Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Orgaandonatie. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2018 11:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Dat is precies mijn bezwaar. Je zou naar een website moeten gaan om 'JA' te zeggen, niet om 'NEE' te zeggen tegen dit voorstel.

Jouw bezwaar was dat jouw lichaam met deze nieuwe wet eigendom van de overheid wordt en dat is niet zo.

Maar je bedoelt dat als iemand niet naar de website gaat het per definitie NEE is en men het dus ook niet aan de nabestaanden mag vragen?

BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2018 12:32 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Tedje van Es schreef:
Dan zou Loetje nu even NEE kunnen gaan invullen net als dat vele duizenden dat deden toen D'66 club hun wetsvoorstel door de 2e Kamer kreeg.

Het kost 2 minuten tijd en is een sterk anti- D'66 signaal.

https://www.donorregister.nl/

We moeten eerst maar zien of die wet wel of niet door de EK heen komt. Zonder steun van een meerderheid in de EK komt die wet er ook niet.

Als die wet er wel komt, dan laat ik "Ik geef toestemming" veranderen in "Iemand anders beslist". Zeg maar "Wie dan leeft, wie dan zorgt". Komt die wet er niet, dan laat ik mijn toestemming onveranderd.

Mijn grootste bezwaarpunt is dat in de nieuwe wet anderen automatisch eigenaar van andermans eigen lichaam zijn bij een voltooid leven.

BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2018 15:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Momenteel heb jij dus al JA gezegd en dat wil je gaan wijzigen als deze wet aangenomen wordt?
Zie ik dat goed?

BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2018 19:41 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Gruwelijke wet. Blijkt maar weer eens hoe ver de overheid wil gaan om onze lichamelijke integriteit te beperken.

BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2018 20:45 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Loetje schreef:

Mijn grootste bezwaarpunt is dat in de nieuwe wet anderen automatisch eigenaar van andermans eigen lichaam zijn bij een voltooid leven.

En dat klopt dus niet. Want je kunt aangeven dat je geen donor wilt zijn. Dan komt er niemand aan jouw lichaam. Het is dus niet zo dat anderen automatsch eigenaar worden.

Mijn bezwaar tegen de wet is dat ik het onjuist vind dat ik het moet aangeven als ik GEEN donor wil zijn. Ik vind dat een omkering van hoe het zou moeten zijn, namelijk aangeven wannneer je het wél wilt.
Nu moet je "moeite" doen om de integriteit op je eigen lichaam te waarborgen en dat vind ik principieel onjuist.
Het is hetzelfde als dat een inbreker het recht heeft om bij jou in te breken, tenzij je aangeeft dat jouw spullen van jou zijn en niet van hem.

BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2018 23:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Jouw bezwaar was dat jouw lichaam met deze nieuwe wet eigendom van de overheid wordt en dat is niet zo.

OK, laten we dan dit geval hypothetisch noemen:

Jan heeft geen nabestaanden, gaat niet naar die website en rijdt zich te pletter met de auto. Vraag: wie mag aan zijn organen komen en waarom?

Quote:
Maar je bedoelt dat als iemand niet naar de website gaat het per definitie NEE is en men het dus ook niet aan de nabestaanden mag vragen?

Ik vind dat iemand bewust ervoor moet kunnen kiezen om orgaandonor te zijn. Niet kiezen is dus een NEE, geen JA.

BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2018 23:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
Loetje schreef:

En dat klopt dus niet. Want je kunt aangeven dat je geen donor wilt zijn. Dan komt er niemand aan jouw lichaam. Het is dus niet zo dat anderen automatsch eigenaar worden.

Mijn bezwaar tegen de wet is dat ik het onjuist vind dat ik het moet aangeven als ik GEEN donor wil zijn. Ik vind dat een omkering van hoe het zou moeten zijn, namelijk aangeven wannneer je het wél wilt.
Nu moet je "moeite" doen om de integriteit op je eigen lichaam te waarborgen en dat vind ik principieel onjuist.
Het is hetzelfde als dat een inbreker het recht heeft om bij jou in te breken, tenzij je aangeeft dat jouw spullen van jou zijn en niet van hem.

Helemaal mee eens.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 07, 2018 11:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Jan heeft geen nabestaanden, gaat niet naar die website en rijdt zich te pletter met de auto. Vraag: wie mag aan zijn organen komen en waarom?

Goed punt. Ik denk niemand omdat er aan niemand gevraagd kan worden of de organen gedoneerd mogen worden want met deze nieuwe wet hebben nabestaanden nog altijd het laatste woord.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 07, 2018 16:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Goed punt. Ik denk niemand omdat er aan niemand gevraagd kan worden of de organen gedoneerd mogen worden want met deze nieuwe wet hebben nabestaanden nog altijd het laatste woord.

Ik vermoed dat de overheid/gezondheidszorg de organen van Jan gewoon pikt. Het idee is namelijk dat niets zeggen = toestemmen.

Als dat zo is, dan is dat mijn bezwaar tegen de wet.

En misschien is er wel een reden waarom mensen niet zo happig zijn op het afstaan van organen. Het gaat namelijk over de dood, en niemand weet wat er na de dood is. Dus mensen nemen daar niet zo graag beslissingen over. Want stel... er is wél iets na de dood. Is het dan per definitie zo dat je die organen ook niet meer nodig hebt? Of lopen er in het hiernamaals zwaar misvormde mensen rond die een orgaan moeten missen... ik zeg maar iets hoor.

De overheid moet mensen ook niet dwingen om hier een beslissing over te nemen.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 07, 2018 19:58 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

De senaat neigt naar instemming zo lijkt het. De overheid (en de democratie) kiest daarmee bewust voor een grove inbreuk op de lichamelijke integriteit. Teleurstellend, schandalig en exact de reden waarom ik geen die-hard democraat ben. Een democratisch besluit wat de lichamelijke integriteit aantast is onacceptabel, onethisch en wat mij betreft niet rechtsgeldig. Fuck you!

Tedje van Es schreef:
want met deze nieuwe wet hebben nabestaanden nog altijd het laatste woord.

Nee hoor, dat wil Dijkstra niet zo zwart-op-wit vastleggen, er is geen sprake van "vetorecht" in geval van geen keuze door de overledene.

BerichtGeplaatst: Do Feb 08, 2018 3:01 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Dus je moet bij levende lijve al een veto vooraf geven? Wil jij niet dat anderen automatisch bezitter van je eigen organen worden, dan moet je dus een "Nee" verklaring afgeven? Het tegenovergestelde van wat wellicht met deze nieuwe wet bedoeld is gaat dan dus bereikt worden. Me dunkt dat het een vraag waard is of de overledene bereid is organen ter beschikking te stellen in plaats van dat het een automatisme is dat je als overledene postuum automatisch lijfeigene van een of andere overheid of wat voor andere instantie dan ook bent. En dat is wat mij bij deze nieuwe wet voor de borst stuit en mij heeft bewogen mijn bereidverklaring tot beschikbaar stellen van mijn organen na mijn overlijden te hebben verschoven naar het laatste oordeel laten vellen door mijn nabestaanden, ongeacht hoe dezen erover zullen gaan oordelen. Gewoon een principe. Mijn nalatenschap mag ik overlaten aan mijn nabestaanden en geen enkele derde heeft ook maar enig recht eerder iets op te mogen eisen alvorens mijn nabestaanden eerst of eerder gesproken te hebben.

BerichtGeplaatst: Do Feb 08, 2018 3:06 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Royy schreef:

Nee hoor, dat wil Dijkstra niet zo zwart-op-wit vastleggen, er is geen sprake van "vetorecht" in geval van geen keuze door de overledene.

Wat de nabestaanden van Pia's nieuwe wet hebben te vertellen is dus net zoveel waard als een of ander inlegvelletje of zo? Niets dus. Tenzij houder van de organen of een eigen wilsbeschikking aangeeft of het oordeel aan de nabestaanden overlaat. Maar wat als het oordeel aan de nabestaanden wordt overgelaten? Is hun toestemming of afwijzing voor vragen om orgaandonatie van de overledene dan wel of niet bindend of gewoon een inlegvelletje? Dat is wel een hele wezenlijke vraag.

BerichtGeplaatst: Do Feb 08, 2018 8:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Een democratisch besluit wat de lichamelijke integriteit aantast is onacceptabel, onethisch en wat mij betreft niet rechtsgeldig. Fuck you!

Ben jij ook zo sterk tegen (niet-medische) besnijdenis dan?

BerichtGeplaatst: Do Feb 08, 2018 9:15 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Als dat zo is, dan is dat mijn bezwaar tegen de wet.

Royy schreef:
De overheid (en de democratie) kiest daarmee bewust voor een grove inbreuk op de lichamelijke integriteit.

Ik ben het wel met jullie eens maar als de wet aangenomen wordt kun je heel simpel NEE zeggen door je even als niet-donor te laten registreren.

BerichtGeplaatst: Do Feb 08, 2018 14:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Maar waarom zou je mensen niet 'JA' laten zeggen ipv 'NEE'?

BerichtGeplaatst: Do Feb 08, 2018 18:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ben jij ook zo sterk tegen (niet-medische) besnijdenis dan?

Is verminking ja. Verbieden.

BerichtGeplaatst: Do Feb 08, 2018 18:31 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
Ik ben het wel met jullie eens maar als de wet aangenomen wordt kun je heel simpel NEE zeggen door je even als niet-donor te laten registreren.

Dat is omdraaien van het probleem. Het is heel simpel: de overheid heeft met zn tengels van mijn lijf af te blijven, tenzij ik a) daar zelf toestemming voor geef of b) ik een wet overtreed.

BerichtGeplaatst: Do Feb 08, 2018 20:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Is verminking ja. Verbieden.

Helemaal mee eens!

BerichtGeplaatst: Vr Feb 09, 2018 11:29 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik snap de bezwaren wel maar als de wet aangenomen wordt en jij het er niet mee eens bent dan kun je heel simpel NEE zeggen tegen donorschap.

Het idee achter de wet is dat alle mensen verplicht na gaan denken en men (de politiek) hoopt dat er dan veel mensen zullen zeggen dat ze best donor willen zij.
Het tegendeel is echter waar want nadat dit wetsvoorstel handen en voeten kreeg hebben zich heel veel mensen aangemeld en is er massaal NEE gezegd. Ik denk dat dit een heel sterk signaal is.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 09, 2018 12:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Verplichting tot nadenken vind ik geen enkele bezwaar. Verplichten om een keuze te maken vind ik wel een groot bezwaar.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 09, 2018 17:00 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Je moet dagelijks keuzes maken., Cliff.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 09, 2018 17:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, maar de keuze of ik op de fiets of te voet ga vind ik nogal van een andere orde dan de keuze of ik mijn organen wil afstaan of niet.

Misschien moet de overheid accepteren dat ik daar niet zomaar een antwoord op heb, en zeker niet een antwoord voor de rest van mijn leven.

Ik blijf er daarom bij: mensen die er bewust voor kiezen hun organen af te staan: prima. Mensen die er bewust niet voor kiezen: ook prima. Een overheid die echter een antwoord bedenkt voor de mensen die niet kunnen kiezen: niet prima.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2018 9:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Toch zit hier een fundamenteel verkeerd luchtje aan. De lichamelijke integriteit van het individu wordt hier door overheden bedreigd, een zeer slechte zaak naar mijn mening.

Dat dus. Overheden creëeren een middel, een handvat, waarmee zij invloed willen / kunnen uitoefenen. Reden is dat er onvoldoende orgaandonateurs zijn. Dan maar zo op de laffe manier. Om te kotsen. Om een statement te maken heb ik mijn donorregistratie laten verwijderen uit het donorregister. Ik hoop dat velen dit voorbeeld volgen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2018 9:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:
Zo werkt het natuurlijk niet... er zit een ziekenhuis tussen.

Sterker, er zit een landelijk donorsysteem achter. Maar jouw lichaam is dan nog steeds geen eigendom van de overheid.
En wat ik al meerder keren gezegd heb: ga naar de website en zeg NEE, dan is en blijft jouw lichaam jouw eigendom, heb je er zelf over nagedacht en hoef je jouw geliefden niet met deze moeilijke vraag op te zadelen.

Het voelt een beetje alsof ik moet aangeven dat iets van mij, van mij is en blijft. Alsof ik naar een register moet gaan om daar aan te geven dat ik niet wil dat in mijn huis ingebroken wordt. Dat is toch normaal? Als je iets niet weggeeft is het van jou. Punt.

Verder weten jij en ik wat de donorwet inhoudt maar wat te denken van de mensen die niet bezig zijn met dit soort dingen?
BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2018 9:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:

Incorrect. Burgers die nog niet hun keuze hebben vastgelegd krijgen een donorformulier opgestuurd met daarin het verzoek hun keuze te registreren. Bij geen reactie wordt na 6 weken nog een formulier toegestuurd. Wordt daar ook niet op gereageerd wordt de persoon met ‘geen bezwaar’ in het donorregister vastgelegd. In concreto: je wordt automatisch donor als je geen bezwaar maakt.
Orgaandonatie.
  Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg