Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Onafhankelijk slavenmuseum nodig vanaf de vroege oudheid. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2017 10:35 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert
   
 


Dan gaan we verder met het slavenverleden van Europa en de rest van de wereld.
Horigheid en slavernij
De Franse Revolutie maakte een einde aan de een politiek systeem met schrijnende economische en sociale ongelijkheid, dat in stand werd gehouden door de adel en hogere geestelijkheid. Meer dan 90% van de Europese bevolking woonde nog op het platteland en de meeste boeren waren wettelijk dan wel feitelijk lijfeigenen of horigen. Nederland was toen een eiland van relatieve vrijheid in een grotendeels onvrij continent.
Wat je ook van Napoleon kunt zeggen (bijvoorbeeld dat het een gewetenloze avonturier was die de dood van miljoenen op zijn geweten had), hij is het wel geweest die aan het hoofd van de Franse legers de boeren in West-Europa heeft bevrijd van het klemmende en mensonwaardige juk van de horigheid. De bevrijding van de boeren stuitte op heftige en verontwaardigde weerstand van de adel, enz. Zij gaven hun bevoorrechte positie niet zomaar op. Alleen grof geweld door de lange tijd onoverwinnelijke Franse legers heeft ervoor gezorgd dat de West-Europese koningen, hertogen, vorsten, graven, baronnen en bischoppen, zich uiteindelijk schikten in de bevrijding van de boeren.
In Oostenrijk-Hongarije en grote delen van Duitsland en Polen bleef de horigheid voortbestaan totdat de revoluties van 1848 er een einde aan maakten. In Rusland moesten de lijfeigenen tot 1863 wachten tot ook zij werden bevrijd. Maar zij moesten vervolgens hard werken om de prijs van hun vrijheid af te lossen bij hun landheer. Het was daar een bevrijding op afbetaling zogezegd. Ook in Midden- en Oost-Europa verliep de boerenbevrijding niet zonder slag of stoot, maar de keizer, de tsaar en de andere vorsten hadden geen keus. Zij hadden maar al te goed in de gaten dat de bevrijding van de boeren de prijs was die zij moesten betalen om op de troon te kunnen blijven zitten.
Op de Balkan kwam de bevrijding voor de boeren, (die als christenen een discriminerende, zware extra belasting aan de Turkse overheersers moesten betalen), op het ogenblik dat de Turkse heerschappij werd beëindigd. Evenmin als de monarchieën in de rest van Europa gaf de sultan in Constantinopel zich gemakkelijk gewonnen. Hij werd ertoe gedwongen door de grote Europese mogendheden die aasden op grote delen van zijn rijk.

In een proces dat meer dan een eeuw heeft geduurd (1789-1921) zijn zo de Europese boeren bevrijd uit een toestand waarin hun voorvaderen sinds de middeleeuwen hadden verkeerd.

_________________
Wij wijzen u gaarne op uw fouten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2017 11:10 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje
   
 


Reactie van Arubano op een artikel hier welke ik integraal overgenomen heb, omdat het exact weergeeft waar wij geen weet van mogen hebben om redenen van politieke correctheid.



    Vanwege mijn werk kom ik veel en al lang in Suriname. Daar heb ik een goede kennis, Rappa is zijn schrijversnaam en die verwoordde mijn gedachten beter dan ik zelf zou kunnen. Hij schrijft columns op zijn wijze alsof hij met drinkebroers aan de sop zit. Hier een lang fragment:
    “Maar over de emancipatie van 1863 doen er ook nog steeds hardnekkige halve waarheden de ronde.”
    “Zoals?”
    “Suriname was een van de laatste landen waar de slavernij werd afgeschaft.”
    “Maar dat is toch zo? In de Engelse gebieden gebeurde dat in 1834 en in de Franse in 1848.”
    “Dat klopt helemaal, maar waarom vertelt men dan niet dat de slavernij in de Portugese koloniën in 1869 werd afgeschaft, in de Spaanse in 1886, in Brazilië in 1888, Liberia in 1917, Ethiopië in 1932, Saoedi-Arabië in 1962 en Mauritanië zelfs in 1980?”
    “Ik geloof dit rijtje bijna niet, maar goed, welke volgende onwaarheid heb je nog meer?”
    “Dat we de emancipatie te danken hebben aan koning Willem III.”
    “Aan wie hebben we keti koti dan te danken?”
    “Aan het Nederlands parlement, natuurlijk. Die deed er weliswaar zo een dertig jaar over om de emancipatiewet goed te keuren; er sneuvelden in die jaren meer dan dertig ontwerp-emancipatiewetten.”
    “Je vergeet te noemen de maatschappelijke organisaties die ook druk uitoefenden.”
    “Inderdaad, maar dat waren merendeels belangengroepen die hun specifieke zaken in die wet geregeld wilden zien.”
    “Welke groepen, bedoel je?”
    “Gunstes mang! Weet je hoe verdeeld die Nederlandse samenleving toen was en in feite nog steeds is? Zie hun oeverloze gehaal en getrek om eigen belangen door te drukken bij de formatie van hun huidige kabinet. Maar goed, je had toen de roomsen en de verschillende protestantse kerken, de liberalen, de planters en plantage-aandeelhouders, de socialisten en nog een paar.”
    “En welke belangen wilden ze zoal veilig gesteld zien?”
    “Het ging om zaken zoals verdere kerstening van de ex-slaven, verplicht onderwijs aan de ex-slavenkinderen, het schadeloosstellen van de planters middels een fikse vergoeding per slaaf, het inpassen van de geëmancipeerden in het vrije arbeidsproces middels een periode van verplicht staatstoezicht en de import van contractarbeiders om de geëmancipeerde slaven te vervangen.”
    “Dus meester, u wilt me zeggen dat om de meerderheid in het Nederlandse parlement te halen, al deze verlangens werden verwerkt in die emancipatiewet?” van al deze eisen werd?”
    “Klopt en daardoor werd die emancipatiewet een lappendeken, een mamio, een ratjetoe van allerlei zaken. Maar hierdoor kwamen de Hindostanen hierheen en werd Suriname het eerste land ter wereld met een Leerplicht voor kinderen. Tientallen jaren eerder dan in Nederland nog erbij.”
    “Jeetje, dat zou je vandaag de dag niet denken, gezien het belabberde niveau van vele leerkrachten en daardoor ook van vele leerlingen.”
    “Maar om terug te komen op die onwaarheden rond de emancipatie: dat staatstoezicht was dus niet een verlenging van de slavernij, wat velen nu beweren?”
    “Ach nee! Het Staatstoezicht was een manier om de geëmancipeerden te doen wennen aan het systeem van betaalde vrije arbeid; ze konden dan op elke plantage werken, hun inkomsten leren sparen om daarmee een bestaan in de stad op te bouwen, wat velen dan ook deden.”
    “Dus de geëmancipeerden trokken na het staatstoezicht massaal naar de stad niet omdat ze niet meer wilden werken?”
    “Weer zo een onwaarheid. Echt niet. Het was, en is, keihard werken en zuinig leven in de stad; de mannen als kleine ambachtslieden zoals timmerman, metselaar, meubelmaker, blikslager, fietsenreparateur, en de vrouwen als wasvrouw, dienstvrouw, strijkster, kinderoppas, kokkin en noem maar op. Ze werkten als paarden, ze spaarden hun geld, kochten een huisje en vormden de lower middle class, de zogenoemde ‘kleine man’ in de stad. En dankzij het onderwijs op hoog niveau konden hun kinderen het ver schoppen. Natuurlijk gold dat niet voor de aarts luilakken onder hen die met allerlei anansie-methoden de kantjes afliepen en van anderen profiteerden, helaas tot de dag van vandaag.
    “En wisten jullie dat 65% van de niet-blanke bevolking in Paramaribo op 1 juli 1863 al vrijgekocht was? Dat proces van vrijkopen begon rond 1800 goed op gang te komen. En dat een groot deel van deze vrijgekochte niet-blanken zich had opgebouwd tot een stevige stadselite, met hun eigen woonhuizen aan de Gravenstraat, Heerenstraat, en ga zo voort?”
    “Is niet waar! Daar woonden alleen blanken.”
    “Lariekoek. En weten jullie dat vele van deze vrijgekochte niet-blanken ook ettelijke plantages bezaten en slaven onder zich hadden?”
    “Maar deze dingen staan niet in onze leerboekjes.”
    “Natuurlijk niet, want we moesten leren dat de slavernij alleen maar mishandelde domme zwarte mensen had voortgebracht.”
    “Ik wil dit bijna niet geloven.”
    “Lees dan het proefschrift van Ellen Neslo, getiteld ‘Een ongekende Elite’, dan zullen je ogen uit je kassen vallen van verbazing.”
    “En ik vond dat artikel van Kenneth Niekoop ook steengoed; terecht stelt hij dat bepaalde mensen elk jaar weer mijlenver blèren over het slavernijverleden van hun voorouders en de kolonisator de schuld te geven van hun sociaaleconomische achterstand heden ten dage.”

    Is interessant leesvoer voor veel mensen die wel hard roepen over slavernij en zaken, maar er weinig van weten. Deze columns staan bijna wekelijks op de site van Starnieuws. Welterusten verder.

_________________
Mijn -isme is realisme.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2017 11:39 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert
   
 


Loetje schreef:
Reactie van Arubano op een artikel hier welke ik integraal overgenomen heb, omdat het exact weergeeft waar wij geen weet van mogen hebben om redenen van politieke correctheid.



    Vanwege mijn werk kom ik veel en al lang in Suriname. Daar heb ik een goede kennis, Rappa is zijn schrijversnaam en die verwoordde mijn gedachten beter dan ik zelf zou kunnen. Hij schrijft columns op zijn wijze alsof hij met drinkebroers aan de sop zit. Hier een lang fragment:
    “Maar over de emancipatie van 1863 doen er ook nog steeds hardnekkige halve waarheden de ronde.”
    “Zoals?”
    “Suriname was een van de laatste landen waar de slavernij werd afgeschaft.”
    “Maar dat is toch zo? In de Engelse gebieden gebeurde dat in 1834 en in de Franse in 1848.”
    “Dat klopt helemaal, maar waarom vertelt men dan niet dat de slavernij in de Portugese koloniën in 1869 werd afgeschaft, in de Spaanse in 1886, in Brazilië in 1888, Liberia in 1917, Ethiopië in 1932, Saoedi-Arabië in 1962 en Mauritanië zelfs in 1980?”
    “Ik geloof dit rijtje bijna niet, maar goed, welke volgende onwaarheid heb je nog meer?”
    “Dat we de emancipatie te danken hebben aan koning Willem III.”
    “Aan wie hebben we keti koti dan te danken?”
    “Aan het Nederlands parlement, natuurlijk. Die deed er weliswaar zo een dertig jaar over om de emancipatiewet goed te keuren; er sneuvelden in die jaren meer dan dertig ontwerp-emancipatiewetten.”
    “Je vergeet te noemen de maatschappelijke organisaties die ook druk uitoefenden.”
    “Inderdaad, maar dat waren merendeels belangengroepen die hun specifieke zaken in die wet geregeld wilden zien.”
    “Welke groepen, bedoel je?”
    “Gunstes mang! Weet je hoe verdeeld die Nederlandse samenleving toen was en in feite nog steeds is? Zie hun oeverloze gehaal en getrek om eigen belangen door te drukken bij de formatie van hun huidige kabinet. Maar goed, je had toen de roomsen en de verschillende protestantse kerken, de liberalen, de planters en plantage-aandeelhouders, de socialisten en nog een paar.”
    “En welke belangen wilden ze zoal veilig gesteld zien?”
    “Het ging om zaken zoals verdere kerstening van de ex-slaven, verplicht onderwijs aan de ex-slavenkinderen, het schadeloosstellen van de planters middels een fikse vergoeding per slaaf, het inpassen van de geëmancipeerden in het vrije arbeidsproces middels een periode van verplicht staatstoezicht en de import van contractarbeiders om de geëmancipeerde slaven te vervangen.”
    “Dus meester, u wilt me zeggen dat om de meerderheid in het Nederlandse parlement te halen, al deze verlangens werden verwerkt in die emancipatiewet?” van al deze eisen werd?”
    “Klopt en daardoor werd die emancipatiewet een lappendeken, een mamio, een ratjetoe van allerlei zaken. Maar hierdoor kwamen de Hindostanen hierheen en werd Suriname het eerste land ter wereld met een Leerplicht voor kinderen. Tientallen jaren eerder dan in Nederland nog erbij.”
    “Jeetje, dat zou je vandaag de dag niet denken, gezien het belabberde niveau van vele leerkrachten en daardoor ook van vele leerlingen.”
    “Maar om terug te komen op die onwaarheden rond de emancipatie: dat staatstoezicht was dus niet een verlenging van de slavernij, wat velen nu beweren?”
    “Ach nee! Het Staatstoezicht was een manier om de geëmancipeerden te doen wennen aan het systeem van betaalde vrije arbeid; ze konden dan op elke plantage werken, hun inkomsten leren sparen om daarmee een bestaan in de stad op te bouwen, wat velen dan ook deden.”
    “Dus de geëmancipeerden trokken na het staatstoezicht massaal naar de stad niet omdat ze niet meer wilden werken?”
    “Weer zo een onwaarheid. Echt niet. Het was, en is, keihard werken en zuinig leven in de stad; de mannen als kleine ambachtslieden zoals timmerman, metselaar, meubelmaker, blikslager, fietsenreparateur, en de vrouwen als wasvrouw, dienstvrouw, strijkster, kinderoppas, kokkin en noem maar op. Ze werkten als paarden, ze spaarden hun geld, kochten een huisje en vormden de lower middle class, de zogenoemde ‘kleine man’ in de stad. En dankzij het onderwijs op hoog niveau konden hun kinderen het ver schoppen. Natuurlijk gold dat niet voor de aarts luilakken onder hen die met allerlei anansie-methoden de kantjes afliepen en van anderen profiteerden, helaas tot de dag van vandaag.
    “En wisten jullie dat 65% van de niet-blanke bevolking in Paramaribo op 1 juli 1863 al vrijgekocht was? Dat proces van vrijkopen begon rond 1800 goed op gang te komen. En dat een groot deel van deze vrijgekochte niet-blanken zich had opgebouwd tot een stevige stadselite, met hun eigen woonhuizen aan de Gravenstraat, Heerenstraat, en ga zo voort?”
    “Is niet waar! Daar woonden alleen blanken.”
    “Lariekoek. En weten jullie dat vele van deze vrijgekochte niet-blanken ook ettelijke plantages bezaten en slaven onder zich hadden?”
    “Maar deze dingen staan niet in onze leerboekjes.”
    “Natuurlijk niet, want we moesten leren dat de slavernij alleen maar mishandelde domme zwarte mensen had voortgebracht.”
    “Ik wil dit bijna niet geloven.”
    “Lees dan het proefschrift van Ellen Neslo, getiteld ‘Een ongekende Elite’, dan zullen je ogen uit je kassen vallen van verbazing.”
    “En ik vond dat artikel van Kenneth Niekoop ook steengoed; terecht stelt hij dat bepaalde mensen elk jaar weer mijlenver blèren over het slavernijverleden van hun voorouders en de kolonisator de schuld te geven van hun sociaaleconomische achterstand heden ten dage.”

    Is interessant leesvoer voor veel mensen die wel hard roepen over slavernij en zaken, maar er weinig van weten. Deze columns staan bijna wekelijks op de site van Starnieuws. Welterusten verder.


Dus als ik het goed begrijp moesten d Russische slaven net zolang op hun bevrijding wachten als de Surinaamse.
Alleen moeste die vrijgemaakte Russen daarna nog jarenlang voor hun vrijlating betalen, terwijl die vrijlating in Suriname werd betaald door de blanke Drentse boertjes.

_________________
Wij wijzen u gaarne op uw fouten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2017 12:13 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert
   
 


Nog een stukje over de edele islamitische Krim-Tartaren en hun ambacht. De Slavenhandel.

Het tweede belangrijke gebied van de Ottomaanse slavenhandel is een brede band dat het tegenwoordige Oekraïne bevat en tot diep in Rusland gaat, tot Moskou en de Pools-Litouwse grens. Vanaf het midden van de 14e eeuw werden deze gebieden onophoudelijk beroofd door geïslamiseerde Tataren van de Krim (Khanaat van de Krim), het huidige Kazachstan en Oost-Rusland (Nogai Horde). De ergste rooftochten vonden plaats vanaf 1441, toen de Krim, of het Krim Khanaat (dat groter was dan de Krim) onafhankelijk werd. Volgens de historicus Alan Fisher werden er tussen 1441 en 1774, toen de Russen het gebied veroverden, rond de drie miljoen Slavische boeren door de Tataarse rovers tot slaaf gemaakt (Alan Fisher, “Muscovy and the Black Sea Slave Trade, ”Canadian American Slavic Studies, Vol. 6 (1972), pp. 575-94). Zij werden bijna allemaal verkocht in het Ottomaanse Rijk, als eunuchen, haremvrouwen en galeislaven. Deze rooftochten, bij westerlingen zo goed als onbekend, worden door historici gezien als een belangrijke factor voor het achterblijven van de Russische economische en culturele ontwikkeling. Ze verhinderden de vestiging van bevolking van de Oekraïense steppelanden, een groot gebied dat uiteindelijk de graanschuur van Rusland zou zijn.

_________________
Wij wijzen u gaarne op uw fouten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2017 12:17 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth
   
 


Wij zijn allemaal slaaf van de Belastingdienst.

_________________
Never judge history except in the context of the times in which it occurred.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2017 14:39 Plaats reactie Reageer met quote
Willem
   
 


Poendert heeft natuurlijk gelijk als hij stelt dat er grote hoeveelheden slaven gehouden wqerden in de islamitische wereld, waar dan ook. Yemen, Oman, Ottomaanse Rijk, Somalië, Egypte of Marokko. De Amazigh-volkeren en dan met name de touaregs waren zeer belangrijk ook als handelaren in slaven.

Bij mijn weten waren veel van die slaven afkomstig uit Tanzanië, Kenia, Ethiopië en Zuid Soedan. Zanzibar was de marktplaats waar tot in de zeventiende eeuw de meeste slaven werden verhandeld. Een beperkt deel was afkomstig uit Europa. En dat laatste was als herkomstgebied voor slaven dacht ik nauwelijks nog van belang na 1600. Natuurlijk slaven werden gemaakt in Roemenië, Moldavië, Bulgarije Oekraïne, Georgië, tot in de negentiende eeuw, maar ik dacht dat de aantallen gering waren.

Veel van de slaven waren christenen maar even zo vele waren animisten, hindoe, of boeddhist. Het maakte niet veel uit, slechts moslims werden ontzien, en blanke slaven trof een beter lot dan zwarte. De zwarte werden meestal gecastreerd en zwarte babys wachtte slechts een slavenbestaan. Veel mensen in kustplaatsen als Alexandrië, Aden of Mocca hebben nog europese trekken: ze zijn nakomelingen van europese slaven die de vrijheid verkregen, een lot wat een zwarte slaaf nooit trof.

Blanke slavinnen waren ook zeer in trek als echtgenote, al weer een gelukje dat zwarte slavinnen nooit trof.

Het slechtste lot wat je kon treffen was wat ik net las: koptisch christen en zwart zijn.

Maar goed, het klopt in ieder geval dat europeanen zich allerminst schuldiger hoeven te voelen over slavernijverledens dan de meeste andere volkeren. Slavernij was overal.

Ik haal een oude bijdrage van Daniel 565 aan:
Quote:
Waarom zouden mensen in het enige deel van de wereld waar slavernij is afgeschaft, zich moeten schamen voor de slavernij die hun voorouders 150 jaar geleden afgeschaft hebben?

We zouden eigenlijk trots moeten zijn.

Laat de mensen die wonen in landen waar tot de dag van vandaag slavernij bestaat zich liever schamen. Iemand die in 2007 slaaf is heeft daar meer aan, dan dat wij ons een potje gaan schamen voor mensen die al 150 jaar in hun graf liggen.

Is trouwens typisch hoor. Westerse landen die zich min of meer aan de mensenrechten houden moeten zich schamen als ze zich niet helemaal aan de regels houden. Niet-westerse landen die de mensenrechten met handen en voeten treden worden nooit ter verantwoording geroepen. Als je op die manier een schoolklas zou behandelen moet je niet verbaast zijn als de kleine boefjes uiteindelijk hele grote criminelen worden.


http://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=10575&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=slaven

Overigens, de negerslaven in de VS en Zuid-Amerika hadden het vaak beter dan de "vrije" armen in Europa. De negerslaven waren duur en een investering, waar men beter voor zorgde dan voor de vrije arbeidersklasse in de zestiende en zeventiende eeuwen in vele landen van europa. Die vrije arbeidersklasse moest tegen zo laag mogelijke lonen gerecruteerd worden. De negerslaven moesten niet ziek worden en goed gevoed, zo bleven ze marktwaarde behouden.


Laatst aangepast door Willem op Ma Jul 03, 2017 15:07, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2017 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth
   
 


Oh absoluut en het zou vreemd zijn om een museum op te richten voor een gedeelte en tijdperk van de slavenhandel en slavernij.
Dan moet iedere slavernij in de geschiedenis aan de orde komen.
De dictators van Afrika zien hun onderdanen als slaven, nog steeds.

_________________
Never judge history except in the context of the times in which it occurred.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Di Jul 04, 2017 8:31 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert
   
 


Beste Willem. Nog in 1767 werden door de Krimtartaren in 1 raid! 20.000 jongentjes en meisjes uit de Oekraïne en Zuid-Rusland aangevoerd, zoals een bewaard gebleven verschepingslijst laat zien. (De helft van de jongentjes overleed aan de gevolgen van hun castratie.)
Daar kwam pas rond 1780 een eind aan toen de legers van "Catharina de grote" de islamieten op de Krim versloegen en hen terugjoegen naar Turkije.
Dus vergis je niet in de aantallen door de islam geroofde blanke slaven. Daar komt ook de aanduiding "Slavische volken" vandaan.
Een ander fenomeen was dat door de massale en eeuwenlange invoer van mooie blanke meisjes, de Turken zelf een mengvorm werden met steeds meer Europees bloed.

_________________
Wij wijzen u gaarne op uw fouten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Jul 04, 2017 8:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert
   
 


Door de aanhoudende Turkse overvallen konden in die tijd de inwoners van dat gebied geen blijvende steden en dorpen stichten?

_________________
Wij wijzen u gaarne op uw fouten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blanke slavinnen...
BerichtGeplaatst: Di Jul 04, 2017 17:29 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth
   
 


Over blanke slavinnen, ze bestaan nog steeds.
In 1968 ben ik (18 jaar) met mijn zusje (16 jaar) en 2 vriendinnen, ook die leeftijd op de fiets voor een week door Nederland gefietst met tent.
Harderwijk was leuk met een dancing zoals het toen nog heette.
Apeldoorn was heel saai, Arnhem hebben we alleen een soort nachtclub gevonden met een dansvloer maar leeg.
Er zaten 2 oudere mannen en die zeiden dat Nijmegen leuker was, of we meegingen.
Ik zei nee en mijn zusje mocht ook niet mee. We hadden afgesproken dat we samen uit, samen thuis deden en ik was in de minderheid.
Maar mijn zusje stond onder mijn verantwoording en zij konden wel gaan als ze dat wilden.
De laatste dag was Amersfoort en we besloten naar een film te gaan.

Het was een Franse film over blanke slavinnen. Een Frans meisje uit Parijs ging op vakantie naar de Rivièra.
Ze kwam terecht in een soort dancing met mooie jongens, playboys en eentje vroeg haar te dans.
Later vroeg hij of ze meeging op zijn speedboot die op het strand lag en zij ging mee.
Deze boot ging meteen de zee op en 12 km buiten de kust lag (in internationaal water) een jacht.
Ze moest deze boot opklimmen en toen ze argwaan kreeg was het te laat. Opgesloten in het ruim met meer meisjes.
Later vertrok dit jacht naar Casablanca waar ze verdwenen in een bordeel, werden verslaafd aan drugs en eindigden dood op straat.

We waren er van onder de indruk en besloten om terug te gaan naar de tent.
In de zomer van 1973 was ik met een vriendin met de tent per trein op vakantie in Le Drammond, Rivièra.
Een leuke camping met veel jongeren maar mijn vriendin wilde naar een dancing en die was in St Rafael, 5 km verderop. Dus lopen maar zij ging liften en een brommertje stopte.
De jongen achterop ging achter mij lopen en zij verdween over de horizon maar even later kwamen ze weer terug, zij hoog gillend.
Wat er gebeurde, er stopte een auto en die jongen zei tegen haar dat ze in die auto moest stappen dus retourneer en we liepen door.
De dancing was druk met jonge meisjes op vakantie uit Nederland, Duitsland, Engeland en Scandinavië.
Sommige met hun vriendjes maar er waren ook vele alleen zoals wij en verder playboys, ouder met open overhemden en gouden kettingen.
Ik zag ook dat verderop een ouder stel zaten, hij bruin met kettingen en zij geblondeerd met diamanten ringen en ze zaten meisjes te bespreken die op de dansvloer waren.
Ik werd te dans gevraagd door een playboy, eerst slijmen en toen vroeg hij of ik meeging op zijn speedboot.
Het leek wel of ik plotseling midden in die film zat van 5 jaar geleden en ik zei dat ik zeeziek werd.
Heb mijn vriendin aangetikt en vroeg of ze meeging naar het toilet en daar uitgelegd wat ik gezien heb en het aanbod van de speedboot.
Loop naar de deur en we vertrekken maar ze raakte in paniek en rende het toilet uit naar de deur waar iemand haar probeerde tegen te houden.
Buiten hebben we ons verstopt want ze achtervolgden ons, via de boulevard op het strand gesprongen en langs de muur gelopen.
Hun auto scheurde over de boulevard en kwam weer terug maar na een kwartier gaven ze het op.
Hoeveel meisjes verdwijnen er zo en voor altijd? Dus ook in Europa met smoesjes.

_________________
Never judge history except in the context of the times in which it occurred.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Jul 07, 2017 9:19 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert
   
 


Ik kom er hierboven ook achter dat Suriname het eerste land wereldwijd was, waar alle kinderen van de schoolgaande leeftijd wettelijk verplicht naar de basisschool moesten.
Als ik sommige anti Zwarte Piet schreeuwers tegenwoordig hoor heeft dat weinig geholpen.

_________________
Wij wijzen u gaarne op uw fouten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jul 10, 2017 8:34 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert
   
 


Nog wat over de islamitische handel in Europese blanke slaven.
De Barbarijse slaven waren niet alleen goedkope werkkrachten, maar zij konden ook geld opleveren door losgeld te bedingen voor hun vrijlating. De westerse mogendheden gingen daar vaak op in, vooral als de slaven behoorden tot de beter gesitueerden. Voor de jonge Verenigde Staten van Amerika waren de aanvallen door Barbarijse zeerovers op Amerikaanse schepen de reden voor de oprichting van hun marine in 1794. Door de eeuwen heen is geprobeerd de praktijken van de Barbarijse zeerovers gewapenderhand de kop in te drukken. Een kustbombardement vanaf marineschepen wilde nog weleens tijdelijk effect hebben. Op 15 oktober 1815 vond in Sant'Antioco de laatste rooftocht van Noord-Afrikaanse piraten plaats, die 160 inwoners als slaaf meenamen.[43][44]
Hoewel de Barbarijse slaven in de slavernijdiscussie nogal onderbelicht zijn gebleven, ging het bepaald niet om een marginaal verschijnsel. De historicus Robert C. Davis schat hun aantal door de eeuwen heen op 1 à 1,25 miljoen.[45] Deze cijfers hebben uitsluitend betrekking op de gebieden rond Algiers, Tunis en Tripoli. Daarbij moeten de cijfers voor Marokko en Egypte nog worden opgeteld.[46] Hierbij moet worden opgemerkt dat naast de Barbarijse slaven, elders in de islamitische wereld nog grotere aantallen christenen tot slaaf werden gemaakt. Zo zou het Ottomaanse Rijk, volgens de gerenommeerde Turkse historicus Halil Inalcik, tussen 1450 en 1700 zo’n 2,5 miljoen Poolse, Russische en Oekraïense slaven via de Krim hebben geïmporteerd.[46]

_________________
Wij wijzen u gaarne op uw fouten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Aug 08, 2017 10:49 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert
   
 


Poendert schreef:
Nog wat over de islamitische handel in Europese blanke slaven.
De Barbarijse slaven waren niet alleen goedkope werkkrachten, maar zij konden ook geld opleveren door losgeld te bedingen voor hun vrijlating. De westerse mogendheden gingen daar vaak op in, vooral als de slaven behoorden tot de beter gesitueerden. Voor de jonge Verenigde Staten van Amerika waren de aanvallen door Barbarijse zeerovers op Amerikaanse schepen de reden voor de oprichting van hun marine in 1794. Door de eeuwen heen is geprobeerd de praktijken van de Barbarijse zeerovers gewapenderhand de kop in te drukken. Een kustbombardement vanaf marineschepen wilde nog weleens tijdelijk effect hebben. Op 15 oktober 1815 vond in Sant'Antioco de laatste rooftocht van Noord-Afrikaanse piraten plaats, die 160 inwoners als slaaf meenamen.[43][44]
Hoewel de Barbarijse slaven in de slavernijdiscussie nogal onderbelicht zijn gebleven, ging het bepaald niet om een marginaal verschijnsel. De historicus Robert C. Davis schat hun aantal door de eeuwen heen op 1 à 1,25 miljoen.[45] Deze cijfers hebben uitsluitend betrekking op de gebieden rond Algiers, Tunis en Tripoli. Daarbij moeten de cijfers voor Marokko en Egypte nog worden opgeteld.[46] Hierbij moet worden opgemerkt dat naast de Barbarijse slaven, elders in de islamitische wereld nog grotere aantallen christenen tot slaaf werden gemaakt. Zo zou het Ottomaanse Rijk, volgens de gerenommeerde Turkse historicus Halil Inalcik, tussen 1450 en 1700 zo’n 2,5 miljoen Poolse, Russische en Oekraïense slaven via de Krim hebben geïmporteerd.[46]


Zoals bovenstaande laat zien was en is de slavenhandel wijdverbreid waarbij het zwaartepunt lag en ligt in de islamitische wereld.
Vanuit de West-Europese landen werd tenslotte 150 jaar geleden die handel in de streken onder Europees toezicht gestopt.
Daar mogen we in West-Europa best wel trots op zijn.
Daarom is het mij een raadsel hoe het kon/kan gebeuren dat sommigen uit het Creoolse (half blank/zwart) deel van de mensheid dat zogenaamde slavernij-verleden voor zichzelf kon kapen, en daarmee enkele van hun misdaden/onaangepastheid proberen goed te praten, en hun criminele praktijken vaak met succes, in de schoenen van de afstammelingen hun bevrijders proberen te schuiven.
Dankbaarheid is sommigen onder hen blijkbaar volkomen vreemd.
Daarom pleit ik voor een onafhankelijk slavernij museum dat alle aspecten van de slavernij wereldwijd toont. (ook aan deugpersonen)
Ter leering ende vermaeck.

Edit Weerwoord Beheer: je bent jezelf aan het herhalen Poendert

_________________
Wij wijzen u gaarne op uw fouten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Aug 10, 2017 15:08 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje
   
 


Radicaal-links slaat helemaal door: ‘Witten hebben geen recht van spreken over slavernij en discriminatie!’


Reactie ayreonaut:

Quote:
Laten we dit direct even doortrekken naar white privilege. Daar kunnen de niet witten absoluut geen mening over hebben, ze zij namelijk niet wit. Dus voortaan het getinte mondje dicht houden over white privilege. Dat is toebehoren aan de witten.



_________________
Mijn -isme is realisme.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Aug 10, 2017 20:45 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert
   
 


Mijn grootste vraag is tegenwoordig. Hoe krijgt pseudo-links het voor elkaar om het wereldwijde slavernij probleem, dat nog steeds in sommige (religieus gestuurde) landen wettelijk speelt Zwart/wit neer te leggen bij de eerste meevoelende mensen in de geschiedenis die 150 jaar geleden via hun wetten, de slavernij in de gebieden waar ze het voor het zeggen hadden hebben verboden.
Niks zwart/wit. Wereldwijd.
Ook snap ik niet hoe een weldenkende nazaat van slaven/slavenhouders (Creool) met een beschuldigende vinger durft te wijzen naar de nazaten van de personen die een eind maakten aan de slavernij van hun voorouders in de door hen gecontroleerde contreien.
Sommigen geven de schuld van de zelfbevlekking door de hulp en opruiing van een labiel groepje "witten" die de halfbloed waandenkbeelden ondersteunen gedreven door hun Calvinistische achtergrond.
Ik ben Calvinist maar voel geen enkele verwantschap richting deze masturbatie.
Wel valt het me op dat dit soort denkbeelden vaak de kop opsteken bij de groeiende groep langstudeerd(st)ers die ons land telt.
Wordt er op onze universiteiten geen les meer gegeven in bv natuurkunde/bouwkunde(iets opbouwnds) maar alleen nog in sociodinges? Dat begin ik me af te vragen.
Het is zeker niet alleen een Calvinistisch probleem. De Paus kan er ook wat van.

_________________
Wij wijzen u gaarne op uw fouten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Okt 06, 2017 12:48 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert
   
 


We hebben in nl blijkbaar een slaven museum door deugenden gesticht. Daarom enkele toevoegingen.
De Arabische en islamitische blijvende sympathie voor slavenhandel
door Ibn Sufi al Kitab
Moslim wreedheden en het primitieve karakter van de islam wordt verduidelijkt door haar toewijding voor de slavenhandel.
Vanaf het jaar 622 tot nu, zijn er tussen de 11 tot 30 miljoen zwarte en blanke slaven door moslims toegeëigend, verovert, verhandelt en verscheept. Tot in de 20e eeuw werden er 11 tot 15 miljoen zwarten uit Afrika naar Arabische contreien getransporteerd.
Een vergelijkbaar aantal blanken uit Oost-Europa en Kaukasiërs uit de Zwarte Zee regio’s werden tot de "19de" eeuw eveneens getransporteerd naar islamitische gebieden. En een nog groter aantal boeddhisten, hindoes en centraal Aziaten werden in het Arabische rijk en daarbuiten ook op dezelfde wijze tot slaaf gemaakt.
Het is een smerig RECORD dat nooit besproken is. Het is niet overdreven te veronderstellen dat 40 miljoen niet-moslims door moslims werden geknecht. Dit is vier keer groter dan het aantal verscheepte zwarten over de Atlantische Oceaan = 4 miljoen naar Brazilië, en 2 miljoen naar de Verenigde Staten.
Maar geen zorgen, niemand zal de geschiedenis van de Arabische en islamitische slavenhandel bespreken.
SlAVENHANDEL IS IMMERS TYPISCH EEN MISDAAD ALLEEN BEGAAN DOOR BLANKEN.
Maar Arabische en de latere moslimnaties waren gebouwd op plunderingen en slavernij. Niet bop eigen vernuft. De Arabieren en moslims hebben nooit iets uitgevonden. Ze namen het gewoon over van bestaande wel vooruitstrevende beschavingen. Irrigatie- en alle apparaten werden gebouwd/gemaakt door de Grieken, de Romeinen, de Joden, de Perzen, de Mesopotamiërs of Hindoestanen.
De Arabieren hebben niets bijgedragen. Behalve de slavenhandel, ze waren nl superiuer in de handel van menselijk vlees. Zelfs beter dan de Afrikanen die elkaar daarvoor eeuwenlang hadden geknecht.
De islamitische rijken waren afhankelijk van de slavernij vanwege de winst, de landbouw, de mijnen, de industrie en zelfs voor militaire projecten.
Zonder de handel in zwarte en witte slaven, zou de Arabische en islamitische rijken zijn ingestort.

_________________
Wij wijzen u gaarne op uw fouten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Okt 06, 2017 18:18 Plaats reactie Reageer met quote
Blens
   
 


http://westerse-beschaving.org/de-arabische-en-islamitische-liefdesrelatie-met-slavernij/

Very Happy

_________________
Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Okt 08, 2017 19:42 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje
   
 


Poendert schreef:

Wordt er op onze universiteiten geen les meer gegeven in bv natuurkunde/bouwkunde(iets opbouwnds) maar alleen nog in sociodinges? Dat begin ik me af te vragen.

Ik zou zeggen, ga er eens kijken of vraag een studiegids aan met het studieaanbod. Dan weet u het antwoord.
Lijkt me niet zo moeilijk.

_________________
Niet alles schittert wat goud is.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2017 19:16 Plaats reactie Reageer met quote
Blens
   
 


Daar gaan we weer...

Ik zeg: "Kop houden en niet op ingaan."

Klagen en claimen, tot aan de indianentooi van überhomo Gerard Joling tijdens een concert van de Toppers. Het moet toch niet gekker worden. Als je niet beter zou weten zou je denken dat het 1 april is.

https://www.ad.nl/utrecht/utrecht-praat-met-omstreden-actiegroep-over-foute-straatnamen~adad1f0a/

_________________
Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Onafhankelijk slavenmuseum nodig vanaf de vroege oudheid.
  Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 4 van 4  
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
  
  
 Plaats nieuw bericht  Plaats reactie  



Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.