Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Harvey houdt huis in Texas Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Sep 01, 2017 15:00 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

De volgende storm dient zich trouwens alweer aan..

Hurricane Irma wordt nu ingeschaald op categorie 3, en zal in de loop van de volgende week de kust van de VS bereiken.

BerichtGeplaatst: Za Sep 02, 2017 20:37 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Trump bezocht vandaag samen met zijn vrouw het opvangcentrum voor slachtoffers van orkaan Harvey in Texas:

Ik vind eigenlijk wel dat hij het heel behoorlijk doet tijdens deze ramp, maar ik heb inmiddels van de media begrepen dat er werkelijk helemaal niets deugt van de manier waarop Trump met deze ramp omgaat. Hij wordt echt compleet afgemaakt op CNN en consorten.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 03, 2017 9:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Men hield zich nogal bezig met wat Melania droeg tijdens het bezoek:
https://www.thecut.com/2017/08/melania-trump-hurricane-heels-and-the-artifice-of-fashion.html

Wat Oost-Europese vrouwen bij uitstek kunnen is mooi oud worden. Dat frustreert Westerse vrouwen nogal, en Amerikaanse vrouwen helemaal want die wegen over het algemeen op hun 40ste twee keer zoveel als op hun 20ste.

Melania is nu bijna 50 maar ziet er nog steeds top uit... de jaloezie zal steeds groter worden.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 04, 2017 9:30 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

carlos schreef:
En dit is de nieuwe Charlie Hebdo cover over de ramp in Texas..

Godsamme zeg, wat een zieke figuren zijn dit. En dan te bedenken dat iedereen met die JeSuisCharlie bordjes liep destijds, ben ik even blij dat ik aan die flauwekul niet heb meegedaan.

Als ik dit zie dan is mijn conclusie dat ze de rest van die redactie ook hadden moeten afschieten...good riddance. Twisted Evil

Goeiendag!
Ik sta van je reactie te kijken!

Ik vind het juist wel een punt hebben.
Uitgerekend in zo'n hysterisch bijbel-vuilnisbelt-gebied hoor je nooit dat het natuurgeweld een straf van God is.
Twisted Evil
Toch raar, omdat ze het daar altijd over hebben.

Na ons de zondvloed, dan toch maar.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 04, 2017 10:05 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

carlos schreef:
Hurricane Irma wordt nu ingeschaald op categorie 3, en zal in de loop van de volgende week de kust van de VS bereiken.

Het oog bevindt zich nu bij de Bovenwindse eilanden.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 04, 2017 11:20 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Volgens de laatste voorspellingen stevent Irma af of Florida;

http://www.zerohedge.com/news/2017-09-03/latest-projections-show-hurricane-irma-headed-southeast-florida

Eigenlijk is dat goed nieuws want Florida is iets beter hurricane-bestending dan de zachte onderbuik van de VS bij de Mexicaanse Golf. Veel hangt natuurlijk wel af van hoe krachtig de storm is wanneer die aan land komt. Is het een snel- of langzaam bewegend front? Een langzame storm veroorzaakt veel meer wateroverlast dan een snelle storm. Wat is de temperatuur van het water? In de Mexicaanse Golf is het water iets warmer dan in de Atlantische Oceaan, waardoor een storm vaak extra aan kracht wint voordat hij aan land komt, zoals ook met Harvey het geval.

En natuurlijk hangt het ook af van hoe orkaanbestendig de infrastructuur is van het gebied waar de storm aan land komt, en daar heeft Florida duidelijk een streepje voor op Texas en Louisiana. Ze hebben daar ook meer ervaring met dit soort stormen.

BerichtGeplaatst: Di Sep 05, 2017 9:19 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Gouverneur Florida kondigt noodtoestand af

http://www.zerohedge.com/news/2017-09-04/florida-declares-state-emergency-category-4-hurricane-irma-barrels-straight-miami

Men vreest dat Miami de volle laag krijgt. Ook Cuba krijgt het zo te zien zwaar te verduren. Volgens sommige modellen zal het oog van de storm op 11 september (maandag dus) de kust van Amerika bereiken.

BerichtGeplaatst: Di Sep 05, 2017 10:16 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hier CNN's verslaggeving van orkaan Harvey in een notedop..

Lichtelijk overdreven? Misschien, maar zoveel scheelt het niet in vergelijking tot de daadwerkelijke CNN verslaggeving. Een geslaagde parodie dus. Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Sep 05, 2017 15:01 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hurricane Irma Strenghtens To "Extremely Dangerous" Category 5, Eastern Caribbean On Lockdown

http://www.zerohedge.com/news/2017-09-05/hurricane-irma-strenghtens-extremely-dangerous-category-5-eastern-caribbean-lockdown

Het is de eerste categorie 5 storm van dit jaar, met gemeten windsnelheden van om en nabij de 280km/u.

Da's echt wel extreem.

We hadden vorig jaar Matthew geloof ik? Deze is erger.

Update

Men spreekt al over potentieel categorie 6, iets wat maar zeer zelden voorkomt.

Ter vergelijking, Harvey was categorie 4 met top windsnelheden van om en nabij de 130 mijl per uur. Deze zit momenteel aan 180 mijl per uur wat gemeten windsnelheid betreft.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 06, 2017 15:19 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hier wat beelden van Irma:

Sint Maarten is ook behoorlijk de klos zo te zien, dus we zullen er wel wat van op het Journaal zien vanavond.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 06, 2017 19:12 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De grootste schade bij Harvey kwam via de regen en het beton volgebouwde Houston.

Orkanen met de meeste dodelijke slachtoffers op de westerlijke hemisfeer die ik kon vinden.
Het is moeilijk om het exacte aantal doden van een orkaan vast te stellen. Dit geldt zeker voor orkanen in de geschiedenis. Het gaat hier om geschatte aantallen.
1780: De zwaarste orkaan in de gedocumenteerde geschiedenis trof de benedenwindse eilanden, Barbados en Hispaniola. Er verloren 22.000 mensen het leven voornamelijk in Barbados, St. Vincent, St. Lucia, St. Eustatius, Martinique en St. Pierre. De orkaan was een categorie 4 orkaan en raasde van 10 to 16 oktober.
1998: Orkaan Mitch was een late categorie 5 orkaan, die Centraal Amerika trof. Mitch bracht veel regen met zich mee (1,9 meter!) en is de langst durende orkaan (22 oktober tot 5 november). De meeste van de 9.000-11.000 doden kwamen om het leven door overstromingen en modderstromen in Honduras en Nicaragua.
1900: De Galveston orkaan trof Galveston eiland, Texas, op 8 september en claimde naar schatting 8.000-12.000 levens.
1974: Orkaan Fifi trof Honduras op 14-19 september en doodde 8.000-10.000 mensen.
1930: Een orkaan trof de Dominicaanse Republiek. De orkaan duurde van 1-6 september. Er kwamen naar schatting 4.000-8.000 mensen om het leven.
1963: Orkaan Flora raasde van 10 september tot 8 oktober. Tussen 7.000 en 8.000 kwamen om het leven in Cuba en Haiti.
1776: Pointe-a-Pitre, Martinique werd overdonderd door een orkaan. Op één dag (6 september) kwamen er naar schatting 6.000 mensen om het leven.
1775: Een grote orkaan trof de Newfoundland Banks. Er waren 4.000 dodelijke slachtoffers te betreuren in de periode 9-12 september.
1899: De San Ciriaco orkaan trof Puerto Rico en de Carolina's. Zij moesten 11 dagen lang de toorn van de orkaan doorstaan (8-19 augustus). Ongeveer 3.500 mensen lieten het leven.
1928: Florida, Martinique en de Antillen werden op 12-17 september getroffen door een orkaan, welke 3.000-4.100 levens claimde. De orkaan wordt in Florida de Lake Okeechobee Hurricane of 1928 genoemd.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 06, 2017 21:19 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Zo te zien is de Prinses Juliana Luchthaven op Sint Maarten zwaar beschadigd of helemaal verwoest door deze storm..

https://twitter.com/Bondtehond

Ik hou mijn hart vast voor de komende dagen. Zondagnacht of maandag zal de orkaan Florida bereiken, maar eerst komen Puerto Rico, Dominicaanse Republiek en de Bahama's nog aan de beurt. Cuba zou mogelijk net de dans ontspringen, al valt dat nooit met zekerheid te zeggen.

Ik las gisteren een interessante theorie: de zonsverduistering die onlangs waargenomen werd in de VS zou het extreme weer van de laatste tijd in de hand werken. Als ware de natuur daardoor enigszins van slag is geraakt. Geen idee of er ook maar iets van waar is, ik heb er niet zoveel verstand van.

Feit is wel dat het momenteel erg extreem is. Zodra Irma voorbij is dient de volgende storm zich alweer aan, genaamd Jose.

Links Irma, rechts Jose;

BerichtGeplaatst: Do Sep 07, 2017 1:47 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Zonsverduistering is niet meer dan dat de maan tussen de zon en de aarde schuift.
En die duurt kort. Een maansverduistering duurt veel langer, zo'n uur of 3. De schaduw van de aarde schuift voor de maan.
Dat kan geen invloed hebben op stormen die beginnen aan de kust van Afrika.

BerichtGeplaatst: Do Sep 07, 2017 8:56 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik heb een nieuw topic aangemaakt over Irma.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 08, 2017 9:33 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Even voor de duidelijkheid.
St Maarten, het Ned deel is 34km2 en er wonen 38,959 inw. Op het Franse deel heeft iets minder bewoners.
Dit is aan inw ongeveer hetzelfde aantal als in bv Nijkerk?
Die paar mensen moeten toch te redden zijn.
Er schijnen al gewapende plunderaars rond te lopen OP St Maarten. Dat was in Houston blijkbaar veel minder. Daar bewaakten gewapende burgers hun bezit.
Wij ook maar aan een vrije wapenwet.
Als ik in orkaan of wervelwind gebied woonde bouwde ik een huis van onverwoestbaar beton. Niet van steeds weer omgewaaide planken.

BerichtGeplaatst: Za Sep 09, 2017 9:10 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Toen ik vroeger op Haiti verbleef was het vanuit de Lagunes 1 groot oerwoud. Al die bomen werden door de bewoners omgehakt.
Ik meen dat van de 200 miljoen euro die hen na de vorige ramp werden geschonken 1 voetbalveld werd gebouwd. Dit verklaarde onlangs een reizende Belg op TV. De rest ging op aan lonen voor het NGO personeel.
Daar gaan je centen. Wat maakt straks St Maarten ervan. Worden de plunderaars opgepakt en door echte rechters veroordeeld. Of sturen we er D66 heen.
En bij de buren op Haiti.
Eén regendag kan verwoestend zijn verteld daar de min van milieu.
Het gebrek aan bomen veroorzaakt niet alleen armoede, het vergroot de kans op natuurrampen. "Eén dag met aanhoudende regenval kan al leiden tot een catastrofe", vertelt Jean François Thomas, minister van milieu, verwijzend naar de modderstromen die regelmatig van Haïti's kale bergen afrollen tijdens het regenseizoen. Ook orkaan Sandy veroorzaakte veel schade in 2012.
Het nieuwe plan van president Michel Martelly moet de levensstandaard verhogen. Hij wil dat het aantal bomen in 2016 verdubbeld is. Thomas: "Over vijftig jaar hopen we op hetzelfde niveau als "Cuba, een regionaal rolmodel" te staan en 29 procent bebossing te hebben."
"Dit is een Haïtiaans probleem: iedere Haïtiaan is schuldig", zegt Thomas. "We hebben niet gevochten om dit te voorkomen, nu zijn we er aan gewend en leven we er mee als natuurlijk probleem."

BerichtGeplaatst: Zo Sep 10, 2017 18:37 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik denk dat de orkaan Irma minder schade zal aanrichten op Florida als verondersteld.
Het warme water uit de Golf van Mexico botst onder de punt van Florida op het koudere water dat oorspronkelijk langs New-Foundland kwam. Daar rookt het water van de afkoeling en het is vaak een ideale plek om bv het St-Elmusvuur te zien.
Volgens mijn idee krijgt een orkaan boven het afgekoelde water, niet genoeg energie om zichzelf weer op te laden. Ook regen dempt de wind.
Maar wie ben ik.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 10, 2017 19:23 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
Toen ik vroeger op Haiti verbleef was het vanuit de Lagunes 1 groot oerwoud. Al die bomen werden door de bewoners omgehakt.
Ik meen dat van de 200 miljoen euro die hen na de vorige ramp werden geschonken 1 voetbalveld werd gebouwd. Dit verklaarde onlangs een reizende Belg op TV. De rest ging op aan lonen voor het NGO personeel.
Daar gaan je centen. Wat maakt straks St Maarten ervan. Worden de plunderaars opgepakt en door echte rechters veroordeeld. Of sturen we er D66 heen.
En bij de buren op Haiti.
Eén regendag kan verwoestend zijn verteld daar de min van milieu.
Het gebrek aan bomen veroorzaakt niet alleen armoede, het vergroot de kans op natuurrampen. "Eén dag met aanhoudende regenval kan al leiden tot een catastrofe", vertelt Jean François Thomas, minister van milieu, verwijzend naar de modderstromen die regelmatig van Haïti's kale bergen afrollen tijdens het regenseizoen. Ook orkaan Sandy veroorzaakte veel schade in 2012.
Het nieuwe plan van president Michel Martelly moet de levensstandaard verhogen. Hij wil dat het aantal bomen in 2016 verdubbeld is. Thomas: "Over vijftig jaar hopen we op hetzelfde niveau als "Cuba, een regionaal rolmodel" te staan en 29 procent bebossing te hebben."
"Dit is een Haïtiaans probleem: iedere Haïtiaan is schuldig", zegt Thomas. "We hebben niet gevochten om dit te voorkomen, nu zijn we er aan gewend en leven we er mee als natuurlijk probleem."

Interessant. Ik ben ook langere tijd op Haiti geweest. Waar zat u precies ?

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2017 9:40 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Sorry ik had het fout. De orkaan gaat nu langs de andere kant van Florida over het veel warmere water vaan de golf van Mexico. Daar kan de orkaan weer nieuwe kracht opdoen.
Mogelijk gaat het fiks regenen, daar zwakt de storm meestal vanaf, maar dan krijg je weer overstromingen.

Ik was enkele keren op doorreis op Haiti in de tijd van Papa Doc en later Baby Doc. Als die over de straten van Port au Prince reden werden de straten hardhandig vrijgemaakt van obstakels en medemensen door zijn rabauwen.
We deden veel kustplaatjes aan voor de ik meen katoenhandel?

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2017 9:50 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Het enige wat wezenlijke invloed op de hoogte van golven heeft is de maan,
en dat wisten we al langer dan vandaag of gisteren.

Eb en vloed kunnnen versterkt worden door invloed van de wind en ook de draaiing van de aarde.
Wat dat betreft ligt het zuiden van de VS op de ideale plek om orkanen over zich heen te krijgen.
In west Europa is dat vrijwel onmogelijk.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2017 13:20 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ontstaan van orkanen.
Het ontstaan van een orkaan of tropische storm is een proces dat nog altijd niet helemaal duidelijk is. Convectie boven warm oceaanwater is de belangrijkste energiebron van een tropische depressie. Eenmaal boven land wordt de kracht snel minder. Stijgt de windsnelheid waarmee een tropische depressie gepaard gaat boven windkracht 8, dan spreekt men van een tropische storm en krijgt deze een naam. Als een tropische storm 64 knopen (windkracht 12) bereikt, dan verandert de naam van deze entiteit, afhankelijk van de locatie op aarde.
Gerekend over de gehele aardbol zijn er elk jaar 80-90 tropische stormen; ongeveer 2 op de 3 stormen ontwikkelen zich tot een orkaan. Op de Noord-Atlantische Oceaan loopt het aantal tropische stormen per jaar uiteen van 4 (1982) tot 21 (1936); gemiddeld zijn het er ongeveer 10. Sommige, naar het noorden afgebogen, tropische cyclonen komen terecht in de westelijke stroming van de gematigde breedten. Ze gaan dan over in een normale depressie en worden in de richting van Europa gevoerd. Voor zover bekend maakte een tropische cycloon slechts eenmaal de oceaanoversteek af en kwam terecht aan de Ierse westkust, waar hij veel schade aanrichtte; dat was Debbie in 1961. In onze omgeving wordt gemiddeld eens per jaar een ex-cycloon gesignaleerd; vaak gaat het dan om actieve depressies die veel regen en wind meebrengen.

Uit eigen ervaring is mijn mening dat regen de hoogte van de golven en wind wat afzwakt. Zeer harde wind blaast volgens mijn ervaring zelfs de schuimtoppen uit de golven. Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat het pas begint hard te regenen als de orkaan afzwakt.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 11, 2017 19:43 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Ik was enkele keren op doorreis op Haiti in de tijd van Papa Doc en later Baby Doc. Als die over de straten van Port au Prince reden werden de straten hardhandig vrijgemaakt van obstakels en medemensen door zijn rabauwen.

Op doorreis waarheen? Haiti ligt op geen enkele doorreisroute, en zeker niet in de tijd van Papa Doc en Baby Doc. In dat tijperk vertoefde u overigens ook in de Arabische wereld als ik mij niet vergis (gezien eerdere posts) of zat u op de grote vaart.
Enfin....u heeft kennelijk te maken gehad met de trawanten van de Duvaliers, de Tonton Macoutes. Ik heb die gasten ook meegemaakt. Angstaanjagende mannetjes die zich ook bedienden van voodoo rituelen. Hebt u dat ook gezien ?

BerichtGeplaatst: Di Sep 12, 2017 10:28 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Poendert schreef:

Op doorreis waarheen? Haiti ligt op geen enkele doorreisroute, en zeker niet in de tijd van Papa Doc en Baby Doc. In dat tijperk vertoefde u overigens ook in de Arabische wereld als ik mij niet vergis (gezien eerdere posts) of zat u op de grote vaart.
Enfin....u heeft kennelijk te maken gehad met de trawanten van de Duvaliers, de Tonton Macoutes. Ik heb die gasten ook meegemaakt. Angstaanjagende mannetjes die zich ook bedienden van voodoo rituelen. Hebt u dat ook gezien ?

Elk land of plaats ligt op een doorreisroute. Als ik bv naar Groenland wil kan ik op doorreis via Spitsbergen, New Foundland, Alaska of Siberie, aandoen, enz.
Ik kan zelfs als ik in Z-Afrika ben datzelfde Groenland bereiken via de Arabische wereld, of onderweg Japan of Macadan aandoen.

BerichtGeplaatst: Di Sep 12, 2017 10:37 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

U was daar dus op doorreis.....waar naartoe als ik vragen mag ?
Haiti is onderdeel van het eiland Hispaniola, dus kun je daar niet op doorreis zijn. Behalve met het vliegtuig, maar dan zie je niets van het land, terwijl u dat duidelijk wel hebt gezien bij de kustplaatsjes en zelfs de Duvaliers voorbij hebt zien komen.
Vandaar mijn vraag. En tegelijk hoe u het klaarspeelt om tegelijkertijd in zowel Haiti als het Midden-Oosten te vertoeven.
Gewoon pure interesse, omdat ik zelf op Haiti geweest ben.

BerichtGeplaatst: Di Sep 12, 2017 14:23 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
U was daar dus op doorreis.....waar naartoe als ik vragen mag ?
Haiti is onderdeel van het eiland Hispaniola, dus kun je daar niet op doorreis zijn. Behalve met het vliegtuig, maar dan zie je niets van het land, terwijl u dat duidelijk wel hebt gezien bij de kustplaatsjes en zelfs de Duvaliers voorbij hebt zien komen.
Vandaar mijn vraag. En tegelijk hoe u het klaarspeelt om tegelijkertijd in zowel Haiti als het Midden-Oosten te vertoeven.
Gewoon pure interesse, omdat ik zelf op Haiti geweest ben.

Beste Lamp. Er bestaan ook boten. Daarmee kun je de kustplaatsjes van elk land 1 voor 1 aandoen, hoewel je dan meestal op stroom moet blijven liggen wegens gebrek aan havens. Dat alles kan op doorreis naar bv Cudiad Trujillo bij de buren.
Men kan op Labrador beginnen en dan doorhupsen naar Vuurland, daar zelfs nog de hoek om op een eventuele doorreis naar Duth-Harbor in Alaska.
Daarnaast vlieg je vandaar (Haiti) in een dag naar bv Algiers of Tunis om het Arabische gebalk daar aan te horen, hoewel je dat natuurlijk ook per boot kunt doen. Ik begon zelfs op den duur het gerochel dat bij hen voor zingen door moest gaan wat te waarderen.

Weerwoord forum index » Buitenland