat ik wel vaker met de meest vreemde geruchten over mij geconfronteerd wordt.

Overigens raad ik iedereen aan om vanavond Barend en Witteman te kijken, alwaar verschillende andere kandidaten rechtstreeks in debat gaan met Jan Nagel over de gang van zaken.

Zoals het er nu uitziet begin ik me af te vragen of Leefbaar Nederland de verkiezingen überhaupt wel haalt. Men zwenkt als een dronken automobilist over de politieke wegen, en men zou wel eens voor het eindpunt bereikt is tegen een onfortuynlijke boom tot stilstand kunnen komen.

BerichtGeplaatst: Do Okt 25, 2001 18:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Vic,

het vetgedrukte gedeelte was natuurlijk een grap. Het is een parafrase van de teksten waarmee LN haar bestaan begon, met een naam die er een beetje op lijkt. Dacht je echt (even) dat dit een opstap was naar een nieuwe politieke partij? lol!

Een beetje cynisch (ik heb me ingehouden), maar ik vind dat LN er met haar gedrag gewoon om vraagt.
Lees ook mijn antwoord op het weerwoord van Paul Berghege, dat geeft je een duidelijker beeld van mijn gedachten over LN.

Cliff,

mijn fout, ik had moeten weten dat je politiek onafhankelijk wilt blijven. Aan de andere kant doen je activiteiten voor de LN-site, en de registratie van weerwoord.nl via LN een zekere sympathie vermoeden ... zoals ook anderen, getuige je mail, schijnen te denken.
BerichtGeplaatst: Do Okt 25, 2001 19:20 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik heb zojuist een deel van de uitzending van Witteman en de zes LN-ertjes gezien.

In de eerste plaats moet ik zeggen dat mijn achting voor de heer Witteman als discussieleider flink is afgenomen. Hij was grof tegen de discussianten, liet ze niet uitpraten, wilde dat ze zijn eigen dooddoeners beaamden en had de discussie ondanks dat absoluut niet in de hand.

Uiteraard waren de andere aanwezige kandidaat-lijsttrekkers als één man (en één vrouw) tegen Fortuyn. Dus was er ook een Fortuyn-fan opgetrommeld, de voorzitter van de afdeling Zuid-Holland ofzo. En natuurlijk zat Nagel er bij.
De namen heb ik niet onthouden, maar alleen de man uit Leiden (?) en vooral de vrouwelijke kandidaat kwamen op mij over als redelijke debattanten. Zij waren de enigen die ondanks de chaos en de interrupties in staat waren om een paar verstandige woorden te spreken.

Helaas werd de discussie overheerst door de kandidatuur van Fortuyn, en de voorgestelde grens van 10.000 asielzoekers (een onzinnig punt, je kunt het aantal asielzoekers niet quoteren). Dus over de politieke koers van LN (in concept) ben ik niet veel wijzer geworden.

Verder kan ik de uitzending alleen aanduiden met de term 'rommelig', wat naar mijn mening vooral te wijten is aan de presentator.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Theo op 25 Oktober 2001 om 20:21 uur]
BerichtGeplaatst: Do Okt 25, 2001 21:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Maar ik neem aan dat iedereen het er toch wel mee eens is dat het bestuur zich afzijdig had moeten houden en geen stemadvies moest geven?

(en kijk dan ook even verder dan de inhoud van het stemadvies)

BerichtGeplaatst: Do Okt 25, 2001 23:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Helemaal gelijk, Cliff. Waarom kunnen we het aantal asilanten niet quoteren????
BerichtGeplaatst: Vr Okt 26, 2001 1:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Niels,

quoteren betekent dat je de selectiecriteria gaat aanpassen aan het aanbod. Is het aanbod hoog, dan worden de eisen ook heel hoog, is het aanbod laag, dan worden de eisen ook heel laag. Dat kan nooit de bedoeling zijn van een in essentie op menselijke nood gebaseerde regeling.
Iemand het ene jaar wel toelaten, maar het andere jaar niet uit quota-overwegingen kan echt niet volgens mij.

En het aanbod aan asielZOEKERS kun je al helemaal niet bepalen, hoogstens beïnvloeden.

Maar het grootste probleem met LN ligt inderdaad in het ongevraagde advies van het hoofdbestuur. Dat is een politieke blunder van de eerste orde.
BerichtGeplaatst: Zo Okt 28, 2001 22:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De gewraakte E mail:

Citaat:
Aan: Kandidaat-lijsttrekkers Leefbaar Nederland
Cc: De leden van Leefbaar Nederland
Van: Het bestuur van Leefbaar Nederland
Datum: 23 oktober 2001
Betreft: Advies

Geachte kandidaat-lijsttrekkers:

Voor het lijsttrekkerschap van Leefbaar Nederland bij de komende Tweede Kamerverkiezingen op 15 mei a.s. hebben 21 leden zich kandidaat gesteld.

Vertegenwoordigers van het bestuur hebben met nagenoeg alle kandidaten gesprekken gevoerd en hun bevindingen aan het bestuur gerapporteerd. In de bestuursvergadering op maandagavond 22 oktober heeft het bestuur zich beraden over de huidige situatie. Het bestuur was unaniem van oordeel dat een advies aan het congres gewenst is.

Het bestuur heeft besloten, mede gelet het grote aantal kandidaten, een advies uit te brengen aan het congres dat op 25 november a.s. in Hilversum de lijsttrekker moet kiezen.

Het uit negen leden bestaande bestuur adviseert unaniem Pim Fortuyn als lijsttrekker aan te wijzen op grond van zijn grote kwaliteiten. De beslissing is uiteraard aan het congres.

Het bestuur stelt het op prijs de kandidaat-lijsttrekkers en de leden op de kortst mogelijke termijn te informeren inzake dit advies.

Met vriendelijke groet, Het bestuur.
  Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici