Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Alles over dieren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2018 12:58 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Tedje van Es schreef:
Het is al een dierentuin want er staat een hek omheen. Er is niks echte natuur aan, de mens heeft het allemaal aangelegd.

Maar dan nog zul je een keuze moeten maken tussen fulltime dierentuin of 'aangelegd ecosysteem'. Zo als het nu gaat werkt het dus niet. Ik ben voor wolven.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2018 13:15 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Moppersmurf schreef:
Tedje van Es schreef:
Ik ben het wel eens met de demonstranten. De Oostvaardersplassen is helemaal geen natuur, het is "natuur" die wij netjes binnen een afgebakend hek gecreëerd hebben. Daar is niks echt aan. Het is nep natuur.

Maar als je gaat bijvoeren wordt het een dierentuin. Dierentuinen hebben we al genoeg.

Mensen willen graag 'natuur', maar willen niet accepteren dat de natuur wreed is. Bijvoeren levert alleen maar méér overpopulatie op en volgend winter weer meer hongerende dieren.

Het wordt kiezen: willen we een dierentuin, of willen we een compleet ecosysteem. Voor dat laatste zijn grote roofdieren nodig, die de overpopulatie van grote grazers kunnen stoppen. Wolven zijn hier 't meest geschikt voor: ze zijn niet gevaarlijk voor de mens en gezonde paarden en reeën zijn de wolven te snel af. De zwakkere dieren zullen door de wolven gedood worden, dat is minder wreed dan maandenlang verhongeren.

Aan het eind van uw rit zullen er nog altijd dieren verhongeren. Wolven, Beren of Hekrunderen leggen dan het loodje nadat de edelherten zijn opgevreten door voornoemde roofdieren.
De enige oplossing is dat de mens zijn plaats in de natuur weer in gaat nemen en overtollige dieren in het najaar weer afschiet. Net zoals alle natuurvolkeren dat al duizenden jaren deden.
De Indianen aten bizons (er waren 5000 geleden nog 5 soorten bizons, die zwierven naast olifanten en enorme luiaards over de vlakten. Darwin vond hun huiden in Patagonie)) de Neantherthaler/Cromagnon vrat de Wolharige Mamoet, en de Eskimo,s vraten die poezelige zeehondjes op. En wij eten biggetjes en kip (malse
kuikentjes).
De natuur is geen paradijs, alle lieverds worden opgevreten, zie Syrie of Vietnam, Boko-Haram, Zimbabwe, Joden, Armenen, of Jemen.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2018 13:58 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Poendert schreef:
Aan het eind van uw rit zullen er nog altijd dieren verhongeren. Wolven, Beren of Hekrunderen leggen dan het loodje nadat de edelherten zijn opgevreten door voornoemde roofdieren.
De enige oplossing is dat de mens zijn plaats in de natuur weer in gaat nemen en overtollige dieren in het najaar weer afschiet. Net zoals alle natuurvolkeren dat al duizenden jaren deden.

Het kan natuurlijk allebei: wolven introduceren en grazers beperkt afschieten vóór de winter. Bijvoeren is geen optie, dat is korte termijn denken.
Quote:
De natuur is geen paradijs, alle lieverds worden opgevreten.

Vertel dat maar eens aan de GroenLinks stemmers in de randstad. Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2018 14:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Moppersmurf schreef:
Maar dan nog zul je een keuze moeten maken tussen fulltime dierentuin of 'aangelegd ecosysteem'. Zo als het nu gaat werkt het dus niet. Ik ben voor wolven.

Maar er zijn geen wolven en daarom, vind ik, moeten de dieren gevoederd worden.

Overigens vraag ik me af of men er ooit wolven uit zal zetten, dat lijkt me nét een tikje teveel natuur voor de gemiddelde natuurliefhebber...

Quote:

Laughing Inderdaad!
Ik heb een tijdje bij een valkenier geweest. Hij gaf shows in parken en in dierentuinen.
Hij vertelde het publiek altijd dat zijn vogels niet waren als bij Walt Disney, waar ze elkaar iedere dag een goede morgen wensen, maar dat het niet ongevaarlijke roofvogels waren die elkaar op zouden vreten als ze elkaar tegen zouden komen net als dat ze alles, dat kleiner is, op zouden vreten.
Een groot deel van het publiek vond het desondanks zielig dat hij emmers met dode kuikentjes had waarmee hij de vogels voerde en beloonde.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2018 16:24 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Ter herinnering:

Geplaatst: Wo Dec 13, 2017 21:04

Elisabeth schreef:
Wat vind je van de Oostervaarders Plassen?
De natuur of dieren mishandeling!

Geplaatst: Do Dec 14, 2017 5:00

Natubico schreef:
Had iets gehoord van dieren die ze daar laten verhongeren omdat dat de loop van de natuur zou zijn.
Maar na het lezen hiervan is dat beeld 'n stuk genuanceerder.
https://www.staatsbosbeheer.nl/over-staatsbosbeheer/dossiers/oostvaardersplassen-beheer/veelgestelde-vragen
Uiteindelijk is 'n eerste reactie dat in elk geval de vogels er spontaan gekomen zijn en dan ook volkomen met rust gelaten worden omdat die als dat nodig mocht zijn makkelijk uit eigen beweging ergens anders naar toe kunnen.
De grazers, zoals paarden en runderen, zijn er echter heen gebracht en dat betekent toch wel dat degenen die dat gedaan hebben er ook verantwoordelijk voor zijn dat die dieren niets overkomt dat hen niet overkomen zou zijn wanneer ze zich nog in hun oorspronkelijke gebied van afkomst zouden bevinden.
Afschieten wanneer er teveel zijn, of laten verhongeren, lijkt daar niet zonder verder meer onder begrepen te kunnen worden.
Dacht dat 't de voorkeur heeft om allereerst te bekijken of dieren die teveel zijn, overgeplaatst kunnen worden naar andere natuurgebieden en voor zover dat niet mogelijk is dan maar met behulp van sterilisaties te voorkomen dat hun aantal te groot wordt.
Is op zich wel niet zo erg natuurlijk, maar ze zijn er nou eenmaal ook niet op natuurlijke wijze terecht gekomen.

Herhaal:

"Dacht dat 't de voorkeur heeft om allereerst te bekijken of dieren die teveel zijn, overgeplaatst kunnen worden naar andere natuurgebieden en voor zover dat niet mogelijk is dan maar met behulp van sterilisaties te voorkomen dat hun aantal te groot wordt.
Is op zich wel niet zo erg natuurlijk, maar ze zijn er nou eenmaal ook niet op natuurlijke wijze terecht gekomen".

-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2018 16:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, laten we de volledig natuurlijke manier van sterilisatie en overplaatsing (met het vliegtuig naar Australië) kiezen.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2018 17:48 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Bij deze wil ik dan ook pleiten voor het steriliseren van een groot aantal mensen, want beste mensen: jullie zijn met veel te veel!

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2018 18:56 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Vooral die met een laag IQ steriliseren.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2018 19:20 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Moppersmurf schreef:
Vooral die met een laag IQ steriliseren.

Nou dan blijft er uiteindelijk niks meer over want volgens sommige FVD politici zijn degenen die 'n hoog IQ hebben homo, en die planten zich niet voort. Very Happy
-
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2018 19:26 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tedje van Es schreef:
Bij deze wil ik dan ook pleiten voor het steriliseren van een groot aantal mensen, want beste mensen: jullie zijn met veel te veel!

Op die manier zou in elk geval voorkomen kunnen worden dat het water alsmaar meer onvruchtbaar makende residuën van gebruikte anti-conceptiepillen gaat bevatten, welke via de voedselketen tot onvruchtbaarheid van het mensdom kunnen gaan leiden.
O ironie.
-
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2018 19:37 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Ja, laten we de volledig natuurlijke manier van sterilisatie en overplaatsing (met het vliegtuig naar Australië) kiezen.

Zoals gezegd, sterilisatie is dan wel niet helemaal natuurlijk, maar de dieren zijn ook niet op een natuurlijke manier in de gegeven situatie terecht gekomen. Dus dat kan geen argument zijn.

Ongetwijfeld zou elk van de aanwezige dieren, wanneer ze zouden kunnen praten en hen gevraagd zou worden of ze de voorkeur geven aan steriliseren boven afschieten of verhongeren, vol-(nou ja)mondig met "ja" antwoorden.

Maar wat het allerbeste, zijnde overplaatsen naar andere natuurgebieden, betreft lijkt ook Oost-Europa (waar de Konik-paarden trouwens vandaan komen) al 'n reële optie, die met de trein te realiseren is.
-
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2018 20:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Ongetwijfeld zou elk van de aanwezige dieren, wanneer ze zouden kunnen praten en hen gevraagd zou worden of ze de voorkeur geven aan steriliseren boven afschieten of verhongeren, vol-(nou ja)mondig met "ja" antwoorden.

Ze hebben niet eens een zelfbewustzijn, dus praten of een mening hebben is wat lastig.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 05, 2018 22:21 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Ze hebben niet eens een zelfbewustzijn, dus praten of een mening hebben is wat lastig.

Dacht anders dat mensen biologisch bezien ook tot de (zoog-)dieren behoren.
En wat praten betreft bewijzen papegaaien dat 't nou ook weer niet zo heel onvoorstelbaar is dat dieren het ook zouden kunnen.
-
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2018 0:34 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Natubico schreef:
En wat praten betreft bewijzen papegaaien dat 't nou ook weer niet zo heel onvoorstelbaar is dat dieren het ook zouden kunnen.

Een papegaai praat niet, hij imiteert geluiden. Hij heeft geen idee waar-ie 't over heeft. Probeer maar eens met een papegaai een zinnig gesprek te voeren.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2018 7:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Exact.

En vraag tegelijkertijd even aan je bandrecorder wat hij van het weer vindt... die praat immers ook.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2018 16:24 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Of ze nou kunnen praten of niet, dieren hebben 'n zeer hoog ontwikkeld gevoel voor onraad (d.a. waakhonden) en voelen dus ook feilloos aan of iets gunstig voor hen is of ongunstig.
Hoe kan 't anders dat ze in het wild al 'n veilige richting uit beginnen te rennen wanneer er nog pas kilometers verderop 'n bosbrand woedt?
Hun drang om (zo ongeschonden mogelijk) te overleven is net zo groot als die bij de mens is.

Maar toch bevat dit artikel

file:///F:/V.a.%2022-2-18/Ntr/'De%20natuur%20is%20hard%20en%20dieren%20gaan%20dood'%20_%20NOS.html
(link werkt wel bij zelf in adresbalk plakken)

nog de zin: "Als je gaat castreren, laat je de natuur niet zijn werk doen".

Als je ze afschiet wél dan?
En als je ze achter 'n omheining opsluit?
En als je ze met vrachtauto's vanuit hun natuurlijke territorium hierheen haalt?

Neen, helemáál natuurlijk kan 't in deze situatie nou eenmaal niet.
Maar steriliseren is wel vele malen diervriendelijker dan afschieten of laten verhongeren.
-
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2018 16:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Of ze nou kunnen praten of niet, dieren hebben 'n zeer hoog ontwikkeld gevoel voor onraad (d.a. waakhonden) en voelen dus ook feilloos aan of iets gunstig voor hen is of ongunstig. Hoe kan 't anders dat ze in het wild al 'n veilige richting uit beginnen te rennen wanneer er nog pas kilometers verderop 'n bosbrand woedt? Hun drang om (zo ongeschonden mogelijk) te overleven is net zo groot als die bij de mens is.

De hoeveelheid 'roadkill' op de weg bewijst het tegendeel. Blijkbaar zijn dieren nog steeds niet slim genoeg om te bedenken dat een weg gevaar oplevert.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2018 17:45 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
De hoeveelheid 'roadkill' op de weg bewijst het tegendeel. Blijkbaar zijn dieren nog steeds niet slim genoeg om te bedenken dat een weg gevaar oplevert.

Denk anders dat het aantal dierlijke verkeersslachtoffers (voor zover betreft zoogdieren), (ook procentueel bezien) stukken lager ligt dan het aantal menselijke.
-
BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2018 19:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

De grill van mijn Mercedes bewijst opnieuw het tegendeel... ik telde in totaal: 34 dode muggen, 12 dode vliegen, 323 dode onweersbeestjes, 1 lieveheersbeestje. Daarnaast één bejaarde, een rollator en een kunstgebit waarvan de eigenaar niet meer te achterhalen is.

Als ik dat kunstgebit voor een half meetel, dan is het nog steeds 369 tegen 1,5.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 06, 2018 21:50 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
De grill van mijn Mercedes bewijst opnieuw het tegendeel... ik telde in totaal: 34 dode muggen, 12 dode vliegen, 323 dode onweersbeestjes, 1 lieveheersbeestje. Daarnaast één bejaarde, een rollator en een kunstgebit waarvan de eigenaar niet meer te achterhalen is.
Als ik dat kunstgebit voor een half meetel, dan is het nog steeds 369 tegen 1,5.

't Ging en gaat hier over zoogdieren (zoals konikpaarden en edelherten); niet over insecten dus; vandaar: " (voor zover betreft zoogdieren)".
-
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2018 7:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zelfs dat waag ik te betwijfelen gezien het aantal dode katten, egels, muizen, ratten, nertsen, etc.

Bovendien zijn dieren geen verkeersdeelnemers.

Maar één ding kan ik niet ontkennen: in het verkeer gedragen mensen zich met regelmaat behoorlijk animaal.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2018 9:26 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het is natuurlijk erg racistisch/facistisch maar er zit ook tussen zoogdieren een groot verschil. Er worden veel meer katte dan honden doodgereden. Een hond krijgt in de gaten dat oversteken gevaarlijk is, en wacht vaak tot er minder auto,s rijden. Een kat houdt het op snelheid en schiet een gevaarlijke weg met een rotgang over.
Ik vraag me af wat verstandiger is.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2018 23:55 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Zelfs dat waag ik te betwijfelen gezien het aantal dode katten, egels, muizen, ratten, nertsen, etc.
Bovendien zijn dieren geen verkeersdeelnemers.
Maar één ding kan ik niet ontkennen: in het verkeer gedragen mensen zich met regelmaat behoorlijk animaal.

Dode katten zijn meestal huiskatten die 'n stuk minder alert zijn dan wilde. De andere genoemde beestjes zijn 'n stuk minder hoog ontwikkeld als konikpaarden, edelherten en heckrunderen, waar 't in de Oostvaardersplassen-aangelegenheid om draait.
Maar geen enkel dier zal 't leuk vinden om te verhongeren. Anders zouden ze zich niet zo blijven inspannen om altijd weer ergens voedsel te bemachtigen.
-
BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2018 9:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Gewoon natuurlijk laten uitsterven:

http://www.luckytv.nl/bijvoeren/

Very Happy

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2018 9:51 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Moppersmurf schreef:
Poendert schreef:

Het kan natuurlijk allebei: wolven introduceren en grazers beperkt afschieten vóór de winter. Bijvoeren is geen optie, dat is korte termijn denken.
Quote:
De natuur is geen paradijs, alle lieverds worden opgevreten.

Wolven zijn een stuk slimmer als bv Hekrunderen. Het zal niet meevallen om die wolven in grote ruimten te houden. En ook wolven krijgen veel jongen die in uw geval allemaal de eerste jaren zullen overleven. Dus een overschot van wolven die moeten worden afgeschoten zal het gevolg zijn. Van de regen in de drup.
Beter is het volgens mij, om een natuurgebied te beheren als een boerderij. Als het vee in het najaar rijp en vet is de overtolligen afschieten en verkopen voor consumptie. Daarmee kan het onderhoud worden betaald. terwijl er genoeg voer overblijft voor die dieren om de winter door te komen. Ik weet nog dat er hier in de buurt enkele zeer grote landgoederen waren, die barsten van allerhande wild.
In de winter werd beperkt bij gevoerd. De zaak werd bewaakt door een aantal zeer stevige jachtopzieners die bij nacht en ontij door de bossen slopen, en die niks te beroerd waren om stropers een flink pak slaag te geven. Lieve meisjes of mietjes hoefden niet voor die baan te solliciteren.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu