Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Monsterstorm Irma Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Okt 07, 2017 8:36 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

BerichtGeplaatst: Za Okt 07, 2017 8:38 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Update!

Hurricane Nate C1 storm
windsnelheid: 80 mijl per uur
koers: NNW 22 mijl per uur
luchtdruk: 987 milibar

Zoals verwacht is Nate aangesterkt tot een orkaan, maar vooralsnog is er nog geen sprake van spectaculaire storm acceleratie zoals met Maria het geval was. Hij heeft de 'punt' van Mexico gemist en is precies door dat gat gekropen over dat stuk oceaan tussen Mexico en Cuba. Ze noemen dit ook wel "shooting the gap" in hurricane jargon.

Wat in het voordeel werkt is dat het een relatief snelle storm is met 22 mijl per uur waardoor hij minder tijd krijgt om aan te sterken. Normaal gesproken geldt; hoe meer circulatie, des te hoger de windsnelheid en des te lager de voorwaartse snelheid.

Nate is vooral een rainmaker, zoals al te zien op die beelden uit Costa Rica. De VS kan dus andermaal rekenen op extreem hoog water, en een hoop evacuees waarschijnlijk.

Het traject is ietsje verder naar het oosten afgebogen. Mobile (Alabama) krijgt waarschijnlijk de hardste klap maar ook New Orlťans krijgt hier veel last van.

BerichtGeplaatst: Za Okt 07, 2017 9:22 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Nog een kaartje:

Uiteraard worden er al vergelijkingen gemaakt met Katrina, die destijds als C3 storm aan land ging iets ten oosten van New Orlťans en 1800 doden veroorzaakte. Maar toen ging er wel erg veel mis, zo erg hoeft het nu niet te zijn (mag ik hopen).

BerichtGeplaatst: Za Okt 07, 2017 11:03 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Dit is ook een handige graphic om de storm op te volgen;

http://www.goes.noaa.gov/dml/east/nhem/gmex/rb.html

Felrood betekent alarmfase ťťn, en hoe compacter het centrum des te gevaarlijker.

Ik denk dat Nate een 'over-achiever' is, met andere woorden erger dan de meeste weerkundigen verwachten. Er is niets meer wat deze storm nog kan afremmen voordat ie aan land gaat.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 08, 2017 7:25 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Nate heeft twee keer landfall gemaakt aan de Gulf Coast maar het lijkt mee te vallen zo op het eerste gezicht. Het is 'maar' een C1 storm gebleven, wat voor de getroffen regio bijzonder goed nieuws is. Het grootste probleem is waarschijnlijk opstuwend zeewater als gevolg van de voorwaartse snelheid van deze storm.

Maar ze lijken zich goed voorbereid te hebben, en de infrastructuur is ook aanmerkelijk verbeterd ten opzichte van Katrina. New Orlťans haalt opgelucht adem, in Mobile en Biloxi hebben ze het waarschijnlijk wat zwaarder gehad.

In Centraal-Amerika zijn 25 doden gemeld als gevolg van deze storm.

Ik kom later nog wel met een updatetje.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 08, 2017 8:05 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Nou, aangezien storm Max op Suzuka al uitgeraasd is kunnen we verdergaan met Nate.

Hier wat beelden uit Biloxi;

Credit: Live Storms Media

Dit zal zo'n beetje het hoogtepunt zijn van deze storm vermoed ik, met de hoogste windsnelheden ten noordoosten van de kern.

Zoals gezegd, het is vooral een snelle storm, een van de snelste die ooit gemeten is zelfs. Dat heeft het voordeel dat het weinig tijd krijgt om te intensiveren en daarnaast dat hij relatief weinig regen achterlaat in vergelijking met stormen die twee keer zo lang boven een bepaald gebied blijven hangen. Het nadeel is echter de opstuwing van water vanaf zee, de golven worden door de voorwaartse snelheid (dus niet de windsnelheid) letterlijk het land opgestuwd.

Een ander nadeel van een snelle storm is dat tornado's zich makkelijker vormen aan de randen van de storm, en daarvan zijn er al meerdere gemeld.

Zo zag de aankomst van hurricane Nate eruit:

Ik zal niet beweren dat het allemaal niets voor stelt, maar het had veel erger kunnen zijn.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 08, 2017 13:14 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Dit is trouwens wel tamelijk surreal;

Credits: Live Storms Media

De parkeergarage van een hotel wordt volledig ingenomen door de zee. Dit is nou stormvloed, of te wel water dat vanuit zee wordt opgestuwd. Hier is dat nog beter te zien;

https://www.youtube.com/watch?v=8SJf6wAcCK4

Ik denk dat er toch wel weer aanzienlijke schade wordt aangericht door deze C1 storm, en dan nog zijn er mensen die menen dat deze stormen zwaar overschat worden. De impact van dit orkaanseizoen drukt nu al zwaar op de Amerikaanse economie, en we hebben nog bijna twee maanden te gaan voordat dit seizoen officieel ten einde is.

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 13:04 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Massive Forest Fires Rage Through California!

Terwijl het zuiden van de VS zucht onder een genadeloze furie van wind en water, heeft het westen van de VS te lijden onder apocalyptische branden die momenteel huishouden in CaliforniŽ. Vooral de nieuwste branden in de buurt van Santa Rosa en Napa Valley zijn bijzonder verwoestend, en hebben al aan tien mensen het leven gekost.

De branden worden voortgestuwd door winden die nagenoeg orkaankracht bereiken, dus volslagen oncontroleerbaar voor brandweerlieden. Er schijnt zelfs nauwelijks geblust te worden.

BerichtGeplaatst: Di Okt 10, 2017 22:44 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hier nog wat beelden van de branden in CaliforniŽ:

Je zou het op basis van deze beelden wellicht niet zeggen, maar het schijnen de zwaarste bosbranden in tientallen jaren te zijn. En ook in een deel van CaliforniŽ waar dit soort branden normaal niet zo snel uitbreken. Napa staat bekend als het wijngebied van CaliforniŽ, met heel veel kostbare wijngebieden (duh), natuurschoon en ook het nodige toerisme. En juist daar zijn nu tientallen branden uitgebroken, vrijwel gelijktijdig.

De autoriteiten vermoeden brandstichting maar sommige mensen wijzen op meteorietinslagen als oorzaak van deze, en andere recente branden. Er was er laatst eentje in New Hampshire, helemaal aan de andere kant van de States, die ook zou zijn veroorzaakt door een meteoriet.

http://boston.cbslocal.com/2017/10/04/did-a-meteor-cause-a-brush-fire-in-new-hampshire/

Een ding is wel zeker: de natuur is behoorlijk van slag en op drift de laatste twee maanden.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 11, 2017 9:37 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hier wat beelden uit Santa Rosa:

Meer dan 1500 huizen zijn afgefikt, meer dan twintigduizend mensen zijn al gevlucht voor deze branden en dat zullen er vermoedelijk nog meer worden de komende dagen. Natuurlijk heeft CaliforniŽ wel vaker bosbranden, maar dat er zoveel woningen afbranden en zelfs complete woonwijken met de grond gelijk gemaakt worden heb ik eerlijk gezegd nog nooit eerder gehoord.

Dit wordt nu al beschouwd als een van de grootste rampen die CaliforniŽ ooit heeft getroffen.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 11, 2017 9:59 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Tja, in een land zoals Nederland is het: iedereen voor zich, en God voor ons allen.
Daar is het ook zo.

Vooral protestanten vertrouwen te veel op God. Cool

BerichtGeplaatst: Do Okt 12, 2017 6:24 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Maar dit is andere koek:

https://nos.nl/artikel/2197553-orkaan-ophelia-trekt-richting-europa-maar-komt-waarschijnlijk-niet-aan-land.html

Zag daarstraks al iemand voor alle zekerheid z'n ramen dichttimmeren. Shock
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Okt 12, 2017 9:01 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Natubico schreef:
Zag daarstraks al iemand voor alle zekerheid z'n ramen dichttimmeren. Shock

Haha, serieus?

Ik geloof niet dat Ophelia een probleem wordt, het zeewater is niet warm genoeg in ons deel van de wereld.

BerichtGeplaatst: Do Okt 12, 2017 9:25 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

CaliforniŽ anno 2017

Het dodenaantal van deze branden is inmiddels opgelopen tot 23, meer dan 500 mensen worden nog vermist.

BerichtGeplaatst: Do Okt 12, 2017 15:10 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

carlos schreef:
CaliforniŽ anno 2017
Het dodenaantal van deze branden is inmiddels opgelopen tot 23, meer dan 500 mensen worden nog vermist.

Dit wellicht beter in 'n nieuw topic over bosbranden.
Want het betreft meer het tegenovergestelde van tornado's en overstromingen.
Blijft er 'n beetje systeem in zitten.
-
BerichtGeplaatst: Do Okt 12, 2017 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Nieuw topic in "Verkeer, Natuur en Milieu" Ľ "Bosbranden"

http://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=526567

-
BerichtGeplaatst: Do Okt 12, 2017 17:21 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Intussen geeft Trump Puerto Rico WEER een schop onder de ballen op zijn twitteraccount.

"Puerto Rico survived the Hurricanes, now a financial crisis looms largely of their own making." says Sharyl Attkisson. A total lack of.....

...accountability say the Governor. Electric and all infrastructure was disaster before hurricanes. Congress to decide how much to spend....

...We cannot keep FEMA, the Military & the First Responders, who have been amazing (under the most difficult circumstances) in P.R. forever!

Niet te geloven.. Rolling Eyes

Hij zegt nog net niet dat de Puerto Rico zelf gevraagd heeft om deze allesverwoestende orkaan, maar zo komt het wel een beetje over. En hij werpt tevens alvast een balletje op om zijn handen er zo snel mogelijk weer vanaf te kunnen trekken.

FEMA, de Amerikaanse rampenbestrijdingsdienst, heeft ongeveer tienduizend man in vaste dienst, en die zijn nu nagenoeg allemaal het veld in gestuurd en full time aan het werk in Texas, Louisiana, Florida, Puerto Rico en waarschijnlijk binnenkort ook in CaliforniŽ, want ook daar loopt het gierend uit de klauwen momenteel.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 13, 2017 11:28 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Hurricane update!

Hurricane Ophelia C2 storm
windsnelheid: 105 mijl per uur
koers: O-NO 8 mijl per uur
luchtdruk: 970 Mb

Ophelia is een paar dagen stationair gebleven en op stoom gekomen, en zet nu koers richting Ierland en de UK. Maar zoals ik gister al zei verwacht ik dat hij tegen die tijd wel flink afgezwakt zal zijn, althans dat valt te hopen. De Azoren zouden hier wel behoorlijk last van kunnen krijgen, dus toch maar een beetje in de gaten houden.

Ophelia is al de tiende Atlantische storm op rij die zich ontwikkelt tot een orkaan, iets wat al meer dan een eeuw niet meer is voorgekomen. Het warmere weer wat we nu de komende dagen krijgen in Nederland wordt trouwens ook toegeschreven aan Ophelia.

Die nieuwe storing die nu ten oosten van de Bovenwindse Eilanden ligt lijkt me trouwens wel een stuk gevaarlijker, mocht die ook aansterken tot een orkaan.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 13, 2017 14:25 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Sorry Natubico maar ik ga toch hier verder over de bosbranden in CaliforniŽ.

Kaartje:

De branden zijn nog steeds niet onder controle en breiden zich verder uit. Het lijkt wel alsof half CaliforniŽ in brand staat momenteel. Ook in het zuiden in de buurt van Los Angeles woeden bosbranden, maar daar komt dat vaker voor dan verder naar het noorden.

Disneyland in Anaheim heeft er zo te zien een nieuwe attractie bij..

Naar het aantal slachtoffers van deze branden kan vooralsnog alleen maar gegist worden, het zullen er vast wel honderden zijn. Veel slachtoffers zijn senioren, die niet op tijd konden wegkomen voor de vlammen. Er was ťťn koppel dat 75 jaar getrouwd was, hij 100 en zij 98.

Beiden omgekomen in de vlammenzee.

BerichtGeplaatst: Za Okt 14, 2017 9:39 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ophelia nog steeds C2 storm!

windsnelheid: 100 mph
koers: O-NO 20 mph
luchtdruk: 971 Mb

Ophelia blijft opmerkelijk lang intact voor een storing boven dit deel van de oceaan. Ierland kan zich opmaken voor een heuse orkaan of iets wat daar dicht bij in de buurt komt, naar het zich nu laat aanzien. Wij zullen er ook wel wat van mee gaan krijgen vermoed ik.

Zo zou het er komende maandag uitzien:

BerichtGeplaatst: Za Okt 14, 2017 13:58 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

carlos schreef:
Dit is trouwens wel tamelijk surreal;

Credits: Live Storms Media

De parkeergarage van een hotel wordt volledig ingenomen door de zee. Dit is nou stormvloed, of te wel water dat vanuit zee wordt opgestuwd. Hier is dat nog beter te zien;

https://www.youtube.com/watch?v=8SJf6wAcCK4

Ik denk dat er toch wel weer aanzienlijke schade wordt aangericht door deze C1 storm, en dan nog zijn er mensen die menen dat deze stormen zwaar overschat worden. De impact van dit orkaanseizoen drukt nu al zwaar op de Amerikaanse economie, en we hebben nog bijna twee maanden te gaan voordat dit seizoen officieel ten einde is.

Je reageert nu al 100 maal op je eigen reacties (reacties die dus niemand boeien)...

Gevalletje Aandachtstekort in Huize Mentrum?

https://www.mentrum.nl/

BerichtGeplaatst: Za Okt 14, 2017 14:51 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik reageer helemaal niet op mijn eigen bijdrages, waarom zou ik?

En over vissen naar aandacht gesproken, daar weet jij waarschijnlijk meer van dan ik gezien jouw track record op dit forum.

Hoe was je schorsing? Beetje kunnen bijkomen uit je psychose? Zo te zien niet echt. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Za Okt 14, 2017 15:12 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

carlos schreef:
Ik reageer helemaal niet op mijn eigen bijdrages, waarom zou ik?

En over vissen naar aandacht gesproken, daar weet jij waarschijnlijk meer van dan ik gezien jouw track record op dit forum.

Hoe was je schorsing? Beetje kunnen bijkomen uit je psychose? Zo te zien niet echt. Rolling Eyes

Het heeft mij wel geraakt zo te zien...

Ik houd zelfs van anderen ''schorsingen bij''... haha hoe neurotisch kan ik zijn.
Benijd mij niet.

Ik veronderstel dat weinig mensen naar mijn praat luisteren in het dagelijkse leven.

Iedereen kan checken dat ik continu (als enige) op mijn eigen bijdrages reageer...
die ik alleen zelf schijnt te lezen.

Ik ben een typisch voorbeeld van verdwaalde ''loosers''.

BerichtGeplaatst: Za Okt 14, 2017 16:00 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik lees de bijdragen van Carlos graag. Ben het politiek gezien vaak met hem oneens, maar dat geeft niet: daar hebben we nu juist een forum voor, niet om het in alles met elkaar eens te zijn.
En je kunt ook bijdragen lezen zonder overal op te reageren. Zijn goede documentaties over de stormen zijn zeer boeiend.
U vergist zich, meneer Bakker.

BerichtGeplaatst: Za Okt 14, 2017 17:03 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Dankjewel Lampje, deze bijval van uw kant waardeer ik zeer!

Ik kon me al niet voorstellen dat ik de enige ben die het extreme weer van de laatste maanden interessant vind. En ook verontrustend trouwens. Het heerlijke nazomerweer van vandaag en morgen hebben we ook aan Ophelia te danken, dus het is niet alleen maar kommer en kwel.

Maar intussen is Ophelia wel aangesterkt tot een C3 storm(!) en hij zal vanavond langs de Azoren trekken.

Dit zijn orkanen waar wij normaal nooit mee te maken hebben aan onze kant van de Atlantische Oceaan.

https://weather.com/storms/hurricane/news/2017-10-11-tropical-storm-ophelia-hurricane-azores

Het is voor Ierland te hopen dat ie flink afzwakt morgen.

Weerwoord forum index » Buitenland