Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Hoe zit het eigenlijk met die banken? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 67, 68, 69  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Voelt u zich persoonlijk genomen door banken?
ja
10%
 10%  [ 1 ]
nee
20%
 20%  [ 2 ]
Is uw vertrouwen in het bankensysteem geschaad?
20%
 20%  [ 2 ]
ja
40%
 40%  [ 4 ]
nee
10%
 10%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 10

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2018 20:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Willem schreef:
Iedere handel is pas echt winstgevend als de ene partij over meer informatie beschikt dan de andere. Banken vormen op die regel geen uitzondering.

Banken vormen wel degelijk een uitzondering.

Artsen beschikken over meer informatie, maar handelen in het belang van de patient.
ICT-ers beschikken over meer informatie, maar ik ken geen grootschalige corruptie waarbij ICT-ers alle klanten bedonderen*
Banken beschikken over meer informatie én bedonderen alle klanten structureel met wanproducten.

*Ik bedenk me ineens dat er een uitzondering is op ICT-ers; de mensen die scamware programmeren. Die zijn eigenlijk best te vergelijken met de gehele financiële sector.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 12, 2018 17:41 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Klopt, en dat is nog niet alles: die grootgrutters maken de hele samenleving kapot.
Bovendien maakt jouw betoog natuurlijk de bankiers geen haar beter; het zijn en blijven immorele varkens.

Wie is er in jouw ogen eigenlijk wel goed, Tedje?

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 12, 2018 17:47 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ah, je hebt geen voorbeelden begrijp ik.

Te over, Cliff, maar weinig nut om hier elk wangedrag van elke staatsbank te gaan behandelen toch?

https://www.thelocal.de/20180301/us-investors-buy-up-north-german-state-bank-hit-by-financial-crisis

Quote:

Ik moet de eerste discounter nog meemaken die een wereldwijde crisis veroorzaakt.

De vraag is wie die crisis heeft veroorzaakt.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 12, 2018 18:26 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Wie is er in jouw ogen eigenlijk wel goed, Tedje?

O, heel veel mensen. Maar die komen hier amper ter sprake. En wederom maakt jouw antwoord niet dat bankiers deugen. Bankiers zijn de kanker van onze samenleving,.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 12, 2018 19:13 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Wat vind je van de sigarenboer op de hoek, Tedje? Is dat ook een crimineel?

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 12, 2018 19:17 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Wat zei ik op de vorige pagina over grootgrutters?
Tedje van Es schreef:
Klopt, het zijn net bankiers. Van mij mogen ze daarom weg en mag de handel weer terug naar eerlijke mensen.

Waar deze discussie over gaat is dat bankiers immoreel zijn en je kunt er vervolgens dan alles bij gaan slepen maar dat maakt die bankiers geen haar beter. Ik zie daarom graag van jou een argument waarom bankiers niet immoreel zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 12, 2018 20:26 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Waar deze discussie over gaat is dat bankiers immoreel zijn en je kunt er vervolgens dan alles bij gaan slepen maar dat maakt die bankiers geen haar beter. Ik zie daarom graag van jou een argument waarom bankiers niet immoreel zijn.
'

Immoreel is natuurlijk een subjectief begrip. Dus ik probeer juist te achterhalen waar jouw grens ligt... vooralsnog is mijn conclusie dat jij nogal veel immoreel vindt...

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 12, 2018 23:00 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

't Gaat hier vrijwel continu over "de banken", maar 't lijkt niet correct om ze allemaal over één kam te scheren.

https://nos.nl/artikel/2222008-veel-nieuwe-klanten-voor-triodos-en-asn-na-salarisrel-ing.html

Triodos Bank en ASN Bank hebben er sinds donderdag veel klanten bijgekregen. Naar aanleiding van de ophef over de voorgenomen loonsverhoging van ING-topman Ralph Hamers lijken sommige klanten van ING over te stappen naar banken die zich als duurzaam alternatief presenteren.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2018 9:30 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Immoreel is natuurlijk een subjectief begrip. Dus ik probeer juist te achterhalen waar jouw grens ligt...

Nou nee. Een beschaving/samenleving heeft een gezamenlijk moreel besef. En volgens die maatstaven vinden wij (onze samenleving) bankiers immoreel. Kijk maar naar de massale afkeuring die de loonsverhoging voor dat ING-varkentje heeft opgeleverd.

Quote:
vooralsnog is mijn conclusie dat jij nogal veel immoreel vindt...

Dat ligt niet aan mij maar aan de lage moraliteit van veel mensen/groepen (bankiers, (zorg)verzekeraars, grootgrutters, politici, enzovoorts).
Het leeghoofdige hedonisme tiert welig en dat is een uitstekende basis voor een laag moreel besef.

En ik hoor van jou geen enkel argument waarom bankiers wel een moreel besef hebben en hun maatschappelijke verantwoordelijk nemen. Ik hoor van jou alleen maar dat die salarisverhoging uitsluitend een zaak is van die bank.

Laatst aangepast door Tedje van Es op Di Mrt 13, 2018 9:35, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2018 9:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Loonsverhoging wordt ingetrokken:
https://www.volkskrant.nl/economie/ing-trekt-omstreden-salarisverhoging-topman-ralph-hamers-in~a4580488/

'We hebben de publieke reactie onderschat'

Probleem is natuurlijk dat ze het sowieso proberen. Even kijk hoeveel gedonder er van komt. Het motief om het nu niet door te zetten is geen moreel motief, maar slechts een 'oei, teveel gezeik'-motief.

Dat geeft wel aan dat er totaal geen moraliteit in banken zit. Iedereen daar zit nu een andere constructie te bedenken waarop ze toch die loonsverhoging kunnen doorvoeren. Desnoods in een later stadium, maar anders via één of andere schimmige aandelenconstructie oid.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2018 9:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Dat geeft wel aan dat er totaal geen moraliteit in banken zit. Iedereen daar zit nu een andere constructie te bedenken waarop ze toch die loonsverhoging kunnen doorvoeren. Desnoods in een later stadium, maar anders via één of andere schimmige aandelenconstructie oid.

Precies! Lees je even mee Royy?

BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2018 11:40 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

De moraliteit van burgers is geen haartje beter dan waar ze commentaar op hebben.
huizenconsumenten vechten elkaar de tent uit en bieden 30 % meer dan al opgeschroefde vraagprijzen .voor huizen die minder dan de helft waard zijn om te hebben..hebben….
40 jaar oude afgeschreven huizen van toen € 20000 proberen burgers elkaar aan te smeren voor 300000 € om elkaar te helpen nietwaar ?
Ze noemen zich hoogopgeleid terwijl ze zelfs niet snappen dat ECB belastinggeld van 0 % voor banken, zelf weer terug moeten lenen tegen rente.
Immers dat economische groei zich uitbreidende ondergang is hoort niet bij hun opleidingen .
BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2018 12:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

10 miljoenste schreef:
huizenconsumenten vechten elkaar de tent uit en bieden 30 % meer dan al opgeschroefde vraagprijzen .voor huizen die minder dan de helft waard zijn om te hebben..hebben….
40 jaar oude afgeschreven huizen van toen € 20000 proberen burgers elkaar aan te smeren voor 300000 € om elkaar te helpen nietwaar ?

Ehmm...

Ik weet niet wanneer jij voor het laatst een huis hebt gekocht, maar:
1. Huur een taxateur in die de waarde bepaalt
2. Voer een bouwtechnische keuring uit

Sowieso moet je volgens mij bovenstaande zaken doen om een hypotheek te krijgen. Een bank gaat je geen 3 ton lening geven voor een huis wat getaxeerd is op 2 ton... dat doen de banken dan weer wél goed.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2018 13:47 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

10 Miljoenste heeft ergens wel een punt.
Uiteindelijk is het de consument die zich graag rijk rekent en banken wakkeren dat graag aan door hun producten op die hebzucht aan te passen..
Het punt is dat de banken een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben en dergelijke producten niet zouden moeten aanbieden.

En de teloorgang van onze waarden en normen komt mede omdat steeds meer mensen een laag moreel besef hebben. Dat zie je bijvoorbeeld aan de groei van de VVD, de meest verwerpelijke partij van ons land. Het kan niet anders dan dat daar massaal op gestemd wordt.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2018 16:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Uiteindelijk is het de consument die zich graag rijk rekent en banken wakkeren dat graag aan door hun producten op die hebzucht aan te passen..

Maar daar zie ik toch een verschil.

Iedere consument wil ook gezond zijn. Daar zien we dus exact hetzelfde: kwakzalvers die rare middeltjes verkopen of vreemde behandelingen. Echter, dit onderscheidt zich wel degelijk van de reguliere geneeskunde.

Iedere consument wil ook een goede en snel werkende computer. Ook daar zien we exact hetzelfde: op internet worden tooltjes aangeboden of malafide Indiërs bellen op om je computer wel even te 'fixen'. Maar ook die onderscheiden zich duidelijk van reguliere technische bedrijven.

Kijken we nu naar de financiële sector, dan zien we het onderscheid tussen kwakzalvers en regulieren medici nauwelijks. Het zijn zo goed als allemaal kwakzalvers: koopsompolis, aandelenlease, derivaten, rente-manipulatie, woekerpolissen, etc... het zijn allemaal wan-producten van de 'reguliere' financiële sector.

Een consument bedonderen op basis van wat de consument graag verlangt is echt niet zo moeilijk. Sylvia Millicam, terminaal borstkanker, wilde ook graag genezen. En dus kwam Jomanda die dat wel even zou realiseren. 'Echte' artsen spraken dit tegen: er was geen genezing mogelijk.

Werkelijk ALLE banken hebben het standpunt van Jomanda: 'tja, de consument wil het zelf... moeten ze maar beter nadenken'. Er is geen enkele bank die het standpunt van een reguliere arts verwoordt.

Dat is wat er mis is met de financiële sector: het zijn allemaal, stuk voor stuk, kwakzalvers gebleken.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2018 16:38 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Daar zit wel wat in maar...
Cliff schreef:
Kijken we nu naar de financiële sector, dan zien we het onderscheid tussen kwakzalvers en regulieren medici nauwelijks. Het zijn zo goed als allemaal kwakzalvers: koopsompolis, aandelenlease, derivaten, rente-manipulatie, woekerpolissen, etc... het zijn allemaal wan-producten van de 'reguliere' financiële sector.

Om even bij medicijnen te blijven: lees voor gebruik de bijsluiter. En dat doen de mensen niet want dan klopt hun reken-jezelf-rijk-sommetje niet meer.
Maar net als dat fabrikanten van medicijnen geen vergif mogen maken zouden banken die troep niet mogen verkopen.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2018 17:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik heb voorbeelden gezien waarbij de bijsluiter gouden bergen beloofden en mensen met een schuld van duizenden euro's achterbleven... Dat is hetzelfde als een medicijn wat beterschap belooft en je met kanker achterlaat...

Bij DSB bank hetzelfde: lage maandlasten beloven en mensen opzadelen met dure koopsompolis...

Wat ik je zeg: het is nergens zo'n corrupt zooitje als in de financiële sector. Daar zijn de 'goeden' echt een enorme uitzondering, zeker 95% van de partijen in de markt hebben zich schuldig gemaakt aan de door mij genoemde wanproducten.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2018 17:31 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Nou nee. Een beschaving/samenleving heeft een gezamenlijk moreel besef. En volgens die maatstaven vinden wij (onze samenleving) bankiers immoreel. Kijk maar naar de massale afkeuring die de loonsverhoging voor dat ING-varkentje heeft opgeleverd.

Ik vind bankiers helemaal niet immoreel, hoe kom je daarbij.

Quote:
Ik hoor van jou alleen maar dat die salarisverhoging uitsluitend een zaak is van die bank.

Klopt. Bemoei je met je eigen zaken.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 13, 2018 23:43 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Cliff
Ik weet niet wanneer jij voor het laatst een huis hebt gekocht, maar:
Mijn € 17000 huis (1970)kocht ik in dezelfde tijd als de gemeente hun huis voor € 1 miljoen .
Na 25 jaar was het gemeentehuis afgeschreven en werd gesloopt, en herbouwd voor € 10.000000 .
Mijn 40 jaar oude afgeschreven huisje werd niet onbewoonbaar verklaard, maar de economische waarde verhoogd tot 180000 € .
Quote:
1. Huur een taxateur in die de waarde bepaalt
2. Voer een bouwtechnische keuring uit
Een bank gaat je geen 3 ton lening geven voor een huis wat getaxeerd is op 2 ton... dat doen de banken dan weer wél goed.

Geen enkele belangenclub is onafhankelijk zeker het taxateurs/notarissen/bouwtechnische adviseurs./ bankenkartel wereldje dat de huizen prijzen zo hoog mogelijk opdrijven voor maximale provisie .

Vergelijk de huizenmarkt met talloze auto en oldtimer bladen waar een clubje van handelaren hun prijzen met propagandistisch lekengezever de hemel in prijzen .
Kevertjes Fordjes bromfietsen motoren etc. met straatwaardes van 100 € lult het restauratie/taxatie/ sjacheraars kartel deze 100 € oud ijzer waarde omhoog tot wel over de 12000 € in samenwerking met ingehuurde uitgepoepte hoofdletterbrij van tekstschrijvers.
En,dat doen de banken wél goed….na .
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2018 8:53 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Wat ik je zeg: het is nergens zo'n corrupt zooitje als in de financiële sector. Daar zijn de 'goeden' echt een enorme uitzondering, zeker 95% van de partijen in de markt hebben zich schuldig gemaakt aan de door mij genoemde wanproducten.

Daar heb je helemaal gelijk in.

Royy schreef:
Ik vind bankiers helemaal niet immoreel, hoe kom je daarbij.

Dat weet ik, jij vindt wel vaker zaken niet immoreel die per definitie wel immoreel zijn.

Quote:
Klopt. Bemoei je met je eigen zaken.

Dan moeten de banken niet het handje op komen houden als ze vanwege hun eigen wanbeleid de zaak kapot hebben gemaakt.
Daar zei ik eerder al over dat we het zaakje destijds op hadden moeten kopen en de corrupte directie op hadden moeten sluiten.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2018 14:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

10 miljoenste schreef:
taxateurs/notarissen/bouwtechnische adviseurs./ bankenkartel wereldje dat de huizen prijzen zo hoog mogelijk opdrijven voor maximale provisie .

Dat is vreemd, want taxateurs/notarissen/bouwtechnische adviseurs verdienen geen cent meer aan een hogere taxatie.

Banken misschien wel, maar die taxeren dan weer niet.

Makelaars verdienen wel aan een hogere taxatie, en die moet je ook wantrouwen. Koop of verkoop nooit je huis via een makelaar, totaal overbodig gespuis wat nooit jouw belang behartigt. Makelaars en financieel adviseurs doen alsof ze er voor jou zijn, maar zijn er gewoon voor zichzelf. Ze adviseren niet het beste voor jou, maar waar ze het meest aan gaan verdienen. Dat kan haaks staan op jouw belang!

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2018 16:07 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

10 miljoenste schreef:
taxateurs/notarissen/bouwtechnische adviseurs./ bankenkartel wereldje dat de huizen prijzen zo hoog mogelijk opdrijven voor maximale provisie .

Cliff schreef:
Dat is vreemd, want taxateurs/notarissen/bouwtechnische adviseurs verdienen geen cent meer aan een hogere taxatie.

Naarmate de taxatie hoger uitvalt en het getaxeerde daardoor voor 'n hogere prijs overgedragen wordt, zal de notaris dientengevolge wél meer in het laatje krijgen.
-
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2018 17:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

De notarissen waarmee ik gewerkt heb rekenen een vast bedrag aan kosten, geen percentage van de hypotheek.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2018 19:20 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Klopt, de overdrachtsbelasting varieert naar de hoogte van de koopsom, en die wordt wel door de notaris in rekening gebracht, maar komt niet in diens laatje.
Maar met name professionele vastgoed-handelaren zullen de meeste taxateurs in de streek wel persoonlijk kennen. Dus ook al wordt 'n taxateur door 'n aspirant-koper ingeschakeld, dan kan het toch in eerstgenoemdes belang zijn om zo hoog mogelijk te taxeren.
-

Laatst aangepast door Natubico op Wo Mrt 14, 2018 19:24, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 14, 2018 19:22 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Dat weet ik, jij vindt wel vaker zaken niet immoreel die per definitie wel immoreel zijn.

Bemoei je met je eigen zaken.

Quote:

Dan moeten de banken niet het handje op komen houden als ze vanwege hun eigen wanbeleid de zaak kapot hebben gemaakt.

Fair enough, dan laten we dus ING de volgende keer failliet gaan.

Weerwoord forum index » Economie