Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Bosbranden
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Bosbranden
BerichtGeplaatst: Do Okt 12, 2017 15:35 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Overgezet uit topic over monsterstormen, waar dit item niet zo erg thuishoorde:

Enkele posts van Carlos:

Geplaatst: Di Okt 10, 2017 13:04

Massive Forest Fires Rage Through California!

Terwijl het zuiden van de VS zucht onder een genadeloze furie van wind en water, heeft het westen van de VS te lijden onder apocalyptische branden die momenteel huishouden in CaliforniŽ. Vooral de nieuwste branden in de buurt van Santa Rosa en Napa Valley zijn bijzonder verwoestend, en hebben al aan tien mensen het leven gekost.

De branden worden voortgestuwd door winden die nagenoeg orkaankracht bereiken, dus volslagen oncontroleerbaar voor brandweerlieden. Er schijnt zelfs nauwelijks geblust te worden.

Geplaatst: Di Okt 10, 2017 22:44
Hier nog wat beelden van de branden in CaliforniŽ:

Je zou het op basis van deze beelden wellicht niet zeggen, maar het schijnen de zwaarste bosbranden in tientallen jaren te zijn. En ook in een deel van CaliforniŽ waar dit soort branden normaal niet zo snel uitbreken. Napa staat bekend als het wijngebied van CaliforniŽ, met heel veel kostbare wijngebieden (duh), natuurschoon en ook het nodige toerisme. En juist daar zijn nu tientallen branden uitgebroken, vrijwel gelijktijdig.

De autoriteiten vermoeden brandstichting maar sommige mensen wijzen op meteorietinslagen als oorzaak van deze, en andere recente branden. Er was er laatst eentje in New Hampshire, helemaal aan de andere kant van de States, die ook zou zijn veroorzaakt door een meteoriet.

http://boston.cbslocal.com/2017/10/04/did-a-meteor-cause-a-brush-fire-in-new-hampshire/

Een ding is wel zeker: de natuur is behoorlijk van slag en op drift de laatste twee maanden.

Geplaatst: Wo Okt 11, 2017 9:37

Hier wat beelden uit Santa Rosa:

Meer dan 1500 huizen zijn afgefikt, meer dan twintigduizend mensen zijn al gevlucht voor deze branden en dat zullen er vermoedelijk nog meer worden de komende dagen. Natuurlijk heeft CaliforniŽ wel vaker bosbranden, maar dat er zoveel woningen afbranden en zelfs complete woonwijken met de grond gelijk gemaakt worden heb ik eerlijk gezegd nog nooit eerder gehoord.

Dit wordt nu al beschouwd als een van de grootste rampen die CaliforniŽ ooit heeft getroffen

Geplaatst: Do Okt 12, 2017 9:25

CaliforniŽ anno 2017

Het dodenaantal van deze branden is inmiddels opgelopen tot 23, meer dan 500 mensen worden nog vermist.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Okt 12, 2017 15:41 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Iets wat men zich kan afvragen bij dit soort beelden is in hoeverre degenen wiens huizen hier in as liggen op deze manier gestraft worden voor het feit dat ten behoeve van de bouw van die woningen destijds flinke lappen natuur vernietigd zijn.
-
BerichtGeplaatst: Do Okt 12, 2017 16:20 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik vind een apart topic hierover prima, maar ik vrees alleen dat er dan nog minder belangstelling voor is dan nu reeds het geval. Vandaar ook dat ik het eigenlijk liever een beetje centraal wilde houden, ook met het oog op nog meer extreem natuurgeweld dat er (ongetwijfeld) aan zit te komen de komende weken en maanden.

En daarnaast zie ik dit ook liever in de rubriek buitenland.

Bij deze zou ik dan ook het beheer willen verzoeken om dit topic naar "buitenland" te verplaatsen onder de titel "Bosbranden CaliforniŽ", als jij daar verder geen bezwaar tegen hebt.

Dan gaan we daar wel verder.

BerichtGeplaatst: Za Okt 14, 2017 23:42 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

carlos schreef:
Ik vind een apart topic hierover prima, maar ik vrees alleen dat er dan nog minder belangstelling voor is dan nu reeds het geval.

'n Forum is geen sensatieblaadje toch? Waarom vrees voor minder belangstelling? Dat zal de vrijwel enige auteur ervan toch niets minder in het laatje brengen? Als er voor 'n topic weinig belangstelling bestaat dan bestaat er weinig belangstelling voor; so what? Wanneer een bepaalde deelnemer aan dit forum het zo leuk vindt om uitgebreid nieuwsberichten te brengen over natuurgeweld dan kan hij daar wellicht beter 'n eigen blog over beginnen met advertenties en al; dŠn levert 't misschien wťl nog wat op, uiteraard mits er voldoende belangstelling voor is, maar dat lijkt op het eerste gezicht niet zo'n probleem.
'n Forum heeft echter 'n heel ander doel; daar worden onderwerpen die zich daar bij uitstek voor lenen ter discussie gesteld.
En een van de basisprincipes hierbij is dat men zoveel mogelijk on topic blijft, zodat de titel van het onderwerp ook de landing dekt en het geheel systematisch blijft zodat anderen naderhand makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.

carlos schreef:
Vandaar ook dat ik het eigenlijk liever een beetje centraal wilde houden, ook met het oog op nog meer extreem natuurgeweld dat er (ongetwijfeld) aan zit te komen de komende weken en maanden.

Zou er 'n topic gestart moeten worden met als titel "Extreem natuurgeweld". Maar dat is 'n nogal ruim begrip en daarom is het heel wat overzichtelijker om Topics te maken als "Tornado's" en "Bosbranden". Wanneer iemand daar iets aan toevoegt dan komt die bijdrage in het overzicht van nieuwe berichten en kan iedereen zelf uitmaken of hij er aandacht aan besteedt, temeer daar hij exact weet waar 't over gaat. Nu verschijnt er om de haverklap 'n bericht over Monsterstorm Irma, maar die storm is allang geluwd, terwijl de nieuwe berichten in dit topic gaan over tig orkanen die naderhand de kop op hebben gestoken en tussendoor ook nog 'ns over hevige bosbranden.

carlos schreef:
En daarnaast zie ik dit ook liever in de rubriek buitenland.
Bij deze zou ik dan ook het beheer willen verzoeken om dit topic naar "buitenland" te verplaatsen onder de titel "Bosbranden CaliforniŽ", als jij daar verder geen bezwaar tegen hebt.
Dan gaan we daar wel verder.

In wezen betreft 't allemaal natuurgeweld en waar zich dat op 'n gegeven moment voordoet dat blijkt vanzelf wel uit de bijdragen dienaangaande. Ook in Nederland komen wel 'ns bosbranden voor, alsook hevige stormen met veel schade en zelfs doden tot gevolg. Daar hoeft dan toch niet ieder keer 'n nieuw topic over begonnen te worden? Wanneer er ťťn topic is over Bosbranden heel in het algemeen dan weet iedereen die iets over dit thema zoekt of er iets over ter discussie wil stellen meteen waar hij wezen moet.
-
BerichtGeplaatst: Zo Okt 15, 2017 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik geef de schuld van dit soort branden aan de aanplant van voor betreffend gebied uitheemse boomsoorten.
Californie, maar ook ons eigen Portugal enz, staan bv plaatselijk vol met eucalyptusbomen, zoals ik kon vaststellen. Die bomen (van waardeloos zeer snelgroeiend maar winstgevend hout) zijn ingevoerd vanuit het zuiden van Australie.
Eucalyptus bomen hebben voor hun voortplanting de branden nodig uit hun vaderland, zodat door het vuur hun zaadpeulen barsten, en de ontsnapte zaden in de vruchtbare as kunnen ontkiemen.
Die brandbare omgeving maken de bomen zelf door een zeer ontvlambare bladbedekking rond hun wortels.
Als brandversneller produceren ze de zeer brandbare dorre bladeren op de grond doordrenkt met eucalyptus-olie.
Een stevige onweersbui, of een fles die dienstdoet als brandglas werkt als ontsteking.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu