Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Berichten in een landstaal zijn bijna altijd partijdig. Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Berichten in een landstaal zijn bijna altijd partijdig.
BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2018 12:19 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Vaak wordt door personen verwezen naar art in hun eigen landstaal of schrijfsels geproduceerd in hun Engels.
Dit resulteert vaak in een verdraaiing van de echte feiten ten behoeve voor hun stamland gunstige berichten.
Een voorbeeld hiervan is de verdwijning van voor de Z-Afrikaanse Boeren gunstige lectuur uit de Nederlandse bibliotheken. In mijn tijd was ik een groot liefhebber van romans geschreven door een zekere schrijver, ik meen ene Pennink. Ik herinner me nog een titel, "de leeuw van Modderspruit."
Van de 1 op de andere dag was deze lectuur onder druk van de anti-Apartheid beweging hier verdwenen.
Vooral Engelstalige lectuur lijdt onder dit euvel waarbij een zeer grote Ierse invloed is te bespeuren is. Ieren die zoals bekend een grote poëtische inborst hebben en niet te beroerd waren met hun overweldigers, "de Engelsen"samen te werken.
Een goed voorbeeld van deze meeloop karaktertrek is hun verslag over een stelletje adelijken die op de vlucht voor voornoemde Engelsen een ode schreven over de vlucht van hun stelletje Ierse angsthazen, ik meen geheten "The Fligth of the Kings"
(Ik zag met verbazing dat Ierland trots was volgepropt met gedenktekens aan zg veldslagen onder elkaar en tegen de Engelsen, die ze allemaal hadden verloren)
Zelfs de oprichter van de IRA bleek een protestant uit Bantry te zijn.( Iets met Wolfe?)

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2018 13:52 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/30600/stadhouder-en-koning-van-engeland-willem-iii.html

Oa Willem III, Stadhouder van Holland, enz, blijkt met de grootste vloot, die ooit over Europese wateren voer een inval in Engeland met goed resultaat te hebben uitgevoerd.
Meer dan 500 Nederlandse schepen (de grootste Armada ooit) gingen in de aanval en landen op de Engelse kust. Waarna Willen III op de Engelse troon belandde.
Ik denk niet dat men dit op deze manier in Engelse geschiedenisboeken leest.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2018 21:42 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Waarom controleer je niet de Engelse versie en denk je meteen dat dit niet in de Britse geschiedenis boeken zou staan?
Verder is het HEEL irritant dat Nederlandse geschiedschrijvers namen gaan vertalen.
Zoals koning Karel ??? = King Charles
Koning Jacobus???? = King JAMES.

Verder was stadhouder Willem de derde, half Engels en hij trouwde zijn volle nicht MARY en niet Maria.
Zijn vrouw was pas 15 jaar oud dus kindsbruidjes werd toen der tijd geaccepteerd.

Lees nu deze geschiedenis in het ENGELS en er is veel meer achtergrond informatie dan de simpele Nederlandse uitleg.

https://en.wikipedia.org/wiki/William_III_of_England

William's fleet was vastly larger than the Spanish Armada 100 years earlier: approximately 250 carrier ships and 60 fishing boats carried 35,000 men, including 11,000-foot and 4,000 horse soldiers.[73] James's support began to dissolve almost immediately upon William's arrival; Protestant officers defected from the English army (the most notable of whom was Lord Churchill of Eyemouth, James's most able commander), and influential noblemen across the country declared their support for the invader.[74]

Ziet u wel dat de Britten dit niet verbergen, waarom zouden ze???
Verder heeft Willem III er voor gezorgd dat de ellende in Noord-Ierland tot de dag van vandaag doorgaat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Orange_Order

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2018 11:16 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Persoonlijk heb ik niks tegen Ieren. Maar sommigen zijn wel erg partijdig en inquisitie-vroom.
Op een prachtige bijna mediterrane dag wandelden wij door een Iers stadje, en namen een ijsje op een bankje in een park. Met verbazing constateerden we dat oude dames een kruis sloegen bij elk zijstraatje dat ze overstaken. Blijkbaar buitengewoon vroom.
Toen mijn vrouw enkele vriendelijke dames die onze bank deelden, vertelde dat wij Nederlanders waren sloeg de stemming om. De dames begonnen ons uit te schelden, waarbij de vriendelijkste uitroep "Protestant " was.
Wij hebben ons achteruitlopend verwijderd toen er een toeloopje ontstond.
Dit was in de tijd dat Nederland in meerderheid anti EU stemde via een referendum.
Bovenstaande kan ik mij niet in NL voorstellen. Zelfs 400 jaar geleden niet. Het zit daar blijkbaar nog diep in de volksaard.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2018 13:08 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Uw antwoord heeft weer niets te maken met mijn antwoord dat sloeg op het feit dat uw beweert dat de Engelse geschiedenis verdraait zou zijn......
Waarom bent u zo nationalistisch over de Nederlandse geschiedenis en nog wel uit de tijd dat Nederland niet eens bestond.
Het was toen een republiek van de zeven provinciën.
Het heeft niets met Ierland te maken alleen dat William III, vanuit Schotland, fanatieke protestanten naar Ierland verplaatsten.
Alleen maar om de katholieke Ieren te breken en ieder jaar marcheren de Orange men in Belfast door katholieke wijken heen.
Belfast is Noord-Ierland en het Republiek Ierland is onafhankelijk.
De Ieren uit het Republiek zijn hele leuke mensen die graag Guinees drinken en zingen.

Wat is uw mening over koningin Wilhelmina die als een dief in de nacht, verdween naar Engeland in mei 1940?
En dat ze nog terug mocht komen is helemaal een gotspe.

Als we het toch hebben over geschiedenis van de dappere protestante Hollanders.

Lees het boek "Om erger te voorkomen" van Nanda van der Zee.

https://www.bol.com/nl/f/om-erger-te-voorkomen/39486094/

Samenvatting
In dit taboedoorbrekende boek staat de vraag centraal hoe het mogelijk is geweest dat juist uit Nederland zo veel joodse mensen tijdens de Tweede Wereldoorlog naar de Duitse vernietigingskampen afgevoerd zijn. Cruciaal daarbij is de vlucht van koningin Wilhelmina naar Engeland geweest, met in haar voetsporen het kabinet, zodat de regeringszetel buiten Nederlands grondgebied kwam te liggen. Hierdoor was de bezetter gehouden het aanvankelijk ingestelde, niet antisemitische militaire, volgens landoorlogreglement, te vervangen door een Duits civiel gezag met vier felle antisemieten aan de top. Uiteraard ontbreekt in deze studie een diepgaande analyse van de Joodse Raad niet, net zomin als de collaborerende rol van vele hogere ambtenaren, zoals die onder de secretarissen-generaal, de Hoge Raad, de politie en spoorwegen met alle verschrikkelijke consequenties voor het joodse volksdeel vandien. Ook eer dan een halve eeuw na de Tweede Wereldoorlog blijft het lezen van dit boek een verontrustende ervaringen, want de kern is universeel, de mythes die we tegen beter weten in, in stand proberen te houden, omdat de waarheid te beschamend is.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2018 13:39 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Beste Elisabeth. U raakt boven wel erg ver de weg kwijt in het rechte spoor.
Ik speelde in mijn jeugd veel met Joodse kinderen (van twee gezinnen) die ondergedoken waren bij mijn opoe. Naast 6 neergeschoten Engelse piloten waarvan nog foto.s bestaan.
Deze Joodse mensen kwamen +- 15 jaar na de oorlog afscheid van ons nemen omdat het zeker in hun woonplaats Amsterdam weer dezelfde kant opging met het anti-Semietisme. Ze gingen naar Amerika. Deze mensen schonken nieuwe klokken aan de plaatselijke protestantse kerk uit dankbaarheid voor de gratis oorlogsopvang.
Gelderland waar de Veluwe bijhoort bestaat al minstens 1000 jaar.
Ik voel me niet verantwoordelijk voor Wilhemina, of Floris de 5de.

De oprichter van de door katholieken gekaapte IRA was ene Wolfe een protestant (zal ik opzoeken) Zijn standbeeld staat in Bantry, (Ierland, misschien heb ik nog een foto)op het plein voor de Reformed kerk.
Daarnaast behoorde ik nooit tot de hogere ambtenaren. Moeten we de Pausen of de Inquisitie nog bespreken.

Voor u opgezocht. is niet zo moeilijk.
Bantry - Beanntraí
Cork - Corcaigh
Wolfe Tone Square (bewuste plein)

Theobald Wolfe Tone
Dublin 1763 - Dublin 1798
Iers revolutionair figuur en een van de stichtende leden van de Verenigde Ieren; beschouwd als de vader van het Ierse republikanisme
Informatiebord
Theobald Wolfe Tone
1763-1798
"Om het hele volk van Ierland te verenigen,
om de herinnering aan alle
geschillen in het verleden af ​​te schaffen en om de gewone naam
van Ier in plaats van de denominaties
van protestant, katholiek en dissident te vervangen ."

Ar an 3adh lá Aibreáin 1899 d'ainmnidh
Coimisinéirí Baile Bheanntraí d'aon ghuth an
chearnóg seo le hómós do Wolfe Tone.
Tógadh an leacht seo mar chomóradh air
san aois nua 2000 na Chr

Ik begrijp dat het voor u onmogelijk zou zijn om het gehele Ierse bevolking te verenigen. Net zomin als bovengenoemde lieve dametjes.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2018 15:02 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

IK RAAK VAN HET RECHTE SPOOR AF???

U had het er over dat:
"Oa Willem III, Stadhouder van Holland, enz, blijkt met de grootste vloot, die ooit over Europese wateren voer een inval in Engeland met goed resultaat te hebben uitgevoerd.
Meer dan 500 Nederlandse schepen (de grootste Armada ooit) gingen in de aanval en landen op de Engelse kust. Waarna Willen III op de Engelse troon belandde.
Ik denk niet dat men dit op deze manier in Engelse geschiedenisboeken leest."

PS het waren 250 boten 60 vissers boten...

Ik heb een LINK geplaatst dat dit onwaar was en dat de Engelse pagina veel uitgebreider was dan de Nederlandse die ook nog namen van Engelse koningen veranderde.

U reageerde hier niet op omdat ik de fout heb gemaakt een link te plaatsen over de Orange mannen die Willem de derde in Ierland heeft geplaatst.
Dus meteen een handgreep voor u, die katholieken haat, en verder geen erkenning dat u FOUT was, want de Engelsen verdraaien de geschiedenis niet.

U had het over koning William III die u waarschijnlijk bewondert.
Ik reageerde en vroeg hoe u koningin Wilhelmina oordeelde met wegvluchten in 1940.
Wat niet zo staat in de Nederlandse geschiedenis boeken.....daarom was Nanda van der Zee zo dapper.
En dan krijg ik een hele Ierse geschiedenis over mij heen en weer ZONDER Links want u heeft de tekst weer gekopieerd.

U beweert dit: De oprichter van de door katholieken gekaapte IRA was ene Wolfe een protestant (zal ik opzoeken)

https://www.britannica.com/topic/Irish-Republican-Army

De IRA werd opgericht in 1919 en niet in 1790.[/i]

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2018 22:03 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Beste Elisabeth. Ik haat katholieken niet. De vrouw van mijn broer was katholiek en werd protestant terwijl mijn zuster katholiek werd voor haar man en gezin.
Wij komen uit een zeer oekonemisch gezin.
Maar de moordpartijen die door katholieken onder andersgelovigen werden aangericht keur ik wel af. Dat behoort u ook te doen. Of vallen die door fanatieke katholieke inquisitie enz gepleegde moordpartijen wel mee.

De inval door de protestantse Nederlanders in Engeland bestond uit 25.000 mannen. 17.000 Nederlanders en de rest ingehuurde Duitsers.
Begrijpt u nu waarom we moeten twijfelen aan verslagen van veldslagen in de landstaal?

https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/30600/stadhouder-en-koning-van-engeland-willem-iii.html
Wel eerst lezen voordat u begint te klagen. Dit is de tweede keer.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2018 22:31 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Een toelichting van zeer slimme diplomatiek vanuit de Nederlandse hoek. Even daarvoor werd ik meen Schiermonnikoog overvallen door een Engelse vloot. Daar gingen de Engelsen als beesten te keer. Vrouwen weden massaal verkracht huizen verbrand, vee en mannen gedood.
Tijdens de tocht naar Chatam? werd door de Nederlanders een vergelijkbaar Engels Eiland veroverd. De matrozen mochten aan land om te pierewaaien maar op roven, plunderen en verkrachten stonden zware straffen. De Nederlanders gedroegen zich prima en betaalden netjes voor hun consumpties, en verhalen over de Nederlandse menslievenheid verbreiden zich over Engeland.
Daarom kon de inval later zonder echt zware gevechten geschieden.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2018 21:43 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth
Ik hoop dat u heeft genoten van het art in het Historisch nieuwsblad. Nu kunt u ook eens een onpartijdig artikel over de "Invasie van Engeland door de Dutch" lezen.
Hopelijk begrijpt u nu ook waarom historische stukken nooit in de landstaal kunnen worden geloofd.
Voor Nederland had hun overwinning op Engeland weinig positieve gevolgen. Door de verhuizing van veel kennis, kunde en geld (kunst)uit Nederland, kwam het zwaartepunt van handel en wetenschap in Engeland te liggen, terwijl tevens in het Engelse achterland genoeg domme personen aanwezig waren die als kanonnenvoer naar het slagveld konden worden gestuurd.
De Republiek had een groot tekort aan NL soldaten en vooral zeelui. Onze schepen waren weliswaar verreweg superieur maar het ontbrak hun vaak aan genoeg vaklui.
Voorst had ook het scheepvolk op de NL vloot rechten. Bij de Engelsen deed men niet aan rechten voor het klootjesvolk. Dat laatste was een stuk voordeliger voor het landskapitaal, de graaiers en de lord,s.

Nu we toch bezig zijn. De eerste arbeiders die op de suikerrietvelden op de Engelse plantages slavenarbeid moesten verrichten, waren de Schotse hooglanders(gevangenen) die uit hun huizen werden gedreven via het verraad van de Campbell,s.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2018 1:46 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Beste Poendert,
Ten eerste moet u toch eens een cursus gaan volgen in het logisch schrijven.
En daarnaast ook de reglement opvolgen door links te plaatsen want wat u hier boven schrijft is echt geen touw aan vast te knopen.
En wat betekent dit:
Quote:
Ik hoop dat u heeft genoten van het art in het Historisch nieuwsblad.

Question Question Question
En Schotse Hooglanders zijn runderen en geen mensen.
Dus naast de haat tegen katholieken, haat u ook nog de Engelsen!
Omdat ze Church of England zijn of omdat ze de grootste empire ter wereld hebben gehad??

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2018 9:38 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Beste Poendert,
Ten eerste moet u toch eens een cursus gaan volgen in het logisch schrijven.
En daarnaast ook de reglement opvolgen door links te plaatsen want wat u hier boven schrijft is echt geen touw aan vast te knopen.
En wat betekent dit:
Quote:
Ik hoop dat u heeft genoten van het art in het Historisch nieuwsblad.

Question Question Question
En Schotse Hooglanders zijn runderen en geen mensen.
Dus naast de haat tegen katholieken, haat u ook nog de Engelsen!
Omdat ze Church of England zijn of omdat ze de grootste empire ter wereld hebben gehad??

Het zit u blijkbaar niet lekker.
Beste Elisabeth. Haat komt in onze familie niet voor. Daarom konden we ook Joden laten onderduiken, Engelse vliegers beschermen, bekeerde katholieken en afvalligen in de familie opnemen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schotse_Hooglanden

Nog wat over Hooglanders. (er wonen niet alleen Engelsen in Engeland.
Er werden 3.470 Jacobites(Hooglanders) en anderen gevangen genomen. Hiervan stierven er 88 in de tot gevangenissen omgedoopte kerken en gebouwen, 936 werden als slaaf getransporteerd naar de koloniën en 222 werden verbannen. Een deel van hen werd uiteindelijk bevrijd, maar het lot van bijna 700 mensen is onbekend. Er werden in Berwick en York processen gehouden, die tot 80 executies leidde. De laatste executie was die van Simon Fraser, lord Lovat, die prins Charles op zijn vlucht korte tijd onderdak had geboden.

Enkele dagen na de slag verzamelden zo’n 1.5000 Jacobites(Hooglanders) zich bij de Ruthven Barracks, bereid om de campagne te vervolgen. Tot hun verrassing en teleurstelling zei Charles Stewart hen niet te blijven, maar op te splitsen en dekking te zoeken.

Na de nederlaag bij Culloden probeerden de parlementstroepen de hooglanders te vuur en te zwaard te bestrijden. Er werden nieuwe wetten opgesteld om de elementen die de Jacobite-opstand mogelijk zouden hebben gemaakt te vernietigen en er werden patrouilles ingesteld om deze te controleren. Van Jacobite-chiefs in ballingschap werd het land door de Hanoverkroon toegeëigend en bestuurd door ambtenaren. Zijzelf dienden vaak nog in andere legers in Europa, een deel van hun volgelingen vertrokken naar Amerika. De chiefs mochten geen rechtszittingen meer houden om hun eigen clanleden te berechten en de Hooglanders werden ontwapend. Ook de kilt werd verboden en dit allemaal via een eed:

BerichtGeplaatst: Za Apr 14, 2018 20:46 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

"Bekeerde katholieken..."
Zo'n zinsnede zegt al meer dan genoeg uit de mond van een verstokte protestant.

Je kan me de kont kussen Poendert!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Apr 15, 2018 8:38 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ryan schreef:
"Bekeerde katholieken..."
Zo'n zinsnede zegt al meer dan genoeg uit de mond van een verstokte protestant.

Je kan me de kont kussen Poendert!

Bekeerde katholieken? Luther, Calvijn, Menno Simons, Johannes Hus, enz waren allemaal oorspronkelijk katholiek. Ze werden door de kerk van Rome verbannen omdat ze commentaar hadden op de schandalige manier waarop de toenmalige Pausen hun macht misbruikten. Welke Paus had eigenlijk de meest onechte kinderen?
De Inquisitie was een katholieke uitvinding die 10.000den doden op zijn rekening kon schrijven. Gelukkig zijn hun wandaden later mogelijk rechtgezet.

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2018 14:34 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Tja, religie maakt meer kapot dan je lief is. De mens is veel te slecht voor een religie.
En die protestanten waren ook geen haar beter hoor, met hun rigide hervormingen, heksenverbrandingen en de beeldenstorm waren zij de IS-ers van weleer die later door de Oranjes handig werden gebruikt om middels een religieuze oorlog een eigen koninkrijk te kunnen stichten.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 18, 2018 15:10 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Tedje van Es schreef:
Tja, religie maakt meer kapot dan je lief is. De mens is veel te slecht voor een religie.
En die protestanten waren ook geen haar beter hoor, met hun rigide hervormingen, heksenverbrandingen en de beeldenstorm waren zij de IS-ers van weleer die later door de Oranjes handig werden gebruikt om middels een religieuze oorlog een eigen koninkrijk te kunnen stichten.

Ook bij protestanten zaten scherpslijpers, maar ze vermoorden volgens hun statuten geen andersgelovigen. Zelfs katholieken die hen voorheen de dood aanhingen werden gedoogd.
Maar nooit is Rome door protestanten bedreigd.Ze gooiden de volgens hen afgodsbeelden wel uit hun eigen kerken

BerichtGeplaatst: Wo Apr 18, 2018 15:21 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Een typisch voorbeeld van gekleurde berichtgeving in de eigen taal zijn de beschrijvingen van de belevenissen van de weledele Engelsman COOK. Engelse geschiedenis zet hem neer als de ontdekker van de Zuidzee.
Dat is natuurlijk onzin. De meeste eilanden en zelfs Australie waren al ontdekt door Nederlanders, Portugezen en Spanjaarden. Alleen Haway kunnen we op zijn conto schrijven

BerichtGeplaatst: Wo Apr 18, 2018 16:08 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Poendert schreef:
Tedje van Es schreef:

Ook bij protestanten zaten scherpslijpers, maar ze vermoorden volgens hun statuten geen andersgelovigen. Zelfs katholieken die hen voorheen de dood aanhingen werden gedoogd.
Maar nooit is Rome door protestanten bedreigd.Ze gooiden de volgens hen afgodsbeelden wel uit hun eigen kerken

Ja hoor daar begint het weer. Natuurlijk hebben protestanten katholieken vermoord.
En die beelden stonden niet in hun eigen kerken maar in katholieke kerken die zij gestolen hebben.
Zoals de Oude en Nieuwe kerk in Amsterdam.
Hoe kan Rome bedreigd worden door de protestanten? Rome ligt in Italië en daar zijn geen protestanten.

BerichtGeplaatst: Do Apr 19, 2018 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Poendert schreef:
Een typisch voorbeeld van gekleurde berichtgeving in de eigen taal zijn de beschrijvingen van de belevenissen van de weledele Engelsman COOK. Engelse geschiedenis zet hem neer als de ontdekker van de Zuidzee.
Dat is natuurlijk onzin. De meeste eilanden en zelfs Australie waren al ontdekt door Nederlanders, Portugezen en Spanjaarden. Alleen Haway kunnen we op zijn conto schrijven

Nergens heb ik kunnen ontdekken dat James Cook beschreven wordt als de "Ontdekker" van de Stille Oceaan.
Is daar een link van! James Cook heeft heel veel eilanden in kaart gebracht.
Hij heeft de kust van New Foundland in kaart gebracht. Hawaï (niet Haway) heeft hij ontdekt.

https://en.wikipedia.org/wiki/James_Cook

In three voyages Cook sailed thousands of miles across largely uncharted areas of the globe. He mapped lands from New Zealand to Hawaii in the Pacific Ocean in greater detail and on a scale not previously achieved. As he progressed on his voyages of discovery he surveyed and named features, and recorded islands and coastlines on European maps for the first time. He displayed a combination of seamanship, superior surveying and cartographic skills, physical courage and an ability to lead men in adverse conditions.

Dus we moeten de Nederlandse geschiedenis in het Frans lezen en de Engelse geschiedenis in het Nederlands?
Een vreemde gedachte.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 20, 2018 8:13 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
IK RAAK VAN HET RECHTE SPOOR AF???

U had het er over dat:
"Oa Willem III, Stadhouder van Holland, enz, blijkt met de grootste vloot, die ooit over Europese wateren voer een inval in Engeland met goed resultaat te hebben uitgevoerd.
Ik denk niet dat men dit op deze manier in Engelse geschiedenisboeken leest."

PS het waren 250 boten 60 vissers boten...

Ik heb een LINK geplaatst dat dit onwaar was en dat de Engelse pagina veel uitgebreider was dan de Nederlandse die ook nog namen van Engelse koningen veranderde.

U reageerde hier niet op omdat ik de fout heb gemaakt een link te plaatsen over de Orange mannen die Willem de derde in Ierland heeft geplaatst.
Dus meteen een handgreep voor u, die katholieken haat, en verder geen erkenning dat u FOUT was, want de Engelsen verdraaien de geschiedenis niet.

U had het over koning William III die u waarschijnlijk bewondert.
Ik reageerde en vroeg hoe u koningin Wilhelmina oordeelde met wegvluchten in 1940.
Wat niet zo staat in de Nederlandse geschiedenis boeken.....daarom was Nanda van der Zee zo dapper.
En dan krijg ik een hele Ierse geschiedenis over mij heen en weer ZONDER Links want u heeft de tekst weer gekopieerd.

U beweert dit: De oprichter van de door katholieken gekaapte IRA was ene Wolfe een protestant (zal ik opzoeken)

https://www.britannica.com/topic/Irish-Republican-Army

De IRA werd opgericht in 1919 en niet in 1790.[/i]

Dan was Engeland in die tijd wel erg zwak als het met een paar vissersbootjes kon worden veroverd.

BerichtGeplaatst: Vr Apr 20, 2018 8:27 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Er zit wel een kronkel in uw denkraam.
Begint weer katholieken en Engelsen af te kraken.
En reageert op een reactie van 11 maart maar niet op 19 april.
Rolling Eyes Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Vr Apr 20, 2018 12:15 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Een kerk of gebouw is van de mensen die hem gebouwd en betaald hebben. Nooit is er in den lande een kerk door Rome betaald. In het Vaticaan was geen handel of nijverheid. Men moest het hebben van de aalmoezen door het klootjesvolk geschonken.
Daarom werkte de clerus analfabisme en anti-wetenschap in de hand. Als ook het klootjesvolk in de bijbel zou lezen het gebod, "Hebt uw naasten lief als uzelven" zou de clerus in zijn hemd staan. Dat zou het einde zijn van de brandstapels.
Of men moet de handel in aflaten als productieviteit zien.
Ik houd erover op. Ik heb geen hekel aan de huidige katholieken. Ik sla ze net zo hoog aan als de Hugenoten Oosters-Orthodoxen Kopten, de uitgemoorde Nestorianen of Katharen.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 23, 2018 8:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Een kleine correctie: protestanten waren scherpslijpers. Het waren immers separatisten en dat zijn veelal scherpslijpers.
Afgezien van het feit dat Rome niet deugde (en dat nog steeds niet doet) waren (zijn) protestanten christelijke kniesoren en deugen zij net zo min. Hun leer is net zo goed rigide en discriminerend.
Religie is gewoon k*t, het is één grote rotzooi.

BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2018 12:02 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Helemaal mee eens Tedje maar deze topic gaat over dat "berichten in eigen landstaal bijna altijd partijdig zijn"?
Dus klopt de Engelse geschiedenis niet in de Engelse taal!!!!
Wel de Engelse geschiedenis in de Nederlandse taal waar de namen van king Charles vertaalt worden als Karel?

BerichtGeplaatst: Do Apr 26, 2018 8:08 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het was trouwens niet de eerste keer dat Engeland vanuit onze regio werd veroverd.
Er staat me nog een bloeddorstige tweeling voor de geest uit lang vervlogen tijden die dat land veroverden.
De Saksen Horsa en Hengist, waarvan de 1 gelegerd was met een aanhang van Angelen in het huidige Warendorf aan de Eem, terwijl zijn broer met zijn troepen zijn bivak had opgeslagen in Stellingerwef(Friesland)
Vanuit Hengstdijk (Zeeuws-Vlaanderen) staken ze over naar Albion en veroverden grote delen daarvan op de plaatselijke Britse bewoners. Deze Angelen en Saksen stonden via Angel-Saksen aan de wieg van de huidige naam van dat land.
Maar zoek dat zelf maar uit via bv Google.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie