Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2017 11:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Omdat deze techniek nep is.

Waar baseer je dat op? Heb je enig idee wat de ontwikkeling van de accu tot nu toe geweest is... de batterijtjes die jij in de jaren 80 in je walkman deed zijn in de verste verte niet te vergelijken met wat er nu in je telefoon zit.

Als jij denkt dat de ontwikkeling op accu-gebied stil staat... .tja.

Quote:
Als je 40 ton wilt verplaatsen dan heb je wel even een accu nodig.

Ja, daar zou je bijna een vrachtwagen voor nodig hebben. Maar wat wil het geval: het is ook een vrachtwagen.

Zou je een motor van een DAF truck proberen te proppen in een Suzuki Alto, dan heb je ook een probleem. Echter... de motor in een elektrische auto is relatief erg klein en wordt steeds kleiner. Dat heeft als voordeel dat je al het bespaard gewicht in de accu kunt steken.

Quote:
En de prijs van diesel is ook nep: onze regering heft te veel belasting waardoor de prijs te hoog is.

Niet echt relevant lijkt me, omdat dat een gegeven is. Kijk, als ze de benzine naar 1 cent per liter brengen dan is het einde verhaal voor de elektrische auto. Maar het betekent nog meer: einde verhaal voor de olievoorraden en het milieu. Als iedereen onbeperkt gratis koolwaterstof-verbindingen kan gaan verbranden dan weet ik wel wat er gaat gebeuren.

Dus.... ga er maar vanuit dat de brandstofprijs een gegeven is. Die belasting gaat er never nooit vanaf.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2017 12:01 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De ontwikkeling op accu gebied staat al jaren stil. Het is nu voort borduren tegen de grenzen van een jaren oud concept.
Pas als ik in een bakje 1000 kilometer electriciteit kan halen bij een pomp is er vernieuwing.
Ik was eens onderhoudsmonteur en had ook het onderhoud van de heftruckaccu,s van dat bedrijf.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2017 12:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Als jij denkt dat de ontwikkeling op accu-gebied stil staat... .tja.

Tot nu toe is de grootte van de accu nog steeds inherent aan de energie die ze kan leveren, je kunt uit een AA accu geen 3500 Watt trekken. En dat heeft Tesla niet veranderd.

Quote:
Niet echt relevant lijkt me, omdat dat een gegeven is. Kijk, als ze de benzine naar 1 cent per liter brengen dan is het einde verhaal voor de elektrische auto.

Natuurlijk is dat wel relevant. De elektriciteit voor die auto wordt zwaar gesubsidieerd, trek die subsidie in en de elektrische wagen verliest.

En het milieu interesseert Tesla geen moer, voor Tesla tellen alleen maar dollars.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2017 21:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
De ontwikkeling op accu gebied staat al jaren stil. Het is nu voort borduren tegen de grenzen van een jaren oud concept.

Dat bestrijd ik ten zeerste. Het gebruik van lithium in accu's is bv. vrij recent en heeft een wereld van verschil gemaakt. En dat is nog maar de start, want nieuwe metalen doen de intrede.

Quote:
Pas als ik in een bakje 1000 kilometer electriciteit kan halen bij een pomp is er vernieuwing.

Oh, dat is er eigenlijk al. Je wil een Tesla met verwisselbare accu begrijp ik? Dat zou zo te regelen zijn hoor.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2017 21:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Tot nu toe is de grootte van de accu nog steeds inherent aan de energie die ze kan leveren

Niet dus. De accu die je nu in je telefoon hebt of in je laptop is veel kleiner en levert veel meer dan wat men in de jaren 80 kon maken.

Quote:
je kunt uit een AA accu geen 3500 Watt trekken. En dat heeft Tesla niet veranderd.

Misschien moet je even hier kijken:
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_battery

Ik herinner me nog 2005, eerste digitale camera's... ik werkte met oplaadbare AA batterijen. Je was toen blij dat je 2000mAh batterijen kon kopen. Inmiddels zitten we op het dubbele daarvan.

Als je de ontwikkeling niet wilt zien, dan zie je hem inderdaad niet. Laat ik het nog anders zeggen: als we de smartphones van nu zouden willen draaien met de batterijen uit de jaren 80, dan zou dat niet kunnen. Je zou misschien een uurtje kunnen internetten en bellen.

Nogmaals: als je het niet wilt zien....

Quote:
Natuurlijk is dat wel relevant. De elektriciteit voor die auto wordt zwaar gesubsidieerd, trek die subsidie in en de elektrische wagen verliest.

Over welke subsidie heb je het eigenlijk? Krijg jij thuis subsidie op je elektriciteit?

Quote:
En het milieu interesseert Tesla geen moer, voor Tesla tellen alleen maar dollars.

Mij boeit het milieu ook niet zo... mij boeit de technische vooruitgang. De bereidheid om andere paden te bewandelen. Ik heb respect voor mensen die ondernemen, onderzoeken en proberen. Die mensen maken ook fouten en dat moet ook, daar leer je van.

De negativiteit die jij en Poendert uitstralen, daar zal nooit een uitvinding uit voortkomen. Zoals ik al eerder zei: met jullie instellingen zouden er ook geen vliegtuigen geweest zijn.

BerichtGeplaatst: Di Nov 21, 2017 9:42 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Niet dus. De accu die je nu in je telefoon hebt of in je laptop is veel kleiner en levert veel meer dan wat men in de jaren 80 kon maken.

In de 80er jaren kon je met een acculading van je telefoon een week vooruit.

Quote:
Ik zie die wel, maar beslist niet zo rooskleurig als dat die Amerikaan het voor wil spiegelen.

Goed 1/3 van het gewicht van een Tesla is de accu. Trek dat eens door naar een 40 tonner.

Quote:
Over welke subsidie heb je het eigenlijk? Krijg jij thuis subsidie op je elektriciteit?

Nee, dat krijg ik niet maar dat is ook niet relevant voor deze discussie.
Feit is dat al die nieuwe energie gesubsidieerd wordt en dat het daarom gemakkelijk is om stoer te doen dat die nieuwe energie zo goedkoop is.

Quote:
Mij boeit het milieu ook niet zo... mij boeit de technische vooruitgang.

De vooruitgang wordt gedaan voor een beter milieu. Waar anders voor?

Quote:
...met jullie instellingen zouden er ook geen vliegtuigen geweest zijn.

O jawel hoor. Maar wat Tesla nu anno 2017 belooft is gebakken lucht.

BerichtGeplaatst: Di Nov 21, 2017 19:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
In de 80er jaren kon je met een acculading van je telefoon een week vooruit.

Dat is geen vergelijk: het scherm had 5 pixels te verlichten en de processor draaide op steenkolen.

Quote:
Goed 1/3 van het gewicht van een Tesla is de accu. Trek dat eens door naar een 40 tonner.

Ik hoop dat je begrijpt dat de term '40-tonner' op de lading slaat?

Quote:
Feit is dat al die nieuwe energie gesubsidieerd wordt en dat het daarom gemakkelijk is om stoer te doen dat die nieuwe energie zo goedkoop is.

Bedoel je groen energie? Dat wordt gesubsidieerd. Ik heb echt geen idee wat je met 'nieuwe' energie bedoelt.

Quote:
De vooruitgang wordt gedaan voor een beter milieu. Waar anders voor?

Waarom hebben we ooit auto's uitgevonden? Of vliegtuigen? Of computers? Vanwege het milieu? Ik denk het niet hè...

Quote:
O jawel hoor. Maar wat Tesla nu anno 2017 belooft is gebakken lucht.

Wat de gebroeders Wright in 1903 beloofden ook. Je ziet wat er van kwam.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2017 9:40 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Dat is geen vergelijk: het scherm had 5 pixels te verlichten en de processor draaide op steenkolen.

Dus klopt het en is de energie die zo'n accu levert niet opzienbarend gestegen. De prestatie van een batterij is nog steeds inherent aan de grootte.

Quote:
Ik hoop dat je begrijpt dat de term '40-tonner' op de lading slaat?

Nee dat slaat niet op de lading; "40 tonner" de gangbare term voor het grootste soort standaard vrachtwagen dat op de Europese wegen rijdt.
Het (40 ton) is het maximaal toegestane gewicht dat zonder speciale vergunningen de weg op mag, dus zeg maar een gewone truck met oplegger waar je er dagelijks honderden van ziet rijden (globaal weegt een vrachtwagen leeg ca. 12 ton en het laadvermogen is zo'n 28 ton, samen dus 40 ton).

En wat ik bedoelde te zeggen is dat als een vrachtwagen leeg 12 ton weegt er zo'n 4 ton aan accu's nodig is om dat aan te drijven, en ik vraag mij dan af hoeveel je dan aan accu's nodig hebt om die 40 ton (auto + lading) aan te drijven.

Quote:
Bedoel je groen energie? Dat wordt gesubsidieerd. Ik heb echt geen idee wat je met 'nieuwe' energie bedoelt.

Groene energie wordt gesubsidieerd, maar ik heb het over de elektrische auto; je betaalt geen wegenbelasting en hebt een lage bijtelling. Dat is een vorm van subsidie.
Enig idee wat je voor een personenauto die zo'n 2,4 ton weegt aan wegenbelasting en bijtelling betaalt?

Quote:
Waarom hebben we ooit auto's uitgevonden? Of vliegtuigen? Of computers? Vanwege het milieu? Ik denk het niet hè...

Je verdraait de zaak. De auto is niet gebouwd om het milieu te verpesten, het succes van de auto veroorzaakte een milieuprobleem dat men op wil lossen.
En dat gebeurt nu nog door snelle jongens die dollartekens in de ogen hebben, zoals bijvoorbeeld Tesla. Bij Tesla roepen ze dat ze het milieu gaan redden maar ondertussen interesseert dat milieu hun geen donder.
Over deze hypocrisie heb ik het.

Quote:
Wat de gebroeders Wright in 1903 beloofden ook. Je ziet wat er van kwam.

Wat bedoel je? Hebben de Wrights iets beloofd? Wat dan?

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2017 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Mijn +- 25 jaar oude telefoon batterij laat het moderne app van mijn vrouw wat duurzaamheid betreft kilometers achter zich.
Een lithium batterij werkt in principe nog steeds hetzelfde als een loodaccu, Alleen lithium is zeldzamer.
De beste accu is een ton kolen, olie of gas. energie netjes door onze zon verzameld.(herhaal dat proces) Haal die energie er voor 100% uit en we hebben weer jaren reserve.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2017 10:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
(globaal weegt een vrachtwagen leeg ca. 12 ton en het laadvermogen is zo'n 28 ton, samen dus 40 ton).

Ja, dat is exact wat ik zeg wijsneus. Jij deed net of van 40 ton vrachtwagen een derde accu moest zijn... het is dus van 10-12 ton en dat is prima te doen aangezien je motor vele malen lichter weegt.

Quote:
Enig idee wat je voor een personenauto die zo'n 2,4 ton weegt aan wegenbelasting en bijtelling betaalt?

Maar we hebben het toch over vrachtwagens nu?

Quote:
Bij Tesla roepen ze dat ze het milieu gaan redden maar ondertussen interesseert dat milieu hun geen donder. Over deze hypocrisie heb ik het.

Zou kunnen, maar is niet waarom ik nieuwe technologie interessant vind.

Quote:
Wat bedoel je? Hebben de Wrights iets beloofd? Wat dan?

Ja, zij geloofden erin dat mensen konden gaan vliegen.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2017 11:05 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Ja, dat is exact wat ik zeg wijsneus. Jij deed net of van 40 ton vrachtwagen een derde accu moest zijn... het is dus van 10-12 ton en dat is prima te doen aangezien je motor vele malen lichter weegt.

Ach kom nou! Ik deed helemaal niet alsof. Ik gebruikte gewoon een normale term voor een grote vrachtwagen. Jij wist niet wat dat betekende, lees jouw eigen reactie er maar op na.

Maar goed, als een Tesla van 2.400 kg. weegt, waarvan ruim 700 kg. het gewicht van de accu is, dan vraag ik mij (gezien het gegeven dat de energie die een accu levert nog steeds inherent is aan de grootte ervan) af hoe groot de accu moet zijn als je een 40 tonner wilt laten rijden. Weet jij het?

Quote:
Maar we hebben het toch over vrachtwagens nu?

Nee wijsneus, je moet het in de context laten, we hadden het over subsidie op elektrische auto's (en op de energie die erin moet). En je kunt niet ontkennen dat die subsidies niet substantieel zijn. Sterker, nu de subsidies van de hybride is vervallen gaat iedereen weer doodleuk terug naar de oude vertrouwde dieselauto. Ook de gebruiker wil niets anders dan zich aan het milieu rijk rekenen. Hij is hypocriet.

Quote:
Zou kunnen, maar is niet waarom ik nieuwe technologie interessant vind.

Zeg ik dat ik deze technologie niet interessant vind? Ik zeg dat Tesla gebakken lucht verkoopt omdat Tesla niet kan leveren was ze belooft.

Quote:
Ja, zij geloofden erin dat mensen konden gaan vliegen.

Geloofden? Jij had het over beloofden en ik vroeg je wat ze beloofden omdat Tesla iets belooft.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2017 11:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Maar goed, als een Tesla van 2.400 kg. weegt, waarvan ruim 700 kg. het gewicht van de accu is, dan vraag ik mij (gezien het gegeven dat de energie die een accu levert nog steeds inherent is aan de grootte ervan) af hoe groot de accu moet zijn als je een 40 tonner wilt laten rijden. Weet jij het?

Niet meer dan 4 ton.

Vergeet niet dat een Tesla ongekende sportprestaties levert. De nieuwe Roadster trekt even snel op als een Formule 1 auto, dat is ongekend.

Een vrachtauto zal heel anders in elkaar zitten. Daar gaat het totaal niet om een supersnelle topprestatie. Al trekt dat ding op van 0 tot 80 in 5 minuten, dan nog is er geen probleem.

Quote:
Nee wijsneus, je moet het in de context laten, we hadden het over subsidie op elektrische auto's (en op de energie die erin moet).

Ik blijf het een raar verhaal vinden. Ja: subsidie op wegenbelasting en lage bijtelling, begrijp ik volkomen. Los daarvan denk ik dat zelfs als die subsidie verdwijnt een volledig elektrische auto goedkoper zal zijn gezien de brandstofprijzen.

Maar hoe kom je er toch bij dat de electriciteit die in een elektrische auto zit gesubsidieerd is? Dat is gewoon exact dezelfde elektriciteit die je thuis gebruikt.

Quote:
En je kunt niet ontkennen dat die subsidies niet substantieel zijn. Sterker, nu de subsidies van de hybride is vervallen gaat iedereen weer doodleuk terug naar de oude vertrouwde dieselauto.

Maar daar delen we dezelfde mening... hybride auto's zijn totaal niets anders dan een belastingtrucje. Stelt ook echt niets voor qua innovatie. Je pleurt een elektromotortje van een wasmachine in een benzine auto van 1 liter en hopla, je hebt een hybride.

Sterker nog: iedere auto is hybride. Je startmotor die je auto aanzwengelt is niets anders dan een hele sterke elektromotor. Als je die op een slimme manier af en toe zou kunnen laten meedraaien, heb je al een 'belastingtechnische' hybride.

Start je auto maar eens in de eerste versnelling, dan kan je zien hoe krachtig zo'n startmotor is. Je auto krijgt een flinke duw vooruit.

Quote:
Ik zeg dat Tesla gebakken lucht verkoopt omdat Tesla niet kan leveren was ze belooft.

Geef eens voorbeelden.

Quote:
Geloofden? Jij had het over beloofden en ik vroeg je wat ze beloofden omdat Tesla iets belooft.

Ze beloofden burger- en militaire luchtvaart.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2017 12:17 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Niet meer dan 4 ton.

Waar staat dat? Ik kan het niet vinden. Vandaar dat ik het steeds vraag.

Quote:
Vergeet niet dat een Tesla ongekende sportprestaties levert. De nieuwe Roadster trekt even snel op als een Formule 1 auto, dat is ongekend.

Hoezo is dat ongekend? Een elektromotor heeft t.o.v. een verbrandingsmotor toch een veel hoger koppel? Kijk maar naar de treinen, die zijn niet voor niets allemaal elektrisch (maar ze rijden niet op een accu want dat rukt een accu niet).

Quote:
Een vrachtauto zal heel anders in elkaar zitten. Daar gaat het totaal niet om een supersnelle topprestatie. Al trekt dat ding op van 0 tot 80 in 5 minuten, dan nog is er geen probleem.

Het gaat om het wattage dat je nodig hebt om een koppel te verkrijgen dat sterk genoeg is om 40 ton in gang te zetten en het een km of 100 per uur te laten rijden.

Quote:
Ik blijf het een raar verhaal vinden. Ja: subsidie op wegenbelasting en lage bijtelling, begrijp ik volkomen. Los daarvan denk ik dat zelfs als die subsidie verdwijnt een volledig elektrische auto goedkoper zal zijn gezien de brandstofprijzen.

Wat is een raar verhaal? Haal de accijnzen van brandstof af en brandstof is hartstikke goedkoop.
Ik zal het je nog sterker vertellen: als straks iedereen in een elektrische auto rijdt, wordt dat hartstikke duur. Het gaat namelijk maar om één ding: geld van de burger plukken.

Quote:
Maar hoe kom je er toch bij dat de electriciteit die in een elektrische auto zit gesubsidieerd is? Dat is gewoon exact dezelfde elektriciteit die je thuis gebruikt.

Nou, die wordt steeds vaker groen opgewekt (dus met subsidie).

Quote:
Maar daar delen we dezelfde mening... hybride auto's zijn totaal niets anders dan een belastingtrucje.

Hybride is beter voor het milieu dan een verbrandingsmotor, maar omdat de hybride niet presteert, lastig in gebruik is en nu ook nog eens geen enkel financieel voordeel meer heeft, laat de consument hem als aan baksteen vallen.

Quote:
Geef eens voorbeelden.

De auto is veel te duur en laat die Tesla vrachtauto eens in de praktijk zien.

Quote:
Ze beloofden burger- en militaire luchtvaart.

O ja? Waar haal je dat vandaan? Ze beloofden niks, ze hadden iets uitgevonden en maakten dat wereldkundig. Het leger, bijvoorbeeld, had er helemaal geen interesse in.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 27, 2017 10:23 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Electrisch rijden heeft nooit vast gezeten op de elektromotor.
Het zit vast op de accu,s, de productie van, en het vervoer van elektriciteit.

Accu elektrische auto veel eerder op
telegraaf.nl
Uit praktijktests van consumentenorganisaties blijkt dat de Nissan Leaf geen 250 kilometer met een volle accu rijdt, maar slechts 144. De Renault Zoe haalde 232 in plaats van 400 kilometer en de Opel Ampera-e haalde de beloofde 500 niet maar bleef steken op 304 ...

BerichtGeplaatst: Ma Nov 27, 2017 16:26 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
Elektrische auto's hebben een veel kleiner bereik dan fabrikanten beweren. Dat blijkt uit een test van de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop, die drie elektrische auto's testte.
De Nissan Leaf, de Renault Zoe en de Opel Ampera-e werden getest op hun bereik. Het bereik van de drie modellen bleek minstens 40 procent lager te liggen dan het officieel vermelde cijfer. Het bereik van de Nissan Leaf was niet 250 kilometer, maar 144. De Opel Ampera-e haalde 304 kilometer in plaats van de beloofde 520 en de Renault Zoe haalde 232 kilometer en niet 400...

...Volgens Test-Aankoop weten veel fabrikanten van het verschil tussen theorie en praktijk, maar verschuilen zij zich achter de verouderde EU-regelgeving. De EU heeft al besloten dat de NEDC-test binnenkort vervangen wordt door de WLTP-test, die een meer waarheidsgetrouw beeld moet geven van het bereik...

https://nos.nl/artikel/2204846-elektrische-auto-s-rijden-veel-minder-ver-dan-beloofd.html

Deze beloven ook iets dat ze niet waar kunnen maken.

BerichtGeplaatst: Di Nov 28, 2017 17:49 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Nog een sprookje...

https://nos.nl/artikel/2205010-siemens-rolls-royce-en-airbus-werken-aan-hybride-vliegtuigmotor.html

...de Thunderbirds waren hun tijd ver vooruit... gewoon op atoomenergie! Smile

BerichtGeplaatst: Za Dec 16, 2017 14:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hoppa: nog een elektrische vrachtwagen is een feit:
http://www.thortrucks.com/

Degenen die denken dat het sprookjes zijn zou ik maar eens goed in de arm laten knijpen. Misschien worden ze wakker.

BerichtGeplaatst: Za Dec 16, 2017 17:52 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

En als je vraagt denk je wel eens na over hoeveel kuub prularia meer wordt vervoerd, krijg je zoiets van ' wat zijn de druiven weer zuur ' ?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Dec 16, 2017 17:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik zou zure druiven niet vervoeren

BerichtGeplaatst: Za Dec 16, 2017 19:36 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Ah, de ironie negeert de nadelige standpunten van elektrisch transport, wat nagenoeg wegvalt door het toenemende tonnage aan vervoer van uitputtende wereldse grondstoffen.
Als je de wereld toch elektrisch denkt te redden, vervoer dan per lading 30 ton elektrische vibrators met daarbovenop 30 ton Chinese elektrische neukpoppen !
BerichtGeplaatst: Za Dec 16, 2017 20:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jij hebt iets met seks.

Ik wil niet zeggen dat dat verspilde energie is... maar veel rendement zit er niet in.

BerichtGeplaatst: Za Dec 16, 2017 21:15 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Van onderwerp veranderen, verandert niets aan mijn conclusie, dat het relatief niks uitmaakt of tonnen meer prullaria vervoeren elektrisch of conventioneel gebeurt .
BerichtGeplaatst: Zo Dec 17, 2017 13:16 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Degenen die denken dat het sprookjes zijn zou ik maar eens goed in de arm laten knijpen. Misschien worden ze wakker.

Ik kan het laadvermogen nergens vinden.

Wel de actieradius: ET-One is targeted at short-haul markets where daily miles traveled rarely exceeds 250. Thors battery configuration is modular, allowing for up to 300 miles of range.
Dat is niet erg ver voor een vrachtwagen.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 17, 2017 14:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Maar ruim voldoende voor de meesten, zeker in Europa. Bedenk dat je tijdens laden en lossen weer kunt opladen.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 18, 2017 13:18 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Volgens mij is die auto geen 40 tonner. De actieradius is duidelijk voor korte afstanden, het vervoer van en naar distributiecentra in en rond steden, en daar is een 40 tonner te groot voor.
Een 40 tonner daarentegen is een kilometervreter, die rijdt in 24 uur van Eindhoven naar Napels en dan heb je niet alleen een veel grotere actieradius nodig maar ook een veel kortere laadtijd.

In de verre toekomst zie ik meer in het uitwisselen van accu's; eigenlijk net zo als dat je nu een volle accu in je camcorder doet. Maar dat is verre toekomstmuziek, wij tweetjes gaan dat niet meer meemaken.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu