Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Bosbranden
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Bosbranden
BerichtGeplaatst: Do Jun 22, 2017 8:46 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Half Portugal is tegenwoordig volgepoot met een Eucalyptus-soort uit AustraliŽ. Een zeer snelgroeiende rechte boom met waardeloos erg zacht hout. Deze boom heeft graag een bosbrand om zijn zaden te verspreiden, de afgevallen zeer brandbare bladeren dienen als tondel om het vuur vanaf de grond aan te wakkeren, zodat in korte tijd enorme bosgebieden, net als in hun vaderland in de hens staan.
Ik kwam achter de slechte houtkwaliteit toen ik een prachtig getekende eucalypthusplank kocht, en daar voor in mijn keuken een aanrechtblad van maakte. Met een prachtig resultaat, maar er kwamen al deuken in als ik erlangs liep.
Dus het beste voor de Portugese bossen is het omzagen van alle uitheemse eucalypthus voor de krantenindustrie (Volkskrant?)en terug naar de kurkeiken en dennen. Laat niet het geld regeren maar de veiligheid.

BerichtGeplaatst: Do Jun 22, 2017 13:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dit vind ik een leuke post!

Ik heb zelf ook een 4-5 meter hoge Eucalyptus in mijn tuin gezet. Mooie boom, ruikt lekker, maar inderdaad niet goed geschikt voor ons klimaat. Bij mij is het probleem de wind: de boom wortelt onvoldoende en waait dus gewoon iedere keer om.

Inderdaad proberen Eucalyptusbomen/struiken om bosbranden te veroorzaken. Ze zijn gebouwd om deze te overleven. De olieachtige substantie en de kurkdroge blaadjes die ze laten vallen zijn ideaal voor een bosbrand. Eťn of andere roker-onruststoker hoeft maar een peuk weg te gooien en dan heb je de boel aan de fik.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/19/geen-boom-groeit-en-brandt-zo-snel-als-een-eucalyptus-11169152-a1563652

BerichtGeplaatst: Do Jun 22, 2017 14:57 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Abel Tasman werd door de compagnie niet uitgestuurd om meer land te veroveren, maar om geschikt hout voor scheepsmasten te vinden. Die masten moesten het liefst van pijnbomenhout zijn, een boomsoort waarin de taaie vezels in de lengterichting staan en daardoor bijna onbreekbaar. In de tropen zijn dit soort boomsoorten zeldzaam of van een zeer slechte kwaliteit. Tasman vond zijn bomen niet in Australie, de Fidji,s of N-Zeeland, dus wat dat betreft was de reis een fiasco.
Ik las eens een verslag over een ronding rond kaap-Hoord met een zeiljacht dat via stormen volledig van zijn masten was ontdaan.
Het echtpaar dat de boot zeilde zag kans een Chileens eiland te bereiken, en kreeg via de plaatselijke marine pijnbomenhout dat als verpakkingsmateriaal was ingevoerd uit N-Europa, waarmee ze nieuwe zeewaardige masten bouwden.

BerichtGeplaatst: Do Jun 22, 2017 15:26 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Met een beetje winter gaat hier een Eucalyptus dood, en hou je een bezemsteel over. Cool

Punt in Portugal is, dat net zoals in AustraliŽ er geen beleid is om bossen van brandgangen te voorzien.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 16, 2017 14:12 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

'Zeker dertig doden bij bosbranden in Portugal en Spanje'

https://www.nu.nl/buitenland/4966031/zeker-dertig-doden-bij-bosbranden-in-portugal-en-spanje.html#slide-1

Misschien is het een idee om hier verder te gaan over de bosbranden die momenteel op diverse plaatsen aan de gang zijn?

BerichtGeplaatst: Ma Okt 16, 2017 17:09 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Eigen schuld. Aldus meneer Poendert.

BerichtGeplaatst: Di Okt 17, 2017 11:45 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Als men bomen poot uit een land waar die bepaalde boomsoort alleen kan overleven als er periodiek een bosbrand heerst om de zaden te laten ontkiemen, zal alleen het massaal omzagen van die brandgevaarlijke boomsoort in de toekomst meer veiligheid bieden aan de bewoners.
Het lijkt mij ook dat branden in dat soort bossen voornamelijk door de toppen razen. Naderhand lopen dat soort bomen vaak weer uit. Die lange rechte stelen die blijven staan zijn de eucalyptus. Als de brandhaard daalt naar de ondergrond krijg je het nooit meer uit.
Maar wie ben ik?

BerichtGeplaatst: Di Okt 17, 2017 11:48 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Toch geen bosbranden Jihad aan de gang of zo?

BerichtGeplaatst: Di Okt 17, 2017 14:17 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Loetje schreef:
Toch geen bosbranden Jihad aan de gang of zo?

Nee hoor onoordeelkundig aanplanten. Doorgeleerd.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 18, 2017 1:04 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Onzin, er zijn zeker brandgangen en in de hete zomer is er maar een vonkje nodig.
Hier wordt eind mei alle dode wilde planten weg gebulldozerd bij wegen en rond de huizen.

Quote:
Nee hoor onoordeelkundig aanplanten. Doorgeleerd.

Zo... naast de wolven in Canada ook nog een expert met bos aanleg.
Geen greintje gevoel voor 60 doden.
Verder heeft iedereen hier groot respect voor de brandweer.
Ze zijn allemaal vrijwilligers en zeker 40% is vrouw.
Nederland loopt ver achter op dit gebied van emancipatie.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 18, 2017 9:18 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Buiten het begrijpelijk zitten gaan treuren om meer dan 60 doden, moet men proberen wat aan de oorzaak van de branden en doden te doen. Naast het wegbuldozeren (ik weet niet of dat de oplossing is) van het onderhout, meteen alle eucalyptus meenemen, wat een medeoorzaak is.
Het viel mij al jaren op dat ook in Portugal de eucalyptus zich vermeerderd. Als je daar op een berg staat zie je overal die kaarsrechte sprieten staan.
Eucalyptus groeit erg snel, dus maximale winst met waardeloos hout in korte tijd.
Ook in Portugal staan eeuwenoude bomen. Zoek uit waarom die nooit zijn verbrandt.
Wat het grote aandeel vrouwen in de Portugese brandweerkorpsen en de niet te stuiten branden betreft. Als ik een foute imborst had ging ik daar over doorzeuren.

Weerwoord forum index » Buitenland