Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Noord-Korea Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Noord-Korea
BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 8:59 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

De spanningen rondom Noord-Korea lopen steeds verder op, nu president Trump heeft aangekondigd dat hij het "probleem gaat oplossen" zoals hij in zjn eigen woorden zegt. Om deze woorden kracht bij te zetten stomen vliegdekschepen op naar de Noord-Koreaanse wateren, en sinds de vergeldingsactie van Trump in Syrië weten we dat Trump geen president is die alleen stoere taal bezigt., maar die ook in staat is om de daad bij het woord te voegen.
De vraag in deze discussie is wat we van de Amerikaanse dreiging (als antwoord op de voortdurende provocaties van Noord-Korea) vinden en hoe dit gaat aflopen mocht het daadwerkelijk tot een conflict komen.

Het probleem met zowel Trump als het regime in Noord-Korea is, dat beide behoorlijk onvoorspelbaar zijn. En dat voelt niet goed in de wereldpolitiek. Bovendien kan het conflict enorm escaleren als de enige bondgenoot van Noord-Korea - China - zich ermee zou gaan bemoeien, en dat lijkt mij onvermijdelijk.
En wat gebeurt er met de meest kwetsbare staten in de regio in geval van een conflict? Het noorden kan met gemak Zuid-Korea en Japan treffen, met miljoenen doden en totale ontwrichting tot gevolg. (alleen al in Seoel, 40 kilometer van de Noord-Koreaanse grens, wonen 20 miljoen mendsen op een kluitje.)

Cruciaal in deze kwestie is de vraag of Noord-Korea een kernbom heeft of deze aan het ontwikkelen is. Dat dat laatste het geval is, staat vrijwel vast, en de aard van het regime brengt met zich mee dat zij niet zullen schromen deze te gebruiken. Dat Trump dit voor wil zijn middels een definitieve uitschakeling van Kim Jong Un, is begrijpelijk: anders is het straks weer "we-wisten-het-maar-we-deden-niks-mag-nooit-meer-gebeuren."
Maar is ook echt verstandig ? Mijn inschatting is dat een Amerikaanse aanval wel degelijk kan escaleren. Daarnaast brengt de omverwerping van het Noord-Koreaanse regime een vluchtelingenstroom van ongekende omvang op gang. De totaal gehersenspoelde 26 miljoen inwoners van Noord-Korea - waar elk contact met de buitenwereld ontbreekt, internet ontbreekt en men op Orwelliaanse wijze geïndoctroneerd wordt op een manier die volledig beslag legt op ieders persoonlijkheid - zal generaties lang de gevolgen ondervinden wat door buurlamden nauwelijks kan worden opgevangen.

Ik hoop niet dat het tot een Amerikaanse aanval komt, hoe verderfelijk het regime ook is, en hoe gevaarlijk de capriolen van Kim Jong Un ook zijn. Ik vind dat er veel meer samengewerkt moet worden met China om het land tot bedaren te brengen. Want met een oorlog, vrees ik dat de gevolgen niet te overzien zijn.

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 9:03 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Laten we dit topic dan maar met een positieve noot beginnen, nu het nog kan.

Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 9:30 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Lampje schreef:

Ik hoop niet dat het tot een Amerikaanse aanval komt,

Jij laat je liever chanteren door een idioot met een kernbom?

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 9:43 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Royy schreef:

Bedoel je Trump of Kim?

Mijn oplossing voor het Koreaanse conflict is in wezen heel simpel: yankee go home!!

En verder hebben we dit gezeik vrijwel elk jaar rondom de nationale feestdag van Noord-Korea, het zou best kunnen dat het ook nu weer met een sisser zal aflopen. Kim blaft wel maar bijt doorgaans niet. Ook vandaag niet, althans vooralsnog.

Trump speelt een gevaarlijk spelletje blufpoker momenteel. Het is ook wel een beetje wat hij had aangekondigd tijdens zijn campagne, de bedoeling is dat iedereen weer ontzag krijgt voor de militaire macht van de VS. Vandaar zijn onvoorspelbare acties, daarmee hoopt hij angst in te boezemen bij zowel rivalen als vijanden.

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 9:49 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:
Bedoel je Trump of Kim?

Nou, jij bent ook als een blad aan een boom omgeslagen mbt Trump... Told you so.

Trump heeft als persoon met een psychiatrische aandoening godzijdank nog een militaire staf die wel goed bij zn hoofd is.

Quote:
Mijn oplossing voor het Koreaanse conflict is in wezen heel simpel: yankee go home!!

En Zuid-Korea het maar uit laten zoeken met Noord-Korea en China? Mwah... lijkt me niet echt een optie.

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 10:00 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Nee Korea moet weer één land worden, net als Duitsland. In feite is het conflict, evenals het regime in Noord-Korea, nog een overblijfsel uit de Koude Oorlog.

Royy schreef:
Nou, jij bent ook als een blad aan een boom omgeslagen mbt Trump... Told you so.

Dat noemt men voortschrijdend inzicht Royy, maar daar heb jij waarschijnlijk nog nooit van gehoord.

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 10:09 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

carlos schreef:
Nee Korea moet weer één land worden, net als Duitsland. In feite is het conflict, evenals het regime in Noord-Korea, nog een overblijfsel uit de Koude Oorlog.

Mooie woorden. En nu de praktijk?

Quote:

Dat noemt men voortschrijdend inzicht Royy, maar daar heb jij waarschijnlijk nog nooit van gehoord.

Voortschrijdend inzicht is iets anders dan als een blad aan een boom van mening veranderen.

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 10:12 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Noord-Korea kan alleen maar binnen z'n grenzen gehouden worden als je laat zien dat je sterker bent dan dat dat land. Kim weet ook wel dat zodra hij ook maar één kernbom buiten zijn gebied laat ontploffen, dat hij een goede kans maakt om tezamen met zijn verwerpelijke staat te worden weggevaagd.

Het zal dus inderdaad ook dit keer wel weer bij een hoop geblaf en gegrauw blijven. Net een stel alfa-mannetjes op een apenrots...

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 10:16 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Royy schreef:
Voortschrijdend inzicht is iets anders dan als een blad aan een boom van mening veranderen.

Ik ben dan ook niet van mening veranderd, mijn opvattingen over de rol van Amerika zijn namelijk nog precies dezelfde als een jaar geleden. Mijn steun aan Trump in de aanloop naar de verkiezingen was hoofdzakelijk gebaseerd op afkeer van Clinton, en is nimmer onvoorwaardelijk geweest. Ik heb op dag één al gezegd dat ik Trump zeer kritisch zou volgen, en dat indien hij zich agressief gaat gedragen jegens landen zoals Syrië hij op mijn steun niet hoeft te rekenen.

Ik zie het probleem niet, ik ben hier juist heel consequent in geweest altijd.

Laatst aangepast door carlos op Za Apr 15, 2017 10:18, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 10:17 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

carlos schreef:

Ik denk niet dat Zuid-Korea op een regime zit te wachten zoals in Noord_Korea. En Noord-Korea zal geen millimeter toegeven...

Dus ik weet niet hoe jij dat in je gedachte had. Maar ik denk dat daar nog wel een paar generaties overheen zullen gaan voordat het zover is...

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 10:25 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

pinakel schreef:
Maar ik denk dat daar nog wel een paar generaties overheen zullen gaan voordat het zover is...

Dat hangt vooral van de Chinezen af: zodra China zijn handen aftrekt van Noord-Korea zal het regime het vermoedelijk niet lang meer uitzingen. In ieder geval lijkt een diplomatieke oplossing, gericht op een vreedzame hereniging van beide Korea's, mij in alle gevallen beter dan militair ingrijpen waarbij mogelijk miljoenen onschuldige burgers om het leven komen.

Hier een link naar de militaire parade van vanochtend vroeg onze tijd, met origineel commentaar:

https://www.youtube.com/watch?v=SAdi2a5Hy_0

Welkom in het retro openluchtmuseum genaamd Pyongyang. Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 11:00 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hier het verhaal hoe we vannacht zijn ontsnapt aan Wereldoorlog 3 als gevolg van een foutieve headline in een krant:

http://www.zerohedge.com/news/2017-04-14/chinese-media-almost-sets-world-war-3-erroneous-north-korea-headline

Oeps foutje bedankt!

Dit doet me een beetje denken aan die Bond film met die mediatycoon die een oorlog probeert te ontketenen tussen China en Groot-Brittannië nadat ie de exclusieve televisierechten in China heeft verworven.

Triest genoeg is die film nog niet eens zover bezijden de realiteit waarin we leven, waarbij de media inderdaad machtig genoeg zijn om een oorlog te ontketenen met behulp van op sensatie beluste berichtgeving.

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 12:15 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Royy schreef:
Lampje schreef:

Ik hoop niet dat het tot een Amerikaanse aanval komt,

Heeft u mijn stuk gelezen ? Daarin staat dat ik hoop op de diplomatieke oplossing middels een grotere rol van China. Uw conclusie over mijn zorgen betreffende een eventuele aanval zijn op niets gebaseerd, en jammer in de discussie.

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 12:26 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Ik heb de oplossing:

Mevrouw Trump gaat in de ring met mevrouw Kim en wie wint heeft gewonnen. Very Happy

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Re: Noord-Korea
BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 12:40 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Lampje schreef:
Daarin staat dat ik hoop op de diplomatieke oplossing middels een grotere rol van China.

De Chinezen hebben hun kans gehad... en dat heeft geleid tot een idioot die bijna een kernbom heeft.

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 12:48 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Een idioot met een grote bek. Maar die toch wel weet tot hoever hij kan gaan. Het is een opgeblazen brulkikker in zijn eigen sloot. Maar daarbuiten zal hij weinig te vertellen hebben. En dat weet hijzelf ook wel..

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 16:31 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Royy schreef:
Lampje schreef:
Daarin staat dat ik hoop op de diplomatieke oplossing middels een grotere rol van China.

De Chinezen hebben hun kans gehad... en dat heeft geleid tot een idioot die bijna een kernbom heeft.

Wat is uw voorstel ? Dat Noord-Korea aangevallen moet worden? Want dat lees ik een beetje uit uw woorden, want u wilt niet dat ze een kernbom hebben.
Mijn vraag is dan hoe u tegen de risico's aankijkt die met een aanval gepaard gaan ? Of maakt u zich daar niet zo druk om ?

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 17:09 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Lampje schreef:

Mijn vraag is dan hoe u tegen de risico's aankijkt die met een aanval gepaard gaan ? Of maakt u zich daar niet zo druk om ?

Ik vind de risico's van een idioot die de wereld kan chanteren met een kernbom veel groter dan de andere risico's.

U vertrouwt op de Chinezen. Weet u ook dat het juist de Chinezen zijn die Noord-Korea nu overeind houden? Wat doet uw vertouwen in de Chinezen zo groot zijn?

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 17:40 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Bestaat er zoiets als toerisme in Noord-Korea? Jazeker!

Haha, lijkt me een geweldige ervaring met zo'n Koreaanse chick in uniform. Very Happy

Ik moet zeggen dat ze heel behoorlijk Engels spreekt en 'normaal' overkomt, in tegenstelling tot die retro-meuk die we doorgaans op televisie te zien krijgen.

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 18:22 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

Royy schreef:

Meestal duurt dat even.
Tijdens de door de Amerikanen gestarte Vietnam oorlog was ik in mijn onnozelheid nog op handen van de VS.
De door de VS uitgelokte oorlog duurde twintig jaar met als enig resultaat één groot kerkhof.

Door de aanvalsoorlogen tegen Irak, vooral de tweede die onder valse voorwendselen is begonnen, zijn mijn ogen opengegaan.
De VS denkt zich het recht toe te eigenen om te beslissen over de toekomst van soevereine landen en vindt agressie t.o.v. die staten gerechtvaardigd.
Mijn motto"clean up your own back yard"

Re: Noord-Korea
BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 20:03 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Royy schreef:
Lampje schreef:

Ik vind de risico's van een idioot die de wereld kan chanteren met een kernbom veel groter dan de andere risico's.

U vertrouwt op de Chinezen. Weet u ook dat het juist de Chinezen zijn die Noord-Korea nu overeind houden? Wat doet uw vertouwen in de Chinezen zo groot zijn?

Ik heb niet het absolute vertrouwen in China. Maar ik schat in dat China de enige grootmacht is die Noord-Korea nog wat in toom kan houden, temeer daar Noord-Korea economisch erg afhankelijk is van China. Ik zeg niet dat diplomatie vanuit China de ultieme oplossing is, maar ik zie gewoon geen ander alternatief dan dit te blijven proberen: China bewegen haar druk op Noord-Korea op te voeren.
Er zijn twee andere alternatieven: niets doen of aanvallen.
Niets doen betekent dat Noord-Korea straks beschikt over kernwapens, en is dus geen optie. Het land aanvallen brengt ongekende risico's met zich mee, zoals ik in mijn openingspost al uiteen zette.
Zegt u het maar.

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2017 22:43 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Lampje schreef:
maar ik zie gewoon geen ander alternatief dan dit te blijven proberen: China bewegen haar druk op Noord-Korea op te voeren.

Blijven proberen wat de afgelopen 10 jaar is geprobeerd? Met dit als resultaat.
Blijven proberen tot wat eigenlijk Lampje? Tot Noord-Korea een kernbom heeft? Waar ligt voor jou eigenlijk de grens? Ik heb zo'n vermoeden dat we jouw grens pas passeren als het al te laat is.

Quote:
Zegt u het maar.

Escalatie opbouwen en dan aanvallen. Het is onacceptabel dat Noord-Korea een kernmacht wordt en het is onacceptabel dat China ze daarmee helpt.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 16, 2017 8:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Dan is het toch prima dat Trump ageert? Zo psychopathisch en onberekenbaar als hij wordt afgeschilderd is hij wellicht niet.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 16, 2017 8:59 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

En dat was het dan. Het feestje is voorbij. Het vreugdevuurpijltje is afgeschoten.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 16, 2017 9:03 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Is een supermagneet misschien iets om de Kim junta te kunnen neutraliseren?

Weerwoord forum index » Buitenland