Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Mbo'ers willen officieel studenten heten.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Mbo'ers willen officieel studenten heten.
BerichtGeplaatst: Vr Mei 11, 2018 12:30 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

https://nos.nl/op3/artikel/2231314-mbo-ers-willen-officieel-studenten-heten.html

Wat studeer jij?
Winkeljuf.
En hoe gaat het?
Pittig, ik ga aan mijn scriptie beginnen.

Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Mei 11, 2018 12:44 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Wat een verheffing weer zeg. Zo'n naamsverandering doet dus weer eens wonderen.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 11, 2018 18:16 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Wat studeer jij?
Winkeljuf.

Wat doe jij denigrerend over MBO'ers, Tedje.

BerichtGeplaatst: Za Mei 12, 2018 10:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Die discussie loopt al jaren... maar ook hier gaat men gewoon de internationale richtlijnen volgen. En in de VS heten MBO instellingen 'College', dus hier ook... en leerlingen heten daar 'students' dus hier studenten.

Verder zie je de termen 'Bachelor' en 'Master', komt steeds vaker de term/graad 'Associate Degree' (AD) in Nederland en heten HBO's niet meer 'Hogeschool' maar 'University of Applied Sciences'.

Dit alles heeft ook wel voordelen wanneer buitenlandse studenten het niveau moeten bepalen of we buitenlandse diploma's op waarde moeten schatten. Nu is het nog vaak zo dat Nederland de buitenlandse diploma's te laag inschat uit voorzorg. Een universitair diploma uit het buitenland wordt dan vaak in Nederland getaxeerd op 'HBO', gewoon uit voorzorg. Dit is lang niet altijd terecht.

Een buitenlandse 'Master' is hier ook gewoon een 'Master'.

BerichtGeplaatst: Za Mei 12, 2018 13:11 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Toch heb ik het idee dat je hier op den duur ook een 'graad' kan kopen. Zulks zie je ook in de VS. Veel geld veel studie.

De oude RHBS was volgens mij zo gek nog niet en vroeger (ja toen alles beter was) leek de MULO gelijk te staan aan de HAVO van vandaag. Mijn oma kon mij prima helpen met mijn huiswerk terwijl zij in 1928 van de MULO kwam. Toen kregen ze rekenen, taal, aardrijkskunde en kennis der natuur.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Mei 12, 2018 13:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Er is ook een enorme diploma-inflatie... geen enkele ouder lijkt zijn/haar kind nog naar het VMBO te willen sturen. En dus moet alles anders heten. Je gaat mij ook niet wijsmaken dat de Havonisering (zoals dat heet) geen niveau-inflatie met zich mee heeft gebracht. Ik rondde de HAVO in 1990 af met een examen in 6 vakken. Dat was niet veel, maar de diepgang van die vakken was aanzienlijk meer dan wat er op het huidige VWO gegeven wordt.

Diploma's zijn al jaren te koop, bv. via Luzac. Een VMBO school in Rotterdam kreeg bv. ernstige kritiek van ouders toen bleek dat hun zoon, die het VMBO in Rotterdam slechts op basis-niveau afronde, later op het Luzac met een HAVO diploma de school verliet.

Nu kun je veel zeggen over die school in Rotterdam... maar in een klas met 30 VMBO-ers lopen echt wel leerlingen rond die eigenlijk een hoger niveau aankunnen maar om tal van andere redenen (sociaal, verkeerde vrienden, snel afgeleid) dat niveau maar net halen. Gaan ze naar een Luzac met heel veel aandacht en 10 leerlingen in de klas, dan halen ze andere resultaten.

Een ander voorbeeld is het koningshuis... zijn ze bovenmatig intelligent? Iedereen lijkt minstens een HBO af te ronden en we weten nu al met grote zekerheid dat geen van de prinsesjes op het VMBO terecht komt.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 13, 2018 18:29 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Wat doe jij denigrerend over MBO'ers, Tedje.

Hoe kom je daarbij? Bespeur je de ironie niet in wat ik zei?

Er is maar ├ę├ęn student en die zit op de universiteit. De anderen zijn allemaal geen studenten en als een deel van het onderwijs zich deze "titel" toege├źigend heeft dan mag iedereen het.

Het probleem is heel simpel op te lossen: iedereen die een opleiding volgt krijgt dezelfde rechten en plichten. Het gaat om kortingen, lidmaatschappen e. d. die nu alleen voor studenten gelden (waarvan er een hoop dus geen student zijn omdat ze niet op de universiteit zitten).

BerichtGeplaatst: Ma Mei 14, 2018 0:17 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Opwaarderen van een opleiding en devalueren van een beroep.

De Verpleegkunde A is plotseling een MBO geworden maar de HBO-V weten en kunnen veel minder.
Ze worden wel meer betaald omdat ze een "bachelor" hebben.....

BerichtGeplaatst: Do Mei 17, 2018 15:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

MBO studies zijn (vaker) praktijkgericht. Minder droge stof vreten en meer doen waardoor ze hun vakgebied van haver tot gort kennen met alles wat relevant is. Als ik kijk naar mijn eigen branche komen er Integraal veiligheidskundigen, hoger veiligheidskundigen en MoSHE die een torenkraan nog niet kunnen onderscheiden van een waterpomptang. Wetten vertalen naar praktisch advies wordt dan moeilijk. In de praktijk zie je dat er dan een soort windowdressing ontstaat. Een legio aan procedures die over de schutting zijn gegooid maar of niet bekend zijn en indien wel vaak niet uitvoerbaar. Omdat men het stuk borgen overslaat en dus niet toetst en evalueert heb je een discrepantie tussen de praktijkuitvoering en theorie. De praktischer ingestelde veiligheidskundige pakt dit anders aan en staat veel meer tussen de mensen met de spreekwoordelijke laarzen in de klei.
BerichtGeplaatst: Do Mei 17, 2018 19:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

MBO-ers werken en HBO-ers l*llen vaak over andermans werk.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 18, 2018 13:10 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Klopt helemaal Tedje.

Nog iets over opleiding voor caf├ę bedrijf.
Ik heb die opleiding gedaan en we leerden "hoeveel brouwerijen" Belgi├ź heeft.
Hoe bier wordt gebrouwen en hoe koffiebonen worden gebrand.

Maar je leert dus NIET welk glas te gebruiken voor bv witte of rode wijn of whiskey of Gin & Tonic.
Ik weet dat door mijn opvoeding maar als iemand is opgevoed met wijn drinken uit een limonade glas, weet ie dat niet.
Mijn cijfers waren een 8 voor drankenkennis en een 9 voor hygi├źne.
Maar ik wist niet hoe je een vat moest aanslaan of hoe je een CO2 fles verwisselt.

Verder opleiding "Sociale Hygi├źne", vrijstelling voor gekregen maar ook die is hilarisch.
Je moet iemand die dronken is, recht aankijken en 3 maal zeggen; "mijnheer, wilt u mijn establishment verlaten".
Daarna mag je de politie bellen???? Dan ben je dus niet geschikt voor de horeca.
Je moet nooit iemand die dronken is, recht aankijken, dat wenkt agressie op.

En dan de verplichte vervolg opleiding van de HACCP Hazard Analysis and Critical Control Points,

De docent vertelde dat je alles moest temperaturen van voedsel.
Vlees moest tot 80┬║ gebakken worden.
Op mijn vraag 'wat als iemand een rare, bijna rauwe, biefstuk vroeg'.
Antwoord; serveer de biefstuk met de thermometer erin en een formulier die de klant moest ondertekenen, voor eigen risico.
Ik kreeg de slappe lach en vooral toen een kok vroeg waar je een LEVENDE kreeft moest temperaturen?
De docent zei dat hij dat niet wist, de kok opperde 'in zijn oor', de docent vond dat een goed idee.

Aan het einde van de dag volgende het examen, 30 vragen in 30 minuten en dat was een examen voor Nederlandse taal.
Multi choice dus per vraag was er ├ę├ęn minuut en ik moest 3x lezen om te begrijpen wat er stond.
Cijfer was een 7 maar de meesten zijn gezakt, koks van Amstelhotel wiens keukens schoner zijn dan menig operatie kamer.
De volgende verplichte opleiding was "eerste hulp".
Ik opperde om 112 te bellen maar die kok zei 'voor het geval een klant van de stoel valt en zijn been breekt omdat er een kreeft over zijn tafel loopt met een thermometer in zijn oor'.
Het is goed om te weten wat te doen als iemand bijna stikt maar een verplichte opleiding!

Kosten waren fl 600,-- en het examen fl 300,-- maar ik heb wel gelachen maar ik was een verstorend factor.
Mijn antwoord was dat ik de docent een stand-up comedian vond, wat hij niet begreep.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 18, 2018 14:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Allemaal die workshops zijn alleen maar bedoeld om je geld uit je zakken te kloppen. Het is theoretisch gebrabbel van cursusleiders.

Ooit heb een workshop gehad waar we op assertiviteit getraind moesten worden. Kennelijk waren we niet mans genoeg en moest er voor een daag een deskundige ingehuurd.
De deskundige cursusleider zocht mij als slachtoffer uit voor een vraag & antwoord spel en vroeg mij ten overstaan van de volle zaal: "Wat drink je het liefst? En zeg nou niet 'n pilsje."
Ik antwoordde: "OK, twee pilsjes!", waarna de zaal in lachen uitbarstte. Daar was hij niet blij mee. Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Mei 18, 2018 14:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik heb ook verschillende training gedaan van HACCP (en allergenen). Smile
BerichtGeplaatst: Vr Mei 18, 2018 16:11 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dan kun jij er vast over meepraten. Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Mei 18, 2018 22:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik val inderdaad onder die categorie. Very Happy
Mbo'ers willen officieel studenten heten.
  Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg