Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » 'Poging tot militaire coup in Turkije' Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 20, 21, 22
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2018 17:55 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Volgens mij krijgen de Turken van de NAVO nu een draai om de oren vanwege hun acties tegen de Koerden en heeft Duitsland de levering van Tanks uitgesteld.
De Turken zijn de nieuwe fascisten.

BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2018 18:56 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Dus uit de Navo zetten die gasten en niet tot de EU toelaten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2018 19:17 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Turkije uit de NAVO betekent zo goed als zeker het einde voor de NAVO.

Ik ben voor! Smile

BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2018 20:52 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Tedje van Es schreef:
Volgens mij krijgen de Turken van de NAVO nu een draai om de oren vanwege hun acties tegen de Koerden en heeft Duitsland de levering van Tanks uitgesteld.
De Turken zijn de nieuwe fascisten.

Exact.
Daarnaast vind ik het hemeltergend om te zien hoe de Koerden iedere keer weer verraden worden door hun oude bondgenoten. De Koerden zijn door de geschiedenis heen altijd het kind van de rekening geweest. Nu werden ze voor de strijd tegen IS gebruikt om ze daarna weer te laten vallen als een baksteen. Men steunt de Koerden alleen zolang het uitkomt, maar hun legitieme wens - een onafhankelijk Koerdistan - zal niemand tolereren. Bedankt voor bewezen diensten, en nu terug in je hok.
Ik sta vierkant achter de strijd van de Koerden voor een onafhankelijk staat.

BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2018 22:58 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Lampje schreef:

Interessant. Steunt u de Palestijnen ook in hun streven naar een onafhankelijke staat, of kunnen die weer niet op uw sympathie rekenen?

BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2018 23:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:

Zo, daar zeg je nogal wat. Op basis waarvan eigenlijk?

Ik ken nog wel meer volken die een eigen staat willen. Naast de Palestijnen die Carlos al noemt, denk ik aan Basken, Catalanen, Ieren, Schotten en Oost-Oekraïners.

En het gaat jou niet lukken om bij al die volken een objectief ja of nee te beredeneren.

Dat de Koerden besodemieterd worrden door de VS ben ik wel met je eens. Nog niet zo lang geleden stonden ze op de terreurlijsten van de VS, daarna werden ze als cannon fodder ingezet en nu mogen ze weer stikken.

De Koerden laten het ook wel een beetje toe natuurlijk, want je 3 keer laten besodemieteren door dezelfde groep is niet echt slim.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 07, 2018 7:19 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

carlos schreef:
Lampje schreef:

Interessant. Steunt u de Palestijnen ook in hun streven naar een onafhankelijke staat

Ja.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 07, 2018 7:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

En Oost-Oekraïne?

BerichtGeplaatst: Wo Feb 07, 2018 11:19 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Real schreef:
Dus uit de Navo zetten die gasten en niet tot de EU toelaten.

Ja en daarna sturen we alle Turken die in de EU mee hebben gedaan aan de Turkse verkiezen naar huis.
Kunnen ze zich daar bij de nieuwe fascisten aansluiten.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 07, 2018 11:36 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik sta vierkant achter de Koerden, een volk dat al eeuwen voor de Turken in die berg-regionen leefden.

Maar ze hielpen de Turken wel enthousiast met het uitmoorden en knechten van de Armenen, een buurvolk dat ook al eeuwen rond de berg Ararat (Turkije)hun domicilie had.
De Armenen leefden vanaf het huidige Armenie tot aan de Middelandse zee, terwijl in die tijd de Turken nog over de Centraal-Aziatische woestijnen zwierven, en de Koerden met hun schapen over de bergpaden van Klein-Azie trokken.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 07, 2018 16:13 Plaats reactie Reageer met quote
Real

Cliff schreef:
En Oost-Oekraïne?

Ja.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Feb 07, 2018 16:50 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Poendert schreef:
Maar ze hielpen de Turken wel enthousiast met het uitmoorden en knechten van de Armenen, een buurvolk dat ook al eeuwen rond de berg Ararat (Turkije)hun domicilie had.

De Koerden hebben in de loop der jaren een reputatie opgebouwd van backstabbers: ze verkopen hun loyaliteit aan de hoogste bieder naar gelang dat zo uitkomt. Dat is tenminste een beetje de rode draad die ik proef uit wat er zoal over gezegd wordt. Of het terecht is weet ik niet.

De Koerden werden in de jaren negentig opgejut door de Amerikanen om tegen Saddam in opstand te komen, toen de Amerikanen vertrokken na de Golfoorlog waren de Koerden het kind van de rekening.

Je zou denken dat ze daar van geleerd hebben, maar niets minder is waar.

Nu gaan de Koerden wederom in zee met de Amerikanen, tegen Assad. Het gevolg is dat ze van alle kanten bestookt dreigen te worden: door Turken, door Assad en ook door de Russen. En de Amerikanen gaan hun echt niet beschermen.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 07, 2018 22:28 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Cliff schreef:
En Oost-Oekraïne?

Ik zeg iets over Koerden, en wordt vervolgens aan de tand gevoeld over Basken, Palestijnen en Oost-Oekrainers.
Bijzonder, maar laat ik er dit over zeggen : je moet alles op zichzelf beoordelen en de ene onafhankelijksstrijd is de andere niet.
In principe vind ik dat volkeren over hun eigen onafhankelijkheid of afscheiding moeten kunnen beslissen. Dat is al moeilijk genoeg als datzelfde volk tot op het bot verdeeld is (Basken, Noord-Ieren, Catalanen) of dat het betreffende volk uberhaupt geen eigen land heeft (Koerden).
U vraagt naar Oost-Oekraine: in dit specifieke geval zou ik willen pleiten voor een opdeling van Oekraine in een op het westen georienteerd deel en een op Rusland georienteerd deel (in het oosten dus.) Het land lijkt mij te verdeeld om er een natie van te maken, zoals nu het geval is.

BerichtGeplaatst: Do Feb 08, 2018 8:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Daar kan ik een eind in meegaan. Maar dan kunnen we ook niet anders dan concluderen dat wat er in de Krim gebeurd is een uiterst vreedzame oplossing is geweest volgens de wens van een overgrote meerderheid.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 28, 2018 19:35 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Uit Knack:

Quote:
'Hoe de Turkse zuiverheid steeds meer een probleem voor Vlaanderen wordt'
Op een pro-Erdogan-manifestatie in Brussel afgelopen zondag, waren ook een aantal Belgische politici van Turkse afkomst aanwezig. Voormalig Turkije-correspondent Dirk Vermeiren vreest dat ook wij in Vlaanderen terecht zullen komen in een sectaire strijd waarin politici tegen elkaar gaan opbieden als de 'zuiverste keuze'. 'Waar dat toe leidt, zien we in Turkije onder Erdogan.'

Afgelopen zondag vond in Brussel een manifestatie plaats die weinig of geen aandacht kreeg in de media. Dat is merkwaardig, want zo vaak gebeurt het niet dat de voorstanders van een gewapend conflict op straat komen. Brussel ziet meestal protesten tégen militair ingrijpen. In dit geval ging het om een manifestatie die steun verleende aan de inval van het Turkse leger in de Koerdische enclave Afrin in Noord-Syrië.

Eenheid, solidariteit en broederschap?
De mars werd georganiseerd door de UETD (European Union of Democratic Turks), de mantelorganisatie die voor de AKP in Europa de mouwen opstroopt als er moet gemobiliseerd worden ten voordele van het regime Erdogan. De slogan waarachter de betogers verzamelden was 'Birlik Beraberlik Kardeslik' (Eenheid Solidariteit Broederschap). De soundtrack bij de manifestatie bestond uit pro-Erdogan-deuntjes, speeches van de Turkse president, en toespraken die gewag maakten van de strijd tegen terreurorganisaties actief in de regio. Er was een gebedstonde voor de Turkse soldaten die de afgelopen maand sneuvelden, die werd voorgegaan door Diyanet, het Directoraat voor Religieuze Zaken, dat in ons land de Turkse gemeenschap bedient.

De vlag dekte de lading niet. In de praktijk, en zeker in de huidige context, is zo'n mobilisatie van de Turkse diaspora precies het tegenovergestelde van eenheid, solidariteit en broederschap. Het is een dwingende oproep om te confirmeren, waarbij wie niet mét ons is, tégen ons is. Het duurde dan ook niet lang vooraleer op Turkstalige sociale media lijstjes circuleerden met de namen van de Belgische politici van Turkse afkomst die aan de mars hadden deelgenomen. Een aantal daarvan had trouwens opgeroepen om deel te nemen, anderen wuifden vanop het spreekgestoelte de manifestanten toe, of stonden de lokale Turkse media te woord. De link naar de verkiezingen in ons land later dit jaar werd snel gelegd.

Landverraders, parasieten en terroristen

Als we kijken naar de namen van die deelnemende politici gaat het steevast om mensen die in progressieve partijen actief zijn (PS, Be.One, SP.a, Groen, Ahmet Koç (ex-SP.a) + Défi). Dat is merkwaardig voor een bijeenkomst die heel duidelijk bedoeld was als steun aan een militaire operatie waarbij internationaal heel wat kanttekeningen geplaatst worden. In Turkije zelf leidde de inval tot ongeziene opstoten van nationalisme en een regelrecht angstklimaat in het publieke debat. De beelden van president Erdogan die een jong meisje in legeruniform de martelarendood toewenst zijn slechts het topje van de ijsberg.

Het lijstje met namen van Belgische Turken die als landverraders, parasieten en terroristen bestempeld worden in de Turkse gemeenschap is de afgelopen maand ongetwijfeld weer wat langer geworden. Tot wat dat leiden kan, mochten vijf Nederlandse kamerleden van Turkse origine ondervinden. Zij werden enkele dagen geleden in de Turkse pers aan de schandpaal genageld na een debat in Den Haag over de Armeense genocide. Met verkiezingen in 2018 en 2019 in aantocht, en het oprichten van enkele partijen die expliciet mikken op de allochtone stem dreigen ook wij in Vlaanderen terecht te komen in een sectaire strijd waarin politici tegen elkaar gaan opbieden als de 'zuiverste keuze'. Waar dat toe leidt, zien we in Turkije onder Erdogan, wiens 'AK' in AKP niet toevallig staat voor 'zuiver'. Dat is niet alleen een probleem van de Turkse gemeenschap zelf, maar in toenemende mate ook voor België en Vlaanderen.

Het panturkse nationalisme lijkt minder gevaarlijk dan islamfundamentalisme, maar kiemen voor radicalisering zijn zeker aanwezig.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Do Mrt 01, 2018 10:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Alle Turken die hier zo hoognodig met een Turkse vlag moeten gaan paraderen en bij de Turkse verkiezingen gaan stemmen moeten naar huis gaan. Die mensen horen hier niet thuis.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 12, 2018 11:06 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

https://nos.nl/artikel/2221921-duitse-staat-moet-veiligheid-moskeeen-waarborgen.html

Te gek voor woorden dat ze hier hun onderlinge ruzie uitvechten.
Ga toch allemaal naar huis.

Weerwoord forum index » Buitenland