Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Wij zijn Nederland. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Feb 21, 2017 7:29 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Quote:
Welke samenleving is tegenwoordig gebaseerd op ongelaagde collectivistische principes?
Zuiver ongelaagd en zuiver collectivistisch is iets van een ver verleden, en tevens utopisch, iets van anarchisten, maar waar die samenlevingen het langste stand hielden lieten zij tevens een culturele erfenis na (zoals geen enkele cultuur volledig verdwijnt mits niet alle leden en genoten van een cultuur verdwijnen) in de zin van een waardenrangorde. Diezelfde waardenrangorde maakte dat Friesland zich moeilijk kon verenigen tegen geordende franken, dat de angelsaksische heptarchie een wankele eenheid was die het onderspit moest delven tegen strakke hiŽrarchisch georganiseerde normandiŽrs. Ongelaagd collectivistisch (bijna per definitie kleine vechtseenheden) heeft militair altijd van hiŽrarchisch georganiseerde grotere eenheden verloren. Strategisch gezien logisch, moreel onverteerbaar., voor mij althans. Desalniettemin hebben angelsaksen, scandinaviŽrs, nederlanders de waarden grotendeels behouden, wat zich uit in geringe machtsafstanden, directe communicatie, en grote vrijheid vwb ieders doen en laten (Sljocht en rjocht, frysk en frij).

Quote:
Ik denk dat het hoogst haalbare is dat een samenleving corruptie niet tolereert. Wat dat betreft zitten we in Nederland redelijk goed.
Een voortvloeisel uit het voorgaande. Tedje van Es denkt als fransman, en met hem zou Nederland de vergangenins in gaan. °Todos los polŪticos son ladrones!" zo ontstond ooit de spaanse burgeroorlog. Wantrouw niet op voorhand, en geloof in de waarden van je land, denk ik. Dat redde ooit Spanje en Portugal en ArgentiniŽ en BraziliŽ en Chile. Marxisten wezen dat af als mythe desalniettemin het werkte.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Di Feb 21, 2017 8:34 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:
Ik denk dat het hoogst haalbare is dat een samenleving corruptie niet tolereert. Wat dat betreft zitten we in Nederland redelijk goed.

Dan zou ik, als ik jou was, eens ophouden met steeds te roepen dat corruptie nou eenmaal bestaat als er op corruptie gewezen wordt.

Quote:
Wantrouw niet op voorhand, en geloof in de waarden van je land, denk ik.

Het is niet op voorhand.

BerichtGeplaatst: Di Feb 21, 2017 18:45 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Het hoogst haalbare is dat een staat corruptie niet tolereert, is wat anders dan dat een staat zonder corruptie is
Dus blijf ik bij mijn stelling dat er geen samenleving is die niet vroeg of laat corrumpeert. En daar ben jij het volledig mee eens, want in jouw mensbeeld deugt er sowieso niemand en een samenleving bestaat uit mensen die dus niet deugen.....logisch toch??
Ben je het ook eens een keer met mij eens...... Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Di Feb 21, 2017 23:47 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Willem schreef:
Quote:
Welke samenleving is tegenwoordig gebaseerd op ongelaagde collectivistische principes?
Zuiver ongelaagd en zuiver collectivistisch is iets van een ver verleden, en tevens utopisch, iets van anarchisten, maar waar die samenlevingen het langste stand hielden lieten zij tevens een culturele erfenis na (zoals geen enkele cultuur volledig verdwijnt mits niet alle leden en genoten van een cultuur verdwijnen) in de zin van een waardenrangorde.

Een samenleving die niet vroeg of laat corrumpeert is dus inderdaad utopisch.
We zijn het dus eens.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 22, 2017 9:34 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:
Dus blijf ik bij mijn stelling dat er geen samenleving is die niet vroeg of laat corrumpeert.

Het gaat er mij de hele tijd om dat jij het bovenstaande als een excuus gebruikt om zo de corruptie in de politiek te vergoelijken.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 22, 2017 14:25 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Kijk aan, dit is dus Nederland.
http://nos.nl/artikel/2159424-amnesty-in-rapport-snoeihard-over-populisme-en-kritisch-over-nederland.html

Quote:
Amnesty zag in 2016 steeds vaker een cultuur van wij tegen zij.

Ja maar, het is toch ook wij tegen zij? Dat is al 30 jaar zo maar werd altijd ontkend. Pas da laatste jaren begon men dat schoorvoetend toe te geven.

Off topic:
En wat zet de NOS er voor een foto bij?

Wat heeft dat met Nederland te maken? Hebben ze geen foto's over Nederlandse toestanden?

BerichtGeplaatst: Wo Feb 22, 2017 20:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ze zijn bij de NOS blij dat een politieneger een blanke pakt denk ik....

BerichtGeplaatst: Wo Feb 22, 2017 21:56 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Tedje van Es schreef:
estudiant schreef:
Dus blijf ik bij mijn stelling dat er geen samenleving is die niet vroeg of laat corrumpeert.

Het gaat er mij de hele tijd om dat jij het bovenstaande als een excuus gebruikt om zo de corruptie in de politiek te vergoelijken.

Wat een onzin. Wel eens van realisme gehoord??

BerichtGeplaatst: Do Feb 23, 2017 5:58 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Het komt op mij niet anders over: het lijkt verrekte veel op vergoeilijken, Estudiant. En ik zie de achterliggende reden ook wel, denk ik. Jij bent voor de EU (ik ben niet tegen de EU, overigens) en voor zover ik dat kan opmaken uit je bijdragen voor een open wereld (waar ik veel sceptischer over ben). En dus ben je bang dat de corruptie die min of meer geÔmporteerd wordt dankzij de open grenzen en de EU als argument tegen de EU en tegen de globalisering gebruikt wordt.

En ik zeg niet dat Nederland of "de nederlanders" zich af moeten sluiten van de wereld, of uit de EU moeten stappen. Ik denk dat Nederlanders de eigen cultuur moeten herwaarderen en vooral opwaarderen. Daarmee maak je jezelf wewerbaarder tegen het misbruik, de ongelijkheid en het onrecht wat veroorzaakt wordt door corruptie.

Wat die weerbaarheid ondergraaf jij door het voortdurend relativeren, van ach, maak je niet druk corruptie is overal.

Ik ben het op dit punt zeer met Tedje eens.

Cultuurrelativisme is levensgevaarlijk voor een samenleving: het betekent in de praktijk een totale annulering van waarden en normen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Do Feb 23, 2017 10:11 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:
Wat een onzin. Wel eens van realisme gehoord??

Helemaal geen onzin. Ik heb het over de teneur van jouw bijdrage; jij zegt dat in feite iedereen corrupt is waarmee je de corruptie van politici minder erg wilt laten klinken.

BerichtGeplaatst: Do Feb 23, 2017 14:00 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Wederom onzin, ik beweer niet dat iedereen corrupt is. Ik beweer dat corruptie onlosmakelijk deel uit maakt van de mens(heid).

BerichtGeplaatst: Do Feb 23, 2017 14:18 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

En het verachten daarvan en het niet willen goedpraten en het bestrijden daarvan ook. Tot deze categorie mensheid behoor ik.

BerichtGeplaatst: Do Feb 23, 2017 14:35 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Willem schreef:
Het komt op mij niet anders over: het lijkt verrekte veel op vergoeilijken, Estudiant. En ik zie de achterliggende reden ook wel, denk ik. Jij bent voor de EU (ik ben niet tegen de EU, overigens) en voor zover ik dat kan opmaken uit je bijdragen voor een open wereld (waar ik veel sceptischer over ben). En dus ben je bang dat de corruptie die min of meer geÔmporteerd wordt dankzij de open grenzen en de EU als argument tegen de EU en tegen de globalisering gebruikt wordt.

En ik zeg niet dat Nederland of "de nederlanders" zich af moeten sluiten van de wereld, of uit de EU moeten stappen. Ik denk dat Nederlanders de eigen cultuur moeten herwaarderen en vooral opwaarderen. Daarmee maak je jezelf wewerbaarder tegen het misbruik, de ongelijkheid en het onrecht wat veroorzaakt wordt door corruptie.

Wat die weerbaarheid ondergraaf jij door het voortdurend relativeren, van ach, maak je niet druk corruptie is overal.

Ik ben het op dit punt zeer met Tedje eens.

Cultuurrelativisme is levensgevaarlijk voor een samenleving: het betekent in de praktijk een totale annulering van waarden en normen.

Om even met het laatste te beginnen Willem, jij weet ook wel dat de cultuurrelativisme heel wat anders is dan mijn bewering dat er geen samenlevingen bestaan, bestaan hebben, of zullen gaan bestaan waar niet vroeg of laat corruptie zijn intrede doet.
In het beste geval heeft een staat corruptie bij wet verboden en zal de handhaving er op consequent zijn. Zoals bv bij de Belastingdienst integriteit op het eerste plan staat en een ieder die hier onderdoor of overheen gaat op disciplinaire/ strafrechtelijke maatregelen kan rekenen. Toch popt er af en toe een corruptieschandaal op (Gerrit G van de Douane bijvoorbeeld).
Mensen kunnen gevoelig zijn voor corruptie en aangezien samenlevingen bestaan uit mensen is dit gegeven gewoon realisme en van mij uit geen enkele poging om de EU goed te praten.

Neem nu even Trump en zijn poging om inwoners uit bepaalde landen de inreis naar de VS te verbieden. N.m.m. corrupt, omdat het er sterk op lijkt dat hij zelf geen of weinig financiŽle belangen heeft in die landen. Zo snel heb je corruptie al in huis dus!!

Dat ik voor de EU ben is evident, heb ik nooit een geheim van gemaakt. Ik blijf ervan overtuigd dat een krachtige EU - dus niet het halfslachtige huidige construct - de enige manier is om overeind te blijven in een competitieve wereld.

Ik ben overigens niet een voorstander van een open wereld. Er zijn n.l. cultuurverschillen die elkaar niet verdragen. Dus de wereld ťťn Rijk....... onzin!!

De cultuurverschillen in de EU daarentegen zijn overzichtelijker. Zeker als het gaat om de Britse, Nederlandse, Belgische , Duitse, Oostenrijkse, Deense, Zweedse en Noorse culturen. Onderling herkenbaar.
Zo hebben de Latijnse staten ook grote overeenkomsten. Noord en zuid vereningen qua cultuur is lastiger, maar onoverkomelijk???

Wel heb ik scepsis bij RoemeniŽ, Hongarije, Bulgarije. En ook Griekenland is een lastige, zeker in het eurodossier)

En ja.....corruptie is overal en altijd. Is dit een relativering of een vorm van realisme? Vervolgens heb ik nergens beweerd dat je het DAAROM maar zo moet laten, integendeel, corruptie moet je bestrijden altijd en op elk niveau.

BerichtGeplaatst: Do Feb 23, 2017 15:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Ik beweer dat corruptie onlosmakelijk deel uit maakt van de mens(heid).

Moord ook.

BerichtGeplaatst: Do Feb 23, 2017 17:05 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Moord ook.

Precies!

estudiant schreef:
Wederom onzin, ik beweer niet dat iedereen corrupt is. Ik beweer dat corruptie onlosmakelijk deel uit maakt van de mens(heid).

Begrijpend lezen s.v.p. . Ik zei in feite

Ik heb het over de teneur van jouw uitlating en die is zondermeer vergoelijkend, terwijl juist politici niet corrupt zouden moeten zijn. Zij hebben namelijk een voorbeeldfunctie en een zeer grote verantwoordelijkheid. Zij zouden boven iedere twijfel verheven moeten zijn.

Laatst aangepast door Tedje van Es op Vr Feb 24, 2017 8:38, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Do Feb 23, 2017 18:31 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

estudiant schreef:
Het hoogst haalbare is dat een staat corruptie niet tolereert, is wat anders dan dat een staat zonder corruptie is
Dus blijf ik bij mijn stelling dat er geen samenleving is die niet vroeg of laat corrumpeert. En daar ben jij het volledig mee eens, want in jouw mensbeeld deugt er sowieso niemand en een samenleving bestaat uit mensen die dus niet deugen.....logisch toch??
Ben je het ook eens een keer met mij eens...... Rolling Eyes
Corruptie komt echter niet voor bij de armen. Die hebben tenminste nog scrupules en hoogstaande principes.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Feb 23, 2017 22:22 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
estudiant schreef:
Ik beweer dat corruptie onlosmakelijk deel uit maakt van de mens(heid).

Moord ook.

Ja seks ook.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 24, 2017 8:37 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ja en? Is seks een misdaad?

BerichtGeplaatst: Vr Feb 24, 2017 9:16 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Wel als het met minderjarigen is...

BerichtGeplaatst: Vr Feb 24, 2017 9:44 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Feb 24, 2017 11:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Of zonder instemming Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Feb 24, 2017 16:25 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

*** Reactie verwijderd door Weerwoord Beheer ***
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Aug 12, 2017 20:18 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Ach nee.. Nederland is een uitzondering op de rest van Europa.

Ik heb heel ouderwets nog 4 talen geleerd, Nederlands, Engels, Duits en Frans.

Om mijn talen wat bij te houden zijn internet spellen met een chat mogelijkheid wel aardig.

Wat betreft omgang met elkaar, is er een duidelijk verschil.

Engelssprekend is nogal preuts, maar verder behoorlijk tolerant voor de andere spelers.
Duits is gehecht aan formaliteiten. Je moet op tijd goede morgen zeggen en zo, maar verder ook geen probleem. Komen af en toe wel wat grof over.
Frans is mega tolerant, geen probleem.

Maar dan de Nederlanders, en ook de Vlamingen...
Gedonder, elkaar zo snel mogelijk uit het spel weten te wippen.
Achterbaks gedrag, slijmen bij de baas, kortom....
Zootje ongeregeld. Geen plezierig volk.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie