Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Opleiding opgewaardeerd, beroep gedevalueerd. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Vinden jullie dat ook
Ja
80%
 80%  [ 4 ]
Nee
20%
 20%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 5

BerichtGeplaatst: Wo Okt 11, 2017 10:24 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Cliff schreef:
Uh... dat waren wel kinderen met zware gedragsproblemen hè.
Ik denk niet dat ook maar iemand les kan geven aan die jongeren.

Die moet je eerst opvoeden, de beginselen bijbrengen van hoe met elkaar en met autoriteit en gezag om te gaan. Daarna kun je een voorzichtige poging doen. Hoewel, gezag en autoriteit zijn in 2017 wel een vies woord in onderwijsland.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Jan 14, 2018 23:16 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Een goed column van Annemarie van Gaal.

De status van vakmensen

Maar wat betekent hoog- of laagopgeleid eigenlijk nog? Vroeger was hoogopgeleid een garantie op een mooie baan met status. Tegenwoordig zijn het juist deze banen die door technologie en robotisering steeds verder onder druk komen te staan en zijn het juist de zogenaamd laagopgeleide jongeren die écht verzekerd zullen zijn van een vaste baan als kok, loodgieter, installateur, schilder of metselaar. Deze banen zullen nooit door techniek of robots overgenomen worden. Aan de andere kant hebben deze banen helaas ook weinig status en betalen ze ook geen hoog salaris. Onterecht eigenlijk.

Moeten we de status van verschillende beroepen niet eens tegen het licht houden? Ik geef een voorbeeld: een bankmedewerker zit iedere dag van negen tot vijf achter zijn bureau en de steeds betere techniek zorgt ervoor dat hij geen fouten kan maken. Dit werk kan hij fluitend blijven doen tot zijn pensioen. Een stratenmaker staat iedere dag om 4 uur op en werkt soms ’s nachts. Loodzwaar werk, zijn rug doet pijn en hij staat vaak te werken terwijl auto’s links en rechts voorbij razen. Hij moet blijven nadenken, want de kans op fouten is groot en een fout herstellen is vrijwel onmogelijk. Het salarisstrookje van de bankmedewerker is drie keer zo hoog, maar wie van beiden zou het meest moeten verdienen vindt u?

De hele salarisopbouw in Nederland is eigenlijk toe aan een herziening. We moeten ons afvragen of beroepen met een hoge status met alle nieuwe technieken, het bijbehorende salaris nog wel waard zijn. En onderwaarderen we beroepen met een lage status niet schromelijk? Dat geldt wat mij betreft zeker voor vakmensen als loodgieters, installateurs, schilders en metselaars.

Lees het hele verhaal.......https://www.telegraaf.nl/nieuws/1539599/de-status-van-vakmensen

Helemaal mee eens en ik heb de laatste paar jaar bouwers in mijn huis gehad en elektriciens en het zijn vakmensen met vaak lange praktijk opleidingen en ze hebben gouden handen. Ik kijk graag naar hun werk en ze leggen graag uit wat ze doen.

Verleden week werden alle straten in mijn buurt opnieuw geasfalteerd en ook dat is vakmanschap met het bedienen van enorme machines.
En bouwvakkers laten aan het einde van de dag alles schoon achter en ruimen alles op.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2018 10:29 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Het is jammer dat het (lager) beroepsonderwijs hier zo'n ondergeschoven stiefkindje in het onderwijsgebouw is. Want daar kunnen wel de vakmensen worden geschoold. Met louter en alleen een HAVO-diploma zonder verdere voltooide vervolgopleidingen beschik je over nauwelijks kennis en vaardigheden welke op de arbeidsmarkt zijn te verzilveren. En het is heel jammer dat de werkgevers niet willen investeren in opleiden, om- her- en bijscholing en gewoon hun personeel beter betalen. Bij het bankwezen of bij de publieke omroep roept men gelijk dat meer salaris betalen moet worden, omdat het personeel anders naar elders dreigt te gaan vertrekken. In het vakwerk hoor je alleen maar dat er arbeidskrachten uit het buitenland moeten komen.

Onlangs stelde uitzendbureau Randstad dat er 80.000 arbeidsmigranten moeten worden binnengehaald om vacatures te kunnen vervullen. Ook ondernemersorganisatie Bouwend Nederland kondigde aan om buitenlanders te halen voor de bouw als er in Nederland geen geschikte mensen te vinden zijn.

Dit stuit CNV-voorzitter Limmen tegen de borst. "Investeer in vakmensen via opleiding en vaste contracten en kijk naar het onbenutte arbeidspotentieel, een groep die ten onrechte op de reservebank zit. Maak je sector aantrekkelijk door het bieden van fatsoenlijke banen", zegt Limmen in de krant. Volgens hem zitten 1,2 miljoen mensen zonder werk, terwijl ze wel willen werken. Hij doelt op ouderen, arbeidsbeperkten en niet-westerse immigranten.

https://nos.nl/artikel/2211991-cnv-wil-arbeidsmigranten-beperken-geef-eigen-vakmensen-voorrang.html

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2018 10:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
De hele salarisopbouw in Nederland is eigenlijk toe aan een herziening. We moeten ons afvragen of beroepen met een hoge status met alle nieuwe technieken, het bijbehorende salaris nog wel waard zijn. En onderwaarderen we beroepen met een lage status niet schromelijk? Dat geldt wat mij betreft zeker voor vakmensen als loodgieters, installateurs, schilders en metselaars.

Inderdaad!
Een loodgieter kost 50 euro per uur, een advocaat kost er 300. Iets klopt hier dus niet...

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2018 11:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Loetje schreef:
Het is jammer dat het (lager) beroepsonderwijs hier zo'n ondergeschoven stiefkindje in het onderwijsgebouw is.

Dat ligt niet aan het onderwijs, maar aan de maatschappij.

Moet je eens kijken hoe er neergekeken wordt op het VMBO. De MAVO had al een veel hogere status. Het VMBO leidt uiteindelijk op tot een beroepsopleiding. Ik heb VMBO-ers dingen zien maken waar je U tegen zegt, bv. in de techniekopleiding. En die moesten nog aan hun MBO beginnen (dat is immers verplicht in Nederland: VMBO is geen startkwalificatie)

De waardering voor dit soort zaken is zo laag geworden dat ouders hun kinderen massaal van het VMBO houden. Dit wordt de 'Havo-isering van de maatschappij' genoemd.

Het is dus niet zozeer het onderwijs wat bepaalt... maar de ouders en de maatschappij. Uiteindelijk kan het onderwijs niets anders doen dan opleidingen sluiten omdat er te weinig of geen aanmeldingen meer voor zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2018 13:00 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Cliff schreef:
De waardering voor dit soort zaken is zo laag geworden dat ouders hun kinderen massaal van het VMBO houden.

Helaas klopt dat. Terwijl er altijd behoefte aan (technische) vakmensen zal blijven. En onder hen die in de jaren '80 (al dan niet doorgestromd via het LBO) het voortgezet onderwijs met een MTS-diploma verlieten is het overgrote deel nog steeds werkend.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2018 22:57 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Moet je daar blij mee zijn ?
BerichtGeplaatst: Di Jan 16, 2018 0:50 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Maar is ook niet het probleem dat deze jongeren op de MBO vakken moeten leren die niet aansluiten op hun toekomstig beroep. Maatschappijleer, handelskennis en net zo als met de HBO-Verpleegkunde, vakken die niets te maken hebben met het beroep. Ze hebben een technische knobbel en dat is aangeboren, dat kun je niet leren. Maar het zijn geen boekengeleerden daarom falen ze op de HAVO of VWO. Maar als ze zakken op die vakken dan halen ze hun diploma niet terwijl ze dit niet verdienen.
En al die onnodige last wordt verzonnen door de zogeheten Hoogopgeleiden op de ministerie van Onderwijs in Den Haag.

Mijn opa moest in 1914 gaan werken als 16 jarige omdat zijn vader was verongelukt tijdens de bouw en hij had nog 5 jongere broertjes en zusjes. Weduwe en wees pensioen bestond nog niet.
Begonnen als leerling timmerman en geëindigd met een Bouwbedrijf in Amsterdam, in Suriname en in Texas. Het appartement blok van 46 appartementen met een groot zwembad aan het water, staat nog steeds en heeft hurricanes overleefd. Ook de huizen in Amsterdam staan er nog steeds en ook de huizen in Suriname.

https://www.trulia.com/homes/Texas/Corpus_Christi/sold/24011751-4302-Ocean-Dr-43-Corpus-Christi-TX-78412

Door de oorlog heeft alleen mijn vader HBS B gehaald maar zijn 2 jongere broers en zusje niet. De jongste broer wel want die was 9 jaar in 1945. Allemaal technische scholing gedaan en ze hebben allemaal hun eigen huis gebouwd in Texas.

In Amsterdam woonde in de zelfde straat (1923) een man, mijnheer Vroom die een winkel had met gordijnen en bedden. Na sluiting en diner sliepen de kinderen in de etalage achter gesloten gordijnen.
Een van de twee grondleggers van V&D.

Mijn oudste oom heeft ook nog boten gebouwd en verbouwd in Texas en in Belize. Bij zijn begrafenis ontdekten zijn zoons dat hij geen middelbare school heeft gehad. Maar hij werkte wel samen met de National Geographic Society om de bodem van dat gedeelte van de Golf van Mexico te onderzoeken met camera's.

Alleen geen zakenman dus over de kop omdat hij mensen vertrouwden. (neem de boot maar mee en betaal later)

Hoog of laag opgeleid?

Een of andere troela die culturele antropologie heeft gestudeerd weet eigenlijk niets behalve wat een andere culturele antropoloog haar verteld heeft over de Masai in Kenia.
Hou maar op over Gender studies.....weet iemand wat dat betekent?

Het vreemde is als je kijkt op https://www.oneworld.nl/vacatures/ dan lees je de vreemdste baantjes in de "derde wereld" maar je moet ten minste een HBO opleiding hebben gehad maar meestal een WO opleiding. Maakt niet uit of dit sociologie is of politicologie. Maar geen vakmensen die daadwerkelijk iets kunnen doen. En deze mensen zitten met een mega salaris te ouwehoeren en vergaderen in luxe onderkomens in de "derde wereld" en denken dat ze onmisbaar zijn met hun NGO's enz.
Ik spuug op deze organisaties en hun hoog betaalde arrogante mensen die denken dat ze "hoog opgeleid" zijn maar nergens verstand van hebben. Maar ze leven in hun bubbel en je komt er niet tussen.

BerichtGeplaatst: Di Apr 03, 2018 18:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Prachtig!

Royy, kijk je ook mee Smile

BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2018 0:14 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Marianne Zwagerman is geweldig en precies to the point.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2018 8:37 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Beste Elisabeth. Mijn dochter kreeg mij gelukkig zo gek om met haar naar de eerste hulp te gaan. Daar werd besloten dat ik een embolie had en meteen moest worden opgenomen. Na enige tijd/dagen bleek ik geen embolie maar mogelijk een hartprobleem te hebben dus ik kwam op de hartbewaking terecht, na enige tijd/weeken en meerdere onderzoeken, enz werden mijn gegevens via een cdtje opgestuurd naar de Utrecht/NieuweGijn ziekenhuizen en daar werd ontdekt dat een hartzakje was gescheurd maar gelukkig was het bloed in mijn aorta gestold. Dit moest worden gerepareerd en als men toch mijn ribben had doorgezaagd kon meteen mijn hartkleppen worden nagekeken, enz, enz. Dit alles duurde inclusief genezing/rust maanden.
Tijdens al die onderzoeken, scans, enz was ook ontdekt, terwijl onderweg diverse onderzoekrapporten wazig weden of verdwenen, dat ik was gezegend met een enorm aneurysma in mijn lichaamsslagader en diverse darmpoliepen.
14 dagen geleden heb ik hopelijk mijn laatste operatie(het begon vorig jaar in maart)ondergaan, maar een reisje met de camper zit er ook dit jaar volgens mij niet in.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2018 9:05 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Onderweg tijdens mijn ziekenhuis-traject kwam ik een oudcollega van Defensie tegen. Deze zeer bekwame
meneer was wegens lichamelijk ongemak niet meer geschikt om te worden uitgezonden en was via zijn baas geplaatst in de opleiding ziekenzorg. Hij liep als onderdeel van zijn verplegers opleiding, een jaar stage op de hartbewaking, enz.
Onlangs (een jaar later) kwam ik hem weer als aankomend verpleger tegen op de maag en darm afdeling. Ook hier moest hij weer een jaar stage lopen.
Het beviel hem uitstekend, erg interessant volgens hem.
Dus blijkbaar wordt er in sommige ziekenhuizen nog wel persoonlijke praktijklessen gegeven. Als deze leerinstellingen nog wel plaatselijk bestaan moet men snel overschakelen op dit soort lessen. Als we enkele jaren verder zijn bestaan er geen personen meer die deze praktijklessen kunnen geven. (datzelfde is landelijk het geval
bij alle praktijk gevoelige vakken)
Ik bekijk wel eens programma,s waar smeden in een wedstrijd zwaarden en messen smeden. Dat deed ik vroeger voor de fun. Veel van mijn kennissen beheersten vroeger dat soort ambachten. Ik ken nu niemand meer die dat soort werk nog kan. Mijn opa bv beheerste meer dan 50 verschillende metsel verbanden. Je ziet ze soms nog wel in O-Europa.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2018 10:56 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Beste Poendert, waarom herhaalt u uw medische geschiedenis weer?
En zover met uw ex collega uit defensie die moest afhaken wegens lichamelijk ongemak!
De zorg is lichamelijk heel zwaar, zwaarder dan defensie of je moet met een bepakking van 40 kg dagen lang lopen.
En dat gebeurd echt niet tegenwoordig en die leeftijd grens is ongeveer 30 jaar.
Verder is de naam geen verpleger of verpleegster maar verpleegkundige.
Als uw oud collega stages loopt dan is hij een leerling verpleegkundige.
En niemand loopt tijdens de opleiding een jaar stage op een afdeling maar ongeveer 3 maanden per afdeling.
Op de eerste pagina van deze topic heb ik de hele opleiding uitgelegd dus die kunt u nog eens lezen.
Als hij een oud collega van u is, dan moet hij veel te oud zijn om deze opleiding te volgen.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2018 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Beste Poendert, waarom herhaalt u uw medische geschiedenis weer?

Ik kom wel eens in een bejaardentehuis en dan beginnen die oudjes ook allemaal van die willekeurige verhalen uit te slaan. Gezellig wel toch Smile

BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2018 19:43 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Inderdaad Cliff, ik heb er gewerkt.

BerichtGeplaatst: Za Apr 14, 2018 11:34 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Elisabeth schreef:
Poendert sterkte maar je verhaal komt niet geloofwaardig over. Waarom maanden lang in verschillende ziekenhuizen en verschillende afdelingen gelegen? Normaal blijf je in een ziekenhuis en je kunt van intensive care verhuizen naar de afdeling chirurgie waar je blijft tot ontslag. En tegenwoordig gaan mensen veel eerder naar huis dan vroeger. Vroeger met een bevalling 10 dagen opname en bedrust.....tegenwoordig meteen je bed uit en rondlopen en binnen 24 uur naar huis. En je had dus internet verbinding want je was vanaf maart ook actief op WW.

Ik heb hele slechte ervaringen gehad in 2013 toen mijn (nu overleden) man acuut werd opgenomen in Eindhoven in het Maxima ziekenhuis. Ik heb hem zelf gewassen want daar was geen tijd voor. Ze hebben hem op het toilet gezet en hij moest bellen als hij klaar was......wat hij deed....niemand kwam.....na tien minuten is hij zelf opgestaan en viel en kon niet meer bij de bel komen.....uitgezaaide kanker in zijn ruggenwerf....hij werd gevonden en ik vond een man die van angst lag te bibberen in zijn bed. Iemand die nog nooit bang is geweest in zijn leven. Dat is een hele grote fout, die laat je nooit alleen en je blijft er bij. Hij had wel een dwarslaesie kunnen oplopen. Maar dit was een jonge dus HBO opgeleide verpleegkundige. In Portugal waar ik werkte in een verpleeg tehuis werden 2 Nederlandse HBO ers aangenomen. Beide zijn ontslagen omdat ze niet voldeden aan de verwachte kennis en ervaring.

Wat mijn punt is, is dat je natuurlijk wel theorie nodig hebt zoals anatomie en ziekteleer en scheikunde en medicijnen kennis en psychologie maar dat de rest ervaring is. Je krijgt nooit een helicopter" view uit boeken. Die krijg je door ervaring. In de oude opleiding werkten we meteen alle diensten mee voor 3 maanden. Dan terug naar school voor 2 weken en door naar de volgende afdeling. Zoals ik beschreef in het begin. Nu krijg je dus "hoog" opgeleide verpleegkundigen die boeken geleerden zijn maar niet eens een infuus kunnen inbrengen. Ze krijgen hier en daar een stage van 2 tot 4 weken en worden dan losgelaten op patiënten (sorry die heten nu cliënten) Ze krijgen wel meer betaald en dat is discriminatie. In 2014 is Nederland in een klap meer dan 82.000 verpleegkundige A kwijtgeraakt. De BIG registratie werd niet meer verlengd. Ik ben de mijne ook kwijt maar ik heb nog steeds mijn Portugese registratie en mijn registratie uit Zimbabwe.

Omdat ik mijzelf via mijn hip/hop ervaringen wat ziekenhuizen/zorg betreft tot ervaringsdeskundige op dat gebied reken, (daarom bovenstaand verslag) Ben ik van mening dat, hoewel het ene ziekenhuis het andere niet is, onze zorg vaak .uitstekend is
Het zit vast op hun administratie en de privatisering van onderdelen.
Een ziekenhuis zonder bv eigen keuken of schoonmaak personeel of technische dienst is een fabriek geworden en kan geen goede zorg leveren.
Bovenstaaande resultaten zijn haarfijn terug te vinden in de landelijke genezingsresultaten van ziekenhuizen.

BerichtGeplaatst: Za Apr 14, 2018 12:25 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Ik dacht dat het over de devaluatie van beroepen ging.

Tja, ik leg de verantwoordelijkheden bij iedereen. Wie de schoen past, trekt hem maar aan.

Op de eerste plaats, wordt door de ouders een streven van verbetering van de toekomstverwachtingen van hun kinderen waargenomen, zoals altijd al.
Dan gaat het eigenlijk toch alleen om de status en het geld verdienen.
Niet wat hun kind kan bijdragen aan de samenleving.

2) Je kan nog zo'n goede vakman zijn, maar zonder babbel raak je al snel achterop.
Het handelen en marketing levert dikwijls meer op, waardoor het maken van producten en diensten dikwijls onderbetaald wordt. Waardoor ook weer technische opleidingen minder populair worden.

3) De "gebakken lucht" economie.
Je moet wat bravour hebben, en dan kan je snel rijk worden. Zo wordt dat ook in de media voorgesteld.
Dat snel rijk worden ook tegelijk erg immoreel kan zijn, daar maakt niemand zich druk om.

4) Er is in Nederland nauwelijks aandacht voor echte vakkennis. Ook in de media niet.
Kijk af en toe eens op Arte, om te zien hoe het wel kan.
Prachtig om een werkplaats van een traditioneel vakman te zien.
BerichtGeplaatst: Za Apr 14, 2018 14:37 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Quote:

Tja, ik leg de verantwoordelijkheden bij iedereen. Wie de schoen past, trekt hem maar aan.

Op de eerste plaats, wordt door de ouders een streven van verbetering van de toekomstverwachtingen van hun kinderen waargenomen, zoals altijd al.
Dan gaat het eigenlijk toch alleen om de status en het geld verdienen.
Niet wat hun kind kan bijdragen aan de samenleving.
Als die tendens ook in Nederland is gaan overheersen is dat jammer en zeer schadelijk voor de lange termijn op allerlei gebied. Ik dacht dat het nog meeviel in Nederland, dat die tendenzen meer iets waren voor stedelingen en dan vooral uit de randstad.

Quote:
2) Je kan nog zo'n goede vakman zijn, maar zonder babbel raak je al snel achterop.
Het handelen en marketing levert dikwijls meer op, waardoor het maken van producten en diensten dikwijls onderbetaald wordt. Waardoor ook weer technische opleidingen minder populair worden.

3) De "gebakken lucht" economie.
Je moet wat bravour hebben, en dan kan je snel rijk worden. Zo wordt dat ook in de media voorgesteld.
Dat snel rijk worden ook tegelijk erg immoreel kan zijn, daar maakt niemand zich druk om.
Dan glijdt je snel af naar corrupt derewereldland.

Quote:
4) Er is in Nederland nauwelijks aandacht voor echte vakkennis. Ook in de media niet.
Kijk af en toe eens op Arte, om te zien hoe het wel kan.
Prachtig om een werkplaats van een traditioneel vakman te zien.
Wat is Arte?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2018 2:13 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ryan schreef:

Inderdaad Ryan.
Gisteren was een oud collega hier en zij heeft mij schrikbarende dingen verteld.
Na onze opleiding ging zij zoals vele van ons, werken in de gezondheid maar toen de HBO-V werd uitgevonden heeft zij deze vervolg opleiding gedaan. Anders werd ze terug uitgezet met handelingen die ze plotseling niet meer mocht doen. Ze moet er een boek overschrijven want het is gewoon belachelijk en ze vertelt het humoristisch. "Overstijgende stappen"????? Dit gaat over een bed po. Confused
EBP = Evidence Based Practice. Question Question Idea Dus als je onderstijgende stappen neemt met de bed po is het bed nat. Rolling Eyes

Ze heeft ook gewerkt in een verpleeg tehuis en er was geen hoofdzuster maar een Manager; opleiding Nijenrode https://en.wikipedia.org/wiki/Nyenrode_Business_University
Deze kenau van een manager klokte hoelang het duurde om medicijnen te geven.
Mijn vriendin deed er te langzaam over want op de boven verdieping ging het sneller.....daar zaten mensen met somatische afwijkingen.
Zij werkte op de afdeling met zwaar dementen bejaarden en dat gaat langzamer.
Een Nijenrode manager in de zorg.... Twisted Evil en die verdient met al haar onkunde dus 4 x zoveel als de opgeleide verpleegkundigen.
Een huisvrouw die een groot gezin heeft grootgebracht met een budget, heeft meer ervaring.

Dus de gezondheidszorg is gedevalueerd tot een soort fabriek met klokken en er is geen tijd voor aandacht---
Ze willen zelfs de Verpleegkunde A afschaffen maar wie gaat dan het werk doen! Er was sprake om ziekenverzorgsters dit werk te laten doen maar die mogen veel dingen niet en de HBO-ers kunnnen het niet.
De Verpleegkunde A die begonnen is door Florence Nightingale https://en.wikipedia.org/wiki/Florence_Nightingale wordt dus de nek omgedraaid door de zorgverzekeraars die alleen naar budgets kijken maar wel dure managers inhuren....en nog meer en nog meer....
En familieleden kunnen de patiënten wassen. Heb ik gedaan in 2013.

We hadden het over de Hoofdzusters die we kenden.
Eentje van de Hartbewaking was een Florence Nightingale. Haar filosofie was dat we elkaar allemaal helpen en daardoor de patiënten. Bedpannen gingen naar de spoelkeuken maar als het druk was zetten we ze daar neer. Ook deze Hoofdzuster deed de po's in de afwasmachines en als er veel zieken waren, hielp zij mee met bedden verschonen en opmaken. We droegen haar op handen maar de HBO-ers worden opgeleid tot bloody managers en coaches.... Evil or Very Mad

En we hadden het over de Hoofdzuster van de Verloskamers. Een heel klein wijfje maar HEEL streng. Met veel humor. Ze was een Sergeant Majoor en ook de artsen hadden heel veel respect voor haar. Recht voor haar raap en ze kon Co-Assistenten goed aanpakken als die arrogant waren en die leerden heel snel dat ze meer wist dan hen. Jammer genoeg bestaan ze niet meer. Uitgestorven.

Huisartsen ook, dat zijn nu groeps praktijken waar veel vrouwelijke huisartsen vaak maar 2 dagen in de week werken.
De huisarts komt niet meer thuis, je kunt met 42º koorts daarheen gaan. Iedere keer een ander en die ken je niet en ze moeten eerst inlezen want ze kennen jou ook niet.
En vaak worden mensen na een operatie ontslagen terwijl de hechtingen en drains er nog inzitten.
De huisarts moet die verwijderen maar wel in zijn/haar praktijk. En de premie gaat ieder jaar omhoog?
Waarom! Exclamation Exclamation

Een heel cynisch maar zo waar ingezonden brief over:
Bestuursvergadering aangaande ‘beste verpleeghuizen de norm’ in de praktijk
'Gekozen wordt voor de Malediven, waarbij als bezuinigingsmaatregel de duur wordt beperkt van zes naar vijf dagen'

http://politiek.tpo.nl/2018/04/10/u-zond-in-beste-verpleeghuizen-de-norm-in-de-praktijk/

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg