Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Opleiding opgewaardeerd, beroep gedevalueerd. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Vinden jullie dat ook
Ja
80%
 80%  [ 4 ]
Nee
20%
 20%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 5

BerichtGeplaatst: Wo Okt 11, 2017 10:24 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Cliff schreef:
Uh... dat waren wel kinderen met zware gedragsproblemen hè.
Ik denk niet dat ook maar iemand les kan geven aan die jongeren.

Die moet je eerst opvoeden, de beginselen bijbrengen van hoe met elkaar en met autoriteit en gezag om te gaan. Daarna kun je een voorzichtige poging doen. Hoewel, gezag en autoriteit zijn in 2017 wel een vies woord in onderwijsland.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Jan 14, 2018 23:16 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Een goed column van Annemarie van Gaal.

De status van vakmensen

Maar wat betekent hoog- of laagopgeleid eigenlijk nog? Vroeger was hoogopgeleid een garantie op een mooie baan met status. Tegenwoordig zijn het juist deze banen die door technologie en robotisering steeds verder onder druk komen te staan en zijn het juist de zogenaamd laagopgeleide jongeren die écht verzekerd zullen zijn van een vaste baan als kok, loodgieter, installateur, schilder of metselaar. Deze banen zullen nooit door techniek of robots overgenomen worden. Aan de andere kant hebben deze banen helaas ook weinig status en betalen ze ook geen hoog salaris. Onterecht eigenlijk.

Moeten we de status van verschillende beroepen niet eens tegen het licht houden? Ik geef een voorbeeld: een bankmedewerker zit iedere dag van negen tot vijf achter zijn bureau en de steeds betere techniek zorgt ervoor dat hij geen fouten kan maken. Dit werk kan hij fluitend blijven doen tot zijn pensioen. Een stratenmaker staat iedere dag om 4 uur op en werkt soms ’s nachts. Loodzwaar werk, zijn rug doet pijn en hij staat vaak te werken terwijl auto’s links en rechts voorbij razen. Hij moet blijven nadenken, want de kans op fouten is groot en een fout herstellen is vrijwel onmogelijk. Het salarisstrookje van de bankmedewerker is drie keer zo hoog, maar wie van beiden zou het meest moeten verdienen vindt u?

De hele salarisopbouw in Nederland is eigenlijk toe aan een herziening. We moeten ons afvragen of beroepen met een hoge status met alle nieuwe technieken, het bijbehorende salaris nog wel waard zijn. En onderwaarderen we beroepen met een lage status niet schromelijk? Dat geldt wat mij betreft zeker voor vakmensen als loodgieters, installateurs, schilders en metselaars.

Lees het hele verhaal.......https://www.telegraaf.nl/nieuws/1539599/de-status-van-vakmensen

Helemaal mee eens en ik heb de laatste paar jaar bouwers in mijn huis gehad en elektriciens en het zijn vakmensen met vaak lange praktijk opleidingen en ze hebben gouden handen. Ik kijk graag naar hun werk en ze leggen graag uit wat ze doen.

Verleden week werden alle straten in mijn buurt opnieuw geasfalteerd en ook dat is vakmanschap met het bedienen van enorme machines.
En bouwvakkers laten aan het einde van de dag alles schoon achter en ruimen alles op.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2018 10:29 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Het is jammer dat het (lager) beroepsonderwijs hier zo'n ondergeschoven stiefkindje in het onderwijsgebouw is. Want daar kunnen wel de vakmensen worden geschoold. Met louter en alleen een HAVO-diploma zonder verdere voltooide vervolgopleidingen beschik je over nauwelijks kennis en vaardigheden welke op de arbeidsmarkt zijn te verzilveren. En het is heel jammer dat de werkgevers niet willen investeren in opleiden, om- her- en bijscholing en gewoon hun personeel beter betalen. Bij het bankwezen of bij de publieke omroep roept men gelijk dat meer salaris betalen moet worden, omdat het personeel anders naar elders dreigt te gaan vertrekken. In het vakwerk hoor je alleen maar dat er arbeidskrachten uit het buitenland moeten komen.

Onlangs stelde uitzendbureau Randstad dat er 80.000 arbeidsmigranten moeten worden binnengehaald om vacatures te kunnen vervullen. Ook ondernemersorganisatie Bouwend Nederland kondigde aan om buitenlanders te halen voor de bouw als er in Nederland geen geschikte mensen te vinden zijn.

Dit stuit CNV-voorzitter Limmen tegen de borst. "Investeer in vakmensen via opleiding en vaste contracten en kijk naar het onbenutte arbeidspotentieel, een groep die ten onrechte op de reservebank zit. Maak je sector aantrekkelijk door het bieden van fatsoenlijke banen", zegt Limmen in de krant. Volgens hem zitten 1,2 miljoen mensen zonder werk, terwijl ze wel willen werken. Hij doelt op ouderen, arbeidsbeperkten en niet-westerse immigranten.

https://nos.nl/artikel/2211991-cnv-wil-arbeidsmigranten-beperken-geef-eigen-vakmensen-voorrang.html

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2018 10:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
De hele salarisopbouw in Nederland is eigenlijk toe aan een herziening. We moeten ons afvragen of beroepen met een hoge status met alle nieuwe technieken, het bijbehorende salaris nog wel waard zijn. En onderwaarderen we beroepen met een lage status niet schromelijk? Dat geldt wat mij betreft zeker voor vakmensen als loodgieters, installateurs, schilders en metselaars.

Inderdaad!
Een loodgieter kost 50 euro per uur, een advocaat kost er 300. Iets klopt hier dus niet...

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2018 11:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Loetje schreef:
Het is jammer dat het (lager) beroepsonderwijs hier zo'n ondergeschoven stiefkindje in het onderwijsgebouw is.

Dat ligt niet aan het onderwijs, maar aan de maatschappij.

Moet je eens kijken hoe er neergekeken wordt op het VMBO. De MAVO had al een veel hogere status. Het VMBO leidt uiteindelijk op tot een beroepsopleiding. Ik heb VMBO-ers dingen zien maken waar je U tegen zegt, bv. in de techniekopleiding. En die moesten nog aan hun MBO beginnen (dat is immers verplicht in Nederland: VMBO is geen startkwalificatie)

De waardering voor dit soort zaken is zo laag geworden dat ouders hun kinderen massaal van het VMBO houden. Dit wordt de 'Havo-isering van de maatschappij' genoemd.

Het is dus niet zozeer het onderwijs wat bepaalt... maar de ouders en de maatschappij. Uiteindelijk kan het onderwijs niets anders doen dan opleidingen sluiten omdat er te weinig of geen aanmeldingen meer voor zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2018 13:00 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Cliff schreef:
De waardering voor dit soort zaken is zo laag geworden dat ouders hun kinderen massaal van het VMBO houden.

Helaas klopt dat. Terwijl er altijd behoefte aan (technische) vakmensen zal blijven. En onder hen die in de jaren '80 (al dan niet doorgestromd via het LBO) het voortgezet onderwijs met een MTS-diploma verlieten is het overgrote deel nog steeds werkend.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2018 22:57 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Moet je daar blij mee zijn ?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Di Jan 16, 2018 0:50 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Maar is ook niet het probleem dat deze jongeren op de MBO vakken moeten leren die niet aansluiten op hun toekomstig beroep. Maatschappijleer, handelskennis en net zo als met de HBO-Verpleegkunde, vakken die niets te maken hebben met het beroep. Ze hebben een technische knobbel en dat is aangeboren, dat kun je niet leren. Maar het zijn geen boekengeleerden daarom falen ze op de HAVO of VWO. Maar als ze zakken op die vakken dan halen ze hun diploma niet terwijl ze dit niet verdienen.
En al die onnodige last wordt verzonnen door de zogeheten Hoogopgeleiden op de ministerie van Onderwijs in Den Haag.

Mijn opa moest in 1914 gaan werken als 16 jarige omdat zijn vader was verongelukt tijdens de bouw en hij had nog 5 jongere broertjes en zusjes. Weduwe en wees pensioen bestond nog niet.
Begonnen als leerling timmerman en geëindigd met een Bouwbedrijf in Amsterdam, in Suriname en in Texas. Het appartement blok van 46 appartementen met een groot zwembad aan het water, staat nog steeds en heeft hurricanes overleefd. Ook de huizen in Amsterdam staan er nog steeds en ook de huizen in Suriname.

https://www.trulia.com/homes/Texas/Corpus_Christi/sold/24011751-4302-Ocean-Dr-43-Corpus-Christi-TX-78412

Door de oorlog heeft alleen mijn vader HBS B gehaald maar zijn 2 jongere broers en zusje niet. De jongste broer wel want die was 9 jaar in 1945. Allemaal technische scholing gedaan en ze hebben allemaal hun eigen huis gebouwd in Texas.

In Amsterdam woonde in de zelfde straat (1923) een man, mijnheer Vroom die een winkel had met gordijnen en bedden. Na sluiting en diner sliepen de kinderen in de etalage achter gesloten gordijnen.
Een van de twee grondleggers van V&D.

Mijn oudste oom heeft ook nog boten gebouwd en verbouwd in Texas en in Belize. Bij zijn begrafenis ontdekten zijn zoons dat hij geen middelbare school heeft gehad. Maar hij werkte wel samen met de National Geographic Society om de bodem van dat gedeelte van de Golf van Mexico te onderzoeken met camera's.

Alleen geen zakenman dus over de kop omdat hij mensen vertrouwden. (neem de boot maar mee en betaal later)

Hoog of laag opgeleid?

Een of andere troela die culturele antropologie heeft gestudeerd weet eigenlijk niets behalve wat een andere culturele antropoloog haar verteld heeft over de Masai in Kenia.
Hou maar op over Gender studies.....weet iemand wat dat betekent?

Het vreemde is als je kijkt op https://www.oneworld.nl/vacatures/ dan lees je de vreemdste baantjes in de "derde wereld" maar je moet ten minste een HBO opleiding hebben gehad maar meestal een WO opleiding. Maakt niet uit of dit sociologie is of politicologie. Maar geen vakmensen die daadwerkelijk iets kunnen doen. En deze mensen zitten met een mega salaris te ouwehoeren en vergaderen in luxe onderkomens in de "derde wereld" en denken dat ze onmisbaar zijn met hun NGO's enz.
Ik spuug op deze organisaties en hun hoog betaalde arrogante mensen die denken dat ze "hoog opgeleid" zijn maar nergens verstand van hebben. Maar ze leven in hun bubbel en je komt er niet tussen.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg