Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Minister Ollongren: Rusland verspreidt nepnieuws Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Minister Ollongren: Rusland verspreidt nepnieuws
BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2017 10:16 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik las dit bericht en dacht, ja hoor daar gaan we weer.

https://www.nu.nl/internet/5005754/kabinet-spreekt-met-media-en-techbedrijven-buitenlandse-beinvloeding.html

Mijn vraag is heel simpel: zijn er concrete voorbeelden van nepnieuws dat door Rusland verspreid wordt en aantoonbaar onze verkiezingen heeft beïnvloed, ja of nee?

De zin "Rusland verspreidt nepnieuws" is zo onderhand een nietszeggende kreet geworden, die erg in de mode is geraakt. Rusland wordt nu al beschuldigd van:

- beïnvloeding Amerikaanse verkiezingen / populariteit Donald Trump
- beïnvloeding Brexit campagne
- beïnvloeding Franse verkiezingen / succes Le Pen
- beïnvloeding Duitse verkiezingen / opkomst AfD
- Catalaans separatisme

En nu zou Rusland dus ook de Nederlandse verkiezingen hebben beïnvloed, alsmede de campagne rond het referendum over Oekraïne.

Ik wil niet bij voorbaat zeggen dat het allemaal onzin is, maar het valt me wel op dat er vrijwel nooit concrete voorbeelden genoemd worden. Ik zou zeggen dat de invloed van Rusland op onze verkiezingen minimaal is geweest, en dat er niet één Nederlander is geweest die zijn keuze in het stemhokje heeft laten bepalen door nepnieuws uit Rusland. Nog even los van de vraag waarom Rusland überhaupt interesse zou hebben in onze verkiezingen.

Hetzelfde kan gezegd worden van de Amerikaanse verkiezingen; ook daar wordt gesuggereerd dat mensen van Clinton naar Trump zijn geswitched door toedoen van Rusland, hetgeen mij aperte nonsens lijkt.

Dit is nou een concreet voorbeeld van buitenlandse (ongewenste) beïnvloeding van onze verkiezingen;

https://nos.nl/artikel/2082091-amerikaanse-miljardair-sponsort-ja-campagne-oekraine-referendum.html

Nog kwalijker vind ik het dat al die anti-Rusland hysterie in toenemende mate wordt gebruikt om meningen op internet verdacht te maken of zelfs helemaal uit te bannen, zoals op Twitter en Facebook nu gebeurd is.

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2017 12:05 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Wat is nepnieuws? De hele politiek is vergeven van propaganda en dat is in feite ook nep.
Ik heb sterk de indruk dat iets nepnieuws is als het nieuws (en/of de brenger ervan) niet bevalt.
Maar gisteren viel een lid van de Tweede Kamer door de mand omdat hij nepnieuws had gefabriceerd. Dat Den Haag eerst maar eens naar zichzelf kijkt.

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2017 12:35 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Bepalen de MeningsSturende Media voor ons wat echt en wat nep nieuws is?

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2017 13:16 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

"Stem VVD en krijg 1000 euro!" > nepnieuws
"Wij gaan het referendum respecteren" > nepnieuws
"De zorgpremie gaat niet omhoog" > nepnieuws
"Wij zorgen voor een kleine overheid" > nepnieuws
"Geen cent meer naar Griekenland" > nepnieuws
"We krijgen alles terug mét rente" > nepnieuws

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2017 15:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hier ook dan maar:

Sociale media, blogs en internetfora. Niets is straks nog veilig voor EU-ambtenaren. Om het imago van Europa een beetje op te krikken, heeft het Europees parlement een plan goedgekeurd om internetdiscussies te monitoren en te beïnvloeden. Dat staat in een document dat The Telegraph in handen heeft.

https://nos.nl/artikel/470400-eu-zet-trollen-in-om-imago-op-te-poetsen.html

Dit hele principe is zo oud als Methusalem. De NOS doet er zelf al jaren aan mee...

Allemaal stuk voor stuk nepnieuws op de opinie te beïnvloeden...

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2017 15:48 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Trollongren moet eerst eens binnen haar eigen gelederen kijken voordat ze anderen ervan beschuldigt trollen in te zetten.

BerichtGeplaatst: Di Nov 14, 2017 16:46 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Tja, ze komt uit Zweden, en daar zijn ze al jaren bezig met het zoeken van spook onderzeeboten.
Het is natuurlijk wel handig voor de Zweedse wapenindustrie.

Trouwens, trollen komen eigenlijk uit Noorwegen..
Maar daar gaan we nu even verder niet over sören. Rolling Eyes

Maar verder is de teneur meer dan bekend,
als ik de naam Clingendael zie, dan heb ik ook weer zo iets van...
Waar komen ze nu weer mee aankakken?
Rob van Wijk is ook zo'n beroepsmatige trol,
die een mening kan verkondigen alsof het zijn eigen idee betreft.
Instituut voor vredesvraagstukken heet het zo mooi.
Ministerie van desinformatie en propaganda is een betere term.

Het hele gedoe is dusdanig wazig, dat het ook helemaal niet te controleren valt.
Ze doen een bewering, en dar blijft het bij.
Bewijzen zijn dan ineens een gevaar voor de Nationale Veiligheid.

Tja, je moet in Den Haag gewerkt hebben, om te weten hoe het daar gaat.
En dat heb ik, jaren geleden.
Ik werkte in de communicatie. En stond de firma bij in Den Haag.
Ik voelde me als zuiderse McLoud in New York. (McLoud was een TV serie met een cowboy politieman)

Komt er zo'n kerel binnen bij ons op het bedrijf, en jawel hoor.
Zonnebril, trench coat, oortjes in.
Hij keek nogal schichtig.
Ik riep naar achteren, Hee jongens, er staat iemand van de veiligheidsdienst aan de balie.
De halve afdeling rolde over de vloer van het lachen.
Later legden ze me uit, dat iedereen dat wel wist, maar dat er normaal net gedaan werd of ze van niks wisten.

WOEHAAAAA Very Happy Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Nov 15, 2017 11:23 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

https://nos.nl/artikel/2202910-cda-en-d66-publiekscampagne-tegen-nepnieuws-nodig.html
De grootste neppers van ons land willen een anti nep campagne. Ik hoorde ook al een werktitel: "Trap er niet in", maar laat die nou net al in gebruik zijn bij die nep-Nederlanders van DENK.

Nep-Nederlander.

Hier is nog zo'n nep-Nederlander.

Het wordt alsmaar drukker in de 2e Kamer....

BerichtGeplaatst: Do Nov 16, 2017 0:08 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

De meeste Nederlandse tijdschriften/kranten en de staatstelevisie verspreiden m.i. vaker nepnieuws over wat b.v. in Duitsland de laatste jaren, werkelijk gebeurd is en verzwijgen ook bewust duitse nieuwsfeiten.
Dit kan ik heel gemakkelijk beoordelen, want ik weet vrij precies wat afgelopen jaren in Duitsland gebeurd is.
Ik weet echter vrijwel niets betrouwbaars meer over de toestanden in Nederland, want de Duitse mainstreammedia, manipuleren het nieuws uit Nederland net zo als dat, de nederlandse mainstreammedia, nieuws uit Duitsland manipuleren.

Fake news, very fakenews Very Happy nwo news Twisted Evil

BerichtGeplaatst: Do Nov 16, 2017 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Kajsa Ollongren hoort voor 30 jaar achter de tralies thuis!

In gesprek met Mourits Oussoren van Binnenhofvlog legde Martin Bosma gisteravond uit dat minister Ollongren wat hem betreft zo snel mogelijk in de gevangenis moet verdwijnen. De reden? Ollongren zei in het verleden dat Amsterdam zich moest afscheiden van Nederland als de PVV aan de macht kwam. Dat is, zegt Bosma, duidelijk in strijd met de wet. Wetboek van Strafrecht artikel 93 is daar heel duidelijk over, aldus Bosma:

Artikel 93
      De aanslag ondernomen met het oogmerk om het Rijk geheel of gedeeltelijk onder vreemde heerschappij te brengen of om een deel daarvan af te scheiden, wordt gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2017/11/martin-bosma-pakt-minister-ollongren-aan-volgens-het-wetboek-van-strafrecht-moet-ze-30-jaar-brommen/

BerichtGeplaatst: Do Nov 16, 2017 11:40 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Moet Amsterdam zich afscheiden van de rest van het land? Prima idee! Laughing

BerichtGeplaatst: Do Nov 16, 2017 19:09 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Loetje schreef:
Kajsa Ollongren hoort voor 30 jaar achter de tralies thuis!

[list]In gesprek met Mourits Oussoren van Binnenhofvlog legde Martin Bosma gisteravond uit dat minister Ollongren wat hem betreft zo snel mogelijk in de gevangenis moet verdwijnen. De reden? Ollongren zei in het verleden dat Amsterdam zich moest afscheiden van Nederland als de PVV aan de macht kwam. Dat is, zegt Bosma, duidelijk in strijd met de wet. Wetboek van Strafrecht artikel 93 is daar heel duidelijk over,

Opvallend dat de partij die zo de mond vol heeft over vrijheid van meningsuiting en woedend is (terecht overigens) over de vervolging van Wilders wegens diens minder-Marokkanen uitspraken, iemand het recht ontzegt een mening te uiten.
Als we zo gaan beginnen moet je consequent zijn, want dan zijn de uitspraken van Wilders ook wel degelijk strafbaar. Maar zo consequent zijn ze natuurlijk dan weer niet.
Laat die vrouw zeggen wat ze zei, ze was toen niet eens in functie, en doe niet meteen zo selectief verongelijkt en bovenal zo mateloos kinderachtig.
Bosma ten voeten uit. Een echte nep-politicus.

BerichtGeplaatst: Do Nov 16, 2017 20:30 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Trouwens de rede van Bosma geheel bekeken en beluisterd. Mijn God, wat een onvoorstelbare nonsens staat die mafketel uit te kramen. Zoals ik al eerder zei: een nep-politicus.
Ook geen enkel weerwoord tegen de sterke interrupties. In plaats daarvan een herhaling van zijn totale inhoudsloze gezwets.

Laatst aangepast door Lampje op Do Nov 16, 2017 20:53, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Do Nov 16, 2017 20:49 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Wat een waardeloze debatvoorzitter trouwens, die werd net als Bosma ook omvergekegeld door de ijzersterke Verhoeven.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 17, 2017 10:56 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

De debatvoorzitter volgde uitstekend de regels en wees degenen die hiermee in overtreding waren op hun fouten.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 17, 2017 11:02 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Met Kajsa Ollongren hebben we geen Russen meer nodig om de democratie te kraken.

Het zijn niet de Russen die Nederland gek maken. Dat zijn wij zelf. De paniekzaaierij van Ollongren is, ironisch genoeg, ook een voorbeeld van nepnieuws. Omdat die de onmacht ontkent van de overheid tegenover de opkomst van populistische partijen op rechts. Omdat het de eigen schuld, de eigen verwaarlozing van de democratie wil maskeren door naar de Russen te wijzen. Omdat Ollongren niet voor de democratie vreest, maar voor verkiezingsuitslagen die haar (kabinet) niet bevallen: winst voor Wilders en Baudet. In haar ogen zijn er geen mensen die weloverwogen keuzes maken voor deze partijen, alleen halvegaren die zich door Russen laten misleiden. Rechtse oppositie is voor Ollongren een aantasting van de democratie.

Daarmee ontmaskert de minister zichzelf als totalitaire intrigante. Want hoe zat het nu met haar betrokkenheid als locoburgemeester van Amsterdam bij de grijze campagne die nepfilms moest verspreiden? Wist ze ervan (dus deed ze precies wat ze de Russen verwijt) of wist ze het niet (dus is ze niet in staat om nepnieuws te herkennen al ontstaat het onder haar verantwoordelijkheid)? Of broedt ze nog op een leugen over haar positie (dus berust de benoeming van deze incapabele regent op een misvatting)?

Lees meer in het artikel De spionagethriller van Kajsa Ollongren

BerichtGeplaatst: Vr Nov 17, 2017 11:58 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Twitter, Facebook, Youtube, Google en andere grote tech bedrijven zijn voornamelijk links en zeer politiek correct.

Dus proberen ze mensen ter rechterzijde de mond te snoeren. Dat is wat er nu aan de hand is.

Mensen die kritisch zijn op de Islam, op de EU en dat soort zaken worden stap voor stap hun vrijheid van meningsuiting ontnomen.

De aanval van de politieke elite en hun vriendjes in de gevestigde media op zgn. “nep nieuws” vormen daar ook onderdeel van.
——-
Facebook-insider onthult: ‘Een geheime dienst in een slechte film – om rechts weg te pesten’

Hoe Facebook in opdracht van de regering de publieke opinie manipuleert met links-politiek activisme

De Duitse redacteur Hanno Vollenweider deed een interview met ‘Melanie’ (naam bij redactie van Die Unbestechlichen bekend), een voormalige uitzendkracht van de ‘Facebook-Verwijderafdeling’ (uitbesteed aan commerciële internetbedrijven). Hiermee komen in feite de ergste vermoedens en angsten die er sinds de invoering van de ‘Netzwerkdurchtsetzungsgesetz’ (de censuurwet in Duitsland tegen ‘hate speech’ en ‘fake-news’) bij vele critici in Duitsland waren, volledig aan het licht

De praktijk van de werving van ‘Löschungsarbeitern’, de vereiste politiek correcte ideologie, de geheimhoudingsplicht en de gerichtheid op de manipulatie van meningen is stuitend. Melanie werkte drie maanden voor Facebook waar haar verteld werd dat haar werk “belangrijk” was “zo vlak voor de verkiezingen”. In werkelijkheid, vertelt ze, worden vooral rechtse media via zwarte lijsten en shadowbanning aangepakt. Dat werd ook verdedigd door haar supervisors: Ze wilde ‘toch zeker geen nieuw Derde Rijk op haar geweten hebben’?
Censuur vindt zeer actief plaats

Oud CDU-politica en slachtoffer van het DDR-regime, Vera Lengsfeld (Ze werd opgepakt in 1988 door de Stasi vanwege demonstraties en het organiseren van vredes-bijeenkomsten en richtte in 1996 een bureau op voor herstelbetalingen aan slachtoffers van de SED-diktatuur.), noemt het interview in een artikel een bewijs dat “eine Zensur sehr wohl statt findet, sehr aktiv sogar und so heimtückisch ist, dass es für den Konsumenten kaum merkbar ist” (censuur zeer zeker plaatsvindt, zeer actief zelfs en zo geniepig is, dat het voor consumenten nauwelijks merkbaar is). Lengsfeld herinnert iedereen aan artikel 5 van de Duitse Grondwet waarin ‘een ieder het recht heeft op zijn mening in woord, schrift en beeld en deze te verspreiden en (…) dat censuur niet plaats vindt.’

BerichtGeplaatst: Vr Nov 17, 2017 21:21 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Loetje schreef:
De debatvoorzitter volgde uitstekend de regels en wees degenen die hiermee in overtreding waren op hun fouten.

Ook alleen maar omdat ze van de PVV is. Als er een PVV'er bij de interruptiemicrofoon had gestaan en Arib had de zaak voorgezeten op dezelfde wijze als deze Agema nu deed, had u er geen spaan van heel gelaten.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 17, 2017 21:24 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Loetje schreef:
Twitter, Facebook, Youtube, Google en andere grote tech bedrijven zijn voornamelijk links en zeer politiek correct.

Tuurlijk. Alles en iedereen die het waagt iets te schrijven wat u niet bevalt, is links.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 17, 2017 21:55 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Lampje schreef:
Trouwens de rede van Bosma geheel bekeken en beluisterd. Mijn God, wat een onvoorstelbare nonsens staat die mafketel uit te kramen.

Merkwaardig! Ik heb ook het hele debat (42 minuten) beluisterd maar kon Bosma niet betrappen op het uitkramen van nonsens. Het is des te kwalijker dat er kartel-nepotisten zijn die figuren als Ollongren in bescherming nemen. Nóg kwalijker is dat zij de scepter zwaait bij binnenlands bestuur, de illusie dat je lekker kan gaan slapen...

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Nov 17, 2017 22:14 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Blens schreef:
Lampje schreef:
Trouwens de rede van Bosma geheel bekeken en beluisterd. Mijn God, wat een onvoorstelbare nonsens staat die mafketel uit te kramen.

Merkwaardig! Ik heb ook het hele debat (42 minuten) beluisterd maar kon Bosma niet betrappen op het uitkramen van nonsens.

Dat is zeker merkwaardig. Want als je steeds staat te roeptoeteren dat het vrije woord verkondigd moet kunnen worden, maar vervolgens iemand die van dat vrije woord gebruik heeft gemaakt voor 30 jaar wilt opsluiten - omdat je diens woorden volkomen uit de context hebt getrokken en in een wetsartikel hebt geperst wat naar de geest daarvan over iets totaal anders gaat - dan heb je er niets van begrepen en kraam je dus nonsens uit.

Of wees consequent: als deze uitspraak vervolgd moet worden, moet Wilders ook verolgd worden om ZIJN uitspraken. Maar nee, natuurlijk niet. Zo consequent zijn ze dan weer niet. Nonsens dus.

BerichtGeplaatst: Za Nov 18, 2017 11:40 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Loetje schreef:

Loetje, maak me niet zo aan het lachen!
Ik twijfel sterk aan de herkomst van al deze bedrijven.
Wie zitten er achter?

Links? In de VS?
Dat bestaat daar helemaal niet!

Yahoo was vroeger ook al een open boek voor de Amerikaanse veiligheidsdienst, daar heb ik al eens een keer over geschreven.
Het probleem is juist, dat er heel wat mensen zijn die zo olie olie dom zijn om heel hun hebben en houden op internet te pleuren.

En geloof mij nou maar, de AIVD zit hier ook mee te lezen!
Ik heb zo mijn vermoedens..
Kijk naar degenen die de meest baarlijke nonsens schrijven...
Dat heten dan met een deftig woord "agent provocateurs".

Ja, Provo kwam ook uit Amsterdam. Heel toevallig...
Wat zat daar dan achter?
De SP is mede opgericht door mensen die voor de BVD werkten,
en dat vooral om de CPN een hak te zetten.
Uiteindelijk hebben ze het maar opgegeven om de SP te schaduwen,
omdat die geen dingen deden die strafbaar waren.

In tegendeel, en dat kan je van WIlders en de PVV niet zeggen.
Wie hebben Wilders mede gefinancierd?
Clubs van ultra conservatieven uit de VS.
En waarom is hij dan ook zo rabiaat pro-Israël?

Een Jan Klaassen die aan touwtjes hangt.
En wie is de poppenspeler? De AIVD en Rutte.
Gewoon om mogelijk gevaar uit de hoek van ultra rechts in kaart te brengen.

Straks ga je me ook nog vertellen, dat de AIVD links is...
WOEHAAAAA Very Happy Very Happy Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Nov 18, 2017 11:49 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Bosma beticht Ollongren van separatisme en volgens mij is separatisme strafbaar. Kijk in deze context maar eens hoe onze regering tegenover de Catalanen staan.
Maar onder de streep gaat het nergens over en is het alleen maar kift.

Wat ik veel erger vind is dat Ollongren DENK heeft toegezegd met de media over nepnieuws te gaan praten omdat de nep-Nederlanders van DENK willen dat de media monddood gemaakt worden (net zoals hun grote leider in Turkije dat doet).
Een buitengewoon dubieuze actie van Ollongren, die overigens wel past in het huidige politieke klimaat waarbij de politiek vakkundig de democratie om zeep aan het helpen is.

BerichtGeplaatst: Za Nov 18, 2017 12:02 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Natuurlijk is separatisme niet strafbaar.
In het handvest va de Verenigde Naties staat het onomwonden dat elk volk zelfbeschikkingsrecht heeft.

Toen de Sovjet Unie ultra rechts klop gaf in Hongarije en Polen, was iedereen in het westen verbolgen over deze wandaden van Moskou.

En kijk nu eens naar die 2 landen?
Allebei hebben ze nazi sympathieën.
Die kwamen na de val van het communisme meteen al onder de tegels vandaan.

Maar hoe gaat de EU nu om met de drang naar vrijheid van de Catalanen en de Schotten bij voorbeeld?
Men veegt het zelfbeschikkingsrecht van die volken maar even achteloos onder het tapijt.
Steunt dan ook nog steeds via de NAVO een dictatuur als Turkije.

Wat een hypocrisie!!!

BerichtGeplaatst: Za Nov 18, 2017 13:16 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De vraag is natuurlijk. Kan een minister die bewust nepnieuws verspreidt blijven zitten, of moet ze net als Timmerfranz verhuizen naar het EU parlement waar nepnieuws schijnbaar geen bezwaar is.

Ik kan me als ik ook Zweedse was, levendig voorstellen dat je je dan naast een machtig Rusland niet lekker voelt. Die Zweden zijn millennia lang Rusland en naburige landen binnengevallen. Kiev werd wederrechtelijk door Zweden gesticht, Finland en de Baltische staten geannexeerd. Langs de Werra in Thuringen/Beieren kwam ik tekenen tegen van invallende Zweedse legers uit het verleden.
Dus ik begrijp dat een Zweedse die minister is van Nederland, bang is dat die Russen verhaal komen halen voor vroegere Zweedse misdaden.
Wij als Kaaskoppen konden daarentegen tot voor kort vaak prima, via een bloeiende handel met die Russen opschieten.
Deze buitenlandse (Nederlands +?)minister is een typisch geval van scheidende belangen en opvoeding.

Hoewel de Zweden, (Germanen) nu prima met de (Permen) uit de Baltische landen kunnen opschieten was dat niet altijd het geval.. De Finnen spreken de Finse geen Europese taal, een taal uit de Fins-Permische taalfamilie. Het Fins hoort, net als het Estisch en het Hongaars, niet tot de Indo-Europese talen.

Laatst aangepast door Poendert op Za Nov 18, 2017 15:16, in totaal 1 keer bewerkt

Weerwoord forum index » Binnenland