Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Klimaatramp is niet meer tegen te houden Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 60, 61, 62  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Klimaatramp is niet meer tegen te houden
BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2014 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Omdat het artikel van Marcel van Dam (ditmaal) compleet en goed weergeeft hoe onze
goedgebekte Sociaal Liberale kliek een stervende hel achterlaat, heb ik het volledig vermeld.

Ik neem aan dat nu allerlei ''weerstandsmechanismen'' op zullen treden bij onnozelen, die
deze werkelijkheid graag ontvluchten... Dat is logisch, maar niet te voorkomen.

...en s'avonds bij Pauw en DWDD kunnen zij weer in slaap gesukkeld worden door een of andere
opgehemelde 'Nerd' met een flauwekul-App om ''klanten nog beter te localiseren'' of een of andere
heilzame databank waarmee ''we allemaal kennis kunnen delen om de klimaatproblemen op te lossen'',
terwijl de doorratelende-presentator ter plekke een natte broek krijgt...

OPINIE Wie gelooft dat de democratie het klimaatprobleem tijdig kan oplossen gelooft in sprookjes.

Door: Marcel van Dam 13 november 2014, 02:00 5

ę ANP Kippa
Ik heb nooit geloofd in een utopie. Die berust op wensdenken. Ook niet in het tegengestelde, een dystopie.
Die berust op doemdenken. Wel heb ik altijd geloofd in vooruitgang, het geloof dat op lange termijn, met
vallen en opstaan, de mensheid op weg is naar betere tijden, met minder honger, geweld en onrecht. Van
dat geloof ben ik afgevallen. De mensheid is op weg naar slechtere tijden, met meer honger, meer geweld en
meer onrecht.

Een half jaar geleden werd ik gebeld door Vera Keur, net als ik oud-voorzitter van de Vara, met de vraag of ik
wilde meewerken aan een nieuwe aflevering van het tv-programma De Achterkant van het Gelijk, deze keer
over het klimaatprobleem. Zij stuurde mij een artikel dat zij samen met haar partner, Theo van Stegeren,
schreef voor Vrij Nederland over de Australische klimaatexpert Clive Hamilton, auteur van Requiem for a
Species. Na lezing van artikel en boek was mijn eerste gedachte: weer zo'n doemdenker die een boek wil
verkopen door de mensheid de wacht aan te zeggen. Ik kende het klimaatprobleem alleen uit de krant en
had begrepen dat het pas op lange termijn tot rampen zou kunnen leiden. Tijd zat om het op te lossen.

Ter voorbereiding op het program-ma begon ik me in te lezen en ik voer-de gesprekken met een rijtje
deskundigen. Vrij snel kwam ik tot de overtuiging dat we een programma gingen maken over het grootste
en beklemmendste probleem van deze en de volgende eeuw. En nog veel erger: de mogelijkheid het tijdig
op te lossen bestaat alleen nog maar in theorie.

Natuurkrachten
Sinds de Industri├źle Revolutie blaast de mensheid steeds meer broeikasgas de atmosfeer in, waardoor de
aarde steeds meer warmte van de zon vasthoudt en het subtiele evenwicht tussen natuurkrachten dat het
verschijnsel mens heeft gebaard steeds verder uit balans raakt.

Tot nu toe is het sinds 1850 gemiddeld in de wereld 0,8 graden warmer geworden. Bleef het daar maar bij.
De Britse tak van PricewaterhouseCoopers publiceert jaarlijks de Low Carbon Economy Index. Uit de index
voor 2014 die half september verscheen blijkt dat het probleem snel verder uit de hand loopt en dat we de
doelstelling van de VN om de opwarming te beperken tot 2 graden in 2100 rustig kunnen vergeten.

Om die te realiseren moet de uitstoot van CO2 vanaf heden gedurende deze hele eeuw met 6,2 procent per
jaar verminderen. In procenten vijf keer zo veel als werd berekend toen de doelstelling werd geformuleerd.
Als we de huidige trend van het terugdringen van de uitstoot volgen, leidt dat tot een opwarming tegen het
eind van deze eeuw met 4 graden. Het laatste rapport van het klimaatpanel van de VN van 1 november
komt tot ongeveer dezelfde conclusies. Het ergste is: iedere molecuul CO2 die wordt uitgestoten blijft
ongeveer honderdduizend jaar op aarde aanwezig: in de atmosfeer, waar het zorgt voor opwarming, in de
oceanen, waar het zorgt voor verzuring en opgeslagen in bos, waarvan steeds meer verdwijnt.

Fossiele brandstoffen
De uitstoot is cumulatief. Als we die vandaag volledig zouden kunnen stoppen kan het toch nog ongeveer
1,5 graad warmer worden dan in 1850. Maar die uitstoot zal niet stoppen, niet vandaag, en niet over vijftig
jaar. In het Westen is de welvaart gebouwd op energie uit goedkope fossiele brandstoffen en de rest van de
wereld wil naar hetzelfde welvaartsniveau, ook al moeten daarvoor enorme bergen goedkope kolen worden
verstookt die nog voor honderden jaren voor het opscheppen liggen. Alleen wereldwijde collectieve
besluitvorming kan zoden aan de dijk zetten.

De uitstoot van CO2 in Nederland is nog niet 1 procent van het totaal. Het effect van het wegdoen van je
benzine- of dieselauto (niet doorverkopen maar vernietigen) is niet te meten. Zonder de overtuiging dat alle
anderen dat ook doen, beginnen alleen idealisten daaraan en die zijn schaars. Bovendien: de transitie van
fossiele naar duurzame energie en de adaptatie daarvan in economie en samenleving vergt in ons land aan
investeringen al honderden miljarden. In de wereld vele triljoenen. Wie gelooft dat de parlementaire
democratie in staat is tot radicale ingrepen om het klimaatprobleem tijdig en adequaat op te lossen gelooft
in sprookjes. Zie het geschutter over de aanpassing van de bijtelling van lease-auto's

De gevolgen van een opwarming met ongeveer 3, 4 of 5 graden zijn letterlijk hemeltergend, vooral omdat er
processen op gang kunnen komen die onomkeerbaar zijn en huiveringwekkende gevolgen kunnen hebben.
Als de permanent bevroren bodem (permafrost) in Rusland en Alaska, 20 procent van het aardse
landoppervlak, zou ontdooien, en dat proces is gaande, zouden er enorme massa's methaan kunnen
vrijkomen, een veel gevaarlijker broeikasgas dan CO2. Nu al neemt het Noordpoolijs af met 3.400 kubieke
kilometer per 10 jaar. IJs weerkaatst het zonlicht. Hoe meer er verdwijnt, hoe minder weerkaatsing en hoe
sneller de rest smelt.

20 miljard
In Nederland kunnen we met een nieuw deltaplan een stijging van de Noordzee met ongeveer een meter tot
2100 à raison van 20 miljard euro nog wel opvangen. Dat geldt niet voor de enkele honderden miljoenen
mensen in de wereld die het stijgende water moeten ontvluchten. En vergeet niet: als alle ijs op Groenland
zou smelten stijgt de zeespiegel 7 meter. De oceanen verzuren snel. Ten opzichte van 1750 is de zuurgraad
al met 30 procent toegenomen. Als we zo doorgaan zal dat percentage stijgen tot 70 in 2050 en 125 in 2100.
Dag koraal, dag vissen.

De meeste deskundigen zeggen dat de urgentie om het probleem echt aan te pakken veel te laag is. Er is
een ramp nodig om kiezers en gekozenen in beweging te krijgen. Helaas: als in dit geval de nood het hoogst
is, is de kans op redding al voorbij. Veel wetenschappers die bang zijn voor spot en erger van klimaatsceptici
en collega's verschuilen zich achter 'waardevrije wetenschap' om maar geen politiek of moreel oordeel te
hoeven vellen. Hoe is het mogelijk dat, op enkele uitzonderingen na, de Nederlandse academische wereld,
eertijds een bolwerk van maatschappijkritiek, nu zwijgt als het graf als het gaat om een probleem dat alle
andere problemen in de schaduw stelt?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2014 11:02 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Zijn de grootste verkwisters van deze planeet, de VS, sociaal liberaal? Nooit geweten. Confused

Het enige dat ik weet is dat klimaatverpesting het gevolg is van rechts-kapitalistische praktijken met zaken als verspilling vervuiling en overconsumptie.
En om er meteen maar een andere rechtse hersenschim bij te halen: niet de linksen maar de rechtsmensen haalden bosjes immigranten binnen voor goedkope arbeid.

BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2014 11:29 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het enige dat ik weet is dat de aarde al een paar miljoen jaar lijdt onder chronische een CO2 hongersnood, en dat nu bij de kleine toename, van een luttele 0,035% naar 0,038% van die onontbeerlijke C02 de dorre gebieden al beginnen met vergroening, terwijl de planten in die gebieden tegenwoordig als klap op de vuurpijl, toekunnen met minder water doordat ze minder huidmondjes gebruiken.
Kortom, het plantendek op aarde is door 14% CO2 al 10% toegenomen en een nieuwe oerwoud planeet gloort in de verte.
Wanneer was de laatste hongersnood door watergebrek in de Sahel en omstreken?
Maar ook de noodzakelijke extra CO2 zal de bevolkingsexplosie niet kunnen bijbenen.
BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2014 12:45 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Speciaal voor Poendert

BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2014 15:36 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Guus schreef:

Speciaal voor Guus. Climategate, Klimaatfraude, De GroeneRekenkamer. Er zijn er nog wel een stuk of 6 meer.
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.
BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2014 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Zo is het ,niet links of rechts ,maar het reduceren van het aantal mensen geeft de enigste garantie voor minder slachtoffers.
Geloofsherders /pausen /bosjesmannen /imams etc. die ook moeten eten, zullen dit natuurlijk niet onderstrepen ,integendeel ,hun belangenrovers tegenwerken .
BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2014 16:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Helemaal mee eens. Minder fokken is het beste voor het milieu. Maar ja, iedereen vindt het zijn/haar recht om zich voort te planten.
Na mij komt hun zondvloed...
BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2014 16:54 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Noach.... Rolling Eyes
BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2014 17:49 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Poendert schreef:
Maar ook de noodzakelijke extra CO2 zal de bevolkingsexplosie niet kunnen bijbenen.

De noodzakelijke CO2 groei?

http://www.npowetenschap.nl/nieuws/artikelen/2011/oktober/Leven-krimpt-door-klimaatverandering.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fytoplankton
BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2014 22:52 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Dude29 schreef:
Poendert schreef:

De noodzakelijke CO2 groei?

http://www.npowetenschap.nl/nieuws/artikelen/2011/oktober/Leven-krimpt-door-klimaatverandering.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fytoplankton

Nou voorruit dan nog een keer.
Online Cannabis ABC. CO2 onontbeerlijk voor planten.
Koolstofdioxide=CO2 is een gas waaruit 0,038 % van onze atmosfeer bestaat, oftewel380 deeltjes per miljoen PPM.
Cannabis verbruikt alleen CO2 als er licht is. Fotosynthese vindt onmiddellijk plaats nadat de plant is bloot gesteld aan licht.
Fotosynthese gebruikt licht om water en CO2 om te zetten in suiker en zuurstof.
Meer CO2 dan 0,038 versnelt de groei van planten, minder vertraagt de groei. Plantengroei stopt bij een CO2 gehalte van minder dan 0,020 + 200 PPM. Dan gaan we allemaal dood.
Voor de planten en dus ook Cannabis, is 0,038 = (380 PPM) aan de lage kant. Opvoeren van CO2 tot 0,15 (1500 PPM) is 4x hoger dan nu in onze atmosfeer, Wordt door "Cannabis online ABC" aanbevolen.

Beste GUUS. CO2 is geen gif zoals wordt voorgesteld, maar een absoluut onontbeerlijk bestanddeel voor leven. Zonder CO2 geen zuurstof of planten, en suikers voor de opbouw van die planten en dieren. Onder de 0,020 % CO2 is de Aarde een levenloze planeet.
1500 PPM komt in de ideale richting.
BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2014 22:55 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Slechts een teveel aan CO2 kan kwaad voor onze 'momentele mondiale
setting van leven'. En een teveel is er. Past zich wellicht wat aan, maar
het kan heel erg pijnlijk worden hoor.
BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2014 23:42 Plaats reactie Reageer met quote
Dude29

Dan heb je blijkbaar de cyclus van planten niet geheel begrepen Poendert... Netto zuurstof opbrengst van een plant is niet bepaald groot. Een plant gebruikt 's nachts namelijk een groot deel van de zuurstof die ze 's nachts hebben aangemaakt en daarbij komt een groot deel van de CO2 ook weer vrij.

Zoals in mijn bronnen is vermeldt is het fytoplankton dat voornamelijk voorziet in de netto zuurstofproductie en dus zeer zeker niet planten.

Fytoplankton doet het niet erg goed in zuur water en CO2 zorgt voor verzuring van de zee├źn en dus een afname van fytoplankton.
BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2014 0:20 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Gerard R. schreef:

We hebben nog steeds een tekort van minstens 4x te weinig CO2 voor optimale plantengroei. Zie Cannabis boven.
200miljoen jaar was het CO2 gehalte hoger tot zeer veel hoger(zie Wikipedia) ook de temp was tot het begin van de IJstijd periode(zie weer Wikipedia) 2 miljoen jaar geleden hoger tot veel hoger.
Als de gemiddelde temp op aarde hoger is, wordt die temp niet hoger aan de evenaar maar trok altijd met palmen en dinosauria of nijlpaarden richting polen. Waarom?
BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2014 0:33 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Klimaatverhaal is bullshit.

CO2 heeft maar een minimale invloed.
De zon, en de kracht daarvan varieert, en dat bepaalt het weer en klimaat op aarde op een langere termijn in positieve zin. De temperatuur stijgt door de invloed van de zon.
Tevens hebben vulkaan uitbarstingen een invloed die negatief op de temperatuur uit werkt.

Niks nieuws onder de zon.

De mens heeft nauwelijks invloed op het klimaat op aarde.
BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2014 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ryan schreef:

+1
BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2014 11:44 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Gewoon op buikhoogte een +1 neerzetten zonder enige onderbouwing is typerend voor het gedrag van de vazallen van de planeetverknoeiers.

Gelukkig zijn er mensen (ook zonder bril) die wel degelijk de invloed van de mens op aarde waarnemen. En niet alleen astronauten als Andr├ę Kuipers maar gewoon op de grond.

Groeten uit Rotterdam!

BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2014 12:14 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Guus schreef:
Gewoon op buikhoogte een +1 neerzetten zonder enige onderbouwing is typerend voor het gedrag van de vazallen van de planeetverknoeiers.

-1 Very Happy
BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2014 12:30 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

De discussie versimpelt hier nogal naar nummers.

Zal ik eens een mop vertellen? Ik heb zo ook genummerd: nummer 313!

BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2014 12:47 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De Vervuilings discussie mengen met de CO2 discussies was een briljant idee om geld te verdienen.
CO2 is uitstekend, ja onmisbaar voor planten en via die planten voor dieren. Vuilnis hoort op de vuilnisbelt.
Al een paar miljoen jaar heerst op aarde een CO2 hongersnood. Nu maakt CO2 0,0380% van onze atmosfeer uit, Als dat daalt tot 0,0200 verandert de aarde in een(voor planten, dieren en schimmels) levenloze zandwoestijn. Zelfs de zuurstof verdwijnt.
Een gehalte van 0,1500 CO2 is in ieder geval voor cannabis ideaal.
Dus nu een schamele net genoeg om niet dood te gaan, 380 ppm, dodelijk 200 ppm, ideaal 1500 ppm.
BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2014 13:13 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Misschien moet je dat absurde en eentonige verhaal over 'CO2-honger' eens een beetje onderbouwen met wetenschappelijke publicaties of tenminste een logische redenering.

Nu lijkt het meer een 'uit de lucht gegrepen' obsessie.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2014 14:29 Plaats reactie Reageer met quote
kiekiek

Guus schreef:

Zal ik eens een mop vertellen? Ik heb zo ook genummerd: nummer 313!

Die -1 van mij was vanwege de enorme hoeveelheid smog boven het Rotterdamse ghetto.
BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2014 15:48 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Het goede nieuws is dat Rotterdammers wellicht wat betere hennepoogsten hebben. Frequent gebruik daarvan stimuleert het logisch redeneren. Razz

BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2014 17:09 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Poendert schreef:
Gerard R. schreef:

We hebben nog steeds een tekort van minstens 4x te weinig CO2 voor optimale plantengroei.

Dat is waar, maar teveel CO2 laat velen verzuipen of (e)migreren.
En daar zijn wat veel mensen voor op dit moment.
Verder zou de hedendaagse 'vriendelijkheid' van onze atmosfeer wel eens
van ons heen kunnen gaan. En dat wilt u toch ˇˇk niet?!....
BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2014 18:03 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Guus schreef:

O, als ik +1 bij een bijdrage van jou zet is het goed, maar als iemand +1 zet bij iets waar jij het niet mee eens bent komt de bieronderbuik er aan te pas.

Poendert schreef:
De Vervuilings discussie mengen met de CO2 discussies was een briljant idee om geld te verdienen.

Juist! Het gaat helemaal niet om het klimaat of het milieu, het gaat uitsluitend om geld.
BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2014 20:21 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Ryan schreef:
Klimaatverhaal is bullshit.

CO2 heeft maar een minimale invloed.
De zon, en de kracht daarvan varieert, en dat bepaalt het weer en klimaat op aarde op een langere termijn in positieve zin. De temperatuur stijgt door de invloed van de zon.
Tevens hebben vulkaan uitbarstingen een invloed die negatief op de temperatuur uit werkt.

Niks nieuws onder de zon.

IK neem aan dat je bulshit (afweermechanisme) verhaal gebaseerd is op obscure wetenschappers
gefinancieerd vanuit de olieindustire...

http://www.knack.be/nieuws/planet-earth/olie-industrie-betaalt-klimaatontkenners/article-normal-49297.html

O ja.... roken is niet schadelijk voor de gezondheid.
Klimaatramp is niet meer tegen te houden
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu