Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Europese Zaken » LIVE +++ uit Barcelona Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Okt 08, 2017 6:46 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Willem schreef:

Dat die onafhankelijkheid er ook echt komt is onwaarschijnlijk: enerzijds krijgt de PP steun voor haar harde centralistische politiek (na het poltieoptreden stijgt de PP en de populariteit van Rajoy in de peilingen) anderzijds is het onmogelijk voor CataloniŽ zich eenzijdig onafhankelijk te verklaren: daarvoor is de economie teveel verweven met die van de rest van Spanje.

Tja, en dat zegt dan een Nederlander.
De Catalanen hebben immers nog veel meer redenen om hun onafhankelijkheid terug te willen, dan de Nederlanders indertijd. Want de hele 80 jarige oorlog was in feite ontstaan door de hebzucht van vooral de Hollandse steden. Dat ging samen met de privileges (voorrechten) die de lage adel van toen had.

Spanje was toen al een centralistische staat, wat gepaard ging met veel geweld.
Het begon vooral met Karel V, die geld wist te lenen om het tot Keizer te kunnen schoppen.
En wie draaiden daar vooral voor op? Tja, de Nederlanden kregen belastingen door hun strot geduwd die het gevolg waren van de woekerrente die Karel V moest betalen.

En zo kreeg je een vicieuze cirkel. Vooral Noord Spanje heeft toen te leiden gehad van het ware terreur bewind van Karel V.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 08, 2017 10:41 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Karel V, is dat die man die op dat portret stond afgebeeld dat achter de koning hing tijdens zijn toespraak?

Ik denk dat de spanningen vanaf vandaag weer hoog gaan oplopen, ik maak me hier heel veel zorgen over want het lijkt er niet op dat er enige uitweg is.

Mijn sympathie ligt bij de Catalanen, maar ik denk dat een verenigd Spanje hoe dan ook beter is dan een afscheiding die vrijwel zeker zal leiden tot de grootst mogelijke ellende. Voor beide partijen.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 08, 2017 13:59 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Ongelofelijk dom hoe Madrid heeft gereageerd. Maar goed het levert binnenslands steun op voor de PP/Rajoy, en waarschijnlijk ook voor de Koning.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Zo Okt 08, 2017 16:00 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

'Tienduizenden mensen in Barcelona demonstreren tegen Catalaanse onafhankelijkheid'

https://www.nu.nl/buitenland/4955219/honderdduizenden-mensen-betogen-in-barcelona-spaanse-eenheid.html

Prima dat hier aandacht voor is, maar ik kan me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat de media zwaar partij kiest voor Madrid.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 08, 2017 19:31 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Vanwaar die indruk ? Die heb ik helemaal niet eerlijk gezegd.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 08, 2017 21:02 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Heb ik al eerder uitgelegd, en anderen ook. Deze demonstratie kreeg vandaag heel veel aandacht, maar vergelijkbare demonstraties pro Catalaanse onafhankelijkheid een stuk minder. De media zijn net als de EU zelf zwaar hypocriet bezig in deze kwestie. Ze zijn als de dood voor burgers die naar zelfbeschikking streven en hun stem willen uitbrengen, dat blijkt iedere keer opnieuw de laatste jaren.

Hulde, eindelijk eens iemand die zegt waar het op staat!

BerichtGeplaatst: Zo Okt 08, 2017 21:09 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Dat laatste klopt, maar ik heb de afgelopen tijd voortdurend de onafhankelijkheidsbeweging in beeld gezien.
Maar niet genoeg, blijkbaar. Het is kennelijk een wedstrijd verplassen, en zodra het beeld ontstaat dat er voor het een meer aandacht is dan voor het ander, staat menigeen hier meteen te gillen.
Los daarvan : opvallend is dat buiten Catalonie vooral linkse Spanjaarden geen problemen met eventuele afscheiding. Rechtse Spanjaarden hebben dat juist wel.
Tja, hoe gaan de Poenderts, Boosogen en Loetjes van dit forum dit nu weer uitleggen?

BerichtGeplaatst: Ma Okt 09, 2017 22:26 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Gaat Puigdemont morgen 'all in' of gaat hij toch terugkrabbelen?

http://www.zerohedge.com/news/2017-10-09/catalan-president-declare-gradual-independence-tuesday

Volgens deze berichten wordt het een soort halfbakken onafhankelijkheidsverklaring, zonder parlementair mandaat. Ik ben toch wel erg benieuwd eerlijk gezegd.

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 7:37 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Een inlegvelletje? Daar zijn ze in de EU wel goed in.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 7:41 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 10:51 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Een woordvoerder van de partij van Rajoy heeft gisteren een bizar dreigement geuit aan het adres van Puigdemont: hij opperde de suggestie dat de Catalaanse president net zo gaat eindigen als een illustere voorganger genaamd Companys als hij de onafhankelijkheid doorzet.

Wie was Companys?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Llu%C3%ADs_Companys

Companys werd gevangen genomen, gemarteld en geŽxecuteerd onder het Franco bewind.

https://www.rt.com/news/406202-madrid-threatens-catalan-leader/

De Spaanse Partido Popular van premier Rajoy toont steeds meer haar ware fascistische aard. Het zijn gewoon de erfgenamen van Franco, zo simpel is het.

Straks om zes uur zal Puigdemont met een verklaring komen.

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 11:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Afbreken onder Frankrijk en richting Marokko duwen Twisted Evil

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 12:02 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Nee onder CataloniŽ! Smile

Laat de rest van Spanje maar fijn bij Afrika horen, zijn we ook meteen van die stroom gelukszoekers verlost die de straat van Gibraltar dagelijks proberen over te steken. De Basken mogen er wat mij betreft ook wel bij blijven.

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 16:12 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

De Poolse wannabe dictator Donald Tusk heeft zojuist de Catalaanse president met klem verzocht om niet de onafhankelijkheid uit te roepen. Met andere woorden, de uitslag van het referendum mag vooral geen navolging krijgen.

Goh, waar kennen we dat toch van? Rolling Eyes

Ik ben heel benieuwd waar Puigdemont mee zal komen. Als hij teveel terugkrabbelt dan kan hij net zo goed meteen zijn ontslag aanbieden. Als hij daarentegen de onafhankelijkheid van CataloniŽ uitroept dan zal hij waarschijnlijk acuut in de boeien worden geslagen en in het gevang worden gegooid, misschien zelfs wel live in beeld. Hoewel, je zou denken dat zelfs die druiloor Rajoy enigszins is geschrokken van alle commotie en het deze keer iets tactischer aan pakt.

Het is al met al best een absurde situatie, zeker voor West-Europese maatstaven.

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 17:11 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

De toespraak van Puigdemont wordt met een uur uitgesteld. Hij zit nog in overleg met onder meer Juncker, die blijkbaar hoogstpersoonlijk daar zit om de Catalanen op andere gedachten te brengen. Op straat staan vandaag vooral voorstanders, in afwachting van deze nu al historische toespraak. Ook de politie is massaal aanwezig op straat, want men vreest onrust.

Nog even geduld dus..

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 18:47 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

carlos schreef:
Nee onder CataloniŽ! Smile

Laat de rest van Spanje maar fijn bij Afrika horen, zijn we ook meteen van die stroom gelukszoekers verlost die de straat van Gibraltar dagelijks proberen over te steken. De Basken mogen er wat mij betreft ook wel bij blijven.

Ik kom net terug van AndalusiŽ, ik was ook in Gibraltar maar heb geen asielneger gezien. Very Happy

Het is wel een heet hangijzer in Spanje, op veel plaatsen zie je de Spaanse vlag hangen.
En Timmerfrans was weer helemaal top! Wat een asbak!

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 19:11 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

carlos schreef:
Het is al met al best een absurde situatie, zeker voor West-Europese maatstaven.

Nou, dacht dat de afscheiding van BelgiŽ destijds ook niet zonder slag of stoot plaatsvond.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Revolutie#De_rellen_van_augustus
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 20:45 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Zoals al een beetje verwacht heeft Puidgemont water bij de wijn gedaan, en zijn keutel half ingetrokken.

Dit zal hem vast niet in dank worden afgenomen door iedereen, schat ik zo.

Madrid is nu aan zet, morgen om vier zal Rajoy antwoord geven. Ik verwacht dat Spanje zich onverzoenlijk zal opstellen en van enige onderhandelingen niets zal willen weten, zoals ze al talloze keren hebben gedaan de afgelopen jaren. Dat is ook een van de redenen waarom we in de huidige situatie zijn aanbeland. En tevens de reden waarom deze impasse ook na vandaag onverminderd zal aanhouden. We schieten hier dus feitelijk niets mee op.

Ik dacht halverwege nog dat Puigdemont 'het' gewoon zou gaan doen, en de mensen op het plein die toekeken dachten dat ook. Vijf minuten later was er de vertwijfeling, en de deceptie bij menigeen.

Zo te zien is het wel rustig gebleven, de menigte op straat was meer gelaten dan boos.

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 20:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Goeie zet van Puidinges. Wint ie sympathie mee. Als Madrid nu meedogenloos reageert verliezen ze sympathie en staat t 2-0 voor Catalonie.

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 21:06 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Weet ik niet, je kunt het namelijk heel makkelijk zien als een teken van zwakte. Anderzijds was het waarschijnlijk ook niet verstandig geweest om rucksichtslos en zonder enig back-up plan eenzijdig de onafhankelijk uit te roepen.

Ik ben het op zich wel eens met de opvatting dat de-escalatie nu belangrijker is dan een overhaaste onafhankelijkheidsverklaring. Eigenlijk zou het nog beter zijn om het hele referendum overnieuw te houden, maar dan onder normale omstandigheden en niet zoals vorige week. Maar dat zou weer een klap in het gezicht zijn voor de mensen die vorige week bont en blauw zijn geslagen alleen voor het uitbrengen van een stem.

Het blijft tricky. Ik zou wel eens willen weten wat Juncker geeft gezegd tegen Puigdemont, en of dat nog enigszins van invloed is geweest op zijn toespraak.

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 21:16 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Mwah neh, Catalonie kan alleen iets bereiken als het internationale steun heeft. Die steun krijgt t alleen door deze weg te kiezen. Dat heeft Juncker m duidelijk gemaakt denk ik. Brussel kan alleen iets betekenen als je t spel volgens de regels speelt.

Dat Catalonie meer autonomie moet krijgen is helder. Ik gok dat Brussel daar ook aan mee gaat helpen, als Madrid blijft reageren zoals nu.

Voor onafhankelijkheid is het te vroeg

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 21:43 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Tedje van Es schreef:

Ik kom net terug van AndalusiŽ, ik was ook in Gibraltar maar heb geen asielneger gezien. Very Happy

Loop in Benalmadena eens over de strada of raak eens met een lijnbus verdwaald in de civiele woonwijken van Torremolinos en je wordt niet goed van al dat (Noord-)Afrikaans zwerfvuil daar het straatbeeld domineert. Je hoort er nauwelijks nog Spaans en de vreemde talen zijn er geen Nederlands, Engels, Duits of Russisch meer. Op Gibraltar zag ik inderdaad ook geen asieleisers over straat zwerven. In Cordoba moest je dan weer oppassen voor al die Zigeuners, maar (Noord-)Afrikanen zag je er inderdaad niet.

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 22:15 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

CataloniŽ heeft op Wikipedia al een nieuw record gebroken als de kortst durende onafhankelijke staat uit de geschiedenis. Het was (volgens Wikipedia) 9 seconden lang een onafhankelijke staat.

Dit was daarna nog, twee headlines kort na elkaar;

◦CATALAN LAWMAKERS SIGN DECLARATION OF INDEPENDENCE: AP
◦CATALAN LAWMAKERS DELAY IMPEMENTATION OF DECLARATION: AP

Hoe zal Spanje morgen antwoorden?

http://www.zerohedge.com/news/2017-10-10/spains-deputy-pm-deliver-address-catalan-lawmakers-sign-declaration-independence

Wij activeren artikel 155, maar we stellen de implementatie ervan nog even uit?

Ach, het blijven een stel politici, nietwaar? Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Okt 11, 2017 12:41 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hehe, Puigdemont heeft een aardig rookgordijntje gelegd gisteren. De Spanjaarden weten niet of ze nu wel of niet te maken hebben met een onafhankelijkheidsverklaring en eisen opheldering.

https://www.nu.nl/buitenland/4959644/spanje-eist-opheldering-toespraak-catalaanse-president.html

Eigenlijk heeft Puigdemont een beetje hetzelfde gedaan als Rutte na het referendum bij ons: wel de uitslag erkennen maar vervolgens een finale beslissing voor zich uit schuiven. Het verschil is natuurlijk dat dit referendum veel verregaandere consequenties heeft.

BerichtGeplaatst: Do Okt 12, 2017 17:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik zou er een nietszeggend addendum bij doen Very Happy

Weerwoord forum index » Europese Zaken