Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Audio, video en software » Hyper-realiteit
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Hyper-realiteit
BerichtGeplaatst: Za Jul 29, 2017 8:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Als je wilt weten hoe je toekomst eruit ziet, kijk dan even naar dit filmpje:

Ja, je krijgt er haast een epileptische aanval van. En voor ons is het een afschuwelijke hoeveelheid aan input. De mens is hier niet voor gemaakt, teveel prikkels... maar een generatie die hierin opgroeit zal er (ondanks de vele bijwerkingen) beter mee om kunnen gaan.

En de toevoeging van virtuele zaken aan je ervaren werkelijkheid gaan we echt niets stoppen. Ik hoop alleen dat we iets meer controle krijgen over wat we aan en uit kunnen zetten.

Hoe vind jij dit toekomstbeeld eruit zien? Te druk, of zie je er wel waarde in?

BerichtGeplaatst: Ma Jul 31, 2017 10:06 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Het beeld dat geschetst wordt heeft geen waarde. Ik woon in de buurt van de natuur, of tenminste, wat daar voor door moet gaan. Het geeft in ieder geval rust.
Overigens heb ik onlangs ondervonden hoe dun die moderne schil is.
Een enkele blikseminslag in de buurt laat je minstens een week in de jaren 50 belanden.

Van haver tot gort is alles kapot. Dat was vroeger niet zo.

BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2017 7:21 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

De overdaad aan input (teveel prikkels) gaat een groot probleem worden. We gunnen ons geen rust meer. De kinderen, die met deze overdaad aan prikkels opgroeien hebben geen rust meer. Het valt me op dat ze niet gewoon rustig op de bank kunnen blijven zitten; het moet permanent doorgaan. Even afschakelen is er niet (meer) bij.
Zelfs op de radio ben je niet meer veilig: op bepaalde zenders zit onder het nieuws een opdringerige dreun die helemaal niks toevoegt aan de voorgelezen tekst en die de luisteraar een onrustig gevoel geeft.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2017 21:10 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Dat is jou dus ook al opgevallen. Ik heb wel eens een mail gestuurd naar m'n favoriete zender. Waarom moet er lawaai te horen zijn tijdens de nieuwsberichten?

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2017 8:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Waarom? Omdat een hoop mensen er niet tegen kunnen als iets rustig voorgelezen wordt. Dat schijnt namelijk erg saai te zijn.

BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2017 12:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Dat is ook saai. Presenteren / lesgeven doe ik interactief waarbij ik ik allerlei 'trucjes' gebruik om de aandacht vast te houden. Het ouderwetse lesgeven door aan een bureau te zitten en eenzijdig informatie over te brengen in een marteling. Killing.
BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2017 12:15 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het probleem is dat de hedendaagse jeugd niet meer in staat is om zich langere tijd ergens op te concentreren en dat er daarom trucjes uit de hoed getoverd moet worden omdat ze het anders saai vinden (een subjectieve beleving dus) en geen zin meer in de lesstof hebben.

Als je op de universiteit een college volgt dan ga je zitten en let je op. De hoogleraar gebruikt echt geen trucjes om jouw aandacht erbij te houden.

BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2017 18:07 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Als dat een trucje is moeten ze toch nog een keer hun huiswerk doen. Ik zet de radio namelijk uit wanneer er achtergrondlawaai te horen is tijdens nieuwsberichten.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2017 21:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Het probleem is dat de hedendaagse jeugd niet meer in staat is om zich langere tijd ergens op te concentreren en dat er daarom trucjes uit de hoed getoverd moet worden omdat ze het anders saai vinden (een subjectieve beleving dus) en geen zin meer in de lesstof hebben.

Als je op de universiteit een college volgt dan ga je zitten en let je op. De hoogleraar gebruikt echt geen trucjes om jouw aandacht erbij te houden.

Dat laatste betwijfel ik. De manier van lesgeven aan de hogeschool is ingrijpend veranderd. Veel interactiever en praktischer. Voorheen werd een boel informatie geÔnjecteerd tegenwoordig ben je meer bezig met de materie.
BerichtGeplaatst: Vr Aug 04, 2017 13:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Denk jij dat tegenwoordig een hoogleraar trucjes uit gaat halen om de aandacht van zijn studenten te blijven trekken? Ik denk toch van niet; die hoogleraar heeft de studenten niet nodig, de studenten hebben de hoogleraar nodig.

Weerwoord forum index » Audio, video en software