Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » De energietransitie krijgt vaart Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Jun 11, 2018 16:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dus toch maar een combigasketel kopen. Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Jun 11, 2018 16:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nee, ik zou gaan voor een grote elektrische boiler. Daar kan geen combiketel tegenop. Een grote voorraad warm water zou je theoretisch in één keer kunnen legen... het enige probleem is de dikte van je waterleiding.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 11, 2018 19:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Van die oude afgekeurde koperen elektr boilers kun je mooie distileerketels voor jenever maken. Er zijn er nog genoeg Daar kun je een mooie cent mee bijverdienen.

BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2018 1:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Deze openbaring verklaart ineens een hoop van jouw bijdragen Laughing

Boiler 100 liter kost 128 euro:
https://www.hubo.be/nl/p/boiler-sitam-100l-natte-weerstand/805169.html

Dit is ongeveer goed voor 250 liter warm water voor bad of douche.

Een vol bad is ongeveer 120 liter, een douchebeurt ongeveer 40 liter. In een gezin van 6 mensen kan dus theoretisch iedereen achter elkaar douchen, daarna moet de boiler weer opwarmen.

BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2018 8:25 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elk groter dorp of stad had in mijn jeugd een gasfabriek. Daar werd uit steenkolen gas gewonnen.
Gaan we straks die kant weer op? Sluiten we vrede met Rusland tegen de wil van de EU. Durven we dat?
Of heeft China dan het Russische gas al allemaal opgekocht.
Een thorium-centrale stookt ook het al aanwezige kernafval op zonder noemenswaardige schade voor het milieu.
Er zijn nog mogelijkheden genoeg tot we kernfusie ontwikkelen.

BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2018 8:36 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Real schreef:
Tedje van Es schreef:

https://nos.nl/artikel/2224675-over-drie-jaar-geen-traditionele-cv-ketel-meer.html

Dus gauw nog maar even een nieuwe gasketel installeren. Very Happy

Wat een gedoe en geldklopperij met tussenoplossingen. Gewoon gelijk gaan voor een elektrische CV:

http://electraboiler.nl/vailliant-elektrische-cv-6-kw-312.html?gclid=EAIaIQobChMIm_3jirvI2wIV7rDtCh0F4wfwEAQYBCABEgK_ivD_BwE

Leidingen en radiatoren kunnen gewoon blijven liggen/hangen. Het enige wat anders is is de CV.

En die elektriciteit moet nog altijd worden geproduceerd.
Duurzaam is volgens Lubach 2,2 % van ons energieverbruik (ik had 1,9% uitgerekend)
Dus dan moeten we 97,8% energie bijstoken met kolen, gas, kern of olie.

Ik vraag me af wat energie zuiniger is. Rechtstreeks gas verbranden in je CV ketel, of eerst dat gas in een centrale omzetten in elektriciteit en het daarna verzenden naar de verbruiker.

BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2018 8:58 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik heb een grote boiler gehad (130 liter) maar dat werkte toch niet zo goed als een goede combiketel die per uur 1.000 liter warm water levert. Daar kan geen enkele boiler tegenop.

BerichtGeplaatst: Di Jun 12, 2018 13:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dan heb je het niet goed aangesloten Tedje.

1000 liter per uur = 0,27 liter per seconde. Ofwel een glas bier aan warm tapwater (38 graden). Je leiding kan veel meer aan, dus een boiler zou de hoeveelheid warm water aanzienlijk verhogen.

Tenzij je misschien een oud huis hebt met daarin nog erg dunne leidingen (bv. 10 mm)

BerichtGeplaatst: Wo Jun 13, 2018 8:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Die 1.000 liter water is 60 graden, daar mix je dus (ongeveer) de helft koud water bij waardoor het (ongeveer) dubbel zoveel wordt; ik kan dus de hele dag onder de warme douche blijven staan.

Met die boiler ging dat niet, zodra die 130 liter warm (heet) water op waren kreeg je alleen maar koud water.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 13, 2018 13:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Die 1.000 liter water is 60 graden, daar mix je dus (ongeveer) de helft koud water bij waardoor het (ongeveer) dubbel zoveel wordt; ik kan dus de hele dag onder de warme douche blijven staan.

Nee, dat klopt niet:
https://welke-kiezen-kopen.nl/centrale-verwarming-combiketels/cw-waarde-cw3-cw4-cw5-cw6-cv-ketel.php

Een CV ketel geeft maximaal 450 liter water per uur van 60 graden. Tenzij jij een nucleaire CV ketel ofzo in je huisje hebt hangen.

Quote:
Met die boiler ging dat niet, zodra die 130 liter warm (heet) water op waren kreeg je alleen maar koud water.

Wie gaat er dan ook de gehele dag onder de douche staan?

Eén uur achter elkaar douchen is geen probleem voor een ketel van 130 liter. Maar goed, als jij nog langer wil douchen... Rolling Eyes

Daarbij: een boiler die gevoed wordt door zonnepanelen is gratis. Een CV ketel die op gas gestookt wordt... kost ten eerste meer, je draagt bij aan dat gezeik in Groningen óf je steunt Rusland. Plus dat milieudingetje, maar who cares.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 13, 2018 18:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik zie het. Een CW6 ketel levert 12 liter per minuut. Dat is 720 liter water van 60 graden per uur. Mix dat naar 38 graden en je hebt dan heel wat meer dan zo'n milieuvriendelijk poppending dat een pisstraaltje warm water geeft.

Zonnepanelen zijn niet gratis en het milieu interesseert me geen moer. Na mij de zondvloed.

Dus toch nog maar een nieuwe ketel aanschaffen voordat de milieu Gestapo het verbiedt.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 13, 2018 19:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Ik zie het. Een CW6 ketel levert 12 liter per minuut. Dat is 720 liter water van 60 graden per uur.

Uhmmm... dan zie je het nog steeds niet goed. Waar lees jij 12 liter water van 60 graden per minuut? Het gaat juist om 12 liter water van 38 graden. Het staat er notabene achter in de laatste kolom: tapwaterhoeveelheid bij 60° Celsius volgens Gaskeur voor een CW6 is 7,5 liter per minuut... en het staat ook onder de tabel: In bovenstaande tabel gaan we uit dat de tapwaterhoeveelheid bij 38° Celsius bereikt wordt door het hete water uit de cv-ketel bij te mengen met koud water van 10° Celsius.

Maar goed, ik zie dat je nogal vasthoudend bent in je feitelijk onjuiste mening.

Quote:
Mix dat naar 38 graden en je hebt dan heel wat meer dan zo'n milieuvriendelijk poppending dat een pisstraaltje warm water geeft.

Zucht. Wat jij wil Tedje.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 13, 2018 19:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik vergeet deze nog:
Tedje schreef:
'Zonnepanelen zijn niet gratis'

Eigenlijk zijn ze wel gratis. Je moet alleen iets meer lange termijn (5-6 jaar) kunnen denken. Dat is voor heel veel mensen moeilijk... die betalen liever maandelijks aan de elektriciteitsmaatschappij voor hun gehele leven tien keer zoveel dan éénmalig aan een installateur van zonnepanelen.

Een beetje het idee van 'ik koop geen huis want een hypotheek is veel te duur'... en dan wel 60 jaar in een huurwoning wonen.

BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2018 8:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Sorry, ik maakte een schrijffout. De uitkomst klopt echter wel. Het zijn 7,5 liter water van 60 graden per minuut. Dat is 720 liter per uur.

Quote:
Zucht. Wat jij wil Tedje.

Wat nou? Het is gewoon waar dat die energiezuinige en met certificaten overladen cv ketels geen comfort bieden.

Zonnepanelen zijn niet gratis. Je koopt ze en moet ze dan terugverdienen.
Bovendien weet jij niet wat onze onbetrouwbare overheid over 10 jaar gaat doen. Rupsje Nooitgenoeg uit Den Haag zal toch bij ons moeten kunnen blijven graaien.

BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2018 15:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Sorry, ik maakte een schrijffout. De uitkomst klopt echter wel. Het zijn 7,5 liter water van 60 graden per minuut. Dat is 720 liter per uur.

7,5 x 60 = 720. In welk universum?

Ik geef het op hoor.

Quote:
Wat nou? Het is gewoon waar dat die energiezuinige en met certificaten overladen cv ketels geen comfort bieden.

HUH? Ik heb totaal niets beweerd over energiezuinige en met certificaten overladen cv ketels... niets.

'Het is gewoon waar dat' .... [insert open door here]

Quote:
Zonnepanelen zijn niet gratis. Je koopt ze en moet ze dan terugverdienen.

Briljant. Zelf bedacht?

Quote:
Bovendien weet jij niet wat onze onbetrouwbare overheid over 10 jaar gaat doen. Rupsje Nooitgenoeg uit Den Haag zal toch bij ons moeten kunnen blijven graaien.

Tja, maar graaien ze minder hard als je in maandelijkse termijnen je energie blijft afnemen? Want ook daar zit nogal belasting op he.

BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2018 19:53 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Even ertussendoor. Volgens mij kun je beter hoger stoken dan 60 gr. 70 gr,, en het kost dan weet je zeker dat de salmonella dood is.
Ik stookte altijd voor de zekerheid zo hoog want dan veroorzaak je geen ziektes. Het kost nauwelijks meer energie.

BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2018 21:34 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Dat klopt Poendert, ik zet mijn boiler ook op 70ºC.

http://www.stichtingveteranenziekte.nl/over-legionella/legionella-en-haar-verschijnselen

Het is de Legionella bacterie en niet salmonella.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2018 7:41 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
7,5 x 60 = 720. In welk universum?
Ik geef het op hoor.

Chips! ik schrijf het weer verkeerd op! Embarassed
7,5 x 60 = 450 liter van 60 graden. Daar meng je de helft aan koud water bij en heb je permanent per uur bijna 1.000 liter.

Quote:
HUH? Ik heb totaal niets beweerd over energiezuinige en met certificaten overladen cv ketels... niets.

Ik zeg niet dat jij dat zegt. Ik zeg dat.

Quote:
Tja, maar graaien ze minder hard als je in maandelijkse termijnen je energie blijft afnemen? Want ook daar zit nogal belasting op he.

Als straks iedereen aan de zonnepanelen is komt daar extra belasting op. Zo werkt dat gewoon.

Poendert schreef:
Even ertussendoor. Volgens mij kun je beter hoger stoken dan 60 gr. 70 gr,, en het kost dan weet je zeker dat de salmonella dood is.

•De groei van legionellabacteriën explodeert bij watertemperaturen tussen de 25 en 50 graden Celcius, en dan bij voorkeur in leidingen waarin het water stilstaat.
•Bij het doorspoelen van de leidingen met water boven de 60 graden wordt de bacterie gedood.
•Douchen thuis is geen probleem, wanneer het water in het warmwatertoestel 60 graden is of meer. Het kan verstandig zijn om bijvoorbeeld na een vakantie voor het douchen eerst even goed de leidingen door te spoelen met heet water
.

Bron: https://www.gezondheidenco.nl/55101/salmonella-botulisme-en-legionella-wat-zijn-het-voor-ziekten/

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2018 10:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Dat klopt Poendert, ik zet mijn boiler ook op 70ºC.

De bacterie heeft een optimale groeitemperatuur van ongeveer 37°C en sterft af bij temperaturen van boven de 55°C. Bij lage temperaturen kan de bacterie wel overleven maar niet vermenigvuldigen.

https://www.boiler-info.nl/legionella/

Ik moet zeggen dat ik de boiler ook op 70 graden heb staan overigens.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2018 10:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Chips! ik schrijf het weer verkeerd op! Embarassed

Ja. Nog steeds overigens, maar je lijkt totaal niet open te staan voor de feiten... dus heeft verder niet zoveel zin.

Al heb je een ketel die 1 miljoen liter warm water per seconde levert, je leidingen zijn waarschijnlijk de beperkende factor.

En tegen een boiler die groot genoeg is kan een CV ketel simpelweg niet op... omdat een CV ketel pas gaat verwarmen als je warm water nodig hebt, en de boiler het op voorraad heeft. Je moet gewoon zorgen dat he voorraad voldoende is.

Daarbij verwarmt de CV ketel met gas en de boiler met elektriciteit. Dat laatste is op langere termijn gratis, bv. als je voldoende panelen neerlegt.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2018 14:21 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik snap wel wat je bedoelt maar dan nog heb je met die zware cv meer comfort dan met zo'n pisstraaltje uit zo'n duurzame cv ketel.

Quote:
En tegen een boiler die groot genoeg is kan een CV ketel simpelweg niet op...

Is dat zo? Een CW 6 ketel blijft per uur gewoon 450 liter water van 60 graden leveren en dat zie ik een boiler van, pak 'm beet, 130 liter niet doen.
Met een gemiddelde doorloopsnelheid van de waterleiding van iets van 10 liter per minuut is het warme water in de boiler in een kwartier op (in feite nog eerder want het koude water dat toestroomt mengt zich in de boiler met het warme water waardoor het water snel lauw wordt.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2018 14:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Wat heb je aan een uur lang water van 60 graden?

Wil je niet naar de praktische kant kijken dan... het enige wat ik me kan indenken als praktische toepassing voor veel warm water is een bad zo snel mogelijk vullen.

Meer praktische toepassingen kan ik niet bedenken, jij wel? Of wil je misschien 300 vierkante kilometer behang afstomen of 5 ton aardappelen koken?

Je wil snel een vol bad. En dan is een boiler veel logischer. De inhoud van je bad is 120 liter. Stel dat je een hele dikke waterleiding hebt, dan is je bad direct gevuld met warm water.

Stel dat je CW6 ketel inderdaad 1000 liter water van 38 graden levert in een uur, dan heb je het over 16,6 liter per minuut. Je bent dan nog steeds ruim 7 minuten bezig om je bad te vullen, ook met hele dikke leidingen.

Tedje schreef:
pisstraaltje uit zo'n duurzame cv ketel.

Ga je weer... niemand roept iets over een duurzame cv ketel.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2018 14:59 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Wat heb je aan een uur lang water van 60 graden?

Nee, maar wel het bijbehorende comfort. Iemand die een dikke BMW heeft rijdt daar ook niet de hele dag 200 in.

Quote:
Ga je weer... niemand roept iets over een duurzame cv ketel.

Maar ik doe dat de hele tijd! Ik zet de hele tijd zo'n nepper met milieucertificaat en pisstraaltje warm water af tegen een echte cv ketel.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2018 15:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Nee, maar wel het bijbehorende comfort.

Vertel eens, wat is het bijbehorende comfort van 1000 liter warm water per uur wat je nooit door je leidingen krijgt?

Quote:
Iemand die een dikke BMW heeft rijdt daar ook niet de hele dag 200 in.

Dat is ook niet het enige comfort wat een BMW biedt hè.

Quote:
Maar ik doe dat de hele tijd! Ik zet de hele tijd zo'n nepper met milieucertificaat en pisstraaltje warm water af tegen een echte cv ketel.

Maar is dit nu een discussieforum of vind je het gewoon leuk om continu een boodschap te herhalen waar niemand op reageert?

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2018 17:24 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Maar is dit nu een discussieforum of vind je het gewoon leuk om continu een boodschap te herhalen waar niemand op reageert?

Jij reageert op een algemene opmerking die ik maak, alsof ik ze tegen jou richt.

Maar goed, ik hoef geen 1.00 liter per uur, maar een gecertificeerde cv ketel met nepcertificaat biedt niet het comfort dat ik gelijktijdig op 2 plekken de warmwaterkraan open kan zetten. Een CW6 biedt dat wel.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu