Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Centrales op bio produceren enorm veel extra CO2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Centrales op bio produceren enorm veel extra CO2
BerichtGeplaatst: Za Mei 05, 2018 11:38 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

In mijn vrachtwagentijd brachten wij voor NL waardeloos metershout naar Duitse spaanderplaat fabrieken. Vanuit bv "Het Zwarte woud"namen wij dan weer heipalen mee terug voor onze bouw.
Nu kopen wij uitstekend timmerhout, laten het in verre buitenlanden tot pellets persen, en stoken het, na sterk vervuilend vervoer, op in onze kolencentrales.
Hout-pellets zijn veel grotere CO2 producenten dan steenkolen.
Wie is hier nu gek?

BerichtGeplaatst: Za Mei 05, 2018 12:44 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

U.
Ten eerste omdat u helemaal niet op de vrachtwagen heeft gereden, want u zat op de grote vaart, alwaar u via de meest onlogische routes (van het pakijs op de Noordpool via de Amazone naar Haiti, zie uw eigen bijdragen elders) van haven naar haven voer.
En mocht u wel op de vrachtwagen gezeten hebben om hout te halen, dan zijn die niet minder vervuilend dan het vervoer per vrachtwagen van die pellets, dus wat is dan uw punt ?
Daarna is het stoken van houtpellets helemaal zo slecht nog niet, zie hieronder. Maar die bron zal wel weer van linkse goedmensen afkomstig zijn.
https://www.scientias.nl/kolencentrale-bijstoken-houtpellets-goed-plan/
En ik dacht dat u CO2 helemaal niet schadelijk vond, van gedachten veranderd ?
Als u onzin wilt uitkramen, doe het dan wat minder opzichtig de volgende keer.

BerichtGeplaatst: Za Mei 05, 2018 18:45 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De pelletshype. Het is mij een raadsel waarom verder redelijk intelligente mensen zich niet echt verdiepen in haalbare milieu-oplossingen en blijven sukkelen met biomassa en andere onhaalbare projecten.

Ook gecertificeerd zaagsel stoot te veel CO2 uit

Dinsdag 26 september 2017

Een gastbijdrage van Leffert Oldenkamp*

“In de Volkskrant van 5-8-2017 komt een onbegrijpelijke twist tussen RWE en Greenpeace over het stoken van zaagsel in kolencentrales aan de orde. Een gevecht met wederzijds verkeerde beginselen.
Greenpeace beseft nog steeds niet dat het niets uitmaakt of pellets, c.q. zaagsel, c.q. resthout al dan niet zijn gecertificeerd. In beide gevallen wordt bij verbranden in gelijke mate overtollig veel CO2 uitgestoten.

RWE blijft de kop in het zand steken. Zowel met hout (biomassa) als met zaagsel wordt immers per opgewekte eenheid energie of warmte veel meer CO2 uitgestoten dan met aardgas of steenkool.
Aardgas of steenkool moet je dan ook niet vervangen door zaagsel, chips of pellets.

Bossen worden bovendien niet beheerd om de lopende houtaanwas op peil te houden. Met een stijgende houtaanwas zou CO2 nog wel enigszins kunnen worden vastgehouden, maar lang niet voldoende.
De geringere uitstoot die met fossiele brandstoffen wordt verkregen wordt met de huidige bostoestand al niet voldoende in bedwang gehouden.

Dus de eerste voorwaarde voor vermindering van CO2 in de atmosfeer is om minder uit te stoten en dus geen biomassa te verbranden (noch hout, noch pellets, noch resthout, noch zaagsel…). Dan kunnen aardgas- en steenkoolinstallaties beter nog even in bedrijf blijven.
Weliswaar wordt het CO2-probleem dan nog niet opgelost, maar het wordt minder verergerd dan met biomassa.

De tweede voorwaarde voor vermindering van het CO2-probleem is dat het bosbeleid drastisch verbeterd dient te worden. Bijvoorbeeld door heel veel meer goed groeiende bomen te planten (uitbreiding van bosareaal), oudere bossen met sterk afnemende aanwas te verjongen, spontane bosverjonging alleen toe te passen met goede zaadbronnen in de omgeving, en door de begrazing van bossen te stoppen. Op de lange duur kan dat bijdragen aan vermindering van CO2 in de atmosfeer.

Ook FSC- en PEFC-gecertificeerde bossen leggen minder CO2 langdurig vast omdat er overdadige aandacht is voor biodiversiteit.
Dat gaat gepaard met vegetaties die veel sneller het organisch materiaal omzetten, met verlies van CO2 . Als het klimaatprobleem mede aan te hoge CO2-concentraties in de atmosfeer moet worden toegeschreven, dan zal bosbeheer meer op houtaanwas gericht moeten worden.”

Leffert Oldenkamp, bosbouwkundige

BerichtGeplaatst: Za Mei 05, 2018 19:10 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Dan wil ik ook reageren op de steeds persoonlijker aanvallen van ons "zwaailicht. Hoewel ik hem geen enkele verantwoording schuldig ben.
Deze meneer heeft blijkbaar een bijzonder saai leven geleid of leidt dat nog, waarschijnlijk nog steeds zittend achter hetzelfde bureautje stel ik mij voor. Ieder zijn meug denk ik dan, maar niks voor mij, zeker niet in mijn jeugd.
Ik zat bv op mijn 16de (jonger was verboden) op een schip van de KNSM (onder de Kroonvlag) en stapte op mijn 21ste jaar op een zeesleper van Smit, om ook daarmee de wereldzeeen te bevaren en mijn horizon te verbreden. Daartussen door tot mijn 30ste, werkte ik in de bouw, houthakkerij, en reed op internationale vrachtwagens. Daarnaast was ik een tijdje persoonlijk bediende van een adellijke dame, totdat een trouwambtenaar mij tenslotte met mijn vrouw tot een eenheid smeedde.
Toen kwam de verantwoordelijkheid en waren de schuinsmarcheerders-jaren voor ons min of meer afgesloten. Met de rest, ook niet in hetzelfde ambacht, zal ik u niet vermoeien.

BerichtGeplaatst: Za Mei 05, 2018 20:33 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik val u niet persoonlijk aan, ik confronteer u alleen frequent met uw doorlopende tegenstrijdigheden en vaak aantoonbare nonsens. En als ik u vraag om eens iets van wat u beweert feitelijk te onderbouwen geeft u niet thuis en komt u aanzetten met oeverloze lappen van wikipedia gekopieerde tekst. Die dan ook nog eens meestal bezijden het onderwerp zijn: uw befaamde zijwegen.
En valt het u niet op dat ik echt niet de enige ben die u hierop wijst ? Ook een dame als Elizabeth confronteert u doorlopend met de onvolkomenheden in uw scchrijfsels. Zet u dat nou zelf nooit eens aan het denken ?
En als u niet tegen wat tegengas kunt en dit meteen persoonlijk opvat, moet u niet op een discussieforum gaan zitten.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2018 8:21 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Ik val u niet persoonlijk aan, ik confronteer u alleen frequent met uw doorlopende tegenstrijdigheden en vaak aantoonbare nonsens. En als ik u vraag om eens iets van wat u beweert feitelijk te onderbouwen geeft u niet thuis en komt u aanzetten met oeverloze lappen van wikipedia gekopieerde tekst. Die dan ook nog eens meestal bezijden het onderwerp zijn: uw befaamde zijwegen.
En valt het u niet op dat ik echt niet de enige ben die u hierop wijst ? Ook een dame als Elizabeth confronteert u doorlopend met de onvolkomenheden in uw scchrijfsels. Zet u dat nou zelf nooit eens aan het denken ?
En als u niet tegen wat tegengas kunt en dit meteen persoonlijk opvat, moet u niet op een discussieforum gaan zitten.

U vind het dus tegenstrijdig als iemand die 50+ jaren in zijn leven heeft gewerkt die tijd heeft doorgebracht als bv zeeman, vrachtwagenchauffeur, houthakker, Bouwvakker, tuinman en wereldreiziger of verzorgster van oudere dames, enz heeft doorgebracht.
Als ik u was nam ik ontslag vanuit uw huidige bureaubaantje en trok ook de wijde wereld in. Dan kan uw leven leuker en interessanter worden kan ik u verzekeren. Nu kan het mogelijk nog.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2018 8:35 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Nu gaan we door over onze steeds vervuilender elektriciteits opwekking.

Zembla. Hout stoken is vervuilender dan steenkool
22 NOVEMBER 2017
LEESTIJD: 4 MINUTEN

Vanaf december gaat kolencentrale De Amer van RWE bijna een derde van alle elektriciteit opwekken door hout bij te stoken. In 2020 wil RWE zelfs tachtig procent van haar stroom opwekken met hout, zegt Emiel van Dorp woensdag in Trouw. Want dat is goed voor de vermindering van CO2-uitstoot. Biomassa zou beter zijn voor het milieu, maar is dat niet. In maart dit jaar maakte ZEMBLA de uitzending ‘Bos als brandstof’ waaruit blijkt dat het verbranden van hout juist vervuilender is dan steenkool.

Juist vervuilender
Oud-minister Henk Kamp heeft het bijstoken van hout via houtpallets altijd onomstreden en duurzaam genoemd, maar kritische deskundigen spreken dat tegen. De uitstoot uit de centrale wordt niet minder, maar zelfs vijftien procent meer dan kolen. Voorstanders van biomassa wijzen op het opnieuw planten van bomen die CO2 opnemen uit de lucht. Als je bomen kapt om te verbranden in een energiecentrale maar ze daarna opnieuw plant, ben je als het ware CO2-neutraal. Niet waar, zeggen experts waaronder professor Martijn Katan. Katan is een van de auteurs van het kritische visiedocument dat de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen in 2015 publiceert over biobrandstof.

Katan: “Wereldwijd is afgesproken dat de C02 die uit houtverbranding komt, niet telt. Terwijl het een enorme hoeveelheid is, het dubbele van als je aardgas gebruikt. Het is ook precies hetzelfde CO2 als wat uit de kolencentrale komt, alleen het idee is: die CO2 vliegt over de oceaan terug naar die bossen en daar wordt het weer opgenomen. Als je er een beetje naïef over denkt is dat een heel mooi systeem. Probleem is alleen, een bos groeit heel erg langzaam en onze centrales verbranden heel erg snel.”

Subsidie
Ondanks de kritiek werd begin dit jaar toch besloten kolencentrales nog steeds 3,6 miljard euro subsidie te verlenen voor het bijstoken van biomassa. Enz, Enz.

Dan vraag ik mij af, "is het in de pseudo-Groene hoek (Regering) verboden om zelf na te denken?"
Alle biomassa verbranding tesamen bedraagt nu maar 2,2% van ons NL energie verbruik volgens de heer Lubach.
Ikzelf kwam op 1,9%. Kan men op links niet rekenen?

Uit mijn blote hoofd.
Nuon wilde in het verleden gaan samenwerken met Essent. Vanuit pseudo-Groen werd verontwaardigd beweerd dat daarna een te grote NL staatsinbreng werd geschapen in onze energievoorziening. Nuon werd overgedan aan het Duitse staats energiebedrijf RWE. RWE werd vercvolgens opgekocht door het Zweedse staatsbedrijf Wasserfall.
Het gevolg is dat nu NUON in het bezit is van de Zweden, inclusief alle winsten.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2018 8:56 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

U vind het dus tegenstrijdig als iemand die 50+ jaren in zijn leven heeft gewerkt die tijd heeft doorgebracht als bv zeeman, vrachtwagenchauffeur, houthakker, Bouwvakker, tuinman en wereldreiziger of verzorgster van oudere dames, enz heeft doorgebracht.
Als ik u was nam ik ontslag vanuit uw huidige bureaubaantje en trok ook de wijde wereld in. Dan kan uw leven leuker en interessanter worden kan ik u verzekeren. Nu kan het mogelijk nog.

Ik ken de wijde wereld mogelijk beter dan u, maar mogelijk kennen we hem beiden goed. Ik zal niet meer met gestrekt beeen op uw geschriften in gaan, maar als ik dan eens een vraag stel, geef dan ook svp eens een normaal antwoord....of geef ook eens toe als u het mis hebt.
Dat zou u sieren, en dan heeft u aan mij een uitstekende gesprekspartner.
Deal ?

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2018 12:26 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Kijk eens Poendert, ik heb het artikel gevonden en zo plaatst u het met een LINK en niet het hele artikel te kopiëren want het is een discussie form, geen onderwijs forum.

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/hout-stoken-is-vervuilender-dan-steenkool

U bent er al eerder op gewezen dat u niet hele lappen tekst moet kopiëren en plakken.
Want het is niet uw persoonlijke tekst of stelling.
Het slaat een discussie dood en met een link kunt u wel uw mening onderstrepen maar niet met gekopiërden teksten.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2018 8:31 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Beste Elisabeth. Ik kopieer alleen de stukken tekst die volgens mij terzake doen. Ik leef niet in de veronderstelling dat een lezer vanhier, de complete artikelen zal doorlezen. Dat doe ik ook niet.
Wat de opmerking boven aangaande mijn standpunt richting CO2 betreft. Ik ben een voorstander van meer CO2 in onze atmosfeer, maar daar staat tegenover dat in het pseudo-Groene gevecht tegen de noodzakelijke CO2 ook andere, wel gevaarlijk vervuilende elementen in de atmosfeer worden bestreden.
Dat moeten we dan maar een beetje tegen elkaar wegstrepen, temeer omdat CO2 ondanks idiote beperkende maatregelen gelukkig nog steeds toeneemt in onze atmosfeer..
Zelfs een CO2 gehalte 5x zo hoog als ons huidige heeft geen enkel schadelijk effect op ons leven en bevordert alleen de plantengroei. Alleen via die extra plantengroei(zuurstof productie) zou eventueel een hogere brandbaarheid door die extra zuurstof, van onze bossen kunnen worden veroorzaakt.(hoe deden de Dino,s dat)

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2018 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Beste Poendert, Het beheer heeft u ook al aangesproken op uw gedrag om ander mans teksten te kopiëren zonder een link te plaatsen. Ik lees links wel als het mij interesseert, ik erger mij aan lappen teksten die u overschrijft en lees die dus JUIST niet.

http://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=10484

Vermeld altijd de bron als je citeert uit teksten van anderen.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2018 7:43 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Beste Poendert, Het beheer heeft u ook al aangesproken op uw gedrag om ander mans teksten te kopiëren zonder een link te plaatsen. Ik lees links wel als het mij interesseert, ik erger mij aan lappen teksten die u overschrijft en lees die dus JUIST niet.

http://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=10484

Vermeld altijd de bron als je citeert uit teksten van anderen.

Als u het stukje over kolencentrales hierboven wel had gelezen, was het u opgevallen dat het volgende erboven stond.
Zembla. Hout stoken is vervuilender dan steenkool
22 NOVEMBER 2017
LEESTIJD: 4 MINUTEN
Ik houd hier verder over op.

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2018 1:01 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Dat is geen LINK, die heb ik zelf opgezocht en geplaatst.
En dan hoeft u niet de helft van deze tekst te kopiëren.

Natuurlijk houd u hierover op want u wil nooit uw ongelijk erkennen

Wij wijzen u gaarne op uw fouten.

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2018 7:52 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Dat is geen LINK, die heb ik zelf opgezocht en geplaatst.
En dan hoeft u niet de helft van deze tekst te kopiëren.

Natuurlijk houd u hierover op want u wil nooit uw ongelijk erkennen

Wij wijzen u gaarne op uw fouten.

Het maakt mij nauwelijks uit hoe groot het stuk tekst is wat ik door mijn laptop laat kopiëren. Dat doet mijn laptop. In het lezen van complete artikelen gaat wel veel tijd zitten. Daarom kopieer ik alleen de relevante stukjes.
Als u het niet met mijn zienswijze eens bent staat het u vrij om mijn ongelijk te bewijzen. Uiteraard graag zonder scheldpartijen.

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2018 8:06 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Hoe de Denen aan de hoogste elektriciteietsprijs in Europa komen en daarnaast nog steeds een torenhoge CO2 productie handhaven.
Lees en huiver richting uw voorland.

https://www.groenerekenkamer.nl/windenergie-in-denemarken/

Dan vraag ik mij af of niemand van onze regering dit soort rapporten leest.

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2018 12:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Nu ik toch bezig ben hieronder een stukje uit de Volkskrant, toch zeker geen rechts geluid.

De klimaatlobby kreeg een flinke klap van de (wind)molen en maakt van klimaat religie
Derk Jan Eppink 24 april 2018, 20:13

Het Windmolenpark van Urk in het IJsselmeer. Foto Raymond Rutting / de Volkskrant Foto Raymond Rutting

Van alle lobby’s in Europa is de ‘klimaatlobby’ het sterkst. Sterker dan de Duitse auto-industrie of Franse landbouwsector. Te machtig, bij gebrek aan tegenwicht. Kracht van de klimaatlobby is de coalitie: ‘groen- en grootkapitaal’. Links en rechts samen. Gloeilampen verdwenen. Windmolens rukken op. Stroomprijzen exploderen. De belastingbetaler is weerloos. Allemaal om de gemiddelde temperatuur in 2100 met 0,17 graad te drukken.

Enkele jaren geleden bezocht ik de Bilderberg Conferentie, die soms wordt afgeschilderd als ‘rechtse samenzwering’. Dat wilde ik zien. Het liep anders. De milieubeweging zette de toon, het grote bedrijfsleven zong mee, bestuurders knikten instemmend. Het leek een sessie van een sekte. Als het al een samenzwering was, was het ‘een groene’.

In België zag ik een ‘Energiewende’. In 2003 besloot de regering-Verhofstadt kerncentrales, die 80 procent van de Belgische stroom leverden, vanaf 2015 af te schaffen. De desbetreffende minister, Johan Vande Lanotte, benoemde zichzelf ‘minister van de Noordzee’. Hij plantte de Belgische kuststrook van 60 kilometer vol met windmolenparken en kwam terecht in een aperte belangenvermenging met windmolenbedrijven. Twee journalisten van de Vlaamse overheidsomroep VRT schreven er een boek over: De Keizer van Oostende. De Keizer was woedend. De journalisten gingen meteen op non-actief.

Is de ‘kernuitstap’ een feit? Nee. De kerncentrales vertoonden scheurtjes in vaten door uitblijvende investeringen. Windmolenparken vereisten meer subsidies en produceerden minder stroom. De stroomprijs schoot omhoog. De atoomcentrales zijn er nog, zij het haperend. In nood importeert België atoomstroom uit Frankrijk en vergroot de gas-import. Uit Noorwegen, want Nederland begon zijn ‘gasuitstap’.

Hetzelfde patroon in Duitsland. De regering-Merkel besloot in 2011 tot de ‘atoomuitstap’. Windmolens overal ter land en ter zee. Resultaat hetzelfde als in België. Jubelverhalen verstomden, consumenten betalen zich blauw. Winnaar: de steenkolensector! Volgens Peter Altmaier, minister van Energie, staat Duitsland voor een ‘dubbele uitdaging’. Hernieuwbare energie produceert te weinig regulier stroomaanbod zodat Duitsland niet tegelijk kan stoppen met kerncentrales en steenkolengebruik: de laatste atoomcentrale sluit in 2022; steelkolengebruik gaat langer door. Vorig jaar steeg de Duitse kolenimport uit Amerika met 67 procent. De ‘Energiewende’ kostte tot nu toe 200 miljard euro. De CO2-emissie verminderde niet.

Nu begint de Nederlandse ‘Energiewende’: de ‘gasuitstap’ met alles voor windmolens. Als oppositieleider zei Mark Rutte dat windmolens ‘op subsidie draaien’. Dat is nog steeds zo, maar de ‘klimaatlobby’ toverde hem om tot grootste windmolenbegunstiger ooit. Rutte-III ziet zich als ‘groenste regering ooit’. En dat zonder GroenLinks. De geest van Bilderberg regeert: de coalitie ‘groen- en grootkapitaal’. Volgens klimaatminister Wiebes gaat tijdens deze hoogconjunctuur economische groei op aan de ‘energietransitie’.
Is dit leuk of is dit leuk?

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg